Side 1 af 1

S6 V10 mister benzintryk

: 29/01/2019 12:27
af bnjw
Så har min S6 efter 1/2 år fundet på et nyt problem.

Når jeg kører alm.uden hård acceleration, så er der intet galt. Benzintrykket på højtrykssiden går fra ca.30bar i tomgang op til omkring 45-50bar ved acceleration.

Når jeg så drejer hanen helt op, når trykket godt 60 bar, og falder straks til omkring 7bar. Bilen stopper brat med at accelerere, men smider ikke nogle fejltændinger, så tænker det må være motorstyringen, der begrænser. Nærmest i samme øjeblik jeg slipper speederen, så er alt normalt igen.

Lavtrykssiden ser ok ud omkring 5,5-6 bar, og lettere stigende ved belastning. Benzinfilter er skiftet.

Min udemiddelbare tanke er der sidder 2 stk.trykbegrænsningventiler på fuel rail, der frigiver trykket for tidligt, og derfor mister jeg trykket helt.
Bilen nærmer sig 300.000km, og selv om der sidder en ny motor i, så er nogle af disse dele flyttet med fra den gamle.

Evt.andre bud?

Re: S6 V10 mister benzintryk

: 29/01/2019 13:24
af Høy
Se på side 43 her. Kan der være en eller anden grund til, at N290 (eller tilsvarende i den anden side på din bil) ikke aktiveres? Den skal magnetiseres for at trække stemplet til sig. Udgangen til lavtrykssiden blokeres af det høje tryk, men kun hvis N290 er magnetiseret.

Hvis den ikke slippes igen, kan der formodentlig ikke komme mere benzin til fra lavtrykssiden, før fremløbstrykket overstiger det høje tryk (dvs. når det høje tryk er faldet til omkring 10 bar :-k ).

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_325.pdf

\Alex

Re: S6 V10 mister benzintryk

: 29/01/2019 16:11
af bnjw
Det lyder jo smart med sådan en N290, men sådan en har mine pumper ikke, som der kan ses på billedet jeg har taget.

Audi S6 højtrykspumpe.jpg


Min har i stedet en lidt gammeldags mekanisk metode, som ses på tegningen her som nr.27

Audi S6 indsprøjtningssystem.png


Det er så disse 2 nr.27 jeg har tænkt mig at skifte. Er også til at betale 380kr/stk. Arbejdet laver jeg alligevel selv.

Er mest efter at have læst, hvad en anden havde af problemer med sin S5'er med en V8, jeg kom frem til det måske var, der jeg skulle finde fejlen.
https://www.audizine.com/forum/showthre ... r-for-HPFP

Re: S6 V10 mister benzintryk

: 29/01/2019 16:50
af bnjw
Har åbenbart alligevel en N290 sensor. De 2 sensorer er bare fordelt på de 2 pumper.

Audi S6 indspøjrningssystem detaljeret.JPG
Audi S6 indspøjrningssystem detaljeret.JPG (76.25 KiB) Vist 11547 gange


For de interesserede findes denne info i SSP376. Kan findes med google

Re: S6 V10 mister benzintryk

: 29/01/2019 22:18
af Høy
Det lyder jo smart med sådan en N290, men sådan en har mine pumper ikke, som der kan ses på billedet jeg har taget.


Ikke alene er det ret smart, pumpen er faktisk afhængig af den for at fungere. Og den kan lige netop ses på det billede, du har taget. Det vinklede stik til højre sidder på den. Alle FSI/TFSI-pumperne til højtryk er mekaniske. Der sidder en "trekantet" knastprofil på knastakslen, som der kun kan være plads til, når stemplet i pumpen flyttes opad og fortrænger benzin.

IGEN: Hvis den ikke magnetiseres, holder den tilgangen til højtrykssiden åben (den åbne stilling er fjederbelastet), og knastprofilen kan ikke komme til at mase væsken ind i højtryksrøret, fordi tilgangen fra lavtrykssiden yder mindre modstand, og benzinen kan undslippe. Hvis den ikke frigives igen, kan der formodentlig ikke tilføres nyt benzin, og bilen "opbruger" lynhurtigt benzinoverskuddet på højtrykssiden. Pumpen kan "komprimere", til den bliver træt af det, hvis der ikke kommer mere benzin til.

