Rystende bremser

Indlæg om bremser
Besvar
Ch1967
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26/11/2017 21:34

Rystende bremser

Indlæg af Ch1967 »

Jeg har et snart langvarigt problem med min a6 245 quattro årg. 12

Stor set siden levering for 14 måneder siden har forhandleren kæmpet med skæve skiver. Meget er forsøgt på forhandlerens regning, diverse undervogns dele, ABS blok, andre kaliber, diverse skiver og klodser, osv.

Men alt sammen med samme resultat, tilbageblevne skæve skiver efter ca. 4-5000 km ved nye skiver og 2500-3000 ved afdrejede skiver.

Da jeg kører ca. 60.000 i året og meget på motorvej er det et kæmpe problem som er til store irritation og gene.

Af andre symptomer som måske kunne have en sammenhæng er en tør knugende lyd fra foraksel nå jeg ved kold bil kører over miljø bump, aftager når bilen er varm. Forhandleren siger at det er lidt bælgene foran der er trætte og det intet betyder ud over lyden der er træls men ikke som sådan et issue.
Derud over har jeg den sidste til mærket at styretøjet agerer som om der er hakker i rattet ( forestil jer det som når volumen knappen drejes , men de små hakker i knappen) om ovenstående har en sammenhæng til skiverne ved jeg ikke, men måske nogen har et bud.

Bilen har nu kørt 166.000 km og er eller i fin stand, importeret fra Tyskland og herefter leaset.

Håber nogle har et bud på dette.

Pft.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Rystende bremser

Indlæg af SorenR »

Uanset hvad forhandleren siger må din undervogn IKKE larme/skramle/pive.

Bælgene er svjv gummi... Den letteste måde at finde synderen på er op på en lift, løfte hvert hjul for sig og sprøjte alle samlinger med WD40, en for en, indtil lyden forsvinder. Forhjulsophænget er multilink typen og har 4 bærekugler og 4 gummibøsninger. Siger ophænget klak-klak-klak på brosten er det typisk øverste bærekugler... Knager det, er det typisk et af de nederste gummiophæng der har sluppet - kan gøres stille med WD40.

Gliderne åg/kaliber er et kritisk punkt. Binder de, kan bremserne trække skiverne skæve. Har selv prøvet det på en S4 2.7T hvor hele bagvognen rystede over 110 km/t. Racer gummi 80 durometer over det hele og sænket 50 mm - ALT ku' mærkes. Et nyt åg med glidere/gummi og en renset caliber på venstre baghjul fjernede al rysten op til xxx km/t. :-
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
stigbindner
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17/01/2007 11:23
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: Rystende bremser

Indlæg af stigbindner »

Ch1967 skrev:Jeg har et snart langvarigt problem med min a6 245 quattro årg. 12

Stor set siden levering for 14 måneder siden har forhandleren kæmpet med skæve skiver. Meget er forsøgt på forhandlerens regning, diverse undervogns dele, ABS blok, andre kaliber, diverse skiver og klodser, osv.

Men alt sammen med samme resultat, tilbageblevne skæve skiver efter ca. 4-5000 km ved nye skiver og 2500-3000 ved afdrejede skiver.

Da jeg kører ca. 60.000 i året og meget på motorvej er det et kæmpe problem som er til store irritation og gene.

Af andre symptomer som måske kunne have en sammenhæng er en tør knugende lyd fra foraksel nå jeg ved kold bil kører over miljø bump, aftager når bilen er varm. Forhandleren siger at det er lidt bælgene foran der er trætte og det intet betyder ud over lyden der er træls men ikke som sådan et issue.
Derud over har jeg den sidste til mærket at styretøjet agerer som om der er hakker i rattet ( forestil jer det som når volumen knappen drejes , men de små hakker i knappen) om ovenstående har en sammenhæng til skiverne ved jeg ikke, men måske nogen har et bud.

Bilen har nu kørt 166.000 km og er eller i fin stand, importeret fra Tyskland og herefter leaset.

Håber nogle har et bud på dette.

Pft.


Det er jo fordi caliberne hænger et eller andet sted, så varmer de skiverne for meget og de slår sig en lille smule, i min optik kan det ikke være andet. Skiverne kan ikke slå sig af sig selv.
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Rystende bremser

Indlæg af Ivan »

Rigtig træls og du bliver bare nødt til uden for lange pauser, at gøre indsigelser/reklamation på tryk!

Kender ikke til ståltypen, der bliver brugt til bremseskiver, men de må blive slidt uens og sammen med varmen forværre problemerne. I min logik uden kendskab til bremseteknologi, vil en metalskive, der er fastspændt i midten med varmeafledning i midten, blive til en slags "ølkapsel"...
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Rystende bremser

Indlæg af SorenR »

Ivan skrev:Rigtig træls og du bliver bare nødt til uden for lange pauser, at gøre indsigelser/reklamation på tryk!

Kender ikke til ståltypen, der bliver brugt til bremseskiver, men de må blive slidt uens og sammen med varmen forværre problemerne. I min logik uden kendskab til bremseteknologi, vil en metalskive, der er fastspændt i midten med varmeafledning i midten, blive til en slags "ølkapsel"...
Man kunne måske foreslå en mere økonomisk kørestil hvor skiverne ikke er rødglødende halvdelen af tiden.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Wahlstrøm
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 365
Tilmeldt: 6/04/2012 18:53

Re: Rystende bremser

Indlæg af Wahlstrøm »

Hjulleje?
Ch1967
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26/11/2017 21:34

Re: Rystende bremser

Indlæg af Ch1967 »

Tsk for jeres forslag.

Ang. Undervogns bøsninger og ophæng har jeg forsøgt mig med WD40mløsningen og det hjalp en del, fjernede ikke knageriet helt med faktisk utrolig tæt på. Jeg skal igen på værksted på, fredag og har her bedt dem om at gennem tjekke alle bøsninger og led, så må vi se hvad det bringer.
Ang. Bremser så er det galt igen efter ca. 2500 km. Hjulleje er ligeledes forsøgt udskiftet uden effekt....

En observation er at Rysteriet er værre når det regner ?!?!

Aner ikke hvad der skulle gøre denne forskel, men det opleves markant mere i regnvejr.
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Rystende bremser

Indlæg af Ivan »

Min erfaring med autoværksteder, er at jeg ikke skulle have peget mekaniker i retning af fejlmuligheder, men i bagklogskabens ulidelige klare lys pege på symptomerne!

Jeg er mere, en een gang blevet mindet om, at værkstedet havde gjort, som jeg have bedt om!

Igen klogere, men fattigere og INGEN løsning.

Så i din situation ville jeg sige til værkstedet - bilen ryster, når jeg bremser, "FJERN FEJLEN".
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Besvar

Tilbage til "Bremser"