Side 1 af 1

2014 A6 3.0 TDI multi-tr - periodevis forhøjet omdrejninger

: 11/10/2018 16:31
af ppp
Det drejer sig om den i ca 5-10 sekunder går på 1600 omdrejninger ved en hastighed omkring 50 km/t, hvor den falder på plads igen...
Jeg har oplevet fænomenet ca 6 gange i de 4 måneder jeg har haft bilen. Den har nu 196000 km på bagen. Den fik foretaget gearolie rensning da jeg fik den.
Der er ingen fejl fundet i VCDS log.
AC er slået til.
Nogle bud på om, hvad det kan være og er der andre ting jeg kan kigge efter?

Re: 2014 A6 3.0 TDI multi-tr - periodevis forhøjet omdrejnin

: 11/10/2018 16:39
af ppp
Jeg har kørt 16000 km i perioden.
Nyt indlæg pga af jeg ved redigering bliver bedt om at indtaste 2 afstemningsmuligheder - hvordan gør man det? :oops:

Re: 2014 A6 3.0 TDI multi-tr - periodevis forhøjet omdrejnin

: 12/10/2018 09:53
af Ivan
ppp skrev:Det drejer sig om den i ca 5-10 sekunder går på 1600 omdrejninger ved en hastighed omkring 50 km/t, hvor den falder på plads igen...
Jeg har oplevet fænomenet ca 6 gange i de 4 måneder jeg har haft bilen. Den har nu 196000 km på bagen. Den fik foretaget gearolie rensning da jeg fik den.
Der er ingen fejl fundet i VCDS log.
AC er slået til.
Nogle bud på om, hvad det kan være og er der andre ting jeg kan kigge efter?


Min gør det kun i den kølige tid af året og ikke varm motor. +- 50 omdrejninger. Var værre tidligere, men efter en motoropdatering blev "issuet" mindre udtalt. Fornemmelse af en lidt hårdere motorlyd. Har dog siden fået oliefyr.

Det kunne evt. være swirlflaps, noget plasticskrammel som en del ejere skulle have skiftet efter slitage.

Tænker din er med tiptronic - ikke multitronic...

Re: 2014 A6 3.0 TDI multi-tr - periodevis forhøjet omdrejnin

: 12/10/2018 09:57
af Ivan
ppp skrev:Jeg har kørt 16000 km i perioden.
Nyt indlæg pga af jeg ved redigering bliver bedt om at indtaste 2 afstemningsmuligheder - hvordan gør man det? :oops:


Som et globalt softwareselskabs marketing skriver: Ikke en fejl, men en uønsket egenskab...

Re: 2014 A6 3.0 TDI multi-tr - periodevis forhøjet omdrejnin

: 13/10/2018 12:16
af ppp
Ivan skrev:
ppp skrev:Det drejer sig om den i ca 5-10 sekunder går på 1600 omdrejninger ved en hastighed omkring 50 km/t, hvor den falder på plads igen...
Jeg har oplevet fænomenet ca 6 gange i de 4 måneder jeg har haft bilen. Den har nu 196000 km på bagen. Den fik foretaget gearolie rensning da jeg fik den.
Der er ingen fejl fundet i VCDS log.
AC er slået til.
Nogle bud på om, hvad det kan være og er der andre ting jeg kan kigge efter?


Min gør det kun i den kølige tid af året og ikke varm motor. +- 50 omdrejninger. Var værre tidligere, men efter en motoropdatering blev "issuet" mindre udtalt. Fornemmelse af en lidt hårdere motorlyd. Har dog siden fået oliefyr.

Det kunne evt. være swirlflaps, noget plasticskrammel som en del ejere skulle have skiftet efter slitage.

Tænker din er med tiptronic - ikke multitronic...
OK. En mulighed. Har nu set flere videoer på Youtube med whirl flaps. Sikken noget plastik bras!
Jeg er nok ikke for god til at blæse den ren, men den kører 2x115 km dagligt, hvor over halvdelen på motorvej så den bliver da luftet lidt...

