Motorstyring

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Blenster
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 455
Tilmeldt: 28/06/2013 22:17
Geografisk sted: København

Motorstyring

Indlæg af Blenster »

Hej,
Min bil er begyndt at lyse i diverse lamper.: Olietryk, ABS samt for bremser. Stoppede og tjekkede bremsevæske og oliestand som begge er fine. Olie er igen tjekket i dag ved kold motor og står perfekt. Motor lyder og trækker som den skal. Kørte direkte til mekaniker som satte tester på der viser fejl periodisk på motorstyring. Fejlen forsvinder efter stop og kommer igen ind i mellem. Senest slukkede lamperne selv under kørsel.
Kan motor styringen have "mistet" nogle koder eller andet? Eller er der andre ideer/løsninger?

Da jeg ikke aner hvad det hedder på tysk søgte jeg på computer til motor til modellen, og dette kom frem

http://m.ebay.de/itm/Audi-A4-2-4-165PS- ... Ciid%253A5
Mvh Peter Blenster

Nuværende: Audi A6 2.4 V6 BDV 125 KW 4B Avant 2003 - Multitronic og beige læder kabine. Farve LZ9W, med 209.000 km på bagen.

Tidligere: Audi A6 2,4 V6 30V AGA 121KW 4B Avant 1998 - lige kørt til med 268.XXX km ish. Solgt

Solgt: Audi 80 2.0E B4 Avant 1995 gået 278.000 km. i fin form.

Drømme bil: RS6 Avant gerne helt ny ..
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Motorstyring

Indlæg af SorenR »

Din sidste udskrift fra VCDS har partnummeret og software versionen...
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Blenster
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 455
Tilmeldt: 28/06/2013 22:17
Geografisk sted: København

Re: Motorstyring

Indlæg af Blenster »

Hej Søren,
Fik ikke udskrift med dette. For min mekaniker har henvist mig til en der har mere styr på elektronik og computere end han har.
Software og part nummer i forhold til motor styringen a la den jeg linker til eller?
Mvh Peter Blenster

Nuværende: Audi A6 2.4 V6 BDV 125 KW 4B Avant 2003 - Multitronic og beige læder kabine. Farve LZ9W, med 209.000 km på bagen.

Tidligere: Audi A6 2,4 V6 30V AGA 121KW 4B Avant 1998 - lige kørt til med 268.XXX km ish. Solgt

Solgt: Audi 80 2.0E B4 Avant 1995 gået 278.000 km. i fin form.

Drømme bil: RS6 Avant gerne helt ny ..
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Motorstyring

Indlæg af Høy »

Din ABS-styreenhed kan være defekt. Har du lagt mærke til, om omdrejningstælleren sitrer, når du har problemet? Hvis omdrejningstallet ikke er korrekt, jamrer den over olietryk. Slå tændingen fra, træk stikket af ABS-styreenheden, og se, om den så holder op med at klage over olietryk/hhv. om omdrejningstælleren virker. Der kommer naturligvis en masse bremsefejl, men hvis olieadvarslen så forsvinder, er det næppe motorstyringen.

Teoretisk kan du også trække sikringen til ABS ud. Jeg vil tro, at det er nr. 7.

Hvis stikket til ABS-styreenheden er meget korroderet, kan det være nok at gøre det rent.

Svagt batteri og/eller generator kan faktisk også udløse problemet.

BEMÆRK! Kør ikke uden ABS på offentlig vej.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Motorstyring

Indlæg af SorenR »

Høy skrev:BEMÆRK! Kør ikke uden ABS på offentlig vej.

\Alex

Så er det heller ikke værre... Min URQ er uden ABS og konen har de sidste 10 år (300.000 km) kørt i en Golf I Cab uden ABS... Men... Nu er jeg jo også fra en helt anden tidsalder hvor samme kørekort gælder både til manuelt gear og automatgear :mrgreen:
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Motorstyring

Indlæg af Høy »

Hvis man kører med stikket taget af, har man aktivt sat systemet ud af drift, og det må man ikke. Hvis bilen er så gammel, at den aldrig har haft det, må man jo gerne køre i den alligevel.

Hvis der sker noget, er f...... løs!

