Side 1 af 1

Tommelfingerregl

: 29/05/2017 21:19
af CSSO
Hej alle

Jeg er stødt på en tommelfingerregl, der siger at dæktrykket i lavprofildæk, skal være 1 bar større en hjulstørrelsen.

Da jeg kører på 19" tommer, skal mit dæktryk så være ca. 2,9 bar.
Min dækstørrelse er 255/40/19.

Giver reglen god mening, eller er det en skrøne?

Re: Tommelfingerregl

: 29/05/2017 22:21
af Jan-DK
Dvs. du vil putte 2,5 bar i et 195-65-15 dæk.

Det er nok lige i over kanten.

Men de 2,9 i dine 19" er helt fint.
Og gerne også 3,0 til 3,2 bar vil være fint.

Re: Tommelfingerregl

: 29/05/2017 22:50
af CSSO
Tak for det, Jan.

Hvordan med dækstøj? - bliver der mere eller mindre ved at hæve trykket fra det Audi skriver (2,4 for og 2,6 bag), til eks 3 bar hele vejen rundt?

Re: Tommelfingerregl

: 30/05/2017 10:07
af MortenAa
Jan-DK skrev:Dvs. du vil putte 2,5 bar i et 195-65-15 dæk.

Det er nok lige i over kanten.


65 i profil er ikke lige lavprofil dæk, nu er jeg ikke dækmand meeeen ;)

Re: Tommelfingerregl

: 30/05/2017 13:27
af Jan-DK
CSSO skrev:Tak for det, Jan.

Hvordan med dækstøj? - bliver der mere eller mindre ved at hæve trykket fra det Audi skriver (2,4 for og 2,6 bag), til eks 3 bar hele vejen rundt?


2,4 og 2,6 passe da vel ikke til en 19" ifølge Audi.
Så er de godt nok galt på den.

Dæk støj har ikke noget med dæktryk at gøre.

Men hvis man har fået dækstøj kan det hjælpe at hæve trykket.

Re: Tommelfingerregl

: 30/05/2017 21:30
af CSSO
Jan-DK skrev:
CSSO skrev:Tak for det, Jan.

Hvordan med dækstøj? - bliver der mere eller mindre ved at hæve trykket fra det Audi skriver (2,4 for og 2,6 bag), til eks 3 bar hele vejen rundt?


2,4 og 2,6 passe da vel ikke til en 19" ifølge Audi.
Så er de godt nok galt på den.

Dæk støj har ikke noget med dæktryk at gøre.

Men hvis man har fået dækstøj kan det hjælpe at hæve trykket.


Det er det der står, under denne dækstørrelse, på merkaten på førerdøren

Re: Tommelfingerregl

: 30/05/2017 21:53
af Jan-DK
Jeg ville holde mig til 3,0 bar hele vejen rundt.

Re: Tommelfingerregl

: 1/06/2017 19:49
af PEB
MortenAa skrev:
65 i profil er ikke lige lavprofil dæk, nu er jeg ikke dækmand meeeen ;)


Alt under 82% er lavprofil, så 65 er i høj grad lavprofil.

Re: Tommelfingerregl

: 2/06/2017 08:55
af MortenAa
PEB skrev:
MortenAa skrev:
65 i profil er ikke lige lavprofil dæk, nu er jeg ikke dækmand meeeen ;)


Alt under 82% er lavprofil, så 65 er i høj grad lavprofil.


og hvor stor det henne? det er noget af den højeste profil man kan få på mange personbiler. jeg har lært at lavprofil starter på 50 og alt derunder

Re: Tommelfingerregl

: 15/01/2018 17:11
af HenrikH29
Jan du anbefaler 3.0 i dæktryk hele vejen rundt - dvs. en afvigelse fra Audis mærkat i døren.

Jeg er lidt nysgerrig for importerede i juni 2017 en Q5 gennem en forhandler, og da jeg hentede den hos forhandleren (ikke Audi forhandler) var dæktrykket også noget højere end mærkaten anviste, så der er andre med din anbefaling. Så vidt jeg husker var det nemlig også omkring de 3.0 bar.

Jeg fik inden levering ved forhandleren sat 20" 255/45 hjul på (den var født med 17" 235/65) og det var de 20" hvor trykket var de 3 bar.

Jeg fik så sat vinterdæk på de oprindelige 17" i efteråret 2017 på Audi værksted og her var dæktrykket som foreskrevet på Audi's label.

Så hvorfor det højere dæktryk end anbefalet af Audi. Giver det bedre køreegenskaber, mindre slid, eller andet ?

Re: Tommelfingerregl

: 16/01/2018 19:14
af SorenR
HenrikH29 skrev:Så hvorfor det højere dæktryk end anbefalet af Audi. Giver det bedre køreegenskaber, mindre slid, eller andet ?

Uden at træde Jan over tæerne så mener jeg at være fortalt at ved en bestemt bredde (195/205 ?) ændrer vævningen i karkassen sig og dækket reagerer anderledes på dæktryk. Et 185 dæk med 3 bar vil blive slidt blankt på midten fordi slidbanen buler ud, hvorimod slidbanen på et bredere 225 dæk på grund af vævningen vil blive strukket ud.

Jeg kan bare sige at jeg i 7 år (160.000 km/20.000L V-Power), på Jans anbefaling, udelukkende havde 3 bar i dækkene på min S4 2.7T Avant med hhv. 17" og 19", både sommer og vinter. Det var kun en dårlig sporing der var skyld i at mine 19" høvlede de inderste kanter af begge forhjul ned til "hønsenettet" på en tur til l'Alpe d'Huez og hjem.