2.0 TFSI BPJ

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
TBR7
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 60
Tilmeldt: 27/08/2012 20:17
Geografisk sted: Næstved

2.0 TFSI BPJ

Indlæg af TBR7 »

Halløjsa,

Jeg vil høre om der er nogen der kan sige mig, om min motor har kæde eller tandrem, samt om der er nogen for for kædestrammer eller lign.?
Grunden til at jeg spørger, er at en gang i mellem når jeg starter, så har jeg en raslende lyd som være ca. 1-1.5 sek.
Hvis jeg slukker med det samme og starter igen, er der intet.
For mig lyder det som noget olietryk der skal på plads.
Håber virkeligt at I kan hjælpe mig - og spørg bare hvis I mangler info.

På forhånd tak.

Venlig hilsen

Tim
A6 4G 2.8 FSI quattro
A6 4F 2010 Limousine 2.0 TFSI - Solgt
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: 2.0 TFSI BPJ

Indlæg af jorlund »

Så vidt jeg husker har motoren tandrem, men der sidder en kæde mellem de to knastaksler, hvor kædestrammeren er styret af olietrykket. Den kan så vidt jeg husker godt trænge til udskiftning på nogen biler.
TBR7
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 60
Tilmeldt: 27/08/2012 20:17
Geografisk sted: Næstved

Re: 2.0 TFSI BPJ

Indlæg af TBR7 »

jorlund skrev:Så vidt jeg husker har motoren tandrem, men der sidder en kæde mellem de to knastaksler, hvor kædestrammeren er styret af olietrykket. Den kan så vidt jeg husker godt trænge til udskiftning på nogen biler.


Mange tak for svar.

Ved du om det er til at konstatere/skifte for en allround mekaniker? Og måske også hvad sådan en reservedel kaldes og koster?

Vh. Tim
A6 4G 2.8 FSI quattro
A6 4F 2010 Limousine 2.0 TFSI - Solgt
Brugeravatar
mojo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 348
Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Geografisk sted: galten

Re: 2.0 TFSI BPJ

Indlæg af mojo »

det er vel bare dine hydrauliske ventilløftere der støjer lidt indtil der kommer tryk på.
det står også i instruktions bogen ved både min gamle audi og min superb at det er ikke noget der betyder noget.
TBR7
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 60
Tilmeldt: 27/08/2012 20:17
Geografisk sted: Næstved

Re: 2.0 TFSI BPJ

Indlæg af TBR7 »

mojo skrev:det er vel bare dine hydrauliske ventilløftere der støjer lidt indtil der kommer tryk på.
det står også i instruktions bogen ved både min gamle audi og min superb at det er ikke noget der betyder noget.


Det lyder ret meget som det her
http://youtu.be/EogawKCMfTk
Dette link fremkom ved søgning på Chain rattle.
Er stadig meget åben overfor hvad som kan være galt.
A6 4G 2.8 FSI quattro
A6 4F 2010 Limousine 2.0 TFSI - Solgt
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: 2.0 TFSI BPJ

Indlæg af Høy »

BPJ er med tandrem. Det betyder, at du kun kan have den korte kæde. Udskiftningen er ikke helt så farlig eller tidskrævende.

Som en anden allerede har svaret, sidder der en kort kæde imellem knastakslerne. Tandremmen har kun fat i den ene knastaksel, og kæden sidder i den modsatte ende og driver den anden knastaksel via den første. Hvis bilen har stået nogle dage, er det almindeligt, at den type strammer rasler ganske kortvarigt, fordi den kun har en fimset fjeder til at holde kædestyret det rigtige sted, og olien mere eller mindre er løbet ud af den.

På min 6-cylindrede er der spærreventiler, der holder olien oppe i topstykkerne (der er også en i din), men alt har begrænsninger, og olien holdes ikke inde i hydrauliske enheder som sådan, men den forhindres bare i at løbe ud af topstykkerne. Når jeg ikke kører i flere måneder, lyder det ikke rart at starte den. Derfor piller jeg sikringen til benzinpumpen ud og tørner motoren 3 gange i 5 sekunder med 30 sekunders pause (ellers fiser starteren af) en gang hver anden måned. Sikringen i igen, og den starter uden det mindste.

