Kan jeg bruge mine A4 hjul på min nye A3?

Det siger vist sig selv.
Besvar
Federau
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 40
Tilmeldt: 18/10/2010 22:13
Geografisk sted: Fyn

Kan jeg bruge mine A4 hjul på min nye A3?

Indlæg af Federau »

Jeg har lige byttet min kære A4 3.0 TDI 2005 ud med en A3 Sportback 1.4 TSFI Ambiente. Spørgsmålet er nu om jeg kan bruge mine gamle vinterhjul til den nye dyt. De gamle hjul er et sæt originale Audi Aluhjul. Jeg mener de er (var) en del af S-line pakken i 2005, se billede.
Værkføreren ved Audi siger at de ikke kan bruges. Det er noget med centrering og indpresningsdybde. Jeg vil gerne have det tjekket for at se om det ikke bare er fordi de gerne vil sælge et sæt hjul. Dækdimensionen på de gamle hjul er 235/45 R17 og det skulle passe fint med standarden på de nye som er 205/55 R16. ET målet for de nye kan jeg se i manualen, men hvor ser jeg ET for de gamle? Og, hvis boltdiameteren er den samme, hvad er det så for noget med centrering?

Hjælp, please

DSC_0039.jpg
DSC_0039.jpg (67.21 KiB) Vist 28680 gange
Mvh Manfred Federau
----------------------
A4 3.0 TDI quattro Avant B7 '05 ("vollausstattet")

Triumph TR6 2.5 PI
MortenAa
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 1/09/2009 19:59
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Kan jeg bruge mine A4 hjul på min nye A3?

Indlæg af MortenAa »

ET kan du læse på fælgen, det står nok bag på et af egerne. Det han nok mener er centerhullet/navhullet, det kan være forskellige størrelser, det kan du måle på dine fælge hvad hullet er.

Har også fundet nogle data, de er vedhæftet som billede :)
Vedhæftede filer
til audiclub.png
Mvh. Morten

Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White

Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
Brugeravatar
8PJ
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 984
Tilmeldt: 18/03/2007 11:45
Geografisk sted: Viborg

Re: Kan jeg bruge mine A4 hjul på min nye A3?

Indlæg af 8PJ »

Indpresning (ET) kan blive et problem, hvis ET er for lille. Er dine gamle fælge ET 40 eller mere, bør der dog der ikke være problemer ( med mindre din A3 er sænket meget). Centrering er ikke et issue med den nye A3, da den kører med samme navstørrelse, som den den forrige A4 (57 mm). På den nye A4 er der større navn, og så ville du skulle bruge centreringsring. Dækkene er dog lidt i den store størrelse til en A3. Rullediameter er således lidt større end originalt. Men igen, det burde godt kunne gå. Du ser indpresningsdybden på indersiden af fælgen, hvor det typisk er støbt.

Hilsen Per J
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Kan jeg bruge mine A4 hjul på min nye A3?

Indlæg af Høy »

Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
8PJ
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 984
Tilmeldt: 18/03/2007 11:45
Geografisk sted: Viborg

Re: Kan jeg bruge mine A4 hjul på min nye A3?

Indlæg af 8PJ »

8PJ skrev:Indpresning (ET) kan blive et problem, hvis ET er for lille. Er dine gamle fælge ET 40 eller mere, bør der dog der ikke være problemer ( med mindre din A3 er sænket meget). Centrering er ikke et issue med den nye A3, da den kører med samme navstørrelse, som den den forrige A4 (57 mm). På den nye A4 er der større navn, og så ville du skulle bruge centreringsring. Dækkene er dog lidt i den store størrelse til en A3. Rullediameter er således lidt større end originalt. Men igen, det burde godt kunne gå. Du ser indpresningsdybden på indersiden af fælgen, hvor det typisk er støbt.

Hilsen Per J


Hmm bemærker først nu, at det ikke er den nye A3, men en model 8P. Navstørrelse er den samme. Er bilen sænket, kan du få problemer med plads ved bagskærmkanten ved for lille ET. Mit gæt er dog, at de godt kan være der (ved ET på mindst 40).
Federau
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 40
Tilmeldt: 18/10/2010 22:13
Geografisk sted: Fyn

Re: Kan jeg bruge mine A4 hjul på min nye A3?

Indlæg af Federau »

Tak for svarene. Jeg undersøger tingene inden jeg sælger de gamle hjul. De er faktisk rigtig flotte, men man kan sige at de er lidt retro.
Jeg skal nok melde mig med resultatet af mine undersøgelser.
Mvh Manfred Federau
----------------------
A4 3.0 TDI quattro Avant B7 '05 ("vollausstattet")

Triumph TR6 2.5 PI
Federau
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 40
Tilmeldt: 18/10/2010 22:13
Geografisk sted: Fyn

Re: Kan jeg bruge mine A4 hjul på min nye A3?

Indlæg af Federau »

Nu har jeg kigget inde i fælgen, men jeg synes ikke umiddelbart at det står i klar skrift, hvad ET er. Huldiameteren er ca 56-57 mm - jeg kunne ikke bruge en skydelære og der var lidt mørkt i min garage.
Jeg prøver at lægge nogle billeder op, så er der måske en behjertet sjæl, der kan dechifrere tegnene.
DSC_0045.jpg

DSC_0042.jpg
DSC_0042.jpg (66.97 KiB) Vist 28567 gange

DSC_0041.jpg


Jeg synes at læse:
1) S17 wa
2) AL8
3) 05 og en samling lodrette streger, to af hvilke er delt af tre prikker
4) 1 og L i cirkler
5) 1266
og desuden "made in Poland" samt et navn på fælgen

Kan nogen hjælpe?

Jeg går ud fra at ET må være afstanden fra fælgens midte til anlægsfladen og hvis det er rigtigt, må det kunne måles, selv om det nok er besværligt.

Manfred
Mvh Manfred Federau
----------------------
A4 3.0 TDI quattro Avant B7 '05 ("vollausstattet")

Triumph TR6 2.5 PI
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Kan jeg bruge mine A4 hjul på min nye A3?

Indlæg af Høy »

Billede

Det andet billede var åbenbart ikke tydeligt nok, men jeg kan ikke finde et, der er tydeligere end det her. Hvis det er originale fælge, står der med sikkerhed et reservedelsnummer et sted, og indpresningen står i nærheden af det.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
MortenAa
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 1/09/2009 19:59
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Kan jeg bruge mine A4 hjul på min nye A3?

Indlæg af MortenAa »

Høy skrev:Hvis det er originale fælge, står der med sikkerhed et reservedelsnummer et sted, og indpresningen står i nærheden af det.


Ikke nødvendigvis, på mine gamle audi 80 fælge står der ved ventilhullet mens reservedelsnummer står bag på.


Til trådstarter, kig i centerhulet der står det nok :)
Mvh. Morten

Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White

Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Kan jeg bruge mine A4 hjul på min nye A3?

Indlæg af Høy »

Til trådstarter, kig i centerhulet der står det nok


Det står ikke i navhullet, men sandsynligvis imellem 2 af bolthullerne. Hvis du ikke kan få dækslet af, tager du en ordentlig skruetrækker og stikker håndtaget ind i fælgen bagfra. Et enkelt slag skulle være nok. Gør det på græsplænen, så du ikke behøver at gribe dækslet.

Da det er oplysninger, som synsmanden egentlig skal kunne komme til at kontrollere, hvis han gider, står det i hvert fald næppe inde under dækket :-k

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
MortenAa
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 1/09/2009 19:59
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Kan jeg bruge mine A4 hjul på min nye A3?

Indlæg af MortenAa »

Høy skrev:
Til trådstarter, kig i centerhulet der står det nok


Det står ikke i navhullet, men sandsynligvis imellem 2 af bolthullerne. Hvis du ikke kan få dækslet af, tager du en ordentlig skruetrækker og stikker håndtaget ind i fælgen bagfra. Et enkelt slag skulle være nok. Gør det på græsplænen, så du ikke behøver at gribe dækslet.

Da det er oplysninger, som synsmanden egentlig skal kunne komme til at kontrollere, hvis han gider, står det i hvert fald næppe inde under dækket :-k

\Alex


Det er det jeg mener med centerhullet ;)
Mvh. Morten

Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White

Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
Federau
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 40
Tilmeldt: 18/10/2010 22:13
Geografisk sted: Fyn

Re: Kan jeg bruge mine A4 hjul på min nye A3?

Indlæg af Federau »

Jeg kigger - og tak for svarene.
Jeg må indrømme at jeg er lidt fristet af at købe de hjul de sælger hos Sand Jensen, se http://www.sandjensen.dk/tilbehoersbuti ... alufaelge/
Audi 5 Rotor. Siger det jer noget?
Det betyder, at jeg så bruger de hjul, der er på bilen (16") til vinterdæk og køber de andre til sommerbrug. Er der nogen, der har en mening om de Dunlop Sport Maxx
225/40x18, der sidder på dem?
Ja, og så må jeg se om jeg kan få solgt de hjul vi her taler om :-k

Manfred
Mvh Manfred Federau
----------------------
A4 3.0 TDI quattro Avant B7 '05 ("vollausstattet")

Triumph TR6 2.5 PI
Brugeravatar
Fredrik84
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 181
Tilmeldt: 20/05/2013 15:32
Geografisk sted: Charlottenlund
Kontakt:

Re: Kan jeg bruge mine A4 hjul på min nye A3?

Indlæg af Fredrik84 »

Jeg har brugt en del tid på at se efter fælge, da mine blev stjålet i foråret.

Oftest er fælge til A4 i ET35 hvilket kan give problemer. Jeg har haft monteret ET45 og de gik lige til skærmkanterne. Det var 18" og de gik på inde i skærmkassen i den ene bagerste side (noget med en bolt som man kan beskære). En kamerat har samme vogn og har lige smidt 18" på og oplever præcis det samme.

Jeg kører 17" med ET50 nu og dem der blev stjålet var 17" ET56. Begge sæt er originale (de nyeste er fra en A3 8V)

Min svoger er værkføre og de er begyndt at montere rigtig mange Dunlop dæk grundet god kombination af kvalitet, sikkerhed, pris og ikke mindst lav dækstøj.
Mvh
Fredrik

- Audi A3 8V Sportback 1.4 TFSI 150HK COD [2017] NUVÆRENDE
- Audi A3 8P Sportback 1.4 TFSI 125HK [2008] SOLGT
- Audi A3 8L Hatchback 1.8 125HK [1997] SOLGT

Retrofit Hjemmeside
http://www.lightnings.dk
Besvar

Tilbage til "Dæk & fælge"