V6eren var begyndt at snerre (dejligt) når den fik lidt pedal, men fruen syntes ikke det lød godt, så jeg måtte på fejlfindingstur under vognen.
Det viste sig hurtigt, at det var flexrøret der var et lille hul i.
Med over 500.000 på klokken må man sige, at udstødningssystemet holder sig forbavsende godt og en udskiftning er langt fra aktuel endnu.
Jeg forsøgte derfor først at lukke hullet ved at svejse det... liggende under vognen på ramper, med stor auto svejseskærm på hovedet. Ikke ligefrem optimale arbejdsforhold og det gik heller ikke så godt.
Nu er flexrøret desværre ikke en del, man bare lige skifter... ja faktisk er det nødvendig at skifte kat, flexrør og mellemrør, da det er een samlet enhed (det ku de sq godt ha lavet smartere). Nyt var simpelthen ALT for dyrt og jeg har ingen lift, så mere omfattende reparation blev indledt.
Ind til Biltema og finde et passende flexrør (79127 fleksibelt samlerør universal) 159,- og et par kraftige klemmebånd (98034 samlerør 50mm) 64,90 pr. stk.
Godt råd: tag jer GOD tid til at måle og markere... det betaler sig i sidste ende
Fik med lidt besvær skåret det gamle flexrør af og med mange målinger og markeringer tilpasset det nye flexrør, så det kunne skubbes ind i røret der fortsætter bagud og flugte perfekt med røret fra katalysatoren.
Besluttede nemlig at svejse mellemrør og flexrør sammen i stedet for at anvende 2 klemmebånd. Det andet klemmebånd der skulle monteres på siden mod kat'en måtte desuden tilpasses (bl.a. med længere bolt på 75mm og file det ene hul aflangt).
I med flexrøret, hænge det hele op, holde delene i korrekt position, 3 punktsvejsninger og afmonteret mellemrøret med flexrør.
Fuldsvejse flexrør til mellemrøret og fabrikere en lille inderring (af resterne fra tilpasningen) til at styre oppe ved røret fra kat'en. Worst Case kan man evt. senere fuldsvejse her også, men med min lave frihøjde var det umuligt at få kat, flexrør og mellemrør samlet op på plads igen.
(Se resten af billederne i næste indlæg)
Fik det hele smurt ind i "gungum" (just in case) og samlet igen. Sidder perfekt og ser sq meget godt ud
Så mangler jeg bare den anden side, for den er der også lige gået hul i, men nu kender jeg jo proceduren
Rep. af udstødnings-flexrør på V6
- kimenemark
- Forumbruger
- Indlæg: 914
- Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
- Geografisk sted: Trekantområdet
Rep. af udstødnings-flexrør på V6
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
- kimenemark
- Forumbruger
- Indlæg: 914
- Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
- Geografisk sted: Trekantområdet
Re: Rep. af udstødnings-flexrør på V6
Fortsættelsen...
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Re: Rep. af udstødnings-flexrør på V6
Fint arbejde! Ville ønske jeg selv var lidt fiksere på fingrene, når man kommer lidt ud over at skrue noget af og skrue noget nyt på i stedet
Re: Rep. af udstødnings-flexrør på V6
Ja fint arbejde, havde også et utæt flexrør på min V6 også
købt i biltema det holdt kun i et år så var der utæt flexrør igen, håber de er blevet bedre.
købt i biltema det holdt kun i et år så var der utæt flexrør igen, håber de er blevet bedre.
- kimenemark
- Forumbruger
- Indlæg: 914
- Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
- Geografisk sted: Trekantområdet
Re: Rep. af udstødnings-flexrør på V6
Takker
Ja, hvis jeg havde været ligeså omhyggelig med at finde et flexrør ...
Vibrant fra Qualitec måske?
2 ting talte umiddelbart imod det...
1) tidsfaktoren, som jo egentlig bare er en dårlig undskyldning for ikke at skade mit ego
2) hos Bilfakta kunne jeg tage en skydelære med og måle. Det rør passer nemlig 100%
Funker det ikke og udstødning/kat stadig ikke skal skiftes prøver jeg en bedre kvalitet.
Ærgerligt er det dog, at Vibrant kun koster det dobbelte så kan man lære det, kan man...
Ja, hvis jeg havde været ligeså omhyggelig med at finde et flexrør ...
Vibrant fra Qualitec måske?
2 ting talte umiddelbart imod det...
1) tidsfaktoren, som jo egentlig bare er en dårlig undskyldning for ikke at skade mit ego
2) hos Bilfakta kunne jeg tage en skydelære med og måle. Det rør passer nemlig 100%
Funker det ikke og udstødning/kat stadig ikke skal skiftes prøver jeg en bedre kvalitet.
Ærgerligt er det dog, at Vibrant kun koster det dobbelte så kan man lære det, kan man...
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Re: Rep. af udstødnings-flexrør på V6
Super gør det selv arbejde
Ama`r
A2 1.2 TDI Aut. 2005-260.000km
A6 2.0 Avant Aut. 2004-109.000km
A2 1.2 TDI Aut. 2005-260.000km
A6 2.0 Avant Aut. 2004-109.000km
Re: Rep. af udstødnings-flexrør på V6
Så er du mindst på niveau med de autoriserede klovne på Audi-værksteder - eller mere!jorlund skrev:Fint arbejde! Ville ønske jeg selv var lidt fiksere på fingrene, når man kommer lidt ud over at skrue noget af og skrue noget nyt på i stedet
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!