At systemet heller ikke virker, når hans fejl forekommer, tæller næppe i den sammenhæng.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Motorstyring

Indlæg af SorenR »

Høy skrev:Hvis man kører med stikket taget af, har man aktivt sat systemet ud af drift, og det må man ikke. Hvis bilen er så gammel, at den aldrig har haft det, må man jo gerne køre i den alligevel.

Hvis der sker noget, er f...... løs!

At systemet heller ikke virker, når hans fejl forekommer, tæller næppe i den sammenhæng.

\Alex

Altså... Hvis man ikke er i stand til at føre bilen forsvarligt uden alle "hjælpeværktøjerne" så bør man nok overveje at indlevere sit kørekort.

"Hjælpeværktøjerne" er der for at redde din r*v, ikke for at kompensere for de manglende evner.

Og med hensyn til lovkravet så kan man jo altid fjerne pæren i ABS lampen :mrgreen:
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Motorstyring

Indlæg af Høy »

Altså... Hvis man ikke er i stand til at føre bilen forsvarligt uden alle "hjælpeværktøjerne" så bør man nok overveje at indlevere sit kørekort.


ABS-bremserne skal alligevel virke, hvis bilen har dem.

"Hjælpeværktøjerne" er der for at redde din r*v, ikke for at kompensere for de manglende evner.


ABS-pumpen interesserer sig ikke for, om man er et kvaj til at køre, om man bedømmer en situation forkert, eller om man overvurderer sine egne evner... hvilket formodentlig er meget heldigt for alle andre.

Uanset hvad, er det bedre at teste på en privat markvej eller lignende.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Blenster
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 455
Tilmeldt: 28/06/2013 22:17
Geografisk sted: København

Re: Motorstyring

Indlæg af Blenster »

Min omdrejningsnål stopper helt med at virke når fejlen er der. Har ikke observeret andet end at den er normal når fejl ikke er der. Må ud og se om jeg kan finde stikket til ABS og trække dette. Skal lige læse alle Alexs svar igen :) og andres.
Mvh Peter Blenster

Nuværende: Audi A6 2.4 V6 BDV 125 KW 4B Avant 2003 - Multitronic og beige læder kabine. Farve LZ9W, med 209.000 km på bagen.

Tidligere: Audi A6 2,4 V6 30V AGA 121KW 4B Avant 1998 - lige kørt til med 268.XXX km ish. Solgt

Solgt: Audi 80 2.0E B4 Avant 1995 gået 278.000 km. i fin form.

Drømme bil: RS6 Avant gerne helt ny ..
Blenster
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 455
Tilmeldt: 28/06/2013 22:17
Geografisk sted: København

Re: Motorstyring

Indlæg af Blenster »

Bare så jeg er med her..

Fejl i ABS kan altså udløse en motorstyringsfejl som også kan udløse olietryks fejl .. Uden af ABS bliver nævnt i testen ?
Batteri er næsten helt nyt og med fuld blus på. Generator .. Aner ikke hvad dens tilstand er...
Mvh Peter Blenster

Nuværende: Audi A6 2.4 V6 BDV 125 KW 4B Avant 2003 - Multitronic og beige læder kabine. Farve LZ9W, med 209.000 km på bagen.

Tidligere: Audi A6 2,4 V6 30V AGA 121KW 4B Avant 1998 - lige kørt til med 268.XXX km ish. Solgt

Solgt: Audi 80 2.0E B4 Avant 1995 gået 278.000 km. i fin form.

Drømme bil: RS6 Avant gerne helt ny ..
Blenster
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 455
Tilmeldt: 28/06/2013 22:17
Geografisk sted: København

Re: Motorstyring

Indlæg af Blenster »

Har lokaliseret både sikring 7 ABS og stikket til enheden.. Er det bare at trække det op .. Kan ikke se om der noget andet på stikket. ..en tap eller andet..
Rensning af stikket gøres bedst med hvad? Rensebenzin, sprit eller ?
Mvh Peter Blenster

Nuværende: Audi A6 2.4 V6 BDV 125 KW 4B Avant 2003 - Multitronic og beige læder kabine. Farve LZ9W, med 209.000 km på bagen.

