3.0 TDI går periodevis ujævnt

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
Bagjuul
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 13/02/2018 10:53

3.0 TDI går periodevis ujævnt

Indlæg af Bagjuul »

Jeg har næsten lige købt en A6/4F fra 2010, 3,0 TDI quattro, Tiptronic. Kørt 152.000 km.
Den har lige fået et service og fået skyllet gearkassen (hvilket var en god investering).

Fejlkoder er udlæst med VCDS og alt er ok...næsten;

Den går ujævnt, både i tomgang, ved konstant kørsel og ved fald i omdrejninger. Den "svinger" ca med 100 opm.
Motoren trækker og lyder fint - Er der nogen, der har et kvalificeret bud på, hvad der er galt?
Jeg har skiftet EGR ventil og LMM - Desværre uden resultat.

vh
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: 3.0 TDI går periodevis ujævnt

Indlæg af Høy »

Fejlkoder er udlæst med VCDS og alt er ok...næsten;


Bud kan du ... næsten ... få masser af. Hvis du fortæller, hvad udlæsningen viste, kan du endda få relativt kvalificerede bud ... næsten!

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Bagjuul
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 13/02/2018 10:53

Re: 3.0 TDI går periodevis ujævnt

Indlæg af Bagjuul »

Høy skrev:
Fejlkoder er udlæst med VCDS og alt er ok...næsten;


Bud kan du ... næsten ... få masser af. Hvis du fortæller, hvad udlæsningen viste, kan du endda få relativt kvalificerede bud ... næsten!

\Alex


Jamen den viste ingenting. Ingen fejlkoder :(
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: 3.0 TDI går periodevis ujævnt

Indlæg af Høy »

Så må du i gang med at lede efter ting, der ikke registreres, og som kun påvirker motoren ved lave omdrejningstal.

Ryger den (hvidt), når problemet opstår?

Motorerne til indsugningsspjældene (lukker en ventilåbning til hver cylinder) er muligvis løse i forhold til de stænger, som overfører bevægelsen til spjældene.

Du kan muligvis trække stikkene af (hvilket vil sætte en fejl), men hvis den holder op, har du en indikering af årsagen.

Der sidder også et andet spjæld længere forude, som bl.a. skal lukke for luften, når du slukker, så motoren går ud med det samme, og som skal lave undertryk, så motoren har lyst til at suge udstødningsgas ind (EGR). Gearet i det spjæld kan også være slidt, men det er ikke voldsomt sandsynligt som årsag her.

Du kan med en tester få vist måleværdiblokke for hver enkelt cylinders momentbidrag og på den måde se, om bestemte cylindre forårsager problemet. Hvis det f.eks. kun er cyl. 4,5 og 6, tyder det på et problem med klapperne i venstre topstykke.

Endelig kan der være ged i EGR-ventilen, så bilen delvist får udstødningsgas med ind i tomgang, men da den er ny, kan den nok udelukkes.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Bagjuul
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 13/02/2018 10:53

Re: 3.0 TDI går periodevis ujævnt

Indlæg af Bagjuul »

Høy skrev:Så må du i gang med at lede efter ting, der ikke registreres, og som kun påvirker motoren ved lave omdrejningstal.

Ryger den (hvidt), når problemet opstår?

Motorerne til indsugningsspjældene (lukker en ventilåbning til hver cylinder) er muligvis løse i forhold til de stænger, som overfører bevægelsen til spjældene.

Du kan muligvis trække stikkene af (hvilket vil sætte en fejl), men hvis den holder op, har du en indikering af årsagen.

Der sidder også et andet spjæld længere forude, som bl.a. skal lukke for luften, når du slukker, så motoren går ud med det samme, og som skal lave undertryk, så motoren har lyst til at suge udstødningsgas ind (EGR). Gearet i det spjæld kan også være slidt, men det er ikke voldsomt sandsynligt som årsag her.

Du kan med en tester få vist måleværdiblokke for hver enkelt cylinders momentbidrag og på den måde se, om bestemte cylindre forårsager problemet. Hvis det f.eks. kun er cyl. 4,5 og 6, tyder det på et problem med klapperne i venstre topstykke.

Endelig kan der være ged i EGR-ventilen, så bilen delvist får udstødningsgas med ind i tomgang, men da den er ny, kan den nok udelukkes.

\Alex


Tak Alex, der er lidt at se på i weekenden :) Indsugningsspjældende er dem der sidder i manifolderne ikk?
Bagjuul
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 13/02/2018 10:53

Re: 3.0 TDI går periodevis ujævnt

Indlæg af Bagjuul »

Iøvrigt ingen hvid røg eller mangel på trækkraft. Den bruger hverken olie eller vand. Men problemet er der også i lidt højere Rpm. Sætternman fartpiloten på 2500 rpm, kan den også stå og svinge lidt der. Man kan mærke små ryk i bilen
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: 3.0 TDI går periodevis ujævnt

Indlæg af GertH »

Måske et naivt forslag, men kan det være start og stop af klimapumpe du mærker ?.
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Bagjuul
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 13/02/2018 10:53

Re: 3.0 TDI går periodevis ujævnt

Indlæg af Bagjuul »

GertH skrev:Måske et naivt forslag, men kan det være start og stop af klimapumpe du mærker ?.
Mvh. Gert


:) Desværre Gert, hvis jeg slukker klimaanlægget, ændrer det intet.
Ville også undre mig, hvis det starter og stoppe 1 gang i sekundet i perioder af op til 2 minutter.
Men tak for buddet.
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: 3.0 TDI går periodevis ujævnt

Indlæg af Ivan »

Jeg kender det udmærket fra min gamle 3.0 TDI BMK 225HK moment 450/1400 omdrejninger, men mest ved kold motor og opvarmningsfasen, hvor den sjokker lidt +- 50 omdrejninger. Fik en motoropdatering, som tog det værste - med en fornemmelse af, at omdrejninger blev hævet lidt ved kold motor. Moment er med fuld ovearm.

