Hej med Jer
Jeg skal have fat i et sæt vinterhjul til Audi'en - dem der fulgte med viser sig at være så skæve at det er afbalanceringsklodser på størrelse med brosten der skal til..
Jeg er jo pr definition nærig - prøver at holde udgifterne nede - og er derfor på dba.dk for at finde et brugt, men dog naturligvis i orden værende sæt..
Min bil er jo født med 195/65-15 dæk på en fælg med indpresningsdybde ET45 - mine sommerhjul, der jo er bredere (215/45-17) sidder på nogle alu-fælge med ET35 - det er inden for lovens rammer og de er også inden for skærmene..
Nu ser jeg en del vinterhjul til feks Skoda Octavia fra mellem 2004 og 2013 - de har samme hulmønster og centerhul som min, men er med ET47 - altså 2mm længere inde i skærmkasserne - ved I om de kan være der?
Mine sommerhjul har jo mere eller mindre den inderste kant der hvor standart hjulene ville være - men mon ikke der er plads til de 2mm ekstra?
Spørgsmål til indpresningsdybde
- Lars4733
- Forumbruger
- Indlæg: 157
- Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Kontakt:
Spørgsmål til indpresningsdybde
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Re: Spørgsmål til indpresningsdybde
Indpresningen er afstanden fra anlægsfladen til midten af fælgen (ikke centrum, men midten i bredden). Du skal også kende bredden på Skoda-fælgen for at kunne se, om hjulet passer. Derudover kan bremserne have en anden form, så fælgen slet ikke kan være der, men det er ikke sandsynligt her, da ingen af bilerne har perverse bremser.
Det næste problem er, at fælgen skal kunne bære bilen. Hvis Skodaens akseltryk er meget lavere end på din, er det en skidt idé... og forbudt. Akseltrykket fremgår af din registreringsattest, og hvert hjul skal kunne holde til det halve akseltryk (svarer nogenlunde til lastkoden på siden af dækket).
\Alex
Det næste problem er, at fælgen skal kunne bære bilen. Hvis Skodaens akseltryk er meget lavere end på din, er det en skidt idé... og forbudt. Akseltrykket fremgår af din registreringsattest, og hvert hjul skal kunne holde til det halve akseltryk (svarer nogenlunde til lastkoden på siden af dækket).
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
- Lars4733
- Forumbruger
- Indlæg: 157
- Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Kontakt:
Re: Spørgsmål til indpresningsdybde
Jeg tænker der ikke er SÅ stor forskel på stålfælge til et 195/65-15 dæk - bredden er jo ikke større en dækket
Sammenligner jeg en Octavia fra 2004-2013 med min Audi er det stort set samme akseltryk - vi taler om en forskel på højst 50 kg pr aksel, så det burde ikke gøre en forskel.
Men ja, naturligvis skal lastkode og hastighedskode ligge inden for det tilladte..
Og jeg har MANGE gange haft handlet dæk og fælge via dba og flyttet hjul mellem bilerne - helt uden problemer - jeg var blot i tvivl om der var "plads" til de 2 ekstra millimeter indad i hjulkassen, men det kan jeg ikke forestille mig skulle være et problem..
Sammenligner jeg en Octavia fra 2004-2013 med min Audi er det stort set samme akseltryk - vi taler om en forskel på højst 50 kg pr aksel, så det burde ikke gøre en forskel.
Men ja, naturligvis skal lastkode og hastighedskode ligge inden for det tilladte..
Og jeg har MANGE gange haft handlet dæk og fælge via dba og flyttet hjul mellem bilerne - helt uden problemer - jeg var blot i tvivl om der var "plads" til de 2 ekstra millimeter indad i hjulkassen, men det kan jeg ikke forestille mig skulle være et problem..
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Re: Spørgsmål til indpresningsdybde
Audi A4 2,0 TFSI 211, Brilliantsort '10
Audi A4 1,8T '98 Vulcanschwartz Metallic med perleeffekt - SOLGT
"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots.
So far, the Universe is winning...." - Rich Cook
Audi A4 1,8T '98 Vulcanschwartz Metallic med perleeffekt - SOLGT
"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots.
So far, the Universe is winning...." - Rich Cook
- coupefritz
- Forumbruger
- Indlæg: 448
- Tilmeldt: 15/11/2005 20:29
- Geografisk sted: Roskilde
Re: Spørgsmål til indpresningsdybde
Du skriver at dine sommerfælge er ET 35. De må altså sidde længere ude mod skærmkanten, end dem du har med ET 45. Med hvad er bredden på hhv. sommerfælgen og vinterfælgen?
