A6 C4 gearkasse.

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
kris668d
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 19
Tilmeldt: 15/02/2010 07:28

A6 C4 gearkasse.

Indlæg af kris668d »

Goddag ven!

Jeg har en 1995 A6 med AAH motor og manuel gearkasse. Nu er gearkassen blevet til en ballademager, og jeg overvejer at skifte den (Jeg er nok tvunget på sigt). Jeg synes ikke ligefrem at det er til at finde en gearkasse på hvert gadehjørne, men jeg har fundet en til samme motor, fra en bil med quattro, som ikke koster alverden. Min bil har ikke quattro. En upålidelig kilde fortalte mig engang at det er samme gearkasse, hvor man bare kan skrue bagenden (Jeg går ud fra han mente midterdifferentiale?) af bagende af gearkassen, og sætte en blændplade på, som der sidder på den manuelle udgave fra fabrikken. Hvis det er tilfældet kan jeg jo godt bruge den. Men ved du mere om det end mig?

Mange tak. :D :D
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: A6 C4 gearkasse.

Indlæg af morten00 »

kris668d skrev:.. Men ved du mere om det end mig?

Mange tak. :D :D
Hvad er der galt med din gearkasse og hvor langt har den gået?

Bare til inspiration https://audi100.selbst-doku.de/Main/Get ... ndEinbauen

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
kris668d
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 19
Tilmeldt: 15/02/2010 07:28

Re: A6 C4 gearkasse.

Indlæg af kris668d »

Goddag Morten. Og tak for inspiration! :-)

Min gearkasse er begyndt at larme frygteligt, og så synes jeg ikke mine synchromesher fungere længere.. Problemet opstod hurtigt, og i forbindelse med meget motorvejskørsel, så jeg opdagede det først sent. Jeg mistænker at det kan være olien der er løbet af den. Jeg prøvede at undersøge det i går aftes, men det ser ud til at Audi allerede dengang var klar over hvordan de skulle få kunderne til at komme på et Audi værksted (se foto). Er der mon nogen der ved hvor jeg skaffer sådan et værktøj?

Den har kørt 462.000km, og man kunne argumentere for at jeg burde købe en noget nyere A6, men jeg er altså glad for min bil, og hvis jeg skal have en jeg gider at køre i, skal vi springe mindst to generationer over, og så begynder de at koste mere end jeg synes jeg har lyst til at betale. Så det bliver nok en anden gearkasse.

Alternativt kan jeg måske finde en fra en 2,6 ABC motor? Er der nogen der ved om den er identisk? Den ser ud til at være lettere tilgængelig.

Mange tak.
Vedhæftede filer
Olieaftapning :-(
Olieaftapning :-(
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: A6 C4 gearkasse.

Indlæg af morten00 »

Det er sådan en XZN du skal bruge https://www.ebay.de/sch/i.html?_osacat= ... N&_sacat=0

Det lyder ikke godt med din gearkasse, men start nu med at checke om der er olie på den.

Ellers kan du kigge efter en brugt her https://ditonet.dk/

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: A6 C4 gearkasse.

Indlæg af GertH »

Jeg har en gearkasse fra en ABC motor til 1000,-kr. Typen på gearkassen hedder CPE. Købt sammen med motor og skulle have kørt omkring 150000 km. Motor er solgt og nu går jeg bare og skvatter over gearkasse i værkstedet.
Mvh. Gert(sydsjælland)
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
kris668d
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 19
Tilmeldt: 15/02/2010 07:28

Re: A6 C4 gearkasse.

Indlæg af kris668d »

morten00:

Tak! Det skulle vise sig at jeg faktisk kunne få begge toppe i biltema, og endda uden at betale en formue. Også tak for linket, den kendte jeg ikke!

Jeg har nu tappet olien af bilen, og der var ca. 550ml på.. Altså alt for lidt. Jeg har nu flydt ca. 2,75 liter på, og jeg det hjalp! Jeg ved ikke endnu, om den kører helt som den plejer, for den var værst når der var koldt, og da den har hold i garagen de sidste par dage, har jeg testkørt den fra ca. 20 grader af. Men engang i aften ved jeg med sikkerhed om den er reddet :D

Gert:
Goddag Gert. Jeg tror (og håber) at min egen er reddet, og så vidt jeg husker hedder min gearkasse også noget andet. Selvom 1000,- er en fin pris :-)

Jeg har stadig interesse i at få svar på mit oprindelige spørgsmål, om quattro gearkassen er den samme, med et midterdifferentiale boltet på.
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: A6 C4 gearkasse.

Indlæg af jorlund »

Jeg har også en passende gearkasse i Århus-området..

Kan ikke svare på dit quattro-spørgsmål :)
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: A6 C4 gearkasse.

Indlæg af SorenR »

kris668d skrev:Jeg har stadig interesse i at få svar på mit oprindelige spørgsmål, om quattro gearkassen er den samme, med et midterdifferentiale boltet på.
Hvis bare det var så let ;-)

Du kan ikke lave en FWD gearkasse til AWD men du kan lave en AWD gearkasse til FWD ved at svejse Torsen differentialet sammen = 100% spær på centerdifferentialet.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
kris668d
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 19
Tilmeldt: 15/02/2010 07:28

Re: A6 C4 gearkasse.

Indlæg af kris668d »

jorlund skrev:Jeg har også en passende gearkasse i Århus-området..

Kan ikke svare på dit quattro-spørgsmål :)
@jorlund

Har du den stadig? Ved du med sikkerhed at den er okay, og hvor langt den har kørt? Når du siger "en passende gearkasse, hvad betyder det så? Kommer den fra en bil og motor som min? Eller hvordan :D

Og hvad skal du Evt. have for den?

Jeg har fundet ud af hvor mit olie bliver af. Det forsvinder ud der hvor min venstre trækaksel går ind i gearkassen. Jeg kan ligefrem tage ved den, og rykke den op, ned, fra side til side. Så der må også være et leje eller flere lejre med slør i, i den gearkasse.

Mange tak.
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: A6 C4 gearkasse.

Indlæg af jorlund »

Jeg har en gearkasse fra en ABC, der har kørt cirka 260.000 (kan ikke huske km-tallet) - den fungerede, da motoren blev taget ud af bilen. Og så har jeg købt en AAH motor med gearkasse til en samlet pris på 1500 kroner - den skulle have kørt 214.000 km. Jeg sender lige en besked med et telefon-nummer
kris668d
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 19
Tilmeldt: 15/02/2010 07:28

Re: A6 C4 gearkasse.

Indlæg af kris668d »

Goddag! Så er der en opdatering i forhold til min gearkasse. Jeg tænker at andre måske finder processen interessant.

Den gamle var begyndt at spilde rigtig meget olie ud af venstre side ved "koppen" til trækakslen. Der var rigtig meget slør i begge "kopper" sidevejs (og ud og ind, men jeg tror det er okay). Bilen skal også synes, hvilket formentligt ikke er muligt med et oliespild af den størrelse. Jeg havde overvejet at købe en donorbil, eller en gearkasse hos en autoophugger (hvilket efter sigende dårligt skulle kunne svare sig i forhold til at købe en donorbil), eller helt at skrotte min bil, og købe en meget nyere, og mere intetsigende bil.

Så tilbød Jorlund (som jeg efterfølgende har fundet ud af, driver gruppen her) mig at sælge sin gearkasse til mig for en fair pris, såfremt at jeg kørte til Aarhus og hjalp med at skrue den af en motor han havde til at stå. Det var en smal sag, og tog ikke 45 minutter. Han gav mig endda sin slidte kobling med, hvis den skulle være i bedre stand end den på min bil. Koblingen endte jeg dog ikke med at bruge, da min egen var lige så fin, så hvis du vil have den igen, siger du bare til Jorlund! At jeg havde været med til at afmontere gearkassen i Aarhus hjalp mig også til bedre at kunne tage min egen af bilen, hvilket jeg aldrig har prøvet før, på trods af at jeg som 29-årig allerede har kørt 10 år i Audi C4.

Da jeg kom i gang med min egen, var det første jeg gjorde at tage min trækaksel af, og prøve at montere den på den nye gearkasse, da "koppen" ikke så identisk ud. Den passede. Dernæst kunne jeg se at gearkasse ophængene ikke passede, så jeg sammenlignede lige montagehullerne til dem, på min egen gearkasse. De passede. Gearkassen jeg har købt i Aarhus, har måske siddet i en Audi 80?

At afmontere og montere den "nye" gearkasse i min bil var faktisk mere ligetil end forventet. Dermed ikke sagt at det var let. Det tog mange timer, men der skete ikke noget uforudset eller lignende. Jeg var forberedt på at jeg ville blive overrasket over at min forbro ville sidde i vejen, eller at mine motorophæng skulle løsnes, eller noget andet uforudset. Faktisk havde jeg regnet med at jeg skulle fjerne luftkasse og spjæld osv. fra toppen af motoren for at tage gearkassens øverste bolte. Men alt kunne klares med lukket motorhjelm. Det skal siges at jeg ikke har lift, kun et par bukke.

De største "problemer" undervejs var nok at to af boltene i den ene manifold (til forrøret) knækkede, og skulle bores ud, uden at ødelægge flangen. Og at koblingspedalen sank til bunds da alt var monteret. På trods af at koblingen bare var afmonteret gearkassen, og intet at det hydrauliske havde været åbnet. Det var heldigvis et let fiks, da den bare skulle udluftes (Jeg forstår stadigvæk ikke hvorfor). Men der var da en halv time, hvor jeg var i rigtig dårligt humør og troede at noget var samlet forkert. Og udluftningen var nok snedig nok, for det der kom ud, viste sig at være noget ulækkert slam! :-&

Jeg brugte selv omkring 4 timer på at afmontere den gamle gearkasse, og så brugte mig og en kammerat 12 timer sammen, på at montere den nye, og gøre bilen køreklar igen. Jeg var bange for at gearingen var anderledes, hvis gearkassen kom fra en lettere Audi 80, men den virker til at være identisk. Jeg har kun kørt ca. 100km i bilen siden, men alt ser ud til at være en succes. Så tak til Jorlund. Nu skal den bare synes. :D :D
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: A6 C4 gearkasse.

Indlæg af jorlund »

Lækkert at du er kørende igen :) Den gamle drivlinje er fra en Audi 80, så det forklarer ophængene. Du beholder bare koblingen :)
Brugeravatar
Havberg
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 2164
Tilmeldt: 31/01/2003 11:34

Re: A6 C4 gearkasse.

Indlæg af Havberg »

Alligevel imponerede lige at skifte en gearkasse, og med bilen kun på bukke 8)

Fedt det lykkedes, og respekt for at du holder den kørende. :)
A7 SB 3.0 BiT 320 TDI S-Line/Black edition
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
kris668d
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 19
Tilmeldt: 15/02/2010 07:28

Re: A6 C4 gearkasse.

Indlæg af kris668d »

Havberg skrev:Alligevel imponerede lige at skifte en gearkasse, og med bilen kun på bukke 8)

Fedt det lykkedes, og respekt for at du holder den kørende. :)
Tak! Det kan man jo blive nødt til :D Ellers skulle jeg ud og købe en anden bil, og samtidig sige farvel til den jeg har nu. Det ville ikke være min kop the! Selvom tanken om at skulle ud i det projekt ikke lokkede voldsomt. Den har i øvrigt kørt uden problemer siden, og jeg kører dagligt 135km. Så hvis der havde været problemer forbundet med det, havde de nok meldt sig ;)
kris668d
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 19
Tilmeldt: 15/02/2010 07:28

Re: A6 C4 gearkasse.

Indlæg af kris668d »

Goddag igen. Så er der en opdatering på det problem jeg havde. Jeg tænkte at nogen måske havde interesse i at se det.

Jeg gemte den gamle gearkasse fordi jeg havde lyst til at skille den ad, så jeg kunne se hvad der var gået til, hvor slemt det var, og hvad det havde krævet, hvis jeg havde bestemt mig for at forsøge at lave den, og om det evt. kunne have været lavet uden at fjerne gearkassen fra bilen.

Jeg startede med at skrue nogle lange bolte i flangerne for trækakselerne, for at skrue dem ind mod gearkassen, og derved trække flangerne ud. Det fungerede fint, de var monteret med sådan en fjederring. Her kommer resten af olien ud. (Se billede 1)

I venstre side af gearkassen kan dækslet ind til differentialet så tages af ved at fjerne nogle bolte. De gik let, men jeg tror at alle boltene i gearkassen er lavet af ost... Så man skal være forsigtig.

Her var et konisk rulleleje, hvor den yderste "skal / Lejeflade" stadig sad i det dæksel jeg havde afmonteret. (Se billede 2 & 3)

Men det var tydeligt at det var medtaget. Det var også i denne side der havde være slør, og oliespild. Og modparten i dækslet så bestemt ikke bedre ud selvom jeg ikke har et godt foto af det. (Se billede 4)

Det kunne altså have været skiftet nedefra, selvom jeg ikke tror at det havde været særlig let. Særligt hvis man havde smadret kærven i en af boltene til dækslet eller sådan noget. Og det havde også krævet at jeg havde haft lejet, og pakdåsen hvilket sikkert er dyrt hos Audi, hvor man nok skal finde det. Og så kan man ende med at stå med et leje der ikke passer osv. Så jeg er helt tilfreds med at jeg skiftede gearkassen. Nu er den gamle skrot, så jeg kunne ligeså godt skille den helt af. Her er et par billeder for hyggens skyld. Først tog jeg differentialet ud. (Se billede 5 & 6)

Herefter "kappen" over gearingen. (Se billede 7)

Og her er et af indersiden af "kappen". (Se billede 8)
Vedhæftede filer
Billede 5
Billede 5
Billede 4
Billede 4
Billede 3
Billede 3
Billede 2
Billede 2
Billede 1
Billede 1
Senest rettet af kris668d 24/04/2020 13:47, rettet i alt 2 gange.
kris668d
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 19
Tilmeldt: 15/02/2010 07:28

Re: A6 C4 gearkasse.

Indlæg af kris668d »

.....
Vedhæftede filer
Billede 8
Billede 8
Billede 7
Billede 7
Billede 6
Billede 6
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: A6 C4 gearkasse.

Indlæg af GertH »

Fint med billeder og info. Jeg kan fornemme at du er udstyret med en vis nysgerrighed og det kan være ganske lærerigt. Billede 3 viser jo tydeligt hvor larmen kom fra. Jeg synes også det ser ud som om der har været vand til stede(ud fra farven), men jeg kan tage fejl.
Mvh. Gert (y)
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
kris668d
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 19
Tilmeldt: 15/02/2010 07:28

Re: A6 C4 gearkasse.

Indlæg af kris668d »

Tak! Jeg kunne dog ikke helt styr at placere billederne i teksten hvor de hørte hjemme :D

Jeg tvivler stærkt på at der har været vand i lejet. Jeg skal ikke se hvordan det skulle komme derind, og der var i hvert fald ikke vand i det olie jeg tappede af gearkassen.
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"