Fladt batteri efter 19 dage i Lufthavnen. Blokeret nøgle.

Indlæg om elektrisk og elektronisk udstyr
Soren
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 330
Tilmeldt: 29/06/2004 14:52
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Fladt batteri efter 19 dage i Lufthavnen. Blokeret nøgle

Indlæg af Soren »

Man behøver ikke at være fræk, for på nettet ses netop det batteri, jeg brugte, da jeg skiftede, og skulle kode.
Se min gamle beskrivelse: http://www.audiclub.dk/forum/viewtopic.php?f=163&t=33494

Batteriet jeg copy-pastede fra ses både i linken og ellers her: http://a6-wiki.de/index.php/Datei:Batteriecodierung.jpg

-Søren
A6, 3.2FSI (AUK) quattro Tip 2008 model
Soren
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 330
Tilmeldt: 29/06/2004 14:52
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Fladt batteri efter 19 dage i Lufthavnen. Blokeret nøgle

Indlæg af Soren »

Da jeg skal bruge bilen, så har jeg afbrudt måleseancen, så her er de sidste tal:

Foreløbig status:
Mine aflæsninger (uden at have rørt bilen, åbnet døre, o.l.):
1t efter, der var slukket for laderen, var spændingen 12.75V.
1 dag efter: 12.57V
2 dage efter: 12.44V
3 dage efter: 12.35V
4 dage efter: 12.26V
5 dage efter: 12.19V
6 dage efter: 12.12V
7 dage efter: 12.07V
8 dage efter: 12.03V
9 dage efter: 11.99V

Da jeg åbnede sidedøren, var der lys i kabinen og det sædvanlige lys under døren, så helt flad er den åbenbart ikke.
Da jeg tændte MMI for at se batteristatus, så viste den 100% batteri! Men det ville nok være ændret, hvis jeg havde startet bilen og kørt lidt.
Nu har jeg igen sat bilen til opladning.

Det batteri, som jeg i sin tid skiftede, fordi jeg syntes, det tabte spænding, er still going strong.
Det er blevet vedligeholdt ind imellem via ladning fra CTEK laderen.
Det står ubenyttet hen, men jeg er begyndt at måle også på det:
1t efter, der var slukket for laderen, var spændingen 12.69V.
1 dag efter: 12.61V
2 dage efter: 12.58V
3 dage efter: 12.57V
4 dage efter: 12.56V
5 dage efter: 12.55V
6 dage efter: 12.55V
så uden belastning holder det egentlig spændingen ret godt.

Men ang. det "nye" batteri, så må der åbenbart være et eller andet som trækker strøm i bilen, så det er det næste, jeg skal prøve at spore mig ind på.

-Søren
A6, 3.2FSI (AUK) quattro Tip 2008 model
Brugeravatar
FinnK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25/08/2010 19:38
Geografisk sted: Brønderslev

Re: Fladt batteri efter 19 dage i Lufthavnen. Blokeret nøgle

Indlæg af FinnK »

Du kan prøve at se om lyset i handskerummet "hænger". Det er set før som en "strømtyv". :-k
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv

Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Fladt batteri efter 19 dage i Lufthavnen. Blokeret nøgle

Indlæg af Høy »

4 dage om at tabe en halv volt. Det betyder med et 110 Ah batteri, at et eller andet har brugt ca. 55 Ah på 4 dage, hvilket svarer til 55 Ah / 4 dage = 13,75 Ah om dagen. 13,75 Ah / 24 timer = 0,573 A konstant forbrug (+/- 15% vil jeg tro).

Det er en del, selv om der er alle mulige forbehold for nøjagtigheden i tabellen fra det andet indlæg.

1 positionslys à 5W bruger eksempelvis 0,4 A ved 12,5 volt.

Er der konstant lys i bagagerummet eller noget, fordi en kontakt ikke virker? Hvis det er en sedan, og du ikke kan komme til at kigge, sætter du videokameraet i gang på mobilen, lægger den med bagsiden opad i bagagerummet, lukker, låser, drikker kaffe (det skal være kaffe, ellers virker det ikke) og kigger på videoen efter nogle minutter. Samme metode med handskerummet, hvis der ikke er en mekanisk kontakt, men en magnetafbryder eller lignende. Du kan også lukke låsen med en skruetrækker, MEN HUSK at tage i håndtaget, inden du smækker, så du ikke banker den låste mekanisme ned i griberen!

