audiclub.dk
http://www.audiclub.dk/forum/

2.6 V6 forbruger kølervæske ... toppakning?
http://www.audiclub.dk/forum/viewtopic.php?f=147&t=39103
Side 1 af 1

Forfatter:  MOW [ 23/07/2019 18:50 ]
Titel:  2.6 V6 forbruger kølervæske ... toppakning?

Hej oooo venner

Vores aldrende A6 med 2.6 V6 er begyndt at bruge kølervæske. Jeg kan mærke at den hakker lidt en gang i mellem når jeg giver gas især når den er kold. Ellers bemærkes intet. Komptest ikke taget endnu, men vandpumpen er skiftet for nylig så den er det nok ikke ( :cry: ), men jeg kan ikke se noget tegn på lækage.

Forbruget er ca 3 dl pr 200 km.

Er det andet end toppakningen tilbage at checke (vha kompressions-test) ? :?:

Forfatter:  mojo [ 23/07/2019 19:06 ]
Titel:  Re: 2.6 V6 forbruger kølervæske ... toppakning?

Varmelegeme i kabinen.
Så vil den dugge og lugte af karry når du sætter varme på.

Forfatter:  morten00 [ 23/07/2019 21:53 ]
Titel:  Re: 2.6 V6 forbruger kølervæske ... toppakning?

MOW skrev:
Hej oooo venner

Vores aldrende A6 med 2.6 V6 er begyndt at bruge kølervæske. Jeg kan mærke at den hakker lidt en gang i mellem når jeg giver gas især når den er kold. Ellers bemærkes intet. Komptest ikke taget endnu, men vandpumpen er skiftet for nylig så den er det nok ikke ( :cry: ), men jeg kan ikke se noget tegn på lækage.

Forbruget er ca 3 dl pr 200 km.

Er det andet end toppakningen tilbage at checke (vha kompressions-test) ? :?:
Beholderen bliver nogle gange utæt med alderen, se evt her viewtopic.php?f=11&t=33152

Mvh Morten

Forfatter:  MOW [ 24/07/2019 17:44 ]
Titel:  Re: 2.6 V6 forbruger kølervæske ... toppakning?

morten00 skrev:
MOW skrev:
Hej oooo venner

Vores aldrende A6 med 2.6 V6 er begyndt at bruge kølervæske. Jeg kan mærke at den hakker lidt en gang i mellem når jeg giver gas især når den er kold. Ellers bemærkes intet. Komptest ikke taget endnu, men vandpumpen er skiftet for nylig så den er det nok ikke ( :cry: ), men jeg kan ikke se noget tegn på lækage.

Forbruget er ca 3 dl pr 200 km.

Er det andet end toppakningen tilbage at checke (vha kompressions-test) ? :?:
Beholderen bliver nogle gange utæt med alderen, se evt her viewtopic.php?f=11&t=33152

Mvh Morten


Hej Morten
Ekspansionsbeholderen har jeg også lige skiftet for et år siden.

Forfatter:  MOW [ 25/07/2019 22:35 ]
Titel:  Re: 2.6 V6 forbruger kølervæske ... toppakning?

jeg begynder at tro at det er klimaanlægget der (igen) driller fordi det køler ikke som det skal nu her i sommervarmen... Jeg skriver igen i parentes for det er kun et år siden jeg havde den på værksted for at fikse den for det problem ... pris 5000... så den kommer helt sikkert ikke der igen.... ;(

Og det var efter at det begyndte at blive brugt nu her i sommer at jeg registrerede vandforbruget. I vinter og i foråret hvor det varmede var der ikke noget vand/kølervæskeforbrug.

Forfatter:  mojo [ 26/07/2019 08:43 ]
Titel:  Re: 2.6 V6 forbruger kølervæske ... toppakning?

Det har intet med om den kan køle eller ej at gøre.
Du får heller ikke noget ud af en kompressions test mht vandforbrug.
Du kan måske se om et tændrør er mere lyst end de andre så er det måske der den æder vand.

Forfatter:  MOW [ 26/07/2019 17:49 ]
Titel:  Re: 2.6 V6 forbruger kølervæske ... toppakning?

mojo skrev:
Det har intet med om den kan køle eller ej at gøre.
Du får heller ikke noget ud af en kompressions test mht vandforbrug.
Du kan måske se om et tændrør er mere lyst end de andre så er det måske der den æder vand.


