Har jeg forstået ET korrekt?

Det siger vist sig selv.
Besvar
Knolden
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 91
Tilmeldt: 13/01/2008 12:15
Geografisk sted: Århus

Har jeg forstået ET korrekt?

Indlæg af Knolden »

Hej,

min A5 trænger snart til nye dæk på sommerfælgen.

Jeg har imidlertid en kammerat, der godt vil sælge hans originale fælge med næsten nye dæk, en del billigere end 4 nye dæk koster mig.

Min A5 er, så vidt jeg kan finde ud af, godkendt til ET33 - min nuværende fælge er ET29.
Hans fælge er ET47 (har siddet på en A4).

Man må kun gå 10 op eller ned i ET i forhold til godkendelsen, så fælge til min bil skal ligge i intervallet ET23-ET43, hvis jeg ikke tager fejl.
Dermed vil det så ikke være lovligt at køre med hans ET47.

Så kunne man vel købe nogle 10mm spacere, og derved i teorien vil hans fælg komme ned på ET37, hvilket så ville være ok.
Men spacere er ikke lovlige...?
Så der vil ikke være nogen måde hvorpå jeg lovligt vil kunne bruge hans fælg.

Er det bare nogenlunde korrekt, eller tager jeg helt fejl?
Brugeravatar
8PJ
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 984
Tilmeldt: 18/03/2007 11:45
Geografisk sted: Viborg

Re: Har jeg forstået ET korrekt?

Indlæg af 8PJ »

Din konklusion er korrekt, du kan ikke lovligt benytte din kammerats fælge.

Sporviddeændring må kun ske som forøgelse ikke reduktion. Forøgelsen må være max. 20mm af mindste standard sporvidde, som bilens leveres med. Er denne med ET33, kan du lovligt bruge ET33-ET43.

Et er lovlighed, men hvis din A5 i dag benytter ET29 og du overvejer, at skifte til ET47, skal du være opmærksom på, at fælgene (med mindre de er noget smallere) vil komme 18mm tættere på fjederben mm. (og at de med samme bredde også vil "forsvinde" lidt ind i hjulkasserne)

Hvis du ikke allerede har gjort det, skal du nok overveje en prøvemontering inden handel.


Knolden skrev:Hej,

min A5 trænger snart til nye dæk på sommerfælgen.

Jeg har imidlertid en kammerat, der godt vil sælge hans originale fælge med næsten nye dæk, en del billigere end 4 nye dæk koster mig.

Min A5 er, så vidt jeg kan finde ud af, godkendt til ET33 - min nuværende fælge er ET29.
Hans fælge er ET47 (har siddet på en A4).

Man må kun gå 10 op eller ned i ET i forhold til godkendelsen, så fælge til min bil skal ligge i intervallet ET23-ET43, hvis jeg ikke tager fejl.
Dermed vil det så ikke være lovligt at køre med hans ET47.

Så kunne man vel købe nogle 10mm spacere, og derved i teorien vil hans fælg komme ned på ET37, hvilket så ville være ok.
Men spacere er ikke lovlige...?
Så der vil ikke være nogen måde hvorpå jeg lovligt vil kunne bruge hans fælg.

Er det bare nogenlunde korrekt, eller tager jeg helt fejl?
Knolden
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 91
Tilmeldt: 13/01/2008 12:15
Geografisk sted: Århus

Re: Har jeg forstået ET korrekt?

Indlæg af Knolden »

Ok - tak for svar - så var jeg ikke helt forkert på det.

Et lille tillægsspørgsmål. Må man egentlig køre på fælge med forskellig ET? Den ene af min fælge er ikke særlig pæn, og det koster næsten det samme at få den lavet som en ny fælg. Min fælg er ET29, men den model er stort set ikke til at få fat i mere - nu er standarden ET33.

4mm forskel på en enkelt fælg er jeg ikke sikker på man kan se, men er det lovligt?
2014 Audi A5 Sportback 2,0 TDI Ultra
Brugeravatar
Jake242
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 242
Tilmeldt: 2/05/2011 21:43
Geografisk sted: København S

Re: Har jeg forstået ET korrekt?

Indlæg af Jake242 »

Jeg indskyder lige en rettelse til overstående postulat(på trods af trådens alder)

Det er fuldstændig korrekt man kun må forøge med 20 mm(10 i hver side…)
1 ET = 1 mm.

Men for at forøge ET skal man gå NED i ET mål. Dvs en lovlig forøgning fra ET33 er -> ET32 - ET23

Det modsatte bliver nævnt ovenfor.(8PJ’s svar)

Det sidste der bliver spurgt til kan jeg ikke svare på(da jeg ikke har adgsng til lige den viden og ikke orker at undersøge det på andres vegne:-) men det lyder decideret dumt at montere noget der ikke er er ens… der vil kunne skabes en ubalance i bilen.

Mvh Jake
Billede Billede
Nuværende
Mercedes-Benz E220d W213 16’ - Flyderen

Audi A8 4,2 quattro D2 94' - Kareten ---> SOLGT!
Opgraderingere på Kareten---> http://audiclub.dk/forum/viewtopic.php?f=23&t=28069
VW lupo 1,4 01' - Hr Bettesen—-> SOLGT!
Audi A4 1,6 B5 95' - Madam Rød ---> SOLGT!
Opel Kadett 1,2 C 77' - Kasketten ---> SOLGT!
Besvar

Tilbage til "Dæk & fælge"