Mht tip vs multi så er den ultra smooth i gearskift - faktisk føles det som en ren gliden på koblingen nogen gange. Er det ikke kun 4 hjuls og varianterne og dem med mange HK, som har tiptronic?
Min er med forhjulstræk og 204 HK. Så det må være multitronic gætter jeg på, men jeg er ikke 100% inde i alle varianter og selv forhandlerne bruger dem begge i flæng.
I VCDS loggen står:
Address 02: Auto Trans (J217)
Labels: 0AW-927-156.clb
Part No SW: 4G1 927 155 Q HW: 0AW 927 156 K
Component: 0AW_30TDI_RdW H06 004
Revision: --H06---

Re: 2014 A6 3.0 TDI multi-tr - periodevis forhøjet omdrejnin

: 13/10/2018 13:06
af jorlund
Hvis omdrejningstallet er konstant ved blød acceleration og farten stiger, er det multitronic :) Hvis du træder lidt hårdere, vil den stadig have nogle faste trin, den skifter imellem.

Re: 2014 A6 3.0 TDI multi-tr - periodevis forhøjet omdrejnin

: 13/10/2018 13:51
af ppp
jorlund skrev:Hvis omdrejningstallet er konstant ved blød acceleration og farten stiger, er det multitronic :) Hvis du træder lidt hårdere, vil den stadig have nogle faste trin, den skifter imellem.
Ja de omdrejninger er konstante og noget jeg lige skulle vænne mig til, men lækkert er det! :)

Re: 2014 A6 3.0 TDI multi-tr - periodevis forhøjet omdrejnin

: 13/10/2018 14:11
af Høy

Re: 2014 A6 3.0 TDI multi-tr - periodevis forhøjet omdrejnin

: 14/10/2018 10:36
af Ivan
ppp skrev:
Ivan skrev:
ppp skrev:Det drejer sig om den i ca 5-10 sekunder går på 1600 omdrejninger ved en hastighed omkring 50 km/t, hvor den falder på plads igen...
Jeg har oplevet fænomenet ca 6 gange i de 4 måneder jeg har haft bilen. Den har nu 196000 km på bagen. Den fik foretaget gearolie rensning da jeg fik den.
Der er ingen fejl fundet i VCDS log.
AC er slået til.
Nogle bud på om, hvad det kan være og er der andre ting jeg kan kigge efter?


Min gør det kun i den kølige tid af året og ikke varm motor. +- 50 omdrejninger. Var værre tidligere, men efter en motoropdatering blev "issuet" mindre udtalt. Fornemmelse af en lidt hårdere motorlyd. Har dog siden fået oliefyr.

Det kunne evt. være swirlflaps, noget plasticskrammel som en del ejere skulle have skiftet efter slitage.

Tænker din er med tiptronic - ikke multitronic...
OK. En mulighed. Har nu set flere videoer på Youtube med whirl flaps. Sikken noget plastik bras!
Jeg er nok ikke for god til at blæse den ren, men den kører 2x115 km dagligt, hvor over halvdelen på motorvej så den bliver da luftet lidt...

Mht tip vs multi så er den ultra smooth i gearskift - faktisk føles det som en ren gliden på koblingen nogen gange. Er det ikke kun 4 hjuls og varianterne og dem med mange HK, som har tiptronic?
Min er med forhjulstræk og 204 HK. Så det må være multitronic gætter jeg på, men jeg er ikke 100% inde i alle varianter og selv forhandlerne bruger dem begge i flæng.
I VCDS loggen står:
Address 02: Auto Trans (J217)
Labels: 0AW-927-156.clb
Part No SW: 4G1 927 155 Q HW: 0AW 927 156 K
Component: 0AW_30TDI_RdW H06 004
Revision: --H06---


Ok - 3 liter TDI med forhjulstræk - havde jeg bestemt ikke forventet!

