Tiptronic. Livstids olie. 3.0 TDI 2007

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
thygespostvejmaildk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 198
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: 8382 Hinnerup

Tiptronic. Livstids olie. 3.0 TDI 2007

Indlæg af thygespostvejmaildk »

Audi kalder det livstids olie. Men folk herinde tror ikke rigtig på det. Måske fordi BMW har været i svære problemer med deres livstids olie. Min A6 har kørt 260.000 nu, og skifter stadig som ny.
Ud fra hvad folk skriver, kan man ikke skifte det selv. Fordi der både skal laves software opdatering, reset og grundindstilling, før man kan forvente, at den skifter korrekt igen.

Og Audi fylder vel ikke deres kunder med løgn?

Eller?
A3 2.0 TDI 2005 DSG

A6 3.0 TDI Avant 2007

Jan T.
thoj
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 382
Tilmeldt: 12/07/2014 12:00
Geografisk sted: Falster

Re: Tiptronic. Livstids olie. 3.0 TDI 2007

Indlæg af thoj »

Det kan godt være jeg ikke har fået nok kaffe i dag, men jeg forstår dit spg som et spg om hvorvidt der skal skiftes olie på
din tiptronic gearkasse eller ej.

Hvis du er tilfreds med din gearkasse og den er som ny er der vel ingen grund til det.
Nu ved jeg ikke om du har haft den fra ny ?

Hvis du selv vil til at rode med det er der flere opslag omkring hvordan man gør dette her på forummet
men du skal typisk have VCDS ( fejludlæser / koder) for at aflæse temp på gearolie

Ellers er der en del videoer omkring dette på youtube
Assumption is the MOTHER of all f..k ups
_____________________
Audi 4B C5 S6 2001, limo, SOLGT
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Tiptronic. Livstids olie. 3.0 TDI 2007

Indlæg af audi_claus »

Det lyder som om du har en ZF 6 gears tiptronic. ZF anbefaler skift hver 80.000 km samt det indbyggede oliefilter (som afhængig af biltype er noget bøvl fordi der er udstødning og chassisdele i vejen da hele bundkarret på gearkassen skal ned). Anbefalingen går på, at hvis du (som du min ven Jan gør det ) kører max hastighed på motorvej det meste af tiden - eller som jeg - din gode ven - kører meget af tiden med en hestetung trailer. Gearkassen bruges også i BMW og i LandRover og der er masser af video på nettet om flush og mega/dobbelt flush af gearkasserne, når de begynder at hakke i det ved jævn belastning lige omkring 2000 rpm.
Hvis du ikke har problemer, så må du bare sætte farten op - og så vend tilbage når din converter begynder at slippe. Så er der mange gode råd :P

PS: Det med "livstid" er som sædvanligt indtil skidtet går helt i stykker. Men det er ikke svært bare at skifte olien.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
thygespostvejmaildk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 198
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: 8382 Hinnerup

Re: Tiptronic. Livstids olie. 3.0 TDI 2007

Indlæg af thygespostvejmaildk »

OK Claus. Så det du siger er, at når den begynder at hakke ved 2000 omdr. Så er det på høje tid.
Har du nogensinde brændt aut. gearkassen af pga. manglende olieskift?

Hvor i Århus området er det til at finde nogen, der kan gøre det rigtigt, til fornuftige penge?
Jeg var selv på vej til at købe 20L olie på eBay. Men hvis man render ind i en masse software bøvl bagefter, kan den lige så godt komme på værksted fra starten.
A3 2.0 TDI 2005 DSG

A6 3.0 TDI Avant 2007

Jan T.
Mikael Hartmann
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 214
Tilmeldt: 17/09/2010 07:23

Re: Tiptronic. Livstids olie. 3.0 TDI 2007

Indlæg af Mikael Hartmann »

Jeg skifter på multitronic pr 60000
karsten_horn
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 98
Tilmeldt: 16/04/2013 20:25
Geografisk sted: Hjørring

Re: Tiptronic. Livstids olie. 3.0 TDI 2007

Indlæg af karsten_horn »

thygespostvejmaildk skrev:OK Claus. Så det du siger er, at når den begynder at hakke ved 2000 omdr. Så er det på høje tid.
Har du nogensinde brændt aut. gearkassen af pga. manglende olieskift?

Hvor i Århus området er det til at finde nogen, der kan gøre det rigtigt, til fornuftige penge?
Jeg var selv på vej til at købe 20L olie på eBay. Men hvis man render ind i en masse software bøvl bagefter, kan den lige så godt komme på værksted fra starten.