Du skal dog stadig kunne klare dig med generatoren, dvs. hvis du kører 40 km og slukker motoren, skal der igen være omkring 12,5 volt

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Soren
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 330
Tilmeldt: 29/06/2004 14:52
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Fladt batteri efter 19 dage i Lufthavnen. Blokeret nøgle

Indlæg af Soren »

Både handskerumspære og bagagerumspære er LED, og begge tænder og slukker momentant med åbning/lukning (er checket).
Men lukker man ikke de respektive rum, så er pærerne tændt nogle minutter, før de slukker.

Så der er altså noget andet, der tager strøm.

Det eneste der sidder konstant på, når bilen holder stille, er via cigartænderstikkene: 1) 12V til min mobiltelefonholder og lader (når mobiltelefonen sidder i), 2) en 12V fordeler med en anden mobillader og forbindelse til min GPS holder (uden GPS i måleperioden)

Jeg tvivler på at disse skulle belaste væsentligt, når aftagerne ikke er koblet på.

Og så er der naturligvis GPS trackeren.

-Søren
A6, 3.2FSI (AUK) quattro Tip 2008 model
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Fladt batteri efter 19 dage i Lufthavnen. Blokeret nøgle

Indlæg af Høy »

Jeg har kigget efter den billigste tracker, jeg kunne finde, og den har litiumbatteri med 2000 mAh og et hvileforbrug på mindre end 50 mA, dvs. i værste fald halvandet døgn, inden den belaster batteriet (producenten hævder 10 dage). Derefter svarer det så til en tiendedel af dit forbrug til selve standby-funktionen, mens den formodentlig begynder at lade sit litiumbatteri op, og her kan det være vanskeligt at sige noget om forbruget. Til gengæld kan det ikke tage voldsomt lang tid at lade litiumbatteriet op ved 12 V.

Muligheder er der nok af, men prøv at trække alt ud af cigarstikkene, før du gør mere.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Jonas
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 480
Tilmeldt: 16/04/2003 18:34
Geografisk sted: København

Re: Fladt batteri efter 19 dage i Lufthavnen. Blokeret nøgle

Indlæg af Jonas »

Hvad med den gode gamle med at afmonterer klemmen fra batteripolen og sætte amperemeter i serie og så aflæse strømforbruget?
Derefter afmonterer man en sikring af gangen - når så forbruget falder/forsvinder ved man i hvilken del af ledningsnettet fejlen findes
80 Avant 2,8 quattro '93 (muligvis totalskadet efter tyveri) + RS2 '94 + A3 sportback 2,0TFSI quattro '06
VW T4 multivan TDI '02 + VW T5 2,0TDI multivan 180hk DSG

Tidl. Audi: 80 2,6 avant, 80 2,8 sedan, A6 2,6 avant
Soren
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 330
Tilmeldt: 29/06/2004 14:52
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Fladt batteri efter 19 dage i Lufthavnen. Blokeret nøgle

Indlæg af Soren »

Det er lige præcis det, jeg skal i gang med, når jeg får tid.

-Søren
A6, 3.2FSI (AUK) quattro Tip 2008 model
Soren
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 330
Tilmeldt: 29/06/2004 14:52
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Fladt batteri efter 19 dage i Lufthavnen. Blokeret nøgle

Indlæg af Soren »

Jeg har endnu ikke prøvet den med amperemetret og sikringerne – dels fordi det er vildt besværligt med batteriet i bagagerum, dels fordi jeg lige ville se, hvorledes situationen var, når jeg fjernede de enheder, der normalt sad i cigarstikkene.

Sidst jeg havde motoren kørende, var spændingen over batteriet 14.14V, så det er vel OK.

Som beskrevet tidligere, så har jeg tidligere fast haft følgende forbundet til cigartænderstikkene:
1) En aktiv mobillader (Brodit)
2) Fordelerboks med 3x 12V udtag og 2x USB stik (Bell Outlet power station), som bl.a. føder min Garmin GPS via et fast monteret adapterstik/kabel og en anden mobiltelefon via et fast monteret adapterstik
Der har naturligvis ikke været udstyr (mobiler, GPS mm.) tilsluttet ved de tidligere målinger.

