Hej alle sammen
Hvilket dæktryk skal jeg køre med i ovenstående dæk?
Jeg har mange lange ture på motorvejen og kører vel ca. 80.000 km om året.
Vil det give mening at skifte dækkene rundt i løbet af sommeren??
VH
Christian
Dæktryk i 20" 255/35R20
Dæktryk i 20" 255/35R20
Venlig hilsen
Christian Blittrup
Audi A6 2.0 TDI 190 HK. Ultra S-Tronic
Årgang 2015
Christian Blittrup
Audi A6 2.0 TDI 190 HK. Ultra S-Tronic
Årgang 2015
Re: Dæktryk i 20" 255/35R20
Et eller andet sted på dækket står hvad max tryk er i de dæk du har på.
Det er det tryk du skal køre med.
Og det er kun gældende for dæk i de HELT stor str.
Men jeg vil sige 3,5 Bar. Og i alle 4 dæk.
Det er det tryk du skal køre med.
Og det er kun gældende for dæk i de HELT stor str.
Men jeg vil sige 3,5 Bar. Og i alle 4 dæk.
Hilsen Jan Møller.
https://www.bilgalleri.dk/galleri/28874-audi_a6_avant_quattro
https://www.bilgalleri.dk/galleri/9947-mercedes_benz_c_250_st__cdi
Jeg er ikke doven. Jeg er energi bevidst.
https://www.bilgalleri.dk/galleri/28874-audi_a6_avant_quattro
https://www.bilgalleri.dk/galleri/9947-mercedes_benz_c_250_st__cdi
Jeg er ikke doven. Jeg er energi bevidst.
Re: Dæktryk i 20" 255/35R20
Dvs. Min A6 4f der kører på 265/35/19 skal også helt op på 3,5 bar på alle 4 dæk. Jeg har i flere år kørt med 3 bar. Det er måske for lidt. ?
Carsten
Re: Dæktryk i 20" 255/35R20
Hvis du som trådstarter køre mange ture på motorvej og mange km vil jeg sige: Ja.
Men igen, hvis du syntes den køre som den skal og ikke slider meget på midten af dækkene er det ok.
På den brede dæk vil for lidt lufttryk give øget slid på midten af dækket.
Især ved meget motorvejs kørsel.
Men igen, hvis du syntes den køre som den skal og ikke slider meget på midten af dækkene er det ok.
På den brede dæk vil for lidt lufttryk give øget slid på midten af dækket.
Især ved meget motorvejs kørsel.
Hilsen Jan Møller.
https://www.bilgalleri.dk/galleri/28874-audi_a6_avant_quattro
https://www.bilgalleri.dk/galleri/9947-mercedes_benz_c_250_st__cdi
Jeg er ikke doven. Jeg er energi bevidst.
https://www.bilgalleri.dk/galleri/28874-audi_a6_avant_quattro
https://www.bilgalleri.dk/galleri/9947-mercedes_benz_c_250_st__cdi
Jeg er ikke doven. Jeg er energi bevidst.
- audi_claus
- Audi club DK Adjudant
- Indlæg: 1829
- Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
- Geografisk sted: Ebeltoft
Re: Dæktryk i 20" 255/35R20
Jan-DK skrev:Hvis du som trådstarter køre mange ture på motorvej og mange km vil jeg sige: Ja.
Men igen, hvis du syntes den køre som den skal og ikke slider meget på midten af dækkene er det ok.
På den brede dæk vil for lidt lufttryk give øget slid på midten af dækket.
Især ved meget motorvejs kørsel.
Interessant - da det synes mod al logik.
Hvis man forestiller sig at puste 6 Bar i ville jeg da mene, at dækket nærmest kun rørte ved vejbanen med midten idet siderne holdes nede af karkassen. Og deraf mest slid på midten ved for højt tryk ?
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Re: Dæktryk i 20" 255/35R20
Claus: Logikken er imod dig i dette tilfælde.
I det øjeblik du trykke de meget brede og lave dæk op til 3,0 og derover er det selve siden du spænder ud af og dermed bliver selve trædefladen holdt på plads.
Det er et spr. om at styre centrifugal kraften der påvirker banen af dækket.
