A6 4f 2,8 BDX udsætter

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
Tiis
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 18/09/2017 20:21

A6 4f 2,8 BDX udsætter

Indlæg af Tiis »

Hej
Jeg har købt en a6'er fra 2008 med 2,8 fsi BDX motoren.
Den køre helt fantastisk, med en lille undtagelse.
Køre man jævnt/holder farten på motorvejen , landevejen eller byen, kommer der et kraftigt hug/udsætter hvis man accelerer roligt op!!
Vcds melder ingen fejl!!
Er der en der har et forslag til hvordan jeg kan lokalisere denne fejl, inden jeg bare begynder at udskifte div. I blinde??

På forhånd tak

Mvh. Martin
Mvh. Martin
A6 Avant 2,8 FSI 2008
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: A6 4f 2,8 BDX udsætter

Indlæg af Ivan »

Købt privat eller forhandler - det sidste dokumenter symptomer med dato/tid og reklamation via mail.
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: A6 4f 2,8 BDX udsætter

Indlæg af Høy »

Skidt og møg i gasspjældet eller defekte tandhjul i gearkassen på siden af gasspjældet?

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Tiis
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 18/09/2017 20:21

Re: A6 4f 2,8 BDX udsætter

Indlæg af Tiis »

Hej

Den er købt hos forhandler, for 1,5 mdr. Siden.
Jeg har reklameret over det, men da forhandleren bor et stykke væk, ville det være nemmere at lave selv!! ( inde for rimelighedens grænser )
Har i dag haft indsugnings slangen af, for at se hvordan gasspjældet havde det, jeg havde også vcds på og undrede mig over indsugningstemperaturen!!
46 grader i tomgang, uden indsugningsslange på og med hjelmen åben, ude temp 16 grader.
Tænkte det er lidt højt, føleren sidder lige bagved spjældet!!
Mvh. Martin
A6 Avant 2,8 FSI 2008
Brugeravatar
JensNo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 228
Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Re: A6 4f 2,8 BDX udsætter

Indlæg af JensNo »

Tiis skrev:Hej

Den er købt hos forhandler, for 1,5 mdr. Siden.
Jeg har reklameret over det, men da forhandleren bor et stykke væk, ville det være nemmere at lave selv!! ( inde for rimelighedens grænser )
Har i dag haft indsugnings slangen af, for at se hvordan gasspjældet havde det, jeg havde også vcds på og undrede mig over indsugningstemperaturen!!
46 grader i tomgang, uden indsugningsslange på og med hjelmen åben, ude temp 16 grader.
Tænkte det er lidt højt, føleren sidder lige bagved spjældet!!


Prøv og rense føleren, og ellers kontrollér med vcds igen når motoren er blevet kold, for og se om føleren reagere ;-)
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDi 4WD DCT Panorama Hybrid
VCDS og Lexia V5.29
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: A6 4f 2,8 BDX udsætter

Indlæg af Ivan »

Tiis skrev:Hej

Den er købt hos forhandler, for 1,5 mdr. Siden.
Jeg har reklameret over det, men da forhandleren bor et stykke væk, ville det være nemmere at lave selv!! ( inde for rimelighedens grænser )
Har i dag haft indsugnings slangen af, for at se hvordan gasspjældet havde det, jeg havde også vcds på og undrede mig over indsugningstemperaturen!!
46 grader i tomgang, uden indsugningsslange på og med hjelmen åben, ude temp 16 grader.
Tænkte det er lidt højt, føleren sidder lige bagved spjældet!!


Har selv begået den kæmpefejl, at købe ved en superglat ål "forhandler" i den anden ende af landet... ;( :evil:

Jeg antager, forhandlere slipper for meget reklamation på den konto... :-k
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Tiis
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 18/09/2017 20:21

Re: A6 4f 2,8 BDX udsætter

Indlæg af Tiis »

Hej igen

Har nu "kun" 1 times kørsel til forhandleren.

Bilen har tid på tirsdag, jeg har dog valgt at udskiftet temp/map sensoren, og motoren køre nu helt anderledes roligt. :mrgreen:
Jeg her efter udskiftningen ikke kunne fremprovokerer "hugget" :D , nu giver jeg den lige et par dage og ser om problemet kommer igen !! :-&
Mvh. Martin
A6 Avant 2,8 FSI 2008
Tiis
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 18/09/2017 20:21

Re: A6 4f 2,8 BDX udsætter

Indlæg af Tiis »

Nå..