Tidligere: Audi A6 2,4 V6 30V AGA 121KW 4B Avant 1998 - lige kørt til med 268.XXX km ish. Solgt

Solgt: Audi 80 2.0E B4 Avant 1995 gået 278.000 km. i fin form.

Drømme bil: RS6 Avant gerne helt ny ..
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Motorstyring

Indlæg af Høy »

Hvis omdrejningstælleren falder ned under det reelle omdrejningstal, er det derfor, du får olietryksfejlen. ABS-styreenheden forstyrrer kommunikationen imellem kombiinstrumentet og motorstyreenheden. Så vidt jeg ved, er oliealarmen noget, som kombiinstrumentet styrer. Det kan formodentlig ikke forstå, at der er olietryk, når motoren står stille, og den må jo stå stille, når der ikke er noget omdrejningstal (sammenhængen er muligvis anderledes). Du vil evt. kunne udlæse fejl på ABS-styreenheden, men det er ikke sikkert, at du overhovedet kan komme ind i den. Så vidt jeg ved, var det meget hemmeligt på de årgange og ikke omfattet af OBD/OBD2. En BOSCH-tester kan måske.

Der er formodentlig en slags låsebøjle på stikket, så det ikke lige kan falde af. Hvis det er lettere, kan du starte med sikringen.

Se her ved 2:35. Det må være noget lignende på din.



Sikring 7 er et gæt, der skal stå noget med ABS på plasticlåget. Det er muligvis bedst at tage stelkablet af batteriet først (før du tager stikket af), men jeg ved ikke, om det er nødvendigt.

Du kan rense stikket med en lille skruetrækker eller et lignende redskab, som kan kradse korrosion af. Der fås kontaktrens til formålet...

Undskyld reklamen, men jeg har ikke aktier i forehavendet: http://www.harald-nyborg.dk/p4763/branford-kontaktrens-400ml

Hvis der ikke er noget at se i stikket, er styreenheden defekt, men den kan repareres for omkring 250 EUR. Du kan skrive "Audi AGA ABS-Steuergerät" i Ebay eller lignende og finde dem her... http://www.abs-steuergeraete.de/audi-a6-bj-1997-2001/. Kender dem ikke og har aldrig brugt dem!

De beskriver ganske vist ikke lige din situation, men der er flere på tyske fora, der har haft nøjagtigt de samme problemer. På visse modeller virker klimaanlægget heller ikke, når problemet opstår.

I første omgang handler det om at finde ud af, om omdrejningstæller/olietryk kommer til at virke normalt, hvis ABS-blokken ikke er aktiv.

Hvis du skulle få lyst, kan du se et reparationsforslag her:



\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Blenster
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 455
Tilmeldt: 28/06/2013 22:17
Geografisk sted: København

Re: Motorstyring

Indlæg af Blenster »

Omdrejningstæller falder til nul når det sker selv når bilen kører eller med motor tændt stillestående. Prøver det med stikket senere i dag.
Mvh Peter Blenster

Nuværende: Audi A6 2.4 V6 BDV 125 KW 4B Avant 2003 - Multitronic og beige læder kabine. Farve LZ9W, med 209.000 km på bagen.

Tidligere: Audi A6 2,4 V6 30V AGA 121KW 4B Avant 1998 - lige kørt til med 268.XXX km ish. Solgt

Solgt: Audi 80 2.0E B4 Avant 1995 gået 278.000 km. i fin form.

Drømme bil: RS6 Avant gerne helt ny ..
Blenster
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 455
Tilmeldt: 28/06/2013 22:17
Geografisk sted: København

Re: Motorstyring

Indlæg af Blenster »

Billede af stik .. Renser de rustne med hjemme gjort værktøj. Kun de fire store var rust farvet men måske det er nok til fejlen.
Vedhæftede filer
20160930_164522.jpg
Mvh Peter Blenster

Nuværende: Audi A6 2.4 V6 BDV 125 KW 4B Avant 2003 - Multitronic og beige læder kabine. Farve LZ9W, med 209.000 km på bagen.