Og jo højre tryk jo bedre kan du styre den.
Hvis du har et laver tryk vil hastigheden kunne slynge banen ud og dermed slide mere på midten af banen.
Jeg har ikke tal på hvor mange dæk jeg har set slidt med på midten i løbet af ganske få km: Under 5000 km. af samme grund.
I det øjeblik du trykke de meget brede og lave dæk op til 3,0 og derover er det selve siden du spænder ud af og dermed bliver selve trædefladen holdt på plads.
Det er et spr. om at styre centrifugal kraften der påvirker banen af dækket.
Og jo højre tryk jo bedre kan du styre den.
Hvis du har et laver tryk vil hastigheden kunne slynge banen ud og dermed slide mere på midten af banen.
Jeg har ikke tal på hvor mange dæk jeg har set slidt med på midten i løbet af ganske få km: Under 5000 km. af samme grund.
Hilsen Jan Møller.
https://www.bilgalleri.dk/galleri/28874-audi_a6_avant_quattro
https://www.bilgalleri.dk/galleri/9947-mercedes_benz_c_250_st__cdi
Jeg er ikke doven. Jeg er energi bevidst.
https://www.bilgalleri.dk/galleri/28874-audi_a6_avant_quattro
https://www.bilgalleri.dk/galleri/9947-mercedes_benz_c_250_st__cdi
Jeg er ikke doven. Jeg er energi bevidst.
Re: Dæktryk i 20" 255/35R20
audi_claus skrev:Jan-DK skrev:På den brede dæk vil for lidt lufttryk give øget slid på midten af dækket.
Især ved meget motorvejs kørsel.
Interessant - da det synes mod al logik.
Hvis man forestiller sig at puste 6 Bar i ville jeg da mene, at dækket nærmest kun rørte ved vejbanen med midten idet siderne holdes nede af karkassen. Og deraf mest slid på midten ved for højt tryk ?
Nu skriver Jan netop at det er ved for lille et dæktryk fænomenet optræder. Og det er på grund af for lille stivhed i trædefladen ved for lidt tryk, hvor trædefladen bliver slynget ud.
Klart - hvis dæktrykket kommer op på de bar du skriver om, vil dækket begynde at ligne en badering
Allan Bojesen
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc
2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc
2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
Re: Dæktryk i 20" 255/35R20
Aboje skrev:audi_claus skrev:Jan-DK skrev:På den brede dæk vil for lidt lufttryk give øget slid på midten af dækket.
Især ved meget motorvejs kørsel.
Interessant - da det synes mod al logik.
Hvis man forestiller sig at puste 6 Bar i ville jeg da mene, at dækket nærmest kun rørte ved vejbanen med midten idet siderne holdes nede af karkassen. Og deraf mest slid på midten ved for højt tryk ?
Nu skriver Jan netop at det er ved for lille et dæktryk fænomenet optræder. Og det er på grund af for lille stivhed i trædefladen ved for lidt tryk, hvor trædefladen bliver slynget ud.
Klart - hvis dæktrykket kommer op på de bar du skriver om, vil dækket begynde at ligne en badering
Sorry. Jeg havde ikke læst færdig hvad Claus havde skrevet.
Du kan blæse det lige så hårdt op som i ville og det vil IKKE ændre form.
Banen vil bare være mere "stiv".
Hilsen Jan Møller.
https://www.bilgalleri.dk/galleri/28874-audi_a6_avant_quattro
https://www.bilgalleri.dk/galleri/9947-mercedes_benz_c_250_st__cdi
Jeg er ikke doven. Jeg er energi bevidst.
https://www.bilgalleri.dk/galleri/28874-audi_a6_avant_quattro
https://www.bilgalleri.dk/galleri/9947-mercedes_benz_c_250_st__cdi
Jeg er ikke doven. Jeg er energi bevidst.
Re: Dæktryk i 20" 255/35R20
Jan-DK skrev:Du kan blæse det lige så hårdt op som i ville og det vil IKKE ændre form.
Banen vil bare være mere "stiv".
Super - tak for info. Så lærte jeg også lidt i dag
Allan Bojesen
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc
2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc
2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech