A6 3.0 TDI quattro 2012: Udskiftning af Mechatronic

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
kjupet
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 1
Tilmeldt: 20/01/2019 11:54

A6 3.0 TDI quattro 2012: Udskiftning af Mechatronic

Indlæg af kjupet »

Kan en sporadisk, (gul) fejlmelding vedr. min gearkasse ("Gearbox malfunction..."), som mit værksted har sporet til Mechatronic-enheden og derfor foreslår udskiftet (anslået udgift ca. 37.000 kr.), have sammenhæng med tab af gearolien pga. for hårdt spændt filterhus under ordinær service (som værkstedet selvfølgelig tog på egen kappe). Bilen har kørt ca. 140.000 km., og jeg har aldrig haft problemer med gearkassen før hændelsen gearolien, der skete ca. 1.oktober 2018. Ifm. Da jeg stoppede motoren relativt hurtigt efter den fejlmelding, der viste sig at skyldes olietabet, led gearkassen næppe mekanisk skade. Men Mechatronic-enheder fra 2011-2014/15 har, så vidt jeg kan læse mig til, været følsomme over for det oliemiljø, deres sensorer skal arbejde i.
Kjeld
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: A6 3.0 TDI quattro 2012: Udskiftning af Mechatronic

Indlæg af audi_claus »

kjupet skrev:Kan en sporadisk, (gul) fejlmelding vedr. min gearkasse ("Gearbox malfunction..."), som mit værksted har sporet til Mechatronic-enheden og derfor foreslår udskiftet (anslået udgift ca. 37.000 kr.), have sammenhæng med tab af gearolien pga. for hårdt spændt filterhus under ordinær service (som værkstedet selvfølgelig tog på egen kappe). Bilen har kørt ca. 140.000 km., og jeg har aldrig haft problemer med gearkassen før hændelsen gearolien, der skete ca. 1.oktober 2018. Ifm. Da jeg stoppede motoren relativt hurtigt efter den fejlmelding, der viste sig at skyldes olietabet, led gearkassen næppe mekanisk skade. Men Mechatronic-enheder fra 2011-2014/15 har, så vidt jeg kan læse mig til, været følsomme over for det oliemiljø, deres sensorer skal arbejde i.
Kjeld

Mechatronic er jo egentlig en computer. Der kan være nogle pakninger i gearkassen der bliver utætte men computeren bliver ikke slidt op. Hvis den har svært ved at skifte gear eller skifter galt kan det være fordi de stempler, der er reagerer for langsomt gr slid og så mener computeren der er en fejl. Man kan få et Sonnax rep sæt for ca 1100 kr hvor ny stempler er forsynede med gummi-o ringe der udligner sliddet i selve ventilblokken. Hvis gearkassen er ældre end din kan det også være nødvendigt med skift af converter/ombytnings og det hav af koblingsskiver metal/kevlar samt o-ringe.
Det fik jeg foretaget i Spanien for ca 20.000 ved AutomaticChoice men Mechatronic enheden skulle ikke skiftes.
Det var en ZF 6 HP26 gerakasse med 300.000 på bagen i en hårdt belasted LandRover Discovery (megen trailerkørsel a 2500 kg) og off road
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: A6 3.0 TDI quattro 2012: Udskiftning af Mechatronic

Indlæg af Bjørn T »

Kunne være rart at vide, hvilken type gearkasse der er tale om. Ved godt det ikke kan være en Multitronic, men så er der to gæt tilbage?
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"