meget ujævn tomgang - A6 2.6 fra 1995
meget ujævn tomgang - A6 2.6 fra 1995
Hvad er der galt med vores Audi?
Vi har næsten lige købt den, og kender den derfor ikke så godt endnu, men nu er den begyndt at gøre følgende:
Når den er varm og man tænder den, så kører den ca. hver 10.-12. sekund først op i omdrejninger(ca. 12.000) og derefter næsten helt til nul, hvorefter den i ca. 10 sek kører normalt og derefter gør det samme med op-og-ned. Den laver en piv-lyd når det sker.
Aircondition er slået fra
Der er nye tændrør og tændkabler på. Vi har haft de 2 lambdasonder ude og målt på dem, og de ser ud til at virke.
Den har sodet tændrør og lambdasonder til. - de er renset igen.
Jeg venter pt. på at modtage en fejlkodescanner, som kan læse bilen, da vores anden scanner ikke kan læse audi fejlkoder. Så fejlkoder kan jeg ikke give lige pt.
Men måske nogen har et bud på hvad vi skal kigge på?
Den har fra 2. dag vi fik den kørt ujævnt når den var kold og man skulle starte den, hvor den ikke har kørt på alle cylindre - men det var ikke hver gang, og vi mistænkte tændkablerne, da de var rigtig dårlige og min mand konstaterede krybestrøm. Men det ovenstående beskrevet problem er nyt stadig, og er ikke forsvundet med tændkabel skifte.
Jeg har klippet en video sammen til jer hvor I kan se hvad den gør.
Jeg kan dog ikke uploade videoen(den er nok for stor), så her er et link hvor I kan se hvordan den opfører sig:
https://www.dropbox.com/s/pe21j79z8woimph/audi%20A6%20-%20fejl.mp4?dl=0
Håber nogen kan hjælpe os.
På forhånd tak!
Stig & Marie
Vi har næsten lige købt den, og kender den derfor ikke så godt endnu, men nu er den begyndt at gøre følgende:
Når den er varm og man tænder den, så kører den ca. hver 10.-12. sekund først op i omdrejninger(ca. 12.000) og derefter næsten helt til nul, hvorefter den i ca. 10 sek kører normalt og derefter gør det samme med op-og-ned. Den laver en piv-lyd når det sker.
Aircondition er slået fra
Der er nye tændrør og tændkabler på. Vi har haft de 2 lambdasonder ude og målt på dem, og de ser ud til at virke.
Den har sodet tændrør og lambdasonder til. - de er renset igen.
Jeg venter pt. på at modtage en fejlkodescanner, som kan læse bilen, da vores anden scanner ikke kan læse audi fejlkoder. Så fejlkoder kan jeg ikke give lige pt.
Men måske nogen har et bud på hvad vi skal kigge på?
Den har fra 2. dag vi fik den kørt ujævnt når den var kold og man skulle starte den, hvor den ikke har kørt på alle cylindre - men det var ikke hver gang, og vi mistænkte tændkablerne, da de var rigtig dårlige og min mand konstaterede krybestrøm. Men det ovenstående beskrevet problem er nyt stadig, og er ikke forsvundet med tændkabel skifte.
Jeg har klippet en video sammen til jer hvor I kan se hvad den gør.
Jeg kan dog ikke uploade videoen(den er nok for stor), så her er et link hvor I kan se hvordan den opfører sig:
https://www.dropbox.com/s/pe21j79z8woimph/audi%20A6%20-%20fejl.mp4?dl=0
Håber nogen kan hjælpe os.
På forhånd tak!
Stig & Marie
Re: meget ujævn tomgang - A6 2.6 fra 1995
Pivlyden lyder som en rem der glider?
Som en start vil jeg afmontere multiremmen og starte motoren uden. Det er nok det samme, men så er kompressoren i hvert fald udelukket - og generator / hydraulikpumpen.