Det kan du naturligvis ikke gøre hver dag, og jeg tror, at en TFSI sætter flere fejl, end der er årlige arbejdsdage på Christiansborg (ca. 7 :lol: ), hvis der er ikke er benzintryk, men hvis din bil rasler efter en eller to dages stilstand, kan du måske overveje at få skiftet holdeventilen.

Det kan også være et par løftere (ikke nødvendigvis defekte), som en anden også har nævnt. Hvis motoren standser på et sted, hvor 2 ventiler står åbne, bliver de pågældende løftere tømt for olie, fordi ventilfjederens tryk kun kan overvindes af løfteren, når der er olietryk udenfor. Uden olietryk maser ventilfjederen lige så stille olien ud af løfteren. Når du så starter, lyder det som en gammel balje med forkert indstillet ventilspillerum (dvs. som en diesel). Der er mange teorier om, hvorvidt motoren altid stopper på samme sted, men du kan lave et lille eksperiment, hvis du har manuel gearkasse. Sluk bilen, og stil den i 4. gear. Skub den ca. 15 cm forlæns, indtil du har overvundet modstand mindst én gang (det er ganske let), så står motoren med sikkerhed et andet sted, end da du slukkede. Hvis den så ikke rasler dagen efter, er et bestemt par løftere formodentlig dårlige eller svagere end de andre.

Det mest sandsynlige er dog tilbageløbsventilen og kædestrammeren.

EDIT: Konstruktionen må minde om den her...http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_337.pdf

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
TBR7
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 60
Tilmeldt: 27/08/2012 20:17
Geografisk sted: Næstved

Re: 2.0 TFSI BPJ

Indlæg af TBR7 »

Høy skrev:BPJ er med tandrem. Det betyder, at du kun kan have den korte kæde. Udskiftningen er ikke helt så farlig eller tidskrævende.

Som en anden allerede har svaret, sidder der en kort kæde imellem knastakslerne. Tandremmen har kun fat i den ene knastaksel, og kæden sidder i den modsatte ende og driver den anden knastaksel via den første. Hvis bilen har stået nogle dage, er det almindeligt, at den type strammer rasler ganske kortvarigt, fordi den kun har en fimset fjeder til at holde kædestyret det rigtige sted, og olien mere eller mindre er løbet ud af den.

På min 6-cylindrede er der spærreventiler, der holder olien oppe i topstykkerne (der er også en i din), men alt har begrænsninger, og olien holdes ikke inde i hydrauliske enheder som sådan, men den forhindres bare i at løbe ud af topstykkerne. Når jeg ikke kører i flere måneder, lyder det ikke rart at starte den. Derfor piller jeg sikringen til benzinpumpen ud og tørner motoren 3 gange i 5 sekunder med 30 sekunders pause (ellers fiser starteren af) en gang hver anden måned. Sikringen i igen, og den starter uden det mindste.

Det kan du naturligvis ikke gøre hver dag, og jeg tror, at en TFSI sætter flere fejl, end der er årlige arbejdsdage på Christiansborg (ca. 7 :lol: ), hvis der er ikke er benzintryk, men hvis din bil rasler efter en eller to dages stilstand, kan du måske overveje at få skiftet holdeventilen.

Det kan også være et par løftere (ikke nødvendigvis defekte), som en anden også har nævnt. Hvis motoren standser på et sted, hvor 2 ventiler står åbne, bliver de pågældende løftere tømt for olie, fordi ventilfjederens tryk kun kan overvindes af løfteren, når der er olietryk udenfor. Uden olietryk maser ventilfjederen lige så stille olien ud af løfteren. Når du så starter, lyder det som en gammel balje med forkert indstillet ventilspillerum (dvs. som en diesel). Der er mange teorier om, hvorvidt motoren altid stopper på samme sted, men du kan lave et lille eksperiment, hvis du har manuel gearkasse. Sluk bilen, og stil den i 4. gear. Skub den ca. 15 cm forlæns, indtil du har overvundet modstand mindst én gang (det er ganske let), så står motoren med sikkerhed et andet sted, end da du slukkede. Hvis den så ikke rasler dagen efter, er et bestemt par løftere formodentlig dårlige eller svagere end de andre.

Det mest sandsynlige er dog tilbageløbsventilen og kædestrammeren.

EDIT: Konstruktionen må minde om den her...http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_337.pdf

\Alex


Mange tak for den gode Dr. afhandling :)

Jeg vil prøve det med check af løftere - med at skubbe bilen lidt.
Jeg har prøvet at finde tilbageløbsventilen (er holdeventilen det samme som tilbageløbsventilen?) og kædestrammeren i linket, men uden held :-k.
Ved du hvordan det er med skift af de 2 ting, skal fronten af?
Har du også en idé om pris på reservedele?

Er meget taknemlig for jeres hjælp.

Vh.

Tim
A6 4G 2.8 FSI quattro
A6 4F 2010 Limousine 2.0 TFSI - Solgt
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: 2.0 TFSI BPJ

Indlæg af Høy »

Verden er ond... man skal helt hen på side 2 for at finde en henvisning til andre selvstudieprogrammer...

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_322.pdf

Den er så baseret på denne... (hvor du på side 9 og 10 kan se en tegning af knastakslerne og kæden...

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_279.pdf

De skriver kun om de helt nye ting i selvstudieprogrammerne. Der er ikke nogen grund til at tegne alt det, der allerede er behandlet i tidligere versioner/udgaver.

Hvorfor er du bange for at tage fronten af? Det er ret nemt.

Spærreventilen til olien kan sidde i oliepumpen eller i oliefilterhuset. Jeg vil tro, at den sidder på bagsiden af den flange, der også indeholder afgangen til oliekøleren og selve oliefiletret. Den forhindrer svjv. ikke olien i at løbe tilbage i bundkarret ad den normale vej, men den forhindrer, at olien løber tilbage igennem oliefilteret og oliepumpen, så pumpen slipper for at "spæde" systemet hver gang man starter.

Her er den vist på side 10 (det er en anden motor, og her sidder den tilsyneladende i topstykket).

http://andre3d.sweb.cz/ssp401_d.pdf

Det er næsten udelukket, at den ikke skulle have en, når der reguleres hydrauliske ting i topstykket.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
TBR7
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 60
Tilmeldt: 27/08/2012 20:17
Geografisk sted: Næstved

Re: 2.0 TFSI BPJ

Indlæg af TBR7 »

Høy skrev:Verden er ond... man skal helt hen på side 2 for at finde en henvisning til andre selvstudieprogrammer...

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_322.pdf

Den er så baseret på denne... (hvor du på side 9 og 10 kan se en tegning af knastakslerne og kæden...

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_279.pdf

De skriver kun om de helt nye ting i selvstudieprogrammerne. Der er ikke nogen grund til at tegne alt det, der allerede er behandlet i tidligere versioner/udgaver.

Hvorfor er du bange for at tage fronten af? Det er ret nemt.

Spærreventilen til olien kan sidde i oliepumpen eller i oliefilterhuset. Jeg vil tro, at den sidder på bagsiden af den flange, der også indeholder afgangen til oliekøleren og selve oliefiletret. Den forhindrer svjv. ikke olien i at løbe tilbage i bundkarret ad den normale vej, men den forhindrer, at olien løber tilbage igennem oliefilteret og oliepumpen, så pumpen slipper for at "spæde" systemet hver gang man starter.

Her er den vist på side 10 (det er en anden motor, og her sidder den tilsyneladende i topstykket).

http://andre3d.sweb.cz/ssp401_d.pdf

Det er næsten udelukket, at den ikke skulle have en, når der reguleres hydrauliske ting i topstykket.

\Alex


Mange tak Alex :)

Jeg tror jeg lige skal have studeret et par sider nærmere.

Det med fronten af lyder som en kæmpe opgave, men det kan da godt være det ikke er det helt store når man ved hvad man laver. Men det gør mekanikeren vel også :)

Igen mange tak for hjælpen.

Tim
A6 4G 2.8 FSI quattro
A6 4F 2010 Limousine 2.0 TFSI - Solgt
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"