Bakkamera til fornuftig pris

Indlæg om elektrisk og elektronisk udstyr
Besvar
Soren
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 332
Tilmeldt: 29/06/2004 14:52
Geografisk sted: Nordsjælland

Bakkamera til fornuftig pris

Indlæg af Soren »

I forbindelse med et ønske om en nyere Garmin – i erkendelse af, at Audis egen navigationssoftware er håbløs p.gr.a de manglende POI’er som bank mm. – så studerede jeg markedet.
Mit valg faldt på nüviCam, fordi den kunne arbejde sammen med det trådløse kamera BC30.
Siden jeg installerede originale parkeringssensorer for og bag (Kufatec APS), så har det været min drøm også at få bakkamera, men prisen for alle de Audi enheder, der skal til har været afskrækkende.
Med Garmins løsning er prisen for en 6” navigator med høj-opløsningsskærm (2.206 + M) og prisen for kameraet (1.024 + M).

Jeg monterede kameraet i nummerpladeholderen og borede hul i plastpladen med nummerpladelys og bagagerumskontakt til kablet (8mm stik/4mm kabel) – se nedenfor.
IMG_1004.JPG

IMG_1021.JPG
IMG_1021.JPG (67.87 KiB) Vist 4314 gange


Jeg trak strømforsyningskablet (baklys og jord) sammen med et eksisterende mellem bagklap og bagenden – se nedenfor.
IMG_1007.JPG


Resten af kablerne mellem kamera og sender og selve senderen blev placeret i bagklappen. Senderen ses i midterhullet – se nedenfor.
IMG_1025.JPG


Billedet viser, hvad jeg ser med åben garageport.
IMG_1016.JPG
IMG_1016.JPG (65.18 KiB) Vist 4314 gange


Jeg har ikke prøvet det i en parkeringssituation, og har ikke erfaringer med levetid mm., men foreløbig er jeg tilfreds med at have hul igennem. Det var en stor lettelse, at senderen kunne funke med placeringen i bagklap.
Ellers havde det været vildt besværligt at trække kablet mellem kamera og sender, hvis den skulle sidde f.eks. nede i bagkassen, idet stikket er 8mm i diameter og kablet 4mm.
Da min Garmin var 8 år gammel og alligevel skulle opdateres med ny hardware, så synes jeg dette har været en billig løsning for at få et bakkamera.
Søren
A6, 3.2FSI (AUK) quattro Tip 2008 model
Soren
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 332
Tilmeldt: 29/06/2004 14:52
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Bakkamera til fornuftig pris

Indlæg af Soren »

Det har ikke noget med bakkameraet at gøre, men jeg glemte at skrive, at nüviCAM GPS'en selv har indbygget frontvendt kamera, så jeg har kunnet afmontere min HP car camcorder, som jeg havde sat oppe ved spejlet.
Dvs nu bruger jeg det indbyggede kamera og videorecorder i Garmin'en.
Den har ADAS (advanced driving assisting system) med forward collision warning og lane departure warning, som virker ret godt.
Når man nærmer sig sin destination skifter billedet fra det sædvanlige GPS kort til direkte kamera, så man ser f.eks huset, vej nummer o.l.
-Søren
A6, 3.2FSI (AUK) quattro Tip 2008 model
Besvar

Tilbage til "Elektrisk udstyr"