Som en start vil jeg afmontere multiremmen og starte motoren uden. Det er nok det samme, men så er kompressoren i hvert fald udelukket - og generator / hydraulikpumpen.
Allan Bojesen
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc
2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc
2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
Re: meget ujævn tomgang - A6 2.6 fra 1995
Men, den gør det ikke når motoren er kold, kun når motoren er varm. Så, hvis vi lader bilen står og køre varm, slukker den, og starter igen lige med det samme igen, så gør den det. men ikke første gang vi starter bilen.
Det forvirrer mig at bilen kun gør det når man tænder den når den er varm. For hvis det var kompressoren eller generator eller hydraulikpumpe tænker jeg (uden at vide det) at den også burde begynde at gøre det første gang vi tænder den - for den er blevet varm.
Det forvirrer mig at bilen kun gør det når man tænder den når den er varm. For hvis det var kompressoren eller generator eller hydraulikpumpe tænker jeg (uden at vide det) at den også burde begynde at gøre det første gang vi tænder den - for den er blevet varm.
bil: Audi A6 2.6 avant fra 1995
Re: meget ujævn tomgang - A6 2.6 fra 1995
Tilsodet gasspjæld, vandtemperatorføler (sidder vist 2)
MVH Frank
http://audiclub.dk/biler/bil.php?id=256
Audi S6 4.2l Avant 290Hk 1995
Audi A6 2.6l Limousine 150Hk 1995
http://audiclub.dk/biler/bil.php?id=256
Audi S6 4.2l Avant 290Hk 1995
Audi A6 2.6l Limousine 150Hk 1995
Re: meget ujævn tomgang - A6 2.6 fra 1995
Når motoren næsten går i stå og så springer i gang igen, sker der en meget pludselig kraftpåvirkning af remmen, og da generatoren samtidig gør modstand, skrider remmen og forårsager lyden. Det er formodentlig bare forårsaget af problemet og ikke grunden.
Jeg tror, at jeres tomgangsregulator er dårlig eller snavset og skal renses. Der kan sidde en masse snask i den, så den delvist sidder fast og ikke kan bevæge sig jævnt. Jeg vil tro, at den er PWM-styret, så den hele tiden taktes med spændingen til og fra, hvilket får den til at "svæve" et bestemt sted, hvor luftmængden passer... hvilket den så ikke gør nu, fordi den sætter sig fast bestemte steder. Prøv at tage den af og gøre den ren indvendigt. Den kan godt holde til noget bremserens eller terpentin. Til sidst kan du hælde noget WD40 eller et meget tyndt smøremiddel igennem den og lade den stå og dryppe lidt af.
En brugt koster ikke en skid på Ebay.
Ellers kan dine lambdasonder være slidte, men de får den næppe til at falde så langt ned. Dem kan du udelukke ved at trække stikkene af dem. Motoren går i nødprogram, men svingningerne holder op, hvis sonderne er problemet.
Du kan tjekke tomgangsregulatoren på samme måde. Den har en nødåbning, som svarer til 1200-1400 eller noget deromkring, men hvis der ikke er strøm på ventilen (stikket afbrudt), kan den ikke komme til at svinge.
\Alex
Jeg tror, at jeres tomgangsregulator er dårlig eller snavset og skal renses. Der kan sidde en masse snask i den, så den delvist sidder fast og ikke kan bevæge sig jævnt. Jeg vil tro, at den er PWM-styret, så den hele tiden taktes med spændingen til og fra, hvilket får den til at "svæve" et bestemt sted, hvor luftmængden passer... hvilket den så ikke gør nu, fordi den sætter sig fast bestemte steder. Prøv at tage den af og gøre den ren indvendigt. Den kan godt holde til noget bremserens eller terpentin. Til sidst kan du hælde noget WD40 eller et meget tyndt smøremiddel igennem den og lade den stå og dryppe lidt af.
En brugt koster ikke en skid på Ebay.