Skiftede tændrør for et halvår siden - sammen med benzinpumpen. Men det var jo før den begyndte at drikke kølervæske... 8-[

Kan kun et kig på tændrørene afgøre om det er toppen det er galt med?? Troede kompressionen ville vise utætheder hvis den var lavere på en cylinder eller to...??? :-$

PS: Forstår ikke at kølingen er røget igen ...for de finder ikke utætheder i systemet og sidst blev den efterfyldt i november 18.... Hvad er der los???

Forfatter:  GertH [ 26/07/2019 23:27 ]
Titel:  Re: 2.6 V6 forbruger kølervæske ... toppakning?

Du skriver du ikke kan se nogen utætheder, men har du kigget bag på motoren ?. Det kan være svært at spotte der, men hvis den er lige som den ABC motor jeg har stående, er der nogle vandrør bag på. Evt. en køler der siver i bunden.
Dit klimaanlæg har nogle små motorer der styrer spjældene, måske der er fejl på en af dem. Jeg har haft samme fejl, bare omvendt der kom ingen varme.
Mvh. Gert

Forfatter:  bertlov [ 28/07/2019 10:11 ]
Titel:  Re: 2.6 V6 forbruger kølervæske ... toppakning?

Vedr. køling, så få udlæst fejlkoder, eller kør en testsekvens, med VCDS på klimaanlægget.
Det vil vise om det er en servomotor, eller manglende kølemiddel (R134A).

Med den mængde vand du taber, kan sagtens forsvinde i varmeapparatet, uden at du udefra kan se det.
Hvis du afmontere luftfordeler"rør" under instrumentbordet, kan du mærke efter i bunden af varmeapparatskassen. Hvis der er fugtigt der, så er varmelegemet utæt. (Meget tidskrævende reparation).

/Søren

Forfatter:  MOW [ 31/07/2019 08:48 ]
Titel:  Re: 2.6 V6 forbruger kølervæske ... toppakning?

bertlov skrev:
Vedr. køling, så få udlæst fejlkoder, eller kør en testsekvens, med VCDS på klimaanlægget.
Det vil vise om det er en servomotor, eller manglende kølemiddel (R134A).

Jeg var forbi Audi i går og de sagde at de nok skulle finde ud af hvor den er utæt over 2 omgange. For jeg gætter på at den taber kølemiddel. Det er ikke mere end et år siden jeg fik efterfyldt den for da var den tom igen efter kun et år! Så uden at jeg ved det med 100% sikkerhed, så er jeg ret sikker på at den er utæt (uden at Audi Odense sidst kunne finde utætheden). Denne gang var jeg hos Audi Fredericia...og de talte om at det nok kunne koste 3.000 og opefter at få den lavet.

Med den mængde vand du taber, kan sagtens forsvinde i varmeapparatet, uden at du udefra kan se det.
Hvis du afmontere luftfordeler"rør" under instrumentbordet, kan du mærke efter i bunden af varmeapparatskassen. Hvis der er fugtigt der, så er varmelegemet utæt. (Meget tidskrævende reparation).

Jeg lavet et forsøg på vores tur til Aarhus nu her - ca 200 km: Lukket helt ned for varme/klima-anlægget. Resultatet var at der var stort set intet tab af kølervæske. Så det tyder ikke på at der er noget galt med toppakningen (tak og lov), men at der er en utæthed i varmeapparatet som du beskriver.

Så vi snakker om 2 forskellige utætheder (en i klimakøling og en i varmeapp) eller kan det i teorien være en og samme???
venlig hilsen
Martin


/Søren

Forfatter:  kris668d [ 31/07/2019 11:15 ]
Titel:  Re: 2.6 V6 forbruger kølervæske ... toppakning?

Hvis du mistænker en af toppakningerne kan du starte med at kikke om du evt. kan se vand i olien. Du kan åbne oliedækslet, og kikke ned. Måske prøve om du kan se noget på oliepinden. Det vil vise sig som perler, eller hvidt "skum". Måske er det også lidt slam i vandet. Ellers så gør som der også bliver foreslået, og se på dine tændrør. Tag allesammen op, og se om en af dem afviger i farven. Jeg synes typisk at det viser sig som at den er lidt rød i farven, eller mindre mørk. Eller kan du skrue låget af din ekspansionsbeholder og se om det bobler lidt (eller meget) dernede fra. Hvis der gør det, og det bliver ved, så er det nok en toppakning. Hvis den hakker når du tænder den, kan det også tyde på at der er lidt vand i en cylinder. Men hvis den også gør det når du har kørt lidt, er det nok ikke det.