Tidligere: Audi A6 2,4 V6 30V AGA 121KW 4B Avant 1998 - lige kørt til med 268.XXX km ish. Solgt

Solgt: Audi 80 2.0E B4 Avant 1995 gået 278.000 km. i fin form.

Drømme bil: RS6 Avant gerne helt ny ..
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Motorstyring

Indlæg af Høy »

Hvis du er heldig, er det der nok. Der findes noget specielt fedt, som man kan smøre på for at forhindre korrosion. Jeg vil tro, at det er det samme som polfedt, men læs på emballagen for en sikkerheds skyld. Ellers kan du sprøjte kontaktrens derind.

Der kan også sidde bæ i den anden stikdel, og klembenene i den er vanskeligere at komme til.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Blenster
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 455
Tilmeldt: 28/06/2013 22:17
Geografisk sted: København

Re: Motorstyring

Indlæg af Blenster »

Kiggede op i stikket og det så helt fint og rent ud .. Så meget jeg nu kunne se. Køber noget af det der kontaktrens og sprayer i begge ender.
Mvh Peter Blenster

Nuværende: Audi A6 2.4 V6 BDV 125 KW 4B Avant 2003 - Multitronic og beige læder kabine. Farve LZ9W, med 209.000 km på bagen.

Tidligere: Audi A6 2,4 V6 30V AGA 121KW 4B Avant 1998 - lige kørt til med 268.XXX km ish. Solgt

Solgt: Audi 80 2.0E B4 Avant 1995 gået 278.000 km. i fin form.

Drømme bil: RS6 Avant gerne helt ny ..
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Motorstyring

Indlæg af SorenR »

Syrefrit vaseline forhindrer korrotion og gør forbindelsen "vandtæt"... Har været brugt som spray i TV/radio rep. branchen de sidste 30 år.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Blenster
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 455
Tilmeldt: 28/06/2013 22:17
Geografisk sted: København

Re: Motorstyring

Indlæg af Blenster »

En tur til Næstved igår og retur i dag.. Nåede lige at tænke den fejl er væk.. Boing, ding BIP .. Og lamper tændt igen samt nålen faldt til nul mens vi kørte. Og næsten lige så hurtigt blev det hele normalt igen. . mener lige da det skete at vi kørte over ujævnheder i vejen.. Løs forbindelse? Det skete kun denne ene gang på næsten 200 km. Fra før hvor det skete hele tiden.
Mvh Peter Blenster

Nuværende: Audi A6 2.4 V6 BDV 125 KW 4B Avant 2003 - Multitronic og beige læder kabine. Farve LZ9W, med 209.000 km på bagen.

Tidligere: Audi A6 2,4 V6 30V AGA 121KW 4B Avant 1998 - lige kørt til med 268.XXX km ish. Solgt

Solgt: Audi 80 2.0E B4 Avant 1995 gået 278.000 km. i fin form.

Drømme bil: RS6 Avant gerne helt ny ..
Brugeravatar
FinnK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25/08/2010 19:38
Geografisk sted: Brønderslev

Re: Motorstyring

Indlæg af FinnK »

Hvis ikke du allerede har gjort det, ville det være en god ide at tjekke batteriforbindelser og stelforbindelse mellem motor og karosseri. Det kan godt lave noget ravage.
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv

Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Blenster
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 455
Tilmeldt: 28/06/2013 22:17
Geografisk sted: København

Re: Motorstyring

Indlæg af Blenster »

Har netop læst at stel forbindelse kunne være problemet .. Ved pt. Ikke lige hvor den sidder.

Tjekker også batteri i morgen.. Men ville tænding så ikke også glippe ind i mellem hvis denne forbindelse var dårlig?
Mvh Peter Blenster

Nuværende: Audi A6 2.4 V6 BDV 125 KW 4B Avant 2003 - Multitronic og beige læder kabine. Farve LZ9W, med 209.000 km på bagen.

Tidligere: Audi A6 2,4 V6 30V AGA 121KW 4B Avant 1998 - lige kørt til med 268.XXX km ish. Solgt

Solgt: Audi 80 2.0E B4 Avant 1995 gået 278.000 km. i fin form.

Drømme bil: RS6 Avant gerne helt ny ..
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"