Ellers kan dine lambdasonder være slidte, men de får den næppe til at falde så langt ned. Dem kan du udelukke ved at trække stikkene af dem. Motoren går i nødprogram, men svingningerne holder op, hvis sonderne er problemet.
Du kan tjekke tomgangsregulatoren på samme måde. Den har en nødåbning, som svarer til 1200-1400 eller noget deromkring, men hvis der ikke er strøm på ventilen (stikket afbrudt), kan den ikke komme til at svinge.
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Re: meget ujævn tomgang - A6 2.6 fra 1995
Grundjustering af gasspjæld tror jeg der skal til.
Hvis ikke det blev gjort efter strømmen havde været fra, så skabte min 2.8 sig også med rullende tomgang.
Af med batteripol 5min og på 5 min, så kun tænding på 5min og så tomgang 5 min, uden at røre gaspedalen.
Efter dette kører du en lang tur hvor speederen kommer i alle positioner incl motorbremsning.
Så kører det indtil næste gang strømmen bliver taget fra på den.
Evt rens spjældet inden.
Hvis ikke det blev gjort efter strømmen havde været fra, så skabte min 2.8 sig også med rullende tomgang.
Af med batteripol 5min og på 5 min, så kun tænding på 5min og så tomgang 5 min, uden at røre gaspedalen.
Efter dette kører du en lang tur hvor speederen kommer i alle positioner incl motorbremsning.
Så kører det indtil næste gang strømmen bliver taget fra på den.
Evt rens spjældet inden.
-
- Audi club DK Ambassadør
- Indlæg: 6908
- Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
- Geografisk sted: Vesterlyng Strand
Re: meget ujævn tomgang - A6 2.6 fra 1995
mojo skrev:Grundjustering af gasspjæld tror jeg der skal til.
Hvis ikke det blev gjort efter strømmen havde været fra, så skabte min 2.8 sig også med rullende tomgang.
Af med batteripol 5min og på 5 min, så kun tænding på 5min og så tomgang 5 min, uden at røre gaspedalen.
Efter dette kører du en lang tur hvor speederen kommer i alle positioner incl motorbremsning.
Så kører det indtil næste gang strømmen bliver taget fra på den.
Evt rens spjældet inden.
EPC kom vist først på benzinerne med A4 B5 1.8T og derefter S4 B5 i 1997.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Re: meget ujævn tomgang - A6 2.6 fra 1995
Jeg har haft en med defekte lamdasonder og den kom ikke med den fejl der. Bare for alle tilfældes skyld, så tjek div vacumslanger. Der sidder bla en ved torpedoplade foran bremseforstærker cirka. Min 2.6 ABC starter også med lidt høj tomgang i 10-20 sekunder og falder derefter lidt langsomt til omkring 800-900 omdrej. Du har skrevet 12000 men jeg antager du mener 1200 ellers så er der godt nok gang i den .
Mvh. Gert
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Re: meget ujævn tomgang - A6 2.6 fra 1995
Beklager min uvidenhed.SorenR skrev:mojo skrev:Grundjustering af gasspjæld tror jeg der skal til.
Hvis ikke det blev gjort efter strømmen havde været fra, så skabte min 2.8 sig også med rullende tomgang.
Af med batteripol 5min og på 5 min, så kun tænding på 5min og så tomgang 5 min, uden at røre gaspedalen.
Efter dette kører du en lang tur hvor speederen kommer i alle positioner incl motorbremsning.
Så kører det indtil næste gang strømmen bliver taget fra på den.
Evt rens spjældet inden.
EPC kom vist først på benzinerne med A4 B5 1.8T og derefter S4 B5 i 1997.
Min var en 1995 og jeg har lavet nummeret på mange andre i den årgang bla skoda golf og polo.
Men de biler var nok heller ikke klar over det[WINKING FACE]
Re: meget ujævn tomgang - A6 2.6 fra 1995
Mojo: Du har sikkert nulstillet noget andet og tømt fejlhukommelsen. Der var kun kondensatorer til at holde liv i "minderne" dengang, så nogle minutter uden strøm var "CTRL + ALT + DEL".
Til trådstarter: Du kan se regulatoren på side 5 og 17 her...
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_130.PDF
\Alex
Til trådstarter: Du kan se regulatoren på side 5 og 17 her...
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_130.PDF
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Re: meget ujævn tomgang - A6 2.6 fra 1995
Ja det er en mulighed.
Jeg var sku sikker på der sad en motor på gasspjældet som styrer tomgang og lige sådan på den polo og skoda jeg rensede spjæld på.
Måske fordi min var var en 2.8 30v ack?
Jeg var sku sikker på der sad en motor på gasspjældet som styrer tomgang og lige sådan på den polo og skoda jeg rensede spjæld på.
Måske fordi min var var en 2.8 30v ack?
Re: meget ujævn tomgang - A6 2.6 fra 1995
ACK har tilsyneladende heller ikke altid elektrisk spjæld...
Men det skal i hvert fald være en 30V, for at den overhovedet kan have det.
\Alex
Men det skal i hvert fald være en 30V, for at den overhovedet kan have det.
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Re: meget ujævn tomgang - A6 2.6 fra 1995
Så fik vi en scanner på.
Der var en gammel fejlkode om "throttle body intake" - som jeg i skrivende stund ikke kan huske koden på lige nu.
Vi testede igen og får nu kun denne:
"00575 - "Intake manifold Pressure".
så skal vi så bare lige regne ud hvad det betyder på en 2.6'er (abc-engine), som (hvad jeg kan forstå) ikke har er MAF som andre... - Hvad jeg kan læse mig til er den bygget ind i ECU'en og får input fra Throttle position Sensor'en...
Og jeg er stadig lidt forvirret over at den soder tændrør så meget til + sort røg ud af udstødningen når man giver gas.
Jeg indrømmer gerne at jeg er lidt på udebane, men altså, nogle gange må man bare kaste sig ud i det. Jeg ved i hvert fald hvad jeg skal bruge weekenden på.
@GertH: Hahah! selvfølgelig. var lidt ivrig med nullerne kan jeg se. - Vores starter også med høj tomgang og falder. Det er ikke det der er problemet.
@Høy: Tak for link! Jeg læser op på det. - og tjekker op på vores tomgangsregulator. - Det lyder som et godt bud. Har googlet mig til andre med lignende fejl som snakker om N71, som også er det du linker til.
Der var en gammel fejlkode om "throttle body intake" - som jeg i skrivende stund ikke kan huske koden på lige nu.
Vi testede igen og får nu kun denne:
"00575 - "Intake manifold Pressure".
så skal vi så bare lige regne ud hvad det betyder på en 2.6'er (abc-engine), som (hvad jeg kan forstå) ikke har er MAF som andre... - Hvad jeg kan læse mig til er den bygget ind i ECU'en og får input fra Throttle position Sensor'en...
Og jeg er stadig lidt forvirret over at den soder tændrør så meget til + sort røg ud af udstødningen når man giver gas.
Jeg indrømmer gerne at jeg er lidt på udebane, men altså, nogle gange må man bare kaste sig ud i det. Jeg ved i hvert fald hvad jeg skal bruge weekenden på.
@GertH: Hahah! selvfølgelig. var lidt ivrig med nullerne kan jeg se. - Vores starter også med høj tomgang og falder. Det er ikke det der er problemet.
@Høy: Tak for link! Jeg læser op på det. - og tjekker op på vores tomgangsregulator. - Det lyder som et godt bud. Har googlet mig til andre med lignende fejl som snakker om N71, som også er det du linker til.
bil: Audi A6 2.6 avant fra 1995
Re: meget ujævn tomgang - A6 2.6 fra 1995
Kommer lige i tanke om
Der går en tynd slange fra indsugningsmanifolden - lige omkring spjældet - og til ECU'en. Kontroller om den er 100 % tæt, for bare en lille revne/utæthed får motoren til at gå dårligt.
