Side 1 af 1

A6 vs A5 hjuldata (ET)

: 13/05/2018 12:36
af kimenemark
Har et lille dilemma!

Har købt mig et sæt originale A5 ruller... lidt et impulskøb, men mente jeg havde godt nok styr på reglerne, så sprang ud i det. Efterfølgende er jeg dog kommet lidt i tvivl...

Jfr. de data jeg kan finde er hjuldata på hhv. A6 og A5 identiske. Hvis jeg tager udgangspunkt i de ET mål A6 er godkendt til (37-45) og jeg vil ændre sporvidden bliver mulig ET jfr. min egen opfattelse mellem 27 og 55. Men alt efter hvordan man fortolker reglerne er det så mindst tilladte ET eller mindst tilladte sporvidde man skal gå ud fra?

Data på de ruller jeg har erhvervet er:

8T0 601 025 M
8.5Jx18H2 ET29
RONAL 1748

Sendt fra min SM-N950F med Tapatalk

EDIT: Signatur mangler vist via Tapatalk
Audi A6 4F C6 (2004) 2.4

Re: A6 vs A5 hjuldata (ET)

: 13/05/2018 13:26
af JensNo
Det lovligt, uden nogen form for dokumentation, at forøge en bil´s sporvidde med 20 mm (10 mm. pr. side).

Man skal dog være opmærksom på, at man regner ud fra den mindste sporvidde, som er anført på bilens standardtypegodkendelsesattest.

Dvs. at bilen kan være godkendt med flere forskellige fælge, som hver især giver bilen forskellige sporvidder. Her benytter man så fælgen med den mindste sporvidde som udgangspunkt.

Re: A6 vs A5 hjuldata (ET)

: 13/05/2018 17:30
af rlarsen
Vær også opmærksom på center diameter:
A4/A5 = 66.6 mm
A6/A7 = 57.1 mm

Re: A6 vs A5 hjuldata (ET)

: 13/05/2018 22:39
af kimenemark
JensNo skrev:Det lovligt, uden nogen form for dokumentation, at forøge en bil´s sporvidde med 20 mm (10 mm. pr. side).

Man skal dog være opmærksom på, at man regner ud fra den mindste sporvidde, som er anført på bilens standardtypegodkendelsesattest.

Dvs. at bilen kan være godkendt med flere forskellige fælge, som hver især giver bilen forskellige sporvidder. Her benytter man så fælgen med den mindste sporvidde som udgangspunkt.
...og hvilken form for dokumentation skal man så stille med for at få godkendt ET29 i stedet for ET35?

Sendt fra min SM-N950F med Tapatalk

Re: A6 vs A5 hjuldata (ET)

: 13/05/2018 22:39
af kimenemark
rlarsen skrev:Vær også opmærksom på center diameter:
A4/A5 = 66.6 mm
A6/A7 = 57.1 mm
Jeg har centrerringe, men tak [WINKING FACE]

Sendt fra min SM-N950F med Tapatalk

Re: A6 vs A5 hjuldata (ET)

: 14/05/2018 11:59
af SorenR
kimenemark skrev:
JensNo skrev:Det lovligt, uden nogen form for dokumentation, at forøge en bil´s sporvidde med 20 mm (10 mm. pr. side).

Man skal dog være opmærksom på, at man regner ud fra den mindste sporvidde, som er anført på bilens standardtypegodkendelsesattest.

Dvs. at bilen kan være godkendt med flere forskellige fælge, som hver især giver bilen forskellige sporvidder. Her benytter man så fælgen med den mindste sporvidde som udgangspunkt.
...og hvilken form for dokumentation skal man så stille med for at få godkendt ET29 i stedet for ET35?

Sendt fra min SM-N950F med Tapatalk

Fabriksdata ??

Min URQuattro er typegodkendt med pladefælge i 6J15 ET45... Man kunne fra 12/83, som fabrikstilvalg, købe Ronal R8 8J15 ET24. Forskellen på årgangene er at ca. 50 grader af skærmkanten bag er bukket helt ind (aka. Rullet). Audi opdagede samtidigt at skærmene var bredere end på tegningerne, så man lavede nye tegninger. :-

Værd at påpege er også at det kun var '81 og '82 modellerne der havde krængningsstabilisator på bagakslen. Dengang var man ikke helt så fokuseret på gennemsnitsførerens manglende evner til at føre automobil :mrgreen:

Re: A6 vs A5 hjuldata (ET)

: 14/05/2018 21:19
af SteenTP
Kommer du ikke ud over skærmkanten med ET29 ? :-k

Anyway, uanset om det måtte være lovligt tror jeg ikke det gør noget godt for køreegenskaberne...

Re: A6 vs A5 hjuldata (ET)

: 15/05/2018 10:15
af Aboje
JensNo skrev:standardtypegodkendelsesattest
Kan standardtypegodkendelsesattesten findes på nettet (har prøvet uden succes), eller skal den rekvireres ved Audi?

Re: A6 vs A5 hjuldata (ET)

: 15/05/2018 10:30
af kimenemark
http://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koretoj ... delse.aspx

Har også kontrolleret min model og der står den er godkendt med ET mellem 35 og 48, men ser ud til det afhænger af fælgstørrelsen!!... tror jeg giver op!!

Det ender nok med jeg sælger fælgene igen og finder nogle andre... men damn det så godt ud :-)

Nogen der mangler et sæt A5 fælge med ET29 uden skrammer? :-D

Sendt fra min SM-N950F med Tapatalk

Re: A6 vs A5 hjuldata (ET)

: 15/05/2018 10:34
af SorenR
kimenemark skrev:http://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koretojer/Typegodkendelser/Find-typegodkendelse.aspx

Har også kontrolleret min model og der står den er godkendt med ET mellem 35 og 48, men ser ud til det afhænger af fælgstørrelsen!!... tror jeg giver op!!

Det ender nok med jeg sælger fælgene igen og finder nogle andre... men damn det så godt ud :-)

Nogen der mangler et sæt A5 fælge med ET29 uden skrammer? :-D

Sendt fra min SM-N950F med Tapatalk

Det værste der kan ske er at du bliver kaldt til syn (250 kr for FDM medlemmer) men indtil da kan du da bare køre med dem :mrgreen:

Ja ja, jeg ved det godt. Living on the edge... Jeg trækker også bare mit USB stick ud uden at stoppe det først :-

Re: A6 vs A5 hjuldata (ET)

: 18/05/2018 08:30
af Bjørn T
kimenemark skrev:http://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koretojer/Typegodkendelser/Find-typegodkendelse.aspx

Har også kontrolleret min model og der står den er godkendt med ET mellem 35 og 48, men ser ud til det afhænger af fælgstørrelsen!!... tror jeg giver op!!

Det ender nok med jeg sælger fælgene igen og finder nogle andre... men damn det så godt ud :-)

Nogen der mangler et sæt A5 fælge med ET29 uden skrammer? :-D

Sendt fra min SM-N950F med Tapatalk

Hvis ikke de stikker uden for skærmen, så kør du bare roligt videre med dem. Eneste risiko er, at hjullejer bliver hårdere belastet. Det samme gælder bøsninger osv. i undervognen, hvis dækkene har meget lav profil.