Men nu har jeg taget stikkene helt ud fra cigartænderstikkene, og så blev det lidt interessant:
1 dag efter: 12.48V
2 dage efter: 12.46V
3 dage efter: 12.43V
4 dage efter: 12.41V
5 dage efter: 12.39V
6 dage efter: 12.38V
altså et fald nu på bare 0.1V efter 4-5 dage.

Af forbrugere er nu kun det, der skal til for at holde bilen på stand by samt GPS trackeren.
Meget tyder altså på, at de tidligere 3x 12V-5V konvertere til GPS og 2 mobiltelefoner (som er i stik-kabelforbindelserne) og de 2x 12V-5V spændingsreduktion til de 2 USB stik kunne være synderne?

Få nettet fandt jeg følgende indmad i et 12V til USB stik.
Se bilederne.

FJVJ0TLI6J7V7XI.MEDIUM.jpg
FJVJ0TLI6J7V7XI.MEDIUM.jpg (14.85 KiB) Vist 15548 gange

FDP46WGI6J7V7XX.LARGE.jpg
FDP46WGI6J7V7XX.LARGE.jpg (44.07 KiB) Vist 15548 gange


Da der nok ikke bruges mange ører på at optimere denne form for forbrugerelektronik med henblik på effekt forbrug, så kunne det måske være her, problemet ligger.
Der skal da nok være en hæftig lækstrøm, selv uden telefon/GPS sat i?
Min Bell box har desuden 2 LED pærer, der lyser konstant, når den er forbundet. Er det også lavet dårligt, er der nok også et tab her.
Nogle kommentarer til diverse tab i 12V til 5V ”elektronikken”?

PS
Det batteri, som jeg i sin tid skiftede, fordi jeg syntes, det tabte spænding, har nu følgende målinger
1t efter, der var slukket for laderen, var spændingen 12.69V.
1 dag efter: 12.61V
2 dage efter: 12.58V
3 dage efter: 12.57V
4 dage efter: 12.56V
5 dage efter: 12.55V
6 dage efter: 12.55V
13 dage efter: 12.52V
18 dage efter: 12.51V
25 dage efter: 12.49V
32 dage efter: 12.49V
Så der er ikke meget, der tyder på, at det er dødt – i hvert fald ikke uden belastning.

Men kan vi konkludere, at man ved længere tids parkering nok gør kogt i at tage forsyningsspændingen helt fra div. 5V forbrugere!

-Søren
A6, 3.2FSI (AUK) quattro Tip 2008 model
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Fladt batteri efter 19 dage i Lufthavnen. Blokeret nøgle

Indlæg af Høy »

Muligheder er der nok af, men prøv at trække alt ud af cigarstikkene, før du gør mere.


Hvilestrømmålingen er ikke kompliceret. Hvis du er utryg ved at afbryde batteriet, kan du købe en strømtang ved Bi***ma (15288). Den skal bare sættes omkring stelledningen.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Soren
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 330
Tilmeldt: 29/06/2004 14:52
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Fladt batteri efter 19 dage i Lufthavnen. Blokeret nøgle

Indlæg af Soren »

Hej Alex,

Jeg er sådan set ikke bekymret for at måle strømmen, men mere det, at jeg jo ved, at hver gang batteriet er blevet afbrudt, så skal man ind og fjerne fejlmeldinger på VCDS osv.

Jeg har amperemeter i mit multiinstrument.
Jeg havde i øvrigt også en opfattelse af, at tangamperemetre var bedst i A-området og knap så gode i mA området?
Og det er forhåbentlig der, jeg er pt?

-Søren
A6, 3.2FSI (AUK) quattro Tip 2008 model
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Fladt batteri efter 19 dage i Lufthavnen. Blokeret nøgle

Indlæg af Høy »

Det er også delvist rigtigt, men det her kan netop måle ned til 0,01 ved maks. 40 A DC, og det er nok til at finde problemer af den her art. Det kunne være interessant at se, om en bestemt lader bruger meget, eller om de alle er mere eller mindre mørkegrønne. Hvis de bliver varme, bruger de strøm.