Men ellers tror jeg, at det altvidende orakel Alex givet vis, er på rette spor igen. Tidligere, hvor hakkeriet irriterede mig rigtig meget, fandt jeg via søgninger ofte til løsninger, hvor det er de såkaldte "swirl flaps" skulle skiftes (noget slidt plastic vist)...

Men pøj pøj og lad os endelig vide, hvad du kommer frem til.
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Bagjuul
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 13/02/2018 10:53

Re: 3.0 TDI går periodevis ujævnt

Indlæg af Bagjuul »

Ivan skrev:Jeg kender det udmærket fra min gamle 3.0 TDI BMK 225HK moment 450/1400 omdrejninger, men mest ved kold motor og opvarmningsfasen, hvor den sjokker lidt +- 50 omdrejninger. Fik en motoropdatering, som tog det værste - med en fornemmelse af, at omdrejninger blev hævet lidt ved kold motor. Moment er med fuld ovearm.

Men ellers tror jeg, at det altvidende orakel Alex givet vis, er på rette spor igen. Tidligere, hvor hakkeriet irriterede mig rigtig meget, fandt jeg via søgninger ofte til løsninger, hvor det er de såkaldte "swirl flaps" skulle skiftes (noget slidt plastic vist)...

Men pøj pøj og lad os endelig vide, hvad du kommer frem til.


Tak, jeg skal nok komme med tilbagemelding. Planen er at gøre, som Alex anbefaler her i weekenden.
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: 3.0 TDI går periodevis ujævnt

Indlæg af GertH »

Ville også undre mig, hvis det starter og stoppe 1 gang i sekundet i perioder af op til 2 minutter.

Det ville også undre mig :lol: , sådan havde jeg ikke lige opfattet fejlen.
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
allan72
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: 9/11/2017 19:43
Geografisk sted: Falster

Re: 3.0 TDI går periodevis ujævnt

Indlæg af allan72 »

Jeg har prøvet det samme, det var generator der ikke ladede rigtigt, så der manglede nok strøm til alt det elektriske, ny generator var alt der skulle til i mit tilfælde.
Bagjuul
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 13/02/2018 10:53

Re: 3.0 TDI går periodevis ujævnt

Indlæg af Bagjuul »

Jeg er ikke kommet så meget videre pga influenza..og dog;
I fredags købte jeg noget stp dyserens til 70 kr. Bare lige som et sidste letkøbt forsøg.
Efter ca 50 km kørsel med produktet i tanken, har den ikke gjort det igen. Jeg har ikke kørt så meget, da jeg jo er syg, men det er nok alligevel blevet til 100 km. Uden ujævn kørsel.
Hvis det holder, var det nok en dyse med noget koks på, der brokkede sig.
:)
HenrikH29
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 57
Tilmeldt: 15/01/2018 16:02

Re: 3.0 TDI går periodevis ujævnt

Indlæg af HenrikH29 »

Bagjuul skrev:Jeg er ikke kommet så meget videre pga influenza..og dog;
I fredags købte jeg noget stp dyserens til 70 kr. Bare lige som et sidste letkøbt forsøg.
Efter ca 50 km kørsel med produktet i tanken, har den ikke gjort det igen. Jeg har ikke kørt så meget, da jeg jo er syg, men det er nok alligevel blevet til 100 km. Uden ujævn kørsel.
Hvis det holder, var det nok en dyse med noget koks på, der brokkede sig.
:)


Skulle lige til at linke til et opslag på VAGCars, hvor en bruger havde samme problem som dig og havde (måske) løst det med noget dyserens til 70 kr.. Men kunne så gætte fra dig seneste opslag, at den anden bruger var dig selv :D :D :D[/quote]
Senest rettet af HenrikH29 1/03/2018 21:00, rettet i alt 1 gang.
Bagjuul
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 13/02/2018 10:53

Re: 3.0 TDI går periodevis ujævnt

Indlæg af Bagjuul »

HenrikH29 skrev:
Bagjuul skrev:Jeg er ikke kommet så meget videre pga influenza..og dog;
I fredags købte jeg noget stp dyserens til 70 kr. Bare lige som et sidste letkøbt forsøg.
Efter ca 50 km kørsel med produktet i tanken, har den ikke gjort det igen. Jeg har ikke kørt så meget, da jeg jo er syg, men det er nok alligevel blevet til 100 km. Uden ujævn kørsel.
Hvis det holder, var det nok en dyse med noget koks på, der brokkede sig.
:)


Skulle lige til at linke til et opslag på VAGCars, hvor en bruger havde samme problem som dig og havde (måske) løst det med noget dyserens til 70 kr.. Men kunne så gætte fra dig seneste opslag, at den anden bruger var dig selv :D :D :D
[/quote]

Ellers pænt af dig :D
Bagjuul
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 13/02/2018 10:53

Re: 3.0 TDI går periodevis ujævnt

Indlæg af Bagjuul »

Hej

Det har vist at Gert havde ret alligevel :) Klimakompressoren er defekt og forsøger at starter konstant - dette give den ujævne motorgang.
Utroligt at man skal vente til det bliver hedebølge med at finde ud af at A/C ikke virker :/[]

Jeg skal så have skiftet kompressoren og tørreren ( tager jeg lige med samtidig) - er der nogen, der kender en video af processen på en V6er?
Det ligner umiddelbart en noget besværlig operation


Vh
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"