Gasspjæld / lambdasonder

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
Blenster
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 455
Tilmeldt: 28/06/2013 22:17
Geografisk sted: København

Gasspjæld / lambdasonder

Indlæg af Blenster »

Hej,

Motor virker urolig / rystelser i tomgang. Omdrejninger er dog som de skal være, ihverfald når man kigger på nålen, den ligger stille i tomgang. Fik fejludlæsning lavet og her nævner den noget omkring gasspjæld, og lambdasonde 1 før kat Intet signal. Mekanikker siger det er mit gasspjæld der laver problemet med lambda, men et eller andet siger mig at det ikke helt hænger sådan sammen. Eller tager jeg helt fejl?

Lampdaerne blev skiftet i februar da termostat og andre ting også blev skiftet.
Mvh Peter Blenster

Nuværende: Audi A6 2.4 V6 BDV 125 KW 4B Avant 2003 - Multitronic og beige læder kabine. Farve LZ9W, med 209.000 km på bagen.

Tidligere: Audi A6 2,4 V6 30V AGA 121KW 4B Avant 1998 - lige kørt til med 268.XXX km ish. Solgt

Solgt: Audi 80 2.0E B4 Avant 1995 gået 278.000 km. i fin form.

Drømme bil: RS6 Avant gerne helt ny ..
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Gasspjæld / lambdasonder

Indlæg af SorenR »

Det lyder som om han gerne vil sælge dig nogle flere værkstedstimer :twisted:

Lambdasonden og din drosselklappe har ikke noget samspil ud over at ECU'en (Motronic) styrer dem begge.

Man kan godt måle på en lambdasonde - HVIS man gør det forsigtigt!

En lambdasonde har 3-4 ledninger;
* 2 hvide ledninger til varmelegemet i sonden - de kan ohmes (passiv elektronik)
* 1 sort ledning (eller 1 sort og 1 grå) som er (+) signalet. Den grå ledning eller metallet er stel (-) - DISSE MÅ UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER OHMES (aktiv elektronik).

Inde i sonden sidder der noget krystal-noget som genererer spænding, når det bliver udsat for CO2. Måler man DC Volt over den sorte ledning og metallet (stel) skal man kunne måle mellem 100 mV og 900 mV på en driftsvarm motor.

Kommer du til at ohme (måle modstanden) over den sorte ledning og stel svarer det til at sætte en lus i stikkontakten på Svanemølleværket - "puff" o.O

Forrige gang jeg skiftede lambdasonde på konens Golf, købte jeg en uden stik, som jeg selv skulle lodde på... Det gik fint et årstid. Lodningen korroderede og ved sidste syn måtte jeg købe en ny MED stik på. Meget bedre. 470.000 km på samme (uåbnede) motor og den overholder stadig forureningskravene selvom den lugter som en gammel DKW/Saab når man kører bagved. :mrgreen:
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Blenster
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 455
Tilmeldt: 28/06/2013 22:17
Geografisk sted: København

Re: Gasspjæld / lambdasonder

Indlæg af Blenster »

Tak for svaret :D

Tænkte nok der ikke var direkte sammenhæng.

Har renset gasspjæld og får dem til at teste igen .. hvis han holder fast på historien må jeg tage den med autobutler hvor det er bestilt igennem. Der er garanti på det de har lavet.
Mvh Peter Blenster

Nuværende: Audi A6 2.4 V6 BDV 125 KW 4B Avant 2003 - Multitronic og beige læder kabine. Farve LZ9W, med 209.000 km på bagen.

Tidligere: Audi A6 2,4 V6 30V AGA 121KW 4B Avant 1998 - lige kørt til med 268.XXX km ish. Solgt

Solgt: Audi 80 2.0E B4 Avant 1995 gået 278.000 km. i fin form.

Drømme bil: RS6 Avant gerne helt ny ..
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Gasspjæld / lambdasonder

Indlæg af Høy »

He he, jeg stod i den lokale reservedelsbutik (der var en donkraft på bud), og et dansk par kom ind.

