Side 1 af 1

Sekundærluftventil P1423

: 9/06/2018 18:57
af marepa
Hej
Får denne fejl på min audi a6 c6 årg. 2009, og håber der er nogen her der kan hjælpe med en løsning.

005155- Sekundærluftindblæsningsventil (Række 1)
P1423 - 000 - Gennemstrømning for lille - Fejllampe aktiveret
Fryseramme:
Fejlstatus : 11100001
Fejlprioritet: 4
Fejlhyppighed: 3
Kørestrækning 99421 km
Tidsindikation: 0

Fejlen kommer efter ca.400 til 600 km og altid ved kold motor.

Min mekaninker har skiftet begge membranventiler bag på motoren samt kontrolleret diverse slanger samt luftpumpen.
Desuden har han renset de små luftkanaler som membranventilerne puster ind i.
Han er nu inde på at det måske kan være en lamdasonde som er defekt hvilket jeg synes lyder lidt mærkeligt da der ikke er nogen andre fejl på bilen.

Nogen der kender problemet og har en løsning.?

Nogen der ved hvordan den sekundæreluft blive styret, og hvad der får lampen til at aktivere.? styres det af lamdasonderne.?

Mvh.Marepa

Re: Sekundærluftventil P1423

: 11/06/2018 11:55
af Høy
Pumpen er sikkert slap.

Når du koldstarter, er blandingen så fed, at benzinen ikke kan brænde helt op. Det betyder, at der kommer benzin med ud i manifolden, hvor den ikke umiddelbart kan brænde, fordi der ikke er ilt. Det sørger sekundærsystemet for, idet der pumpes luft igennem små kanaler i topstykket og ud i udstødningsmanifolden.

Bare temperaturen er over benzinens flammepunkt, virker systemet udmærket.

Man gør faktisk endda blandingen endnu federe, end det er nødvendigt i motorens opvarmningsfase, fordi det er med til at varme de forreste katalysatorer op, så man kan sige, at man sviner med benzinen i starten for at få bilens gasser renere hurtigere.

\Alex

Re: Sekundærluftventil P1423

: 11/06/2018 17:53
af marepa
Du mener altså det er luftpumpen der er defekt ?.
Hvis det er tilfældet bør fejlen så ikke komme i begge sider?.
Fra pumpen til membranventilerne er der kun en slange som fordeler sig til de 2 membranventiler, så der burde vel komme fejl på begge sider med for lavt luftflow hvis det er pumpen, eller er jeg helt galt på den . :?

Re: Sekundærluftventil P1423

: 11/06/2018 18:20
af Høy
Jeg mener ikke noget som helst. "Pumpen er sikkert slap." … sikkert -> muligvis -> eventuelt. Du må selv drage dine konklusioner.

Du har skiftet alt det andet, så der er kun pumpen tilbage. Hvis der er mindre modstand i den ene slange end i den anden, vil luften hellere derhen. Begge cylinderrækker kan teoretisk være lige på kanten, men kun den ene er svag nok til at vise det.

Selve kanalerne i topstykket kan være fulde af snot, og der findes en slags lanse til at rengøre dem, men det er ... :-& og formodentlig billigere at skifte pumpen på mistanken.

Her kan du se noget om fejlsøgning... god og dårlig pumpe ved ca. 2 minutter:



\Alex

Re: Sekundærluftventil P1423

: 7/07/2018 15:59
af kimenemark
Jeg har haft nøjagtig samme fejl på min. Slangerne mellem pumpe og ventiler var revnet. Fixede dem og har ikke set fejlen siden.

Sendt fra min Note8 med Tapatalk

Audi A6 2.4 V6 '04 (BDW) 4F C6
Audi 80 Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) B4 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=799
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik :) 

Re: Sekundærluftventil P1423

: 9/07/2018 06:02
af marepa
kimenemark skrev:Jeg har haft nøjagtig samme fejl på min. Slangerne mellem pumpe og ventiler var revnet. Fixede dem og har ikke set fejlen siden.

Sendt fra min Note8 med Tapatalk

Audi A6 2.4 V6 '04 (BDW) 4F C6
Audi 80 Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) B4 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=799
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik :) 



Ok prøver at checke dem en ekstra gang.