Bilen var en tur på værksted, og jeg kørte en tur med mekanikeren.. den kørte naturligvis perfekt!! Han satte dog tester på alligevel for at se om der evt. Var en fejlkode, intet!!
I dag på en tur fra Kbh til Kalundborg og retur, er det tilbage :oops:
Mistanken ligger nu igen på gasspjældet!
Mvh. Martin
A6 Avant 2,8 FSI 2008
Tiis
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 18/09/2017 20:21

Re: A6 4f 2,8 BDX udsætter

Indlæg af Tiis »

En lille Update.
Gasspjæld blev grundindstillet, uden nogen ændring.

Bilen var en tur i Tyskland her i december, hvor den fik lov at strække ben!
Inden da lavede jeg et olie service da jeg ikk er tilhænger af lange olie intervaller. Samtidig skiftede jeg tændrørene. Alle så fine og ens ud, på nær et, som var noget mere gråt end de andre..... hmm... fejlen fundet?
Niks og dog..... bilen kørte fint på turen med masser af overskud... dog huggede den svagt ved “let” speeder.. jeg bestilte derfor 6 nye tændspoler og indtil videre har det afhjulpet problemet! [-o<
Motoren er der ud over nu, mere rolig og blød i tomgang..
Mvh. Martin
A6 Avant 2,8 FSI 2008
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: A6 4f 2,8 BDX udsætter

Indlæg af morten00 »

Tiis skrev:En lille Update.
Gasspjæld blev grundindstillet, uden nogen ændring.

Bilen var en tur i Tyskland her i december, hvor den fik lov at strække ben!
Inden da lavede jeg et olie service da jeg ikk er tilhænger af lange olie intervaller. Samtidig skiftede jeg tændrørene. Alle så fine og ens ud, på nær et, som var noget mere gråt end de andre..... hmm... fejlen fundet?
Niks og dog..... bilen kørte fint på turen med masser af overskud... dog huggede den svagt ved “let” speeder.. jeg bestilte derfor 6 nye tændspoler og indtil videre har det afhjulpet problemet! [-o<
Motoren er der ud over nu, mere rolig og blød i tomgang..
Godt at løsningen ser ud til at være fundet og godt at du kommer med en tilbagemelding så andre også kan få glæde af det (y)

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Brugeravatar
Reno
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1465
Tilmeldt: 10/07/2004 12:52
Geografisk sted: Amager

Re: A6 4f 2,8 BDX udsætter

Indlæg af Reno »

Super indlæg og god opfølgning. Dejligt at læse om hvordan du har løst problemet.

God jul til alle
Ama`r
A2 1.2 TDI Aut. 2005-260.000km
A6 2.0 Avant Aut. 2004-109.000km
Tiis
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 18/09/2017 20:21

Re: A6 4f 2,8 BDX udsætter

Indlæg af Tiis »

Update 2 ;(
Bilen har kørt fint, dog da det blev lidt varmere i vejret kom “hugget” igen.
Samtidig begynde den at opføre sig underligt i tomgang.
Når den har stået natten over og startes, står den den på 1200 omdr i ca. 20 sek. Der efter begynder den at stå og udsætte/vælte i tomgang hvor efter den falder til ro på ca. 800 omdr.
Der ud over har den 5 gange gået umotiveret ud, når man køre op til et kryds og standser...hmmm..
Stadig ingen fejl på vcds.
Dog nåede jeg at se i måleværdier, da den lavede ballade i tomgang... under fanen udsætter tilstand: skiftede den mellem aktiveret/deaktiveret hele tiden...

Jeg fik derfor fat i et andet gasspjæld og grundindstillet det.
Tankudluftningsventil også udskiftet...
Men den gør det stadig

Er der evt. En der kender lidt til denne BDX motor?

Mvh. Martin
Mvh. Martin
A6 Avant 2,8 FSI 2008
Brugeravatar
FinnK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25/08/2010 19:38
Geografisk sted: Brønderslev

Re: A6 4f 2,8 BDX udsætter

Indlæg af FinnK »

Et bud kunne være dårlig stelforbindelse fra batteri til karrosseri og evt. til motor :-k . Eller en dårlig stikforbindelse til en føler. :-s
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv

Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: A6 4f 2,8 BDX udsætter

Indlæg af Ivan »

En fejlfri Audi er en fantastisk bil! Et eller andet sted er Audi et køb og smid væk produkt, da garanti og reklamation ikke går een millimeter længere end købeloven.
-
Køb en brugt Audi og slås med komplekse problemstillinger eller have overbetalte og i mange tilfælde inkompetente "komponent-udskiftere", til habitpriser med et kolosalt aftermarked, som lever meget højt på Audi's ringe garantier.