Der går en tynd slange fra indsugningsmanifolden - lige omkring spjældet - og til ECU'en. Kontroller om den er 100 % tæt, for bare en lille revne/utæthed får motoren til at gå dårligt.
Allan Bojesen
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc
2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc
2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
Re: meget ujævn tomgang - A6 2.6 fra 1995
Du kan se her hvor du finder tomgangsregulatoren og hvordan du får den renset, på engelsk hedder det en ICV http://audi.kris-hansen.com/icv.htmMarie skrev:....@Høy: Tak for link! Jeg læser op på det. - og tjekker op på vores tomgangsregulator. - Det lyder som et godt bud. Har googlet mig til andre med lignende fejl som snakker om N71, som også er det du linker til.
Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Re: meget ujævn tomgang - A6 2.6 fra 1995
morten00 skrev:Du kan se her hvor du finder tomgangsregulatoren og hvordan du får den renset, på engelsk hedder det en ICV http://audi.kris-hansen.com/icv.htmMarie skrev:....@Høy: Tak for link! Jeg læser op på det. - og tjekker op på vores tomgangsregulator. - Det lyder som et godt bud. Har googlet mig til andre med lignende fejl som snakker om N71, som også er det du linker til.
Mvh Morten
Den viste er tomgangsregulator til 2,8 AAH, hvor luften ledes ud gennem slanger til regulatoren og ind igen.
På 2,6 ABC er det blot en luftkanal i indsugningsmanifolden, hvor en ventil styrer luftgennemstrømningen - prøv evt at tage stikket af og start motoren.
Tomgangsventilen kan nemt skrues af og masseres.
80 Avant 2,8 quattro '93 (muligvis totalskadet efter tyveri) + RS2 '94 + A3 sportback 2,0TFSI quattro '06
VW T4 multivan TDI '02 + VW T5 2,0TDI multivan 180hk DSG
Tidl. Audi: 80 2,6 avant, 80 2,8 sedan, A6 2,6 avant
VW T4 multivan TDI '02 + VW T5 2,0TDI multivan 180hk DSG
Tidl. Audi: 80 2,6 avant, 80 2,8 sedan, A6 2,6 avant
Re: meget ujævn tomgang - A6 2.6 fra 1995
Jonas skrev:
Den viste er tomgangsregulator til 2,8 AAH, hvor luften ledes ud gennem slanger til regulatoren og ind igen.
På 2,6 ABC er det blot en luftkanal i indsugningsmanifolden, hvor en ventil styrer luftgennemstrømningen - prøv evt at tage stikket af og start motoren.
Tomgangsventilen kan nemt skrues af og masseres.
Hej Jonas
Du har helt ret, den der vises/linkes til er anderledes på vores 2,6 ABC motor.
Jeg skal lige forstå hvad der er du mener med at jeg skal tage stikket af den og starte motoren? - Hvad skal jeg se/lytte efter?
Og hvad mener du med at tomgangsventilen let kan skrues af og masseres? Vi har haft den af, men hvor nemt skal den kunne gå frem og tilbage?
bil: Audi A6 2.6 avant fra 1995
Re: meget ujævn tomgang - A6 2.6 fra 1995
For at tage det hele forfra.
til at starte med, startede den op og gik urent og hakkede indtil den blev varm. Fik at vide at det var tændrør og tændkabler. Desværre nåede vi ikke at få tændkablerne inden den - formodentlig anden - fejl opstod.
Da vi købte bilen (d. 20/5) gik den perfekt i tomgang og under kørsel, men jeg ved ikke om den har været lidt varm.
