Reparation af lakskader/kantstenskys

Det siger vist sig selv.
Besvar
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Reparation af lakskader/kantstenskys

Indlæg af jorlund »

Jeg er ikke lige den fødte håndværker. Jeg har ikke adgang til det store værktøj, og vil ikke lige bevæge mig ud på for dybt vand. Jeg synes dog, det er meget sjovt at lave noget selv, så når jeg ser et muligt projekt, og får taget mig mod til, så går det nok.

Jeg havde købt nogle fælge i Tyskland, hvor der fulgte et par skrammer med i købet. Jeg havde vænnet mig til tanken, og klarede mig fint igennem sidste sæson. Henover vinteren var der dog trukket noget snavs ind under lakken, og jeg havde brug for at gøre noget inden det udviklede sig videre... Jeg er i den heldige situation, at kanten af fælgen er poleret (og har fået klarlak), så der er ikke en lakfarve, jeg skal ramme.

Sådan så det ud inden jeg startede:
lakskade 1
lakskade 1
IMG_3327.JPG (67.09 KiB) Vist 8779 gange


lakskade 2
lakskade 2
IMG_3328.JPG (67.07 KiB) Vist 8779 gange


Jeg sleb lakken ned, først med sandpapir korn 60, og dernæst korn 180 indtil jeg havde ondt i hånden og ikke orkede mere. Det er lidt smalt, så jeg havde svært ved at komme til med en slibeklods, så det bliver lidt krampagtigt at holde på sandpapiret. Endelig fik det en omgang polering med autosol, og så rensede jeg overfladen med noget rensebenzin, så lakken kunne tage ved.

lakering
lakering


Jeg dækkede af med lidt malertape og noget gammelt dynebetræk. Det blæste lidt, så jeg havde et godt stykke af bilen dækket af. Jeg havde købt noget klarlak på dåse i Bauhaus. Det fungerede fint til formålet. Jeg gav det 3-4 lag, men var lidt bekymret for det færdige resultat, da det så lidt hvidt og ujævnt ud. Det endte dog med at blive okay.

resultat
resultat
IMG_3333.JPG (73.95 KiB) Vist 8779 gange


Endelig det færdige resultat. Når man studerer fælgen nøje, kan man tydeligt se, at det ikke har samme finish som resten af fælgen. Men på et par meters afstand skal man se godt efter. Hvis jeg bliver træt af det, kan det laves om, men hvis det skal gøres ordentligt, skal jeg nok have dækket af, for at give hele kanten en tur. Jeg er dog positivt overrasket over, hvor meget af ujævnhederne, jeg kunne fikse med lidt sandpapir.
J Reher
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 25
Tilmeldt: 31/05/2012 23:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Reparation af lakskader/kantstenskys

Indlæg af J Reher »

Har du overvejet det her produkt til at skjule og forhindre flere skrammer:
http://gatorshop.dk/
Mvh
J Reher
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Reparation af lakskader/kantstenskys

Indlæg af jorlund »

Jeg er ikke helt pjattet med dem :) Har ikke planer om at lave nye skrammer efter jeg får udbedret de eksisterende :)
Besvar

Tilbage til "Dæk & fælge"