Slidt inderside, fordæk

Det siger vist sig selv.
Besvar
Brugeravatar
LasseHald
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 65
Tilmeldt: 15/03/2014 21:05
Geografisk sted: Århus

Slidt inderside, fordæk

Indlæg af LasseHald »

Efter en fantastisk trackday på Jyllandsringen i fredags erfarer jeg at den inderste centimeter af begge fordæk er mere eller mindre høvlet af. Helt væk. Fint nok, men det kan jeg bare slet ikke se logikken i. Er det et quattro-fænomen? Jeg skiftede dæk sidste sommer, og de var jævnt slidt, så det er selvfølgelig trackday-belastningen som har fremprovokeret det, men alligevel? Intet at se på bagdækkene.

Det er så voldsomt at det umuligt kan være et justeringsspørgsmål. Kan quattro/ESC osv fejle noget uden at jeg får fejlmeldinger, og med dette resultat?

Vh Lasse
Billede
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Re: Slidt inderside, fordæk

Indlæg af Jan-DK »

Det ligner næsten som om der er noget er har gået på dækket.

PS: Køre du "ras" i en A1 siden du har lagt indlæget i den under gruppe.
Brugeravatar
LasseHald
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 65
Tilmeldt: 15/03/2014 21:05
Geografisk sted: Århus

Re: Slidt inderside, fordæk

Indlæg af LasseHald »

Ja, enig. Ifølge min tablet blev emnet lagt under dæk og fælge, men det er da muligt at den ikke viser mig at det er under A1. Det er i hvert tilfælde sket i en S6...
Brugeravatar
Jonas
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 480
Tilmeldt: 16/04/2003 18:34
Geografisk sted: København

Re: Slidt inderside, fordæk

Indlæg af Jonas »

Mystisk at det er inderkanten :-k
Måske skaber dækkene på et sted når vognen krænger meget?
Er forskel på sliddet på højre og venstre forhjul, sammenholdt med om du kørte højre eller ventre om på banen?

Jeg kører også trackdays og normalt er det ydersiden der slides op først, da Audi jo understyrer en del - tidligere fik jeg vendt dækkene på fælgen, for at få de "friske" indersider yderst.
Nu er forhjulene justeret ud til max negativ camper vha sporene i bærekuglerne, det giver helt ens slid over hele dækfladen. Vil dog ikke anbefale det til dagligdagsbiler, da påvirker retningsstabiliteten på motorvejen.
80 Avant 2,8 quattro '93 (muligvis totalskadet efter tyveri) + RS2 '94 + A3 sportback 2,0TFSI quattro '06
VW T4 multivan TDI '02 + VW T5 2,0TDI multivan 180hk DSG

Tidl. Audi: 80 2,6 avant, 80 2,8 sedan, A6 2,6 avant
Brugeravatar
LasseHald
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 65
Tilmeldt: 15/03/2014 21:05
Geografisk sted: Århus

Re: Slidt inderside, fordæk

Indlæg af LasseHald »

Her er venstre fordækBillede
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Slidt inderside, fordæk

Indlæg af Høy »

Det er så voldsomt at det umuligt kan være et justeringsspørgsmål.


Det kan sagtens være et justeringsspørgsmål, selv om det er voldsomt.

Jeg tror, at du har for meget toe-out under bremsning, fordi bøsningerne ikke er beregnet til den der mishandling, og bilen helt enkelt er for tung. Når du bremser, tvinges hjulene lidt bagud og dermed udad (spredning). Derudover tror jeg, at du har kørt med 0,5-0,7 bar for meget. Når man kører på bane og voldbremser, stiger trykket en del som følge af varmen, og hvis man ikke har lukket lidt ud først, kommer man til at køre på en for lille del af overfladen.

Toyo semislicks holder til ca. 12 omgange à 2,2 km i Padborg (derefter kan man vende dem på fælgene og køre 10-12 omgange mere, men så er de færdige), hvis man kører sidelæns, og du har formodentlig haft en del understyring, hvilket er lige så slemt.... dog er det uden betydning for bagdækkene, som du allerede selv har set.

\Alex
Senest rettet af Høy 7/09/2015 21:41, rettet i alt 1 gang.
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
LasseHald
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 65
Tilmeldt: 15/03/2014 21:05
Geografisk sted: Århus

Re: Slidt inderside, fordæk

Indlæg af LasseHald »

Jonas skrev:Mystisk at det er inderkanten :-k
Måske skaber dækkene på et sted når vognen krænger meget?
Er forskel på sliddet på højre og venstre forhjul, sammenholdt med om du kørte højre eller ventre om på banen?

Jeg kører også trackdays og normalt er det ydersiden der slides op først, da Audi jo understyrer en del - tidligere fik jeg vendt dækkene på fælgen, for at få de "friske" indersider yderst.
Nu er forhjulene justeret ud til max negativ camper vha sporene i bærekuglerne, det giver helt ens slid over hele dækfladen. Vil dog ikke anbefale det til dagligdagsbiler, da påvirker retningsstabiliteten på motorvejen.

Jamen det er godt input Jonas: Det er meget tænkeligt at det er en kombination af krængning, styrudslag og så noget der skraber på!

Vi kørte venstre rundt på banen og venstre hjul er mere medtaget på indersiden end højre. Gad vide om der er differentialespær på, som så får det inderste forhjule i et sving til at raspe lige så hurtigt rundt som det yderste.
Brugeravatar
LasseHald
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 65
Tilmeldt: 15/03/2014 21:05
Geografisk sted: Århus

Re: Slidt inderside, fordæk

Indlæg af LasseHald »

Høy skrev:
Det er så voldsomt at det umuligt kan være et justeringsspørgsmål.


Det kan sagtens være et justeringsspørgsmål, selv om det er voldsomt.

Jeg tror, at du har for meget toe-out under bremsning, fordi bøsningerne ikke er beregnet til den der mishandling, og bilen helt enkelt er for tung. Når du bremser, tvinges hjulene lidt bagud og dermed udad (spredning). Derudover tror jeg, at du har kørt med 0,5-0,7 bar for meget. Når man kører på bane og voldbremser, stiger trykket en del som følge af varmen, og hvis man ikke har lukket lidt ud først, kommer man til at køre på en for lille del af overfladen.

Toyo semislicks holder til ca. 12 omgange à 2,2 km i Padborg (derefter kan man vende dem på fælgene og køre 10-12 omgange mere, men så er de færdige), hvis man kører sidelæns, og du har formodentlig haft en del understyring, hvilket er lige så slemt.... dog er det uden betydning for bagdækkene, som du allerede selv har set.

\Alex

Ok Alex, tak for input. Det var ikke mishandling, men et avanceret køreteknisk kursus. Erhmmm. Men i øvrigt ja, en 2 tons S6 med 435 hk er ikke nogen sylfide i svingene, og det får selvfølgeligt mekanikken ud i yderpositionerne i forhold til landevejskørsel.

Sendt fra min Lenovo TAB 2 A10-70F med Tapatalk
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Slidt inderside, fordæk

Indlæg af audi_claus »

Jeg fik et tilsvarende venstre forhjul (vinterdæk) da jeg for snart 15 år siden tog banelicens på Ring Djursland (højre om og kun 1 venstresving). Måtte bytte hjulet om til venstre bag for at fuldføre licenskørslen. Øvrige dæk fejlede ikke noget -
Mener der kom ståltråd ud af mit. Det var den næsetunge 200 20V med bare 280 Hk
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Besvar

Tilbage til "Dæk & fælge"