Det er nok mest sandsynligt, at den ene af dem ikke magnetiseres, fordi den anden ellers ville kunne holde trykket oppe over mindst 30 bar alene. Hvis tilgangen til lavtrykssiden bliver stående åben, vil jeg tro, at de begge kan presse trykket ud igennem den ene defekte N290 eller N402, som ikke er en egentlig sensor, men en magnetventil. Omvendt skal der overvindes et vist tryk for at få benzinen ud af pumpens højtryksdel, og trykket fra den anden pumpe vil muligvis lukke denne afgang fra den trætte pumpe (teori).

Hvis man nu forestiller sig, at det, du har lige nu, er halv ydeevne med én pumpe, kunne det måske testes ved på skift at trække stikket af N290 og N402. Hvis situationen forbliver uændret med den ene afbrudt, er netop den defekt, og hvis den fungerende trækkes af, kommer trykket slet ikke op i nærheden af de 60 bar :-k

Muligvis vil den slet ikke køre, eller den går i nødprogram, hvis de ikke er tilsluttet elektrisk.

\Alex

Re: S6 V10 mister benzintryk

: 30/01/2019 09:12
af bnjw
Høy skrev:
Det lyder jo smart med sådan en N290, men sådan en har mine pumper ikke, som der kan ses på billedet jeg har taget.


Ikke alene er det ret smart, pumpen er faktisk afhængig af den for at fungere. Og den kan lige netop ses på det billede, du har taget. Det vinklede stik til højre sidder på den. Alle FSI/TFSI-pumperne til højtryk er mekaniske. Der sidder en "trekantet" knastprofil på knastakslen, som der kun kan være plads til, når stemplet i pumpen flyttes opad og fortrænger benzin.

IGEN: Hvis den ikke magnetiseres, holder den tilgangen til højtrykssiden åben (den åbne stilling er fjederbelastet), og knastprofilen kan ikke komme til at mase væsken ind i højtryksrøret, fordi tilgangen fra lavtrykssiden yder mindre modstand, og benzinen kan undslippe. Hvis den ikke frigives igen, kan der formodentlig ikke tilføres nyt benzin, og bilen "opbruger" lynhurtigt benzinoverskuddet på højtrykssiden. Pumpen kan "komprimere", til den bliver træt af det, hvis der ikke kommer mere benzin til.

Det er nok mest sandsynligt, at den ene af dem ikke magnetiseres, fordi den anden ellers ville kunne holde trykket oppe over mindst 30 bar alene. Hvis tilgangen til lavtrykssiden bliver stående åben, vil jeg tro, at de begge kan presse trykket ud igennem den ene defekte N290 eller N402, som ikke er en egentlig sensor, men en magnetventil. Omvendt skal der overvindes et vist tryk for at få benzinen ud af pumpens højtryksdel, og trykket fra den anden pumpe vil muligvis lukke denne afgang fra den trætte pumpe (teori).

Hvis man nu forestiller sig, at det, du har lige nu, er halv ydeevne med én pumpe, kunne det måske testes ved på skift at trække stikket af N290 og N402. Hvis situationen forbliver uændret med den ene afbrudt, er netop den defekt, og hvis den fungerende trækkes af, kommer trykket slet ikke op i nærheden af de 60 bar :-k

Muligvis vil den slet ikke køre, eller den går i nødprogram, hvis de ikke er tilsluttet elektrisk.

\Alex


Interessant teori, som jeg vil efterprøve når jeg kommer hjem. Ville være fantastisk ikke at skulle afmontere hele indsugningen, som alligevel tager en del timer. Omvendt skifter man heller ikke en pumpe for sjov, der står i ca.3000kr./stk.

Vil prøve det med at hive et stik af, og se hvad der sker.

