Mischbereifung og quattro

Det siger vist sig selv.
Besvar
T. Andersen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 13
Tilmeldt: 22/11/2010 16:09
Geografisk sted: København

Mischbereifung og quattro

Indlæg af T. Andersen »

Hej med jer.
Har i en periode kørt med 20" på en 2015 A6 uden quattro og uden problemer.

For 8,5" 255/35-20
Bag 9,5" 275/35-20

Den næste bil jeg skal have hjulene på - bliver med quattro.

Er der nogen der ved om det bliver et problem med højde forskellen ca. 1 cm ift. Til quattroen..?

Bh. Thomas
A3 3,2 8PA DSG AMBITION 2006 SOLGT
A4 1,8T AVANT 2013 SOLGT
A6 Avant 2015 på vej ud
RS3 2016 på vej
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Mischbereifung og quattro

Indlæg af Høy »

8P RS3 havde faktisk bredere dæk foran end bagpå.

Bilerne med tværliggende motor har typisk Haldex, så mekaniske spændinger og lignende opstår næppe, men ESP flipper formodentlig ud, og koblingen til bagakslen slides evt. hurtigere, når omkredsene er forskellige.

Generelt... glem det!

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
T. Andersen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 13
Tilmeldt: 22/11/2010 16:09
Geografisk sted: København

Re: Mischbereifung og quattro

Indlæg af T. Andersen »

Ok, kan godt se nu det kan misforståes.
RS3 skal jeg køre kun køre i her til vinter og den kommer på
19" vinterhjul.
Hjulene var tænkt den nye A4 eller kommende A5.
Er quattro anderledes på disse..? Og vil det gå med forskellig hjul str. ..

Bh Thomas
A3 3,2 8PA DSG AMBITION 2006 SOLGT
A4 1,8T AVANT 2013 SOLGT
A6 Avant 2015 på vej ud
RS3 2016 på vej
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Mischbereifung og quattro

Indlæg af Høy »

Det har generelt været sådan, at bilerne med motoren på langs har varianter af Torsen-firehjulstræk, mens bilerne med motoren på tværs egentlig kun har forhjulstræk, indtil forhjulene mister vejgrebet.

De tidligere modeller med mekanisk forbundne aksler (Torsen), kunne ikke tåle forskellige hjulstørrelser, fordi differentialet ville opfatte omdrejningsforskellen som manglende vejgreb på den aksel, der drejer hurtigst rundt (hjulene drejer ikke lige hurtigt rundt, når de ikke er lige store) og dermed overføre trækkraft til de andre. Når differentialet hele tiden skal gøre det, falder det fra hinanden.

De nyere modeller fra omkring B7-B8 har en anden slags differentiale med en hydraulikkobling og en noget anden opbygning, men så vidt jeg ved kan de heller ikke holde til det.

Det undrer mig lidt, at din gamle bil ville finde sig i forskellen, fordi diverse stabilitetssystemer netop arbejder med forskelle i hjulomdrejningstallene. Der kan dog være en bagatelgrænse. Der er kun godt 4 cm. forskel i omkredsen på dine, men Audi sagde i gamle dage, at der kun måtte være 3 mm mønsterforskel på det bedste og det dårligste dæk på bilen, og 3 mm giver næsten ingen forskel.

Principielt bør alle 4 hjul have samme omkreds, og man bør kun afvige fra dette, hvis bilen havde forskellige for- og baghjul fra fabrikken.

Bredden er en anden sag, selv om man med brede baghjul gør en i forvejen understyrende bil endnu mere understyrende.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
T. Andersen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 13
Tilmeldt: 22/11/2010 16:09
Geografisk sted: København

Re: Mischbereifung og quattro

Indlæg af T. Andersen »

Ok, 1000 tak Alex - for meget fyldstgørende svar.

Ser ud til jeg skal finde en anden løsning.

Bh Thomas
A3 3,2 8PA DSG AMBITION 2006 SOLGT
A4 1,8T AVANT 2013 SOLGT
A6 Avant 2015 på vej ud
RS3 2016 på vej
Besvar

Tilbage til "Dæk & fælge"