Mens vi ventede på nye tændkabler, afmonterede vi luftfilter og kiggede efter utæt vacumslanger, da vi allerede havde fundet én der var utæt( den som går fra luftfilter til spjældhus). Fandt yderligere en der gik fra benzintryksregulatoren til spjældhus. Den blev selvfølgelig skiftet, og bilen startet op. Derefter gik den dårligt i tomgang og svinede tændrørene, måske pga. de gamle dårlige tændkabler (hvem ved). I hvert fald var der krybestrøm i dem. Men tændkablerne er som sagt nu skiftet.
Den er nu holdt op med de store udsving, som jeg startede med at beskrive om i denne tråd. Men nu svinger den op og ned med ca. 50-100 omdrejninger i tomgang ved omkring de 7-800 omdrejninger, sådan konstant. Desuden har vi nu fået en ny fejlkode.
"00561 - Mixture Adaptation - static - Adaptation limit (mul) not exceeded"
og stadig den "gamle" fejlkode:
"00575 - "Intake manifold Pressure - sporadic mechanical fault"
ps: Skal evap-ventilen ikke klikke hele tiden?
til at starte med, startede den op og gik urent og hakkede indtil den blev varm. Fik at vide at det var tændrør og tændkabler. Desværre nåede vi ikke at få tændkablerne inden den - formodentlig anden - fejl opstod.
Da vi købte bilen (d. 20/5) gik den perfekt i tomgang og under kørsel, men jeg ved ikke om den har været lidt varm.
Mens vi ventede på nye tændkabler, afmonterede vi luftfilter og kiggede efter utæt vacumslanger, da vi allerede havde fundet én der var utæt( den som går fra luftfilter til spjældhus). Fandt yderligere en der gik fra benzintryksregulatoren til spjældhus. Den blev selvfølgelig skiftet, og bilen startet op. Derefter gik den dårligt i tomgang og svinede tændrørene, måske pga. de gamle dårlige tændkabler (hvem ved). I hvert fald var der krybestrøm i dem. Men tændkablerne er som sagt nu skiftet.
Den er nu holdt op med de store udsving, som jeg startede med at beskrive om i denne tråd. Men nu svinger den op og ned med ca. 50-100 omdrejninger i tomgang ved omkring de 7-800 omdrejninger, sådan konstant. Desuden har vi nu fået en ny fejlkode.
"00561 - Mixture Adaptation - static - Adaptation limit (mul) not exceeded"
og stadig den "gamle" fejlkode:
"00575 - "Intake manifold Pressure - sporadic mechanical fault"
ps: Skal evap-ventilen ikke klikke hele tiden?
bil: Audi A6 2.6 avant fra 1995
Re: meget ujævn tomgang - A6 2.6 fra 1995
Mojo: Der findes varianter af 1,8T, hvor spjældet er med wire til gaspedalen, men hvor tomgangen styres af en lille motor, som kun kan påvirke de sidste millimeter af spjældbladet ned til helt/næsten lukket. Din bil har sikkert også haft det
https://picclick.de/Drosselklappe-Audi-A4-B5-8D-16-18-Bj-94-01-371122928146.html#&gid=1&pid=1
Plasticskiven til wiren griber fat i den nøglehulsformede metaltap på akslen, når man træder på pedalen. Når den regulerer tomgang, er det bare den lille metaltap, der bevæger sig, men ikke plasticskiven. Dvs. tomgangsmotoren kan ikke tage skiven til wiretrækket med.
\Alex
https://picclick.de/Drosselklappe-Audi-A4-B5-8D-16-18-Bj-94-01-371122928146.html#&gid=1&pid=1
Plasticskiven til wiren griber fat i den nøglehulsformede metaltap på akslen, når man træder på pedalen. Når den regulerer tomgang, er det bare den lille metaltap, der bevæger sig, men ikke plasticskiven. Dvs. tomgangsmotoren kan ikke tage skiven til wiretrækket med.
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)