Guten Tag, vi haben bestilt sådan en universal-lambdasonde!

Så gerne, den er lige her, siger ekspedienten.

Arj, altså, uden stik kan vi jo ikke bruge den, vel!

Den var faktisk go' (y) :-k +(

Man kan få nogle klem-/smeltemuffer med tin, som lukker sig helt sammen omkring loddestedet, og de skulle angiveligt ikke korrodere: https://www.ebay.de/itm/DEDC-100pcs-Lotverbinder-Sortiment-Lotzinn-Schrumpfschlauch-Schrumpfverbinder/163012272744?hash=item25f449e268:g:pd0AAOSwBF1a3I6R

Desuden kan du få gearene til gasspjældet i løs vægt på Ebay. Der skal dog muligvis ledes lidt for at finde de rigtige: https://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=Audi+2%2C7+Biturbo+Drosselklappe+Zanhr%C3%A4der&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XAudi+2%2C7+Drosselklappe+Zanhr%C3%A4der.TRS0&_nkw=Audi+2%2C7+Drosselklappe+Zanhr%C3%A4der&_sacat=0

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Blenster
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 455
Tilmeldt: 28/06/2013 22:17
Geografisk sted: København

Re: Gasspjæld / lambdasonder

Indlæg af Blenster »

Update efter at have været en tur forbi samme mekanikker.

Han vil ikke skifte lampdasonden uden at lave en masse fejlsøgning først..

Han holder fast på at hvis gasspjæld er i udu eller defekt så har det en effekt på lampdasonden. Og da jeg har fået skiftet udstødningssystemet kan dette også have en effekt på lampdasonden ..

Til sidst fandt han ud af at min bil har fået fjernt motorlampen. Der skulle være et lille symbol med er hus der lyste - og det ville også lyse hvis lampdasonden var defekt.

I min instruktionsbog kan jeg ikke finde noget symbol i den retning ...

Jeg bliver f..... Crazy :shock:
Mvh Peter Blenster

Nuværende: Audi A6 2.4 V6 BDV 125 KW 4B Avant 2003 - Multitronic og beige læder kabine. Farve LZ9W, med 209.000 km på bagen.

Tidligere: Audi A6 2,4 V6 30V AGA 121KW 4B Avant 1998 - lige kørt til med 268.XXX km ish. Solgt

Solgt: Audi 80 2.0E B4 Avant 1995 gået 278.000 km. i fin form.

Drømme bil: RS6 Avant gerne helt ny ..
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Gasspjæld / lambdasonder

Indlæg af jorlund »

Prøv en ny mekaniker - det kan ikke nytte noget at handle hos en, hvis man ikke har tillid til at man får den bedste rådgivning.
Start med det mest åbenlyse først. Med mindre der er kendte fejl omkring gasspjældet, er lambdasonden nok et mere oplagt bud :) En lambdasonde er ikke verdens dyreste investering, og det burde også være forholdsvis let at skifte, afhængig af adgangsforholdene.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Gasspjæld / lambdasonder

Indlæg af Høy »

Rolig nu, hvis du har en bil fra 1998 (teoretisk EU2, selv om det nok hed EG2 dengang), er MIL-lampen (Malfunction Indicator Light) næppe påkrævet, og den har formodentlig aldrig været der.

Min er en 2001'er med BOSCH / EURO 3, og den har en MIL-lampe, men den må også gastestes ved hjælp af diagnosestikket, dvs. uden ekstra målesonder i udstødningsrøret. Her tjekker synsmanden, at lampen lyser med tændingen slået til og går ud umiddelbart efter.

Gasspjældet kan have indflydelse på lambdasonden, men det vil få den til at svinge, fordi den forsøger at regulere noget væk, som ikke kan reguleres væk (slør i spjældbladet). Gasspjældet vil ikke medføre "intet signal" på lambdasonden.

Det er ikke nemt at finde noget om, men jeg vil tro, at lampen først er obligatorisk i en BDV-motor, der først kunne fås fra 2001.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"