Med et normalt 10A multimeter: Start motoren (hele forløbet skal være som normalt, ellers kan styreenheder og andre forbrugere reagere anderledes), vent lidt, sluk motoren, løsn stelklemmen uden at tage den af. Vent nogle minutter (hviletilstand på diverse styreenheder), løft forsigtigt stelkablet af, mens du holder den ene følerledning ind imod batteripolen under stelkablet. Der er ofte et øje på stelledningen, som den anden følerledning kan sidde i (kil den evt. fast med en lille skrue). På den måde opdager bilen aldrig, at du har rodet med det. Ruder, radio og alting virker uændret bagefter (hvis du husker at sætte stelledningen ned igen, inden du fjerner følerledningerne :mrgreen: .

Der er næppe nogen tvivl om, at laderne skabte problemet, så du behøver ikke at gøre mere, medmindre du vil have laderne siddende i bilen fortsat.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Soren
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 330
Tilmeldt: 29/06/2004 14:52
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Fladt batteri efter 19 dage i Lufthavnen. Blokeret nøgle

Indlæg af Soren »

Det var en smart metode, som jeg vil prøve ved lejlighed.
Tak for de mange gode råd!

-Søren
A6, 3.2FSI (AUK) quattro Tip 2008 model
Soren
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 330
Tilmeldt: 29/06/2004 14:52
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Fladt batteri efter 19 dage i Lufthavnen. Blokeret nøgle

Indlæg af Soren »

Lidt nyt – selvom det nok bliver for nørdet for nogen.

Da jeg ikke skulle køre i Audien før i går, så kunne jeg følge udviklingen i batterispændingen, når nu de to enheder, der normalt sad koblet på cigartænderstikkene, ikke mere var tilsluttet.
Batteriet havde det som følger:
1 dag efter: 12.48V
2 dage efter: 12.46V
3 dage efter: 12.43V
4 dage efter: 12.41V
5 dage efter: 12.39V
6 dage efter: 12.38V
7 dage efter: 12.36V
8 dage efter: 12.35V
9 dage efter: 12.33V
11 dage efter: 12.30V
13 dage efter: 12.28V
14 dage efter: 12.26V
15 dage efter: 12.26V
17 dage efter: 12.25V
19 dage efter: 12.24V
20 dage efter: 12.23V
21 dage efter: 12.23V
22 dage efter: 12.22V

Og bilen startede også perfekt i går efter 22 dage uden at have været rørt.

Det gamle batteri udviste i samme periode følgende forløb:
1 dag efter: 12.61V
2 dage efter: 12.58V
3 dage efter: 12.57V
4 dage efter: 12.56V
5 dage efter: 12.55V
13 dage efter: 12.52V
18 dage efter: 12.51V
25 dage efter: 12.49V
28 dage efter: 12.49V
32 dage efter: 12.49V
45 dage efter: 12.48V
Så det er vel OK.

Før jeg begynder at checke, hvad der eventuelt trækker for meget strøm i bilens ledningsnet, gik jeg den vej at checke, hvad der i enden af de to stik, jeg normalt havde tilsluttet cigarstikkene, blev trukket.

Det ene stik, som er tilsluttet min smartphone trækker uden smartphone i holderen: 16mA (med telefon i holderen 0.7A).

Fordelerboxen med de to stik til henholdsvis en anden mobil telefon og til Garmin GPS’en:
Uden GPS stik og uden telefonstik: 14mA (altså boxen alene)
Med telefon stik alene: 28mA (med telefon i holderen: 0.7A)
Med GPS stik alene: 78mA (med GPS i holderen 0.76A)
Med telefonstik og GPS stik: 92mA (uden enhederne i deres holdere)

Det korte af det lange er altså, at jeg ved parkeringen – det, det hele startede med - konstant trak ca. 0.1A, dvs 2.4Ah i døgnet eller 51Ah efter 21 dage.

Det er nok det, der forklarer, at jeg på det tidspunkt ikke kunne starte.

Moralen er: vær opmærksom på, hvilke tilslutninger I har i cigartænderstikkene – også selvom forbrugerne (telefon, GPS osv ikke sidder i holderne)!

- Søren
A6, 3.2FSI (AUK) quattro Tip 2008 model
Besvar

Tilbage til "Elektrisk udstyr"