Hej
Jeg kører PT. med 255 / 35 R 19 og synes at bilen går ca. 1 - 1,5 km/l mindre end den gamle gjorde med 17 tommer sutter på.
Begge biler var / er:
Audi A5 2,0 TFSI Sportback 180 HK
Er det mig der ser syner eller hvordan?
Kenneth
Fælgstørrelse og ringere benzinøkonomi?
- kennethxyz
- Forumbruger
- Indlæg: 143
- Tilmeldt: 15/07/2013 11:31
Fælgstørrelse og ringere benzinøkonomi?
Audi A5 Sportback 2.0 TFSI
Re: Fælgstørrelse og ringere benzinøkonomi?
Det er vel ikke unormalt. Der er både større rullemodstand og større vindmodstand med bredere dæk.
Poul Erik Bech (PEB)
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Re: Fælgstørrelse og ringere benzinøkonomi?
jeg skiftede fra 225/55/16 til 245/40/18, da jeg fik sommerdæk i år. Vægten på vinter var 20,8 kg pr stk og vægten på sommerdækkene er 21,7 kg (med de gamle dæk, ved ikke om de nye dæk er tungere). Måske jeg er begyndt at køre lidt pænere, men jeg tror kun forbruget er faldet med 0,3-0,5 km/l. Du kan se alle tallene her:
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/615607.html
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/615607.html
Re: Fælgstørrelse og ringere benzinøkonomi?
Kan det ikke bare være fordi omkredsen er forskellig på de to dækstørrelser
2010 Audi A4 Allroad 3,0 TDI quattro
2000 Audi TT 1,8T quattro (APX)
2002 Audi A4 2,5 TDI avant quattro (AKE) (solgt)
2000 Audi TT 1,8T quattro (AJQ) (solgt)
1994 Audi 80 2,6 E limo (ABC) (solgt)
2000 Audi TT 1,8T quattro (APX)
2002 Audi A4 2,5 TDI avant quattro (AKE) (solgt)
2000 Audi TT 1,8T quattro (AJQ) (solgt)
1994 Audi 80 2,6 E limo (ABC) (solgt)
Re: Fælgstørrelse og ringere benzinøkonomi?
jape skrev:Kan det ikke bare være fordi omkredsen er forskellig på de to dækstørrelser
Godt bud. Prøv at give os målene på de to dæk.
Poul Erik Bech (PEB)
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Re: Fælgstørrelse og ringere benzinøkonomi?
Jeg tænker ikke rullemodstanden vil være ændre grundet dækkets størrelse.
Ser man teoretisk på det er friktionen afhængig af 3 ting.
Last, areal i berøring med flade og friktionskoefficient.
Øges dækkets bredde er der rigtignok mere areal der er i kontakt med asfalten hvilket mange konkludere giver højere rullemodstand, men det øgede areal giver samtidig mindre belastning pr arealenhed. Dette resultere teoretisk i identisk rullemodstand.
Jo større diameter hjulet har jo større moment skal der påtrykkets hjulets aksel for fremdrift, momentet er et resultat af overvunden (rullemodstand plus luftmodstand)*radius på dæk.
Ser man teoretisk på det er friktionen afhængig af 3 ting.
Last, areal i berøring med flade og friktionskoefficient.
Øges dækkets bredde er der rigtignok mere areal der er i kontakt med asfalten hvilket mange konkludere giver højere rullemodstand, men det øgede areal giver samtidig mindre belastning pr arealenhed. Dette resultere teoretisk i identisk rullemodstand.
Jo større diameter hjulet har jo større moment skal der påtrykkets hjulets aksel for fremdrift, momentet er et resultat af overvunden (rullemodstand plus luftmodstand)*radius på dæk.
A4 Avant 2.0TDI, 2010