Da jeg købte min A6 3.0 TDI formåede autoforhandleren at ødelægge gearkassen ifm et olieskift jeg havde krævet som en forudsætning for handel. Hans værksted var ikke bekendt med de særlige procedurer som er krævet ifm olieskiftet. Umiddelbart efter køb af bil kørte jeg til UK via tunnellen og den døde på vej hjem på autobahn i frisk tempo. de havde fyldt alt for lidt olie på og ikke gennemført den efterfølgende tilpasning. Et godt råd, enten sæt dig grundigt ind i proceduren eller find en mekanikker som ved hvad han laver, eller har en værkstedsforsikring så du kan få en ny gearkasse :mrgreen:

Karsten
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Tiptronic. Livstids olie. 3.0 TDI 2007

Indlæg af audi_claus »

thygespostvejmaildk skrev:OK Claus. Så det du siger er, at når den begynder at hakke ved 2000 omdr. Så er det på høje tid.
Har du nogensinde brændt aut. gearkassen af pga. manglende olieskift?

Hvor i Århus området er det til at finde nogen, der kan gøre det rigtigt, til fornuftige penge?
Jeg var selv på vej til at købe 20L olie på eBay. Men hvis man render ind i en masse software bøvl bagefter, kan den lige så godt komme på værksted fra starten.


Ravenoil i Tyskland har den rigtige olie til ca 1000 kr (paypal har en ret dårlig kurs)
Hallo Claus Vegener,

vielen Dank fuer Ihre Bestellung bei Ravenol-Shop.de (Nummer: 39851) am 29.11.2016 um 00:00.

Informationen zu Ihrer Bestellung:

Artikel Pos. Art-Nr. Menge Preis Summe
1 1211112-020-01-999 1 132,95EUR 132,95 EUR
RAVENOL ATF 6HP Fluid 20 Liter



Versandkosten: 0 EUR
Gesamtkosten Netto: 111,72 EUR
Gesamtkosten Brutto: 132,95 EUR

Der bruges ca 8 liter til et skift (kan gøres med en 4 l havesprøjte og nogle gennemsigtige plasticslanger da afgang fra gearkassen = tilgang til oliekøleren er via slanger m spændebånd (på en LR).
Man har en hjælper der kortvarigt starter motoren og når der tages luft stoppes og så pumpes den tilsvarende mængde ind - ender i bundkarret. Gøres flere gange til olien er ren og fin når den kommer ud.

Kører en uges tid og så det samme igen men denne gang tilsættes 1 lille tube olie - Dr tranny anti shudder - som vist er en magnetisk væske og som sikrer at converteren ikke hakker.

Check af oliestand / efterfyldning til rette niveau er også beskrevet mange steder men motoren skal være i tomgang og temp på gearkassen mellem 35 og max 48 grader. Så skal det selv dryppe ud af påfyldningsstudsen som er enten på siden af gearkassen eller via en intern studs i bunden af gearkassens bundkar.

Jeg fik mig desværre en lille læk, da jeg skiftede oliefilter på gearkassen og på de 3200 km m trailer herned havde den gr varme tabt en del olie så gearkassen gik i nødprogram da vi manglede 200 km.
Sluk motor og start igen og køre i "sport" - da vælger den et lavere gear generelt end v normal så momentet på konverteren bliver lidt mindre eller gear selv ned op ad bakke (3 tons trailer på slæb)

Efterfyldning af olie uden problem - jeg havde nogle liter på mig og den tilpassede pumpe m slanger også så jeg kunne have gjort det på vejen på 15 minutter (uden check af oliestand)

Jeg har ikke haft software problemer. For lav stand/høj temp indikeres ved at ikke alle gearprogrammer er tilgængelige. Så først går gearkassen i nødprogram og siden reducerer den ladetryk til turbo for at skåne det hele. men stopper man og slukker i 20 sek så kan man køre videre igen.
Sjelle Auto kan udføre flushen på LR. Ved ikke om de har fittings der passer til en Audi men det er samme gearkasse ---
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
thygespostvejmaildk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 198
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: 8382 Hinnerup

Re: Tiptronic. Livstids olie. 3.0 TDI 2007

Indlæg af thygespostvejmaildk »

Nu har den så kørt 282.000.
Og jeg har endelig fået købt filter og pakning.
Forgår selve skiftet ikke som på de ældre tiptronic gearkasser?
Jeg kan se at den også har niveau prop i bundkarret.
Men jeg kan se, at det er en anden olie til 150,- pr liter :-(

Jan
A3 2.0 TDI 2005 DSG

A6 3.0 TDI Avant 2007

Jan T.
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"