Hvor ved jeg det fra: Efter at have været Audi-ejer i lidt mere end NI år og har brugt mindst seks forskellige Audi-værksteder, betalt et sekscifret beløb og stort set hvert besøg endt med en ringere bil...
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: A6 4f 2,8 BDX udsætter

Indlæg af Høy »

Prøv at tage stikket af temperatursensoren. Bilen har formodentlig en erstatningsværdi, så den kan køre alligevel. Der kan forsvinde effekt, men hvis den holder op med at hugge, er sensoren eller de tilhørende ledninger defekt(e).

Når bilen holder stille, kan indsugningsluften blive meget varm, og når man lige starter bilen, efter at den har været slukket nogle få minutter, kan den blive overraskende varm.

Når bilen er kold, skal indsugningsluften vise det samme som omgivelsestemperaturen.

Hvis du helt kan udelukke temperatursensoren eller ledningerne, er der næsten kun noget lambdasonde-relateret tilbage. Huggene skyldes som regel, at bilen periodisk får for lidt benzin. Det kan i sidste ende også have noget med lavtrykspumpen at gøre, men hvis den er dårlig, vil bilen heller ikke have fuld effekt, og tændrørene vil være grå.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Tiis
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 18/09/2017 20:21

Re: A6 4f 2,8 BDX udsætter

Indlæg af Tiis »

Halløj...

Div. stelforbindelser blev kontrolleret og her fandt jeg ikke noget.
Værdier på vandtemperatur er fine.

Problemet med at bilen gik ud var en fejl 40 :/[]
Gasspjældet blev udskiftet da jeg havde en mistanke på at det var det der lavede ballade.
Ud over "hugget" var bilen før svær at regulerer mellem tomgang og 15000-1800 omdr. rørte man speederen fløj den op!
Med der nye gasspjæld gør den det ikke.
Tilbage til fejl 40, det var et brugt gasspjæld jeg havde fået fat i ( dog version G som erstatter mit gamle version C )
Men jeg glemte lige at rengøre det inden montering, efter lidt rengøring omkring spjældet ( og ny grundindstiling ) ingen umotiveret slukninger.

Tilbage er jeg så stadig med det berømte "hug" og svingninger ved kold tomgang.
Jeg har i dag udskiftet og kodet nyt batteri, da bilen meldte lav spænding i vinters, om dette hjælper på nogle at problemerne må tiden vise.


God weekend
Mvh. Martin
A6 Avant 2,8 FSI 2008
Tiis
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 18/09/2017 20:21

Re: A6 4f 2,8 BDX udsætter

Indlæg af Tiis »

Hej

Sidste update. ( håber jeg )

Da FSi motorene har problemer med sod i indsugningen, har denne hele tiden ligget på min huske liste, til at dette skulle kontrolleres.
I dag gjorde jeg det så.
Af med øverste indsugnings manifold og i gang med at fjerne sod.
Det så ved første øje kast ikke så slemt ud, men da man begyndte at skrabe/rense lidt i det kunne man godt se tydelige belægninger.
Det var noget tykt sort tjære lign. øv, der der sad.
Det hele blev sat i blød og der blev løbende brugt 3 forvokset kraftig pibe renser.
Alt i alt ca. 2 timers arbejde.
Pakninger mellem øverste og nederste manifold blev udskiftet også ud køre.
Den føles så dejlig blød i motoren, den tager fat så snart man slipper koblingen fra stilstand ( før skulle der stort set altid gives gas ) :mrgreen:
Det berømte "hug" eller udsætter har ikke kunne fremprovokeres endnu, så jeg krydser fingere. [-o<
Jeg har tidl. prøvet med indsugnings rens, men efter at have set tingene adskilt, tror jeg ikke at det på¨nogen måde kunne fjerne det sod der var opbygget.
Måske kan det forebygge men så skal det nok bruges relativt ofte.

Indtil videre slut herfra

Og god weekend
Mvh. Martin
A6 Avant 2,8 FSI 2008
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: A6 4f 2,8 BDX udsætter

Indlæg af kimenemark »

Fedt du hele tiden opdaterer med dine "findings" [THUMBS UP SIGN][OK HAND SIGN]
Syntes tit en tråd ender med flere spørgsmål end inden man faldt over tråden der ligner ens eget problem, så Hi5 [RAISED HAND] herfra og god weekend [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Sendt fra min Note8 med Tapatalk

Audi A6 2.4 V6 '04 (BDW) 4F C6
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) B4 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=799
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink :) 
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"