204 HK er da også en del. Hvis du klamper speeder på asfalt, spinner forhjul så?

Re: 2014 A6 3.0 TDI multi-tr - periodevis forhøjet omdrejnin

: 15/10/2018 11:11
af Bjørn T
jorlund skrev:Hvis omdrejningstallet er konstant ved blød acceleration og farten stiger, er det multitronic :) Hvis du træder lidt hårdere, vil den stadig have nogle faste trin, den skifter imellem.

Nogen der ved hvordan Multitronic (milliongearet) lægger de mærkbare skift ind? :-k

Re: 2014 A6 3.0 TDI multi-tr - periodevis forhøjet omdrejnin

: 15/10/2018 14:08
af Høy
Det kan den kun gøre ved at stille de to koniske kædeskiver i "faste" stillinger i stedet for at flytte dem dynamisk.

Jeg formoder, at den sammenligner omdrejningstal på de to skiver, men det kan også tænkes, at den bare har bestemte stillinger på den hydrauliske halvdel af skiverne.

En bestemt stilling på den ene skive passer altid kun til en bestemt stilling på den anden, ellers kan kæden ikke sidde i klemme. Det er kun friktionen imellem skivernes skrå flader og kædenitterne (via gearolien), der overfører kraften, hvilket i sig selv er ret o.O

Den famøse kobling bruges kun til igangsætning. Uden på den er der endnu en kobling med et planetgear, som gør det muligt at køre baglæns.

Her er en video... der er lidt rigeligt om scootere, men forklaringen er fin:

https://www.youtube.com/watch?v=xHWqlfDZnmQ

\Alex

Re: 2014 A6 3.0 TDI multi-tr - periodevis forhøjet omdrejnin

: 19/10/2018 16:35
af ppp
Happy ending! :)

Jeg havde bilen forbi et Audi Servicecenter idag og kørte en tur med en mekaniker og kunne genskabe "fejlen". Det viste sig at være en multitronic gearkassens dynamiske regulerings program, som "gearer" ned med højere omdrejningstal til følge der trådte i kraft. Først nu kunne jeg forbinde mønstret med svagt ned af bakke og snitte bremsepedalen.
Alt er som det skal være! (y)

Re: 2014 A6 3.0 TDI multi-tr - periodevis forhøjet omdrejnin

: 19/10/2018 20:55
af Bjørn T
Jeg har hørt, at skiftene fremkaldes ved, at brændstoffet kortvarigt afbrydes. Derved simuleres et “manuelt” gearskifte. Men jeg skal ikke afvise, at Alex forklaring er den rigtige. Som sagt er det bare noget jeg har hørt.
Men derudover syntes jeg, at det er utroligt, at det kan holde i længden. Kæden “fedter” jo faktisk hele tiden op og ned af skiverne. o.O

Re: 2014 A6 3.0 TDI multi-tr - periodevis forhøjet omdrejnin

: 19/10/2018 21:25
af Høy
Du kan se det ved ca. 50 sekunder i denne video...

https://www.youtube.com/watch?v=a3PF4fPXe9U

\Alex

Re: 2014 A6 3.0 TDI multi-tr - periodevis forhøjet omdrejnin

: 19/10/2018 23:12
af Havberg
Der var vel også rigtigt mange A6 4F 2.4 V6 hvor multi tronic ikke holdte ret godt.

synes næsten alle brugte der var til salg en overgang havde fået en ombytter/ny gearkasse.

Re: 2014 A6 3.0 TDI multi-tr - periodevis forhøjet omdrejnin

: 20/10/2018 13:39
af Poe
Kædereaktion: Audi dropper trinløst automatgear https://www.hvilkenbil.dk/kaedereaktion ... tomatgear/

Re: 2014 A6 3.0 TDI multi-tr - periodevis forhøjet omdrejnin

: 24/10/2018 23:16
af Høy
Her kan man se det endnu bedre:

https://www.youtube.com/watch?v=V3i5mJ98UGs

\Alex