Re: S6 V10 mister benzintryk

: 30/01/2019 15:57
af bnjw
Har nu prøvet at tage stikket af både N290 og N402, et af gangen. Her vil den nærmest ikke engang tage gassen uanset hvilket stik der er afmonteret.
Elektrisk forbindelse kan jeg konstatere, der er ud fra ovenstående.

Er lidt på bar bund, for hvad jeg evt.ellers kan prøve, inden jeg smider penge efter reservedele.

Re: S6 V10 mister benzintryk

: 30/01/2019 18:26
af Høy
Og du har ikke en gammel en, som du kan sætte på ledningen og lægge i motorrummet (bundet fast med en kabelbinder eller noget)?

Måske kan du prøve at bevæge de to ventiler ved aktuatordiagnose? Man bør kunne mærke udvendigt, om stemplet flytter sig. Spolen/armaturet sidder i den runde del med stikket i enden. Det lodrette stykke er bare en avanceret ventilløfter med et lille hjul på. Den del af pumpen forårsager ingen vibrationer, hvis motoren ikke er i gang.

\Alex

Re: S6 V10 mister benzintryk

: 30/01/2019 20:21
af bnjw
Output Test kørt på begge ECU.

N276 som den hedder i VCDS, får begge højtrykspumper til at klikke, og kan også mærkes på selve pumpen.

Re: S6 V10 mister benzintryk

: 31/01/2019 19:32
af bnjw
Havde begge pumper afmonteret i dag, for at kontrollere knast, og det hjul der kører under pumpen, og alt her ser heldigvis fint ud.

Nu har jeg bestilt 2 nye pumper og krydser fingre for det løser mit problem.

Den ene virker sikkert fint, men har en ide om skift af begge pumper giver en bedre balance i trykket.

Re: S6 V10 mister benzintryk

: 31/01/2019 22:15
af Høy
Jeg har læst igennem en masse tyske forumtekster, og mange beskriver lignende symptomer (hovedsageligt det med de 7 bar). Flere har løst det med ny pumpe.

Det eneste andet, jeg kan finde på, er at afbryde returløbet på højtrykssiden og se, om der kommer benzin ud af det. Det er så vidt jeg kan se ikke meningen, da de to ventiler først skal udløse ved 136 bar. Hvis der ikke kommer benzin den vej, må trykket forsvinde ud igennem de to ventiler i pumperne (eller den ene af dem).

Det er bare noget rod at komme til at teste det, og hvis der så kommer benzin ud i visse mængder, brænder baljen meget nemt af, fordi dele af omgivelserne er varmere end selvantændelsestemperaturen på benzinen.

Det er udmærket at bestille 2, selv om det er dyrt, for det er lige så vanskeligt at finde ud af, om den ene eller den anden er dårlig.

\Alex

Re: S6 V10 mister benzintryk

: 6/02/2019 20:45
af bnjw
Så kom de 2 nye pumper på, og hold da op en forskel.
Nu kører alle 10 cylindre igen på fuld tryk :D

Takker for hjælpen (y)

Re: S6 V10 mister benzintryk

: 7/02/2019 02:59
af Høy
:D super!

\Alex

Re: S6 V10 mister benzintryk

: 7/02/2019 14:37
af Reno
Fornøjelse både, at følge de gode råd og det gode gør det selv arbejde (y)

Re: S6 V10 mister benzintryk

: 7/02/2019 21:44
af jorlund
Hørt! :)

Og lækkert at den kører igen - den har efterhånden fortjent nogle fejlfrie kilometer :)

Re: S6 V10 mister benzintryk

: 8/02/2019 19:52
af bnjw
Takker for den positive tilbagemelding, og jeg leverer gerne flere erfaringer med tiden. Der findes ikke ligefrem voldsomt meget, gør det selv info, omkring disse V10 audi'er.

Håber dog også selv, der lige går lidt tid før næste problem. Har været en lidt kostbar omgang indtil videre, der heldigvis overskygges af lyden, hver gang den starter :D