Dæktryk i 20" 255/35R20

Det siger vist sig selv.
Besvar
Bli2rup
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 1
Tilmeldt: 31/07/2016 22:40

Dæktryk i 20" 255/35R20

Indlæg af Bli2rup »

Hej alle sammen

Hvilket dæktryk skal jeg køre med i ovenstående dæk?

Jeg har mange lange ture på motorvejen og kører vel ca. 80.000 km om året.
Vil det give mening at skifte dækkene rundt i løbet af sommeren??

VH
Christian
Venlig hilsen

Christian Blittrup

Audi A6 2.0 TDI 190 HK. Ultra S-Tronic
Årgang 2015
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Re: Dæktryk i 20" 255/35R20

Indlæg af Jan-DK »

Et eller andet sted på dækket står hvad max tryk er i de dæk du har på.

Det er det tryk du skal køre med.

Og det er kun gældende for dæk i de HELT stor str.

Men jeg vil sige 3,5 Bar. Og i alle 4 dæk.
Brugeravatar
CN
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1136
Tilmeldt: 16/10/2006 17:06
Geografisk sted: Sjælland

Re: Dæktryk i 20" 255/35R20

Indlæg af CN »

Dvs. Min A6 4f der kører på 265/35/19 skal også helt op på 3,5 bar på alle 4 dæk. Jeg har i flere år kørt med 3 bar. Det er måske for lidt. ?
Carsten
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Re: Dæktryk i 20" 255/35R20

Indlæg af Jan-DK »

Hvis du som trådstarter køre mange ture på motorvej og mange km vil jeg sige: Ja.

Men igen, hvis du syntes den køre som den skal og ikke slider meget på midten af dækkene er det ok.

På den brede dæk vil for lidt lufttryk give øget slid på midten af dækket.
Især ved meget motorvejs kørsel.
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Dæktryk i 20" 255/35R20

Indlæg af audi_claus »

Jan-DK skrev:Hvis du som trådstarter køre mange ture på motorvej og mange km vil jeg sige: Ja.

Men igen, hvis du syntes den køre som den skal og ikke slider meget på midten af dækkene er det ok.

På den brede dæk vil for lidt lufttryk give øget slid på midten af dækket.
Især ved meget motorvejs kørsel.


Interessant - da det synes mod al logik.
Hvis man forestiller sig at puste 6 Bar i ville jeg da mene, at dækket nærmest kun rørte ved vejbanen med midten idet siderne holdes nede af karkassen. Og deraf mest slid på midten ved for højt tryk ?
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Re: Dæktryk i 20" 255/35R20

Indlæg af Jan-DK »

Claus: Logikken er imod dig i dette tilfælde.

I det øjeblik du trykke de meget brede og lave dæk op til 3,0 og derover er det selve siden du spænder ud af og dermed bliver selve trædefladen holdt på plads.

Det er et spr. om at styre centrifugal kraften der påvirker banen af dækket.
Og jo højre tryk jo bedre kan du styre den.

Hvis du har et laver tryk vil hastigheden kunne slynge banen ud og dermed slide mere på midten af banen.

Jeg har ikke tal på hvor mange dæk jeg har set slidt med på midten i løbet af ganske få km: Under 5000 km. af samme grund.
Brugeravatar
Aboje
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 199
Tilmeldt: 10/07/2015 21:05
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: Dæktryk i 20" 255/35R20

Indlæg af Aboje »

audi_claus skrev:
Jan-DK skrev:På den brede dæk vil for lidt lufttryk give øget slid på midten af dækket.
Især ved meget motorvejs kørsel.


Interessant - da det synes mod al logik.
Hvis man forestiller sig at puste 6 Bar i ville jeg da mene, at dækket nærmest kun rørte ved vejbanen med midten idet siderne holdes nede af karkassen. Og deraf mest slid på midten ved for højt tryk ?

Nu skriver Jan netop at det er ved for lille et dæktryk fænomenet optræder. Og det er på grund af for lille stivhed i trædefladen ved for lidt tryk, hvor trædefladen bliver slynget ud.
Klart - hvis dæktrykket kommer op på de bar du skriver om, vil dækket begynde at ligne en badering :D
Allan Bojesen
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc :-)

2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Re: Dæktryk i 20" 255/35R20

Indlæg af Jan-DK »

Aboje skrev:
audi_claus skrev:
Jan-DK skrev:På den brede dæk vil for lidt lufttryk give øget slid på midten af dækket.
Især ved meget motorvejs kørsel.


Interessant - da det synes mod al logik.
Hvis man forestiller sig at puste 6 Bar i ville jeg da mene, at dækket nærmest kun rørte ved vejbanen med midten idet siderne holdes nede af karkassen. Og deraf mest slid på midten ved for højt tryk ?

Nu skriver Jan netop at det er ved for lille et dæktryk fænomenet optræder. Og det er på grund af for lille stivhed i trædefladen ved for lidt tryk, hvor trædefladen bliver slynget ud.
Klart - hvis dæktrykket kommer op på de bar du skriver om, vil dækket begynde at ligne en badering :D


Sorry. Jeg havde ikke læst færdig hvad Claus havde skrevet.
Du kan blæse det lige så hårdt op som i ville og det vil IKKE ændre form.
Banen vil bare være mere "stiv".
Brugeravatar
Aboje
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 199
Tilmeldt: 10/07/2015 21:05
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: Dæktryk i 20" 255/35R20

Indlæg af Aboje »

Jan-DK skrev:Du kan blæse det lige så hårdt op som i ville og det vil IKKE ændre form.
Banen vil bare være mere "stiv".

Super - tak for info. Så lærte jeg også lidt i dag :)
Allan Bojesen
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc :-)

2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
Besvar

Tilbage til "Dæk & fælge"