fejl tændning.

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
duen2100
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 30/06/2015 18:22
Geografisk sted: København.

fejl tændning.

Indlæg af duen2100 »

Hej alle.

Jeg er rendt ind i en lille udfordring.
For et par dage siden begyndte den at fejl tænde i ny og næ, dog mest når motoren er varm.
Jeg udskiftet alle 8 tændrør og alt var fint i et par dage, men nu er den begyndt igen, nogen der har et bud på hvad det evt. ellers kunne være der er galt.
Jeg kan ikke rigtig finde nogen indlæg der vedr. dette :( :(
Duen2100.

Audi A6 avant 4,2 quattro 2002.
Brugeravatar
Aboje
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 199
Tilmeldt: 10/07/2015 21:05
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: fejl tændning.

Indlæg af Aboje »

Lyder mere som en begyndende defekt i en tændspole. Få udlæst fejlkoder og se om det giver noget.
Allan Bojesen
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc :-)

2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: fejl tændning.

Indlæg af Høy »

Hvis du har de store tændspoler med metalbøjle på stikket, kan du prøve at bytte om på sluttrinnene. De er helt ens, og du behøver ikke at afmontere dem. Bare byt om på kablerne, dvs. begge stik fra det ene skal over på det andet og omvendt - der er ikke lige mange poler, så du kan ikke forbytte ind- og udgange ved et uheld. Bagefter udlæser du måleværdiblokkene for forbrændingsudsættere og ser, om fejlen har flyttet sig til en eller flere andre cylindre ... du skal naturligvis have udlæse fejl inden, så du kan se, om noget flytter sig.

Hvis du alligevel tager sluttrinnene af beslaget, skal du smøre CPU-kølepasta på dem, inden du monterer dem igen - det defekte behøver du ikke at være omhyggelig med, for det skal jo i sagens natur byttes.

De to midterste cylindre i en side deler modul med de to yderste i den anden (det har at gøre med tændingsrækkefølgen).

Hvis du har de 4-polede spoler med sluttrinnet indbygget og plasticlåse på stikkene, skal du prøve at bytte om på spolerne og se, om forbrændingsudsætterne flytter sig med.

Uden tester er det lidt besværligt. Så er du nødt til at prøve noget med at trække dysestik af for at finde ud af, hvilken cylinder der ikke tænder... meget bøvlet med varm motor.

Hvis du har de store spoler, og et sluttrin er defekt, kan du købe uoriginale stik og skifte til de moderne spoler. Der findes endda originale plastadaptere til ventildækslet. De moderne kan fås uoriginalt til ca. 25 EUR, og det ser ikke ud til, at de er hverken ringere eller bedre end de originale. Jeg har en testrække i gang :-

Det her er den med indbygget sluttrin... (dvs. der er ingen separate tændingsmoduler)

Billede

Og det her er spolen til separate sluttrin/moduler:

Billede

\Alex
Senest rettet af Høy 3/08/2015 23:29, rettet i alt 1 gang.
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
duen2100
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 30/06/2015 18:22
Geografisk sted: København.

Re: fejl tændning.

Indlæg af duen2100 »

Tusinde tak for input.

Jeg har de store plastik tændspoler sidende, de gul firkantet på toppen medven sort streg som sider fastmonteret med 2 stk. bolte.
Fejl udlæsning siger følgende.:

16685 cylinder 1 P0301-35-10-forbrændningsudsættere registreret - periodisk
16686 cylinder 2 P0302-35-10-forbrændningsudsættere registreret - periodisk
Duen2100.

Audi A6 avant 4,2 quattro 2002.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: fejl tændning.

Indlæg af Høy »

Skidenemt, så tager du spolerne fra 1 og 2 og sætter dem over på 5 og 6 (og naturligvis omvendt).

Hvis fejlen vandrer over på 5 og 6, er spolerne dårlige.

Hvis der er olie på dem, skal du ikke smide dem ud, men i stedet gøre dem rene og sætte en ny ventildækselpakning på. Olien kan få gnisten til at slå ind i topstykket i stedet for at hoppe igennem tændrøret, og uden gnist er det samme som at køre på :-& palmin.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
duen2100
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 30/06/2015 18:22
Geografisk sted: København.

Re: fejl tændning.

Indlæg af duen2100 »

Endnu engang tusinde tak. :D

Jeg prøver at rykke rundt på dem imorgen og se om fejlen rykker sig :D
og derefter følger jeg resten af din vejledning.
Hvor kan jeg evt. få fat i nye pakninger til dem ?
Duen2100.

Audi A6 avant 4,2 quattro 2002.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: fejl tændning.

Indlæg af Høy »

Det er hele ventildækselpakningen, der i så fald skal byttes. Der er en gummipakning til yderkanten og 4 ringe til hullerne ved tændspolerne. Sættet fås fra Victor Reinz, hvis det er for dyrt ved Audi...

Tjek selv, om det passer til din motorkode: http://www.amazon.com/Victor-Reinz-Valve-Cover-Gasket/dp/B001HRJ2T0

... og glem ikke en smule silikone-nams til hjørnerne.

Men se nu først efter, om der overhovedet er olie i hullerne. De store spoler går ikke så tit i stykker, så to ved siden af hinanden kunne skyldes den slags ting.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
duen2100
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 30/06/2015 18:22
Geografisk sted: København.

Re: fejl tændning.

Indlæg af duen2100 »

Tusinde tak til Høy og aboye for de fine indlæg :D
Jeg har idag fået pillet det hele fra hinanden og renset ventildækslet samt alle tændspolerne.
I den ombæring opdaget jeg så også en af de andre fejl som testeren fandt.
Jeg fik fejlkoder for dårlige sekundær luftforsyning, idag konstateret jeg at den ene vakumslange bag motoren som løber til den ene af de sekundære udluftningsventil var defekt, så der var sprøjtet en masse olie ud på bagsiden af mototren, så den skal jeg også lige have skiftet. så nu skal jeg lige have fat på en ny vakumslange og så have samlet det hele igen.

Der var en lille smule oliefilm på nogle af tændspolerne, jeg har renset dem alle samt pakningerne omkring tændspole rørgangene, så håber det hele spiller igen når det bliver samlet.

Men smider lige en opdatering, når jeg har samlede den igen.
Duen2100.

Audi A6 avant 4,2 quattro 2002.
duen2100
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 30/06/2015 18:22
Geografisk sted: København.

Re: fejl tændning.

Indlæg af duen2100 »

Hej til jer alle igen.

Lige endnu et lille og måske dumt spørgsmål fra min side.
Nu er jeg ved at have fået styr på de fleste problemer med bilen min.
Dog har den nu igen foretaget en fejltænding og de 2 tændspoler skal derfor udskiftes.

Er der nogen der har styr på hvordan cylinderne er fordelt på en bil som denne.

er det 1 til 4 i højre side og 5 til 8 i venstre side eller omvendt. Og er nummer 1 den der tættest køleren eller længst tilbage mod kabinen.

Jeg kan ikke rigtig finde noget diagram eller oversigt der viser cylinder opdelingen.

De bedste hilsner.

Emil Duelund
Duen2100.

Audi A6 avant 4,2 quattro 2002.
Brugeravatar
Aboje
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 199
Tilmeldt: 10/07/2015 21:05
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: fejl tændning.

Indlæg af Aboje »

Hej igen
Når du står foran køleren og kigger på motoren er cylinder 1 i den venstre side tættest på køleren.
Vedhæftede filer
audi v8.jpg
audi v8.jpg (14.37 KiB) Vist 9746 gange
Allan Bojesen
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc :-)

2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"