Du kan se om din køler er dårlig. Den kan godt være rustet så den er blevet utæt. Det behøver kun at være ganske lidt, og du kan ikke nødvendigvis se at der løber vand ud, hvis det er så lidt at det fordamper inden det drypper.

Hvis det ender med at du skifter toppakning, så vil mit råd være kun at gøre det i den side hvor den er i stykker. De fleste vil råde dig til at skifte begge to når du er i gang, særligt ham manden du køber en enkelt toppakning af til en bil med to rækker. Når først folk skifter toppakning holder de ofte kun nogle år (Særligt hvis de ikke rigtig har prøvet det før), imod de 25 år som din originale nok har holdt. Om det er på grund at uoriginale toppakninger, billige strækbolte, eller Audi bare var bedre til at samle motoren med det fuldstændige korrekte moment ved jeg ikke. Derudover er der også lidt større risiko for at gøre noget galt når du skifter begge to. Jeg har f.eks engang knækket en strækbolt på sådan en motor som du har, på grund af en billig momentnøgle.

Forfatter:  bertlov [ 31/07/2019 13:08 ]
Titel:  Re: 2.6 V6 forbruger kølervæske ... toppakning?

Hejsa
Ja der er sandsynligvis tale om to forskellige utætheder.

Kølervæsken/vand er det i køleren, ekspansionsbeholderen, varmeapparatet og i motoren.
Kølervæsken kan have flere forskellige farver, men vigtigst er at man ikke blander G11 (typisk blå/grøn) med G12 (typisk rød) se vedhæftet fil.
Kølervæske kan forsvinde ganske lidt ad gangen, og utætheden kan være ganske svær at finde.

Varmelegemet i varmeapparatet er den del jeg mistænker mest i dit tilfælde, og enheden er billig ~100-250kr. MEN det tage meget lang tid at skifte den, og det er meget besværligt.


Kølemiddel (R134A) er en væske/gas art hvor man ved at ændre tryk frembringer køleeffekt.
Kølemidlet er i klimakompressoren, kondenseren (den foran køleren), tørfilteret og fordamperen (kassen hvor kølingen frembringes, og luften passere igennem, før varmeapparatet).
Kølemidlet er normalt iblandet et sporingsmiddel, som afsætter sig ved utætheden. Spormidlet har typisk en selvlysende grøn farve, som bliver meget tydelig i UV-lys.
Utætheder i klimaanlægget vil typisk være at finde i kondenseren, det alu-rør der sidder under køleren, selve kompressoren, og slangerne til kompressoren.
Da kølemidlet kun er i væskeform under tryk, vil en utæthed i systemet hurtigt tømme anlægget.

Et klimaservice hvor det efterfyldes, kan også foretages ved Quickpot, eller Skorstensgaard, til omkring 800,- incl. kølemiddel.
En kondenser koster uoriginalt 500-600 kr. Røret under køleren omkring 1000kr. Tørfilter omkring 150-250kr. (og tørfilteret bør skiftes, da det optager fugt fra luften ved utætheder).
Alle disse dele er rimelige lette at komme til, når kofangeren er afmonteret. Tidshorisont 2-4 timer.

/Søren

Vedhæftede filer:
vag-coolant.jpeg
vag-coolant.jpeg [ 82.59 KiB | Vist 3235 gange ]

Forfatter:  MOW [ 1/08/2019 08:07 ]
Titel:  Re: 2.6 V6 forbruger kølervæske ... toppakning?

kris668d skrev:
Hvis du mistænker en af toppakningerne kan du starte med at kikke om du evt. kan se vand i olien. Du kan åbne oliedækslet, og kikke ned. Måske prøve om du kan se noget på oliepinden. Det vil vise sig som perler, eller hvidt "skum". Måske er det også lidt slam i vandet. Ellers så gør som der også bliver foreslået, og se på dine tændrør. Tag allesammen op, og se om en af dem afviger i farven. Jeg synes typisk at det viser sig som at den er lidt rød i farven, eller mindre mørk. Eller kan du skrue låget af din ekspansionsbeholder og se om det bobler lidt (eller meget) dernede fra. Hvis der gør det, og det bliver ved, så er det nok en toppakning. Hvis den hakker når du tænder den, kan det også tyde på at der er lidt vand i en cylinder. Men hvis den også gør det når du har kørt lidt, er det nok ikke det.

Du kan se om din køler er dårlig. Den kan godt være rustet så den er blevet utæt. Det behøver kun at være ganske lidt, og du kan ikke nødvendigvis se at der løber vand ud, hvis det er så lidt at det fordamper inden det drypper.

