Dato og tid er 14/12/2018 03:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Tommelfingerregl
Indlæg: 29/05/2017 21:19 
Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 23/04/2008 23:11
Indlæg: 155
Geografisk sted: Aabybro

Offline
Hej alle

Jeg er stødt på en tommelfingerregl, der siger at dæktrykket i lavprofildæk, skal være 1 bar større en hjulstørrelsen.

Da jeg kører på 19" tommer, skal mit dæktryk så være ca. 2,9 bar.
Min dækstørrelse er 255/40/19.

Giver reglen god mening, eller er det en skrøne?

_________________
Med Venlig hilsen

Casper Steen

2013 Audi A6 Avant

Man who run in front of car get tired - Man who run behind car get exhausted.......


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Tommelfingerregl
Indlæg: 29/05/2017 22:21 
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Brugeravatar

Tilmeldt: 3/03/2004 22:41
Indlæg: 2762
Geografisk sted: Sjælland

Audi club Danmark
medlem siden
29. feb 2004

Offline
Dvs. du vil putte 2,5 bar i et 195-65-15 dæk.

Det er nok lige i over kanten.

Men de 2,9 i dine 19" er helt fint.
Og gerne også 3,0 til 3,2 bar vil være fint.

_________________
Hilsen Jan Møller.
Audi S6 V8 4,2 Avant quattro 1995
Smart Pure 0,8 CDi 2012


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Tommelfingerregl
Indlæg: 29/05/2017 22:50 
Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 23/04/2008 23:11
Indlæg: 155
Geografisk sted: Aabybro

Offline
Tak for det, Jan.

Hvordan med dækstøj? - bliver der mere eller mindre ved at hæve trykket fra det Audi skriver (2,4 for og 2,6 bag), til eks 3 bar hele vejen rundt?

_________________
Med Venlig hilsen

Casper Steen

2013 Audi A6 Avant

Man who run in front of car get tired - Man who run behind car get exhausted.......


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Tommelfingerregl
Indlæg: 30/05/2017 10:07 
Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 1/09/2009 19:59
Indlæg: 1172
Geografisk sted: Hvidovre

Audi club Danmark
medlem siden
01. sep 2009

Offline
Jan-DK skrev:
Dvs. du vil putte 2,5 bar i et 195-65-15 dæk.

Det er nok lige i over kanten.


65 i profil er ikke lige lavprofil dæk, nu er jeg ikke dækmand meeeen ;)

_________________
Mvh. Morten

Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White

Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Tommelfingerregl
Indlæg: 30/05/2017 13:27 
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Brugeravatar

Tilmeldt: 3/03/2004 22:41
Indlæg: 2762
Geografisk sted: Sjælland

Audi club Danmark
medlem siden
29. feb 2004

Offline
CSSO skrev:
Tak for det, Jan.

Hvordan med dækstøj? - bliver der mere eller mindre ved at hæve trykket fra det Audi skriver (2,4 for og 2,6 bag), til eks 3 bar hele vejen rundt?


2,4 og 2,6 passe da vel ikke til en 19" ifølge Audi.
Så er de godt nok galt på den.

Dæk støj har ikke noget med dæktryk at gøre.

Men hvis man har fået dækstøj kan det hjælpe at hæve trykket.

_________________
Hilsen Jan Møller.
Audi S6 V8 4,2 Avant quattro 1995
Smart Pure 0,8 CDi 2012


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Tommelfingerregl
Indlæg: 30/05/2017 21:30 
Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 23/04/2008 23:11
Indlæg: 155
Geografisk sted: Aabybro

Offline
Jan-DK skrev:
CSSO skrev:
Tak for det, Jan.

Hvordan med dækstøj? - bliver der mere eller mindre ved at hæve trykket fra det Audi skriver (2,4 for og 2,6 bag), til eks 3 bar hele vejen rundt?


2,4 og 2,6 passe da vel ikke til en 19" ifølge Audi.
Så er de godt nok galt på den.

Dæk støj har ikke noget med dæktryk at gøre.

Men hvis man har fået dækstøj kan det hjælpe at hæve trykket.


Det er det der står, under denne dækstørrelse, på merkaten på førerdøren

_________________
Med Venlig hilsen

Casper Steen

2013 Audi A6 Avant

Man who run in front of car get tired - Man who run behind car get exhausted.......