Personligt synes jeg det ser bedre ud, når fælgen kommer lidt længere ud end det modsatte. Jeg husker, at min 100 S4 årgang 1992, kørte med ET 40 på en 8" bred fælg, uden at være i nærheden af hverken skærmkant eller inderskærm.
Personligt synes jeg det ser bedre ud, når fælgen kommer lidt længere ud end det modsatte. Jeg husker, at min 100 S4 årgang 1992, kørte med ET 40 på en 8" bred fælg, uden at være i nærheden af hverken skærmkant eller inderskærm.
Mvh.
Fritz
Skal slæden trække, skal den ha´5 på række!!!
Audi Coupe GT 2,2 årgang 1985 med grøn miljømærkat - solgt
Audi S4 2,2 quattro sedan årgang 1992 - solgt
Audi A2 1,4 TDI årgang 2001
Suzuki GSX-R 750 årgang 1989 (legetøj)
Honda CBX 750 årgang 1985 (fornuftigt legetøj) - solgt
Kawasaki KH 500 årgang 1976 (legenden)
Fritz
Skal slæden trække, skal den ha´5 på række!!!
Audi Coupe GT 2,2 årgang 1985 med grøn miljømærkat - solgt
Audi S4 2,2 quattro sedan årgang 1992 - solgt
Audi A2 1,4 TDI årgang 2001
Suzuki GSX-R 750 årgang 1989 (legetøj)
Honda CBX 750 årgang 1985 (fornuftigt legetøj) - solgt
Kawasaki KH 500 årgang 1976 (legenden)
-
- Audi club DK Ambassadør
- Indlæg: 6908
- Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
- Geografisk sted: Vesterlyng Strand
Re: Spørgsmål til indpresningsdybde
coupefritz skrev:Du skriver at dine sommerfælge er ET 35. De må altså sidde længere ude mod skærmkanten, end dem du har med ET 45. Med hvad er bredden på hhv. sommerfælgen og vinterfælgen?
Personligt synes jeg det ser bedre ud, når fælgen kommer lidt længere ud end det modsatte. Jeg husker, at min 100 S4 årgang 1992, kørte med ET 40 på en 8" bred fælg, uden at være i nærheden af hverken skærmkant eller inderskærm.
Tjo... Min UR er født med 6" ET45... Der sidder 8" ET24 på nu
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
- Lars4733
- Forumbruger
- Indlæg: 157
- Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Kontakt:
Re: Spørgsmål til indpresningsdybde
Hæhæ - ja, de ser skisme fine ud, det er bare ikke lige pt den prisklasse jeg kigger efter.. lige pt synes jeg alt og alle har snablen nede i muldvarpen og suge penge
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
- Lars4733
- Forumbruger
- Indlæg: 157
- Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Kontakt:
Re: Spørgsmål til indpresningsdybde
coupefritz skrev:Du skriver at dine sommerfælge er ET 35. De må altså sidde længere ude mod skærmkanten, end dem du har med ET 45. Med hvad er bredden på hhv. sommerfælgen og vinterfælgen?
Personligt synes jeg det ser bedre ud, når fælgen kommer lidt længere ud end det modsatte. Jeg husker, at min 100 S4 årgang 1992, kørte med ET 40 på en 8" bred fælg, uden at være i nærheden af hverken skærmkant eller inderskærm.
Jeg er ikke helt sikker på bredden af mine alufælge - der er noget der siger mig der står 7 eller 7 1/2 i dem.
Men ja - en ET35 kommer tættere på skærmkanten - vi er som sådan enige om at det visuelt ser pænere ud når hjulet kommer ud omkring skærmkanten, men her er der tale om 2mm i forskel mellem stålfælgene - det vil ikke give så stor forskel i forhold til den originale stålfælg. Selvfølgelig giver det en "stor" forskel i forhold til sommerhjulene, men alene det at jeg går fra 215 til 195 i bredden gør jo en forskel. Og jeg kan ikke gå længere end til ET35 rent lovmæssigt..
Jeg kan se at både den originale stål fælg og dem jeg kigger på er på 6" i bredden.
Begge biler kører med samme diameter skive foran på bremserne, Skodaens skiver er blot tykkere (det er jo trods alt en noget nyere bil) - så det burde jo ikke give problemer der? Bagpå er Skodaens skiver større end Audiens..
Så jeg satser sgu på en "billig" vinter og henter sættet hjem så sneen kan komme.. Mine sommerhjul er sjovt nok ikke velegnede til frost, is og sne..
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001