Hvis det ender med at du skifter toppakning, så vil mit råd være kun at gøre det i den side hvor den er i stykker. De fleste vil råde dig til at skifte begge to når du er i gang, særligt ham manden du køber en enkelt toppakning af til en bil med to rækker. Når først folk skifter toppakning holder de ofte kun nogle år (Særligt hvis de ikke rigtig har prøvet det før), imod de 25 år som din originale nok har holdt. Om det er på grund at uoriginale toppakninger, billige strækbolte, eller Audi bare var bedre til at samle motoren med det fuldstændige korrekte moment ved jeg ikke. Derudover er der også lidt større risiko for at gøre noget galt når du skifter begge to. Jeg har f.eks engang knækket en strækbolt på sådan en motor som du har, på grund af en billig momentnøgle.


Hej og TAK for rigtig god og udførlig info om toppakningsproblematik (y) :/[]

Jeg har checket oliepinden, men jeg tog ikke op tændrørene fordi...:

I mit tilfælde ser det ikke ud til at være toppakningen, idet den hakken og nølen jeg har oplevet i det sidste, fandt jeg selv ud af skyldtes en vakuumgummislange på ca 1 cm diameter som det var hul i hele 2 steder. Løsningen blev på den korte bane en gang gaffa og skifte så snart jeg finder en slange på ca 30 cm som passer...evt at værkstedet har en sådan liggende.
Efter at jeg gaffet den, fik den en prøvetur og problemet med hakken og fald i turtal var væk. 8)

Venlig hilsen
Martin

Forfatter:  MOW [ 1/08/2019 08:19 ]
Titel:  Re: 2.6 V6 forbruger kølervæske ... toppakning?

bertlov skrev:
Hejsa
Ja der er sandsynligvis tale om to forskellige utætheder.

Kølervæsken/vand er det i køleren, ekspansionsbeholderen, varmeapparatet og i motoren.
Kølervæsken kan have flere forskellige farver, men vigtigst er at man ikke blander G11 (typisk blå/grøn) med G12 (typisk rød) se vedhæftet fil.
Kølervæske kan forsvinde ganske lidt ad gangen, og utætheden kan være ganske svær at finde.

Varmelegemet i varmeapparatet er den del jeg mistænker mest i dit tilfælde, og enheden er billig ~100-250kr. MEN det tage meget lang tid at skifte den, og det er meget besværligt.


Kølemiddel (R134A) er en væske/gas art hvor man ved at ændre tryk frembringer køleeffekt.
Kølemidlet er i klimakompressoren, kondenseren (den foran køleren), tørfilteret og fordamperen (kassen hvor kølingen frembringes, og luften passere igennem, før varmeapparatet).
Kølemidlet er normalt iblandet et sporingsmiddel, som afsætter sig ved utætheden. Spormidlet har typisk en selvlysende grøn farve, som bliver meget tydelig i UV-lys.
Utætheder i klimaanlægget vil typisk være at finde i kondenseren, det alu-rør der sidder under køleren, selve kompressoren, og slangerne til kompressoren.
Da kølemidlet kun er i væskeform under tryk, vil en utæthed i systemet hurtigt tømme anlægget.

Et klimaservice hvor det efterfyldes, kan også foretages ved Quickpot, eller Skorstensgaard, til omkring 800,- incl. kølemiddel.
En kondenser koster uoriginalt 500-600 kr. Røret under køleren omkring 1000kr. Tørfilter omkring 150-250kr. (og tørfilteret bør skiftes, da det optager fugt fra luften ved utætheder).
Alle disse dele er rimelige lette at komme til, når kofangeren er afmonteret. Tidshorisont 2-4 timer.

/Søren


Hej Søren

Det er en fornøjelse at læse dette ovenstående og det hjælper mig rigtig meget:
Jeg har i længere tid tænkt at få skiftet begge forskærme (import fra Tyskland) og så tænker jeg at det kan kombineres med en aircon fix som du beskriver. Tættest på ligger Skorstensgaard i Svendborg så de vil jeg kigge forbi til i dag og tage en snak med (hvor jeg alligevel skal til Svendborg). Med lidt held kan det være at de kan fikse begge dele... :-

Varmeapp- problemet med varmelegemet så jeg (også) en tråd omkring skifte af herinde og det ser heftigt ud mht arbejde. Jeg håber at den ikke smider mere væske end nu... men når/hvis det sker, får jeg tage den udgift med skifte. Men jeg skal selvsagt have checket køleren for utætheder også.

Venlig hilsen
Martin

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time [DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/