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Tommelfingerregl
Indlæg: 30/05/2017 21:53 
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Brugeravatar

Tilmeldt: 3/03/2004 22:41
Indlæg: 2762
Geografisk sted: Sjælland

Audi club Danmark
medlem siden
29. feb 2004

Offline
Jeg ville holde mig til 3,0 bar hele vejen rundt.

_________________
Hilsen Jan Møller.
Audi S6 V8 4,2 Avant quattro 1995
Smart Pure 0,8 CDi 2012


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Tommelfingerregl
Indlæg: 1/06/2017 19:49 
Redaktør
Redaktør
Brugeravatar

Tilmeldt: 19/01/2003 01:00
Indlæg: 4703
Geografisk sted: Nordjylland

Audi club Danmark
medlem siden
01. maj 1998

Offline
MortenAa skrev:

65 i profil er ikke lige lavprofil dæk, nu er jeg ikke dækmand meeeen ;)


Alt under 82% er lavprofil, så 65 er i høj grad lavprofil.

_________________
Poul Erik Bech (PEB)

Tesla model S 85D 2015
Audi A2 1.2 TDI 3L 2002
EV-97 EuroStar
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
Kode til RNS-E


A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Tommelfingerregl
Indlæg: 2/06/2017 08:55 
Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 1/09/2009 19:59
Indlæg: 1172
Geografisk sted: Hvidovre

Audi club Danmark
medlem siden
01. sep 2009

Offline
PEB skrev:
MortenAa skrev:

65 i profil er ikke lige lavprofil dæk, nu er jeg ikke dækmand meeeen ;)


Alt under 82% er lavprofil, så 65 er i høj grad lavprofil.


og hvor stor det henne? det er noget af den højeste profil man kan få på mange personbiler. jeg har lært at lavprofil starter på 50 og alt derunder

_________________
Mvh. Morten

Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White

Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Tommelfingerregl
Indlæg: 15/01/2018 18:11 
Forumbruger
Forumbruger

Tilmeldt: 15/01/2018 17:02
Indlæg: 39
Geografisk sted:

Offline
Jan du anbefaler 3.0 i dæktryk hele vejen rundt - dvs. en afvigelse fra Audis mærkat i døren.

Jeg er lidt nysgerrig for importerede i juni 2017 en Q5 gennem en forhandler, og da jeg hentede den hos forhandleren (ikke Audi forhandler) var dæktrykket også noget højere end mærkaten anviste, så der er andre med din anbefaling. Så vidt jeg husker var det nemlig også omkring de 3.0 bar.

Jeg fik inden levering ved forhandleren sat 20" 255/45 hjul på (den var født med 17" 235/65) og det var de 20" hvor trykket var de 3 bar.

Jeg fik så sat vinterdæk på de oprindelige 17" i efteråret 2017 på Audi værksted og her var dæktrykket som foreskrevet på Audi's label.

Så hvorfor det højere dæktryk end anbefalet af Audi. Giver det bedre køreegenskaber, mindre slid, eller andet ?


Vedhæftede filer:
IMG_1062.JPG
IMG_1062.JPG [ 104.51 KiB | Vist 5941 gange ]
Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Tommelfingerregl
Indlæg: 16/01/2018 20:14 
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør

Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Indlæg: 6696
Geografisk sted: Føllenslev

Offline
HenrikH29 skrev:
Så hvorfor det højere dæktryk end anbefalet af Audi. Giver det bedre køreegenskaber, mindre slid, eller andet ?

Uden at træde Jan over tæerne så mener jeg at være fortalt at ved en bestemt bredde (195/205 ?) ændrer vævningen i karkassen sig og dækket reagerer anderledes på dæktryk. Et 185 dæk med 3 bar vil blive slidt blankt på midten fordi slidbanen buler ud, hvorimod slidbanen på et bredere 225 dæk på grund af vævningen vil blive strukket ud.

Jeg kan bare sige at jeg i 7 år (160.000 km/20.000L V-Power), på Jans anbefaling, udelukkende havde 3 bar i dækkene på min S4 2.7T Avant med hhv. 17" og 19", både sommer og vinter. Det var kun en dårlig sporing der var skyld i at mine 19" høvlede de inderste kanter af begge forhjul ned til "hønsenettet" på en tur til l'Alpe d'Huez og hjem.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til: