Olielugt i kabinen ved kold motor

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
Kim W
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 60
Tilmeldt: 4/05/2010 21:44
Geografisk sted: Bornholm

Olielugt i kabinen ved kold motor

Indlæg af Kim W »

Hej

Jeg har en slem olielugt i kabinen når motoren er kold på min 2,8 motor fra 1999.
Jeg har fundet følgende på nettet:
https://www.youtube.com/watch?v=jBsYGVwaMR0
Men der er også en, hvor de kun skifter dækslet til kamakslen, er der nogen der har erfaring med om man kan nøjes med, at skifte dækslet ?
Jeg har skiftet topdækselpakningen, og ville godt springe simmer-ringene over, medmindre det er en af de ting, der også kan give olielugt i kabinen.
Venlig hilsen

Kim Westh

Audi A6 Avant 1999
2,8 AQD tiptronic

Opel Agila 2001
Brugeravatar
mojo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 348
Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Geografisk sted: galten

Re: Olielugt i kabinen ved kold motor

Indlæg af mojo »

jeg har lige lavet det på min. og du skal have skiftet pakningerne og under knastforstilleren også.skift pakdåser og propper også de koster 40kr stk.start med at kontrollere din krumtapsudluftning først.se mine indlæg igenem og der vil du finde mere information.jeg kan lave en guide senere når jeg kommer til en pc[SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Kim W
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 60
Tilmeldt: 4/05/2010 21:44
Geografisk sted: Bornholm

Re: Olielugt i kabinen ved kold motor

Indlæg af Kim W »

mojo skrev:jeg har lige lavet det på min. og du skal have skiftet pakningerne og under knastforstilleren også.skift pakdåser og propper også de koster 40kr stk.start med at kontrollere din krumtapsudluftning først.se mine indlæg igenem og der vil du finde mere information.jeg kan lave en guide senere når jeg kommer til en pc[SMILING FACE WITH SMILING EYES]


Det ser jeg frem til, jeg løb ind i nogle udfordringer i går, som jeg ikke umiddelbart kunne løse.
Venlig hilsen

Kim Westh

Audi A6 Avant 1999
2,8 AQD tiptronic

Opel Agila 2001
Brugeravatar
mojo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 348
Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Geografisk sted: galten

Re: Olielugt i kabinen ved kold motor

Indlæg af mojo »

lad nu være med at løsne noget for det kræver at du som minimum har knast holder specialværktøj.
Brugeravatar
mojo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 348
Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Geografisk sted: galten

Re: Olielugt i kabinen ved kold motor

Indlæg af mojo »

det undrer mig lidt at du skriver ved kold motor for det plejer at være fordi der drypper olie ned på manifoldende og bliver brændt af der med røg og oliestank til følge.
det er formentlig 2 stk af denne du skal bruge
http://www.bildeleshop.dk/search?keyword=058198217

derudover skal du have 4 pakdåser til knast og 2 endepropper til knast
og en tube flydende silekonepakning.
af værktøj skal du bruge det som søren har vist på denne side + en aftrækker til remhjul

http://audiclub.dk/forum/viewtopic.php?f=132&t=36215
jeg lavede dem selv på jobbet,den til krumtap kan undværes.

først skal du have remstrammer af hvor du løsner fjederen med en 17 mm nøgle og monterer et 6 mm bor i hullerne forfra så den er fastholdt og fjerner rem og derefter hele strammeren som sider med en 10 mm unbrakko
så af med remdæksler og stil motoren på top mærket på nederste remskive med de store huller i knasterne ind mod midten og på med knastværktøjet og strips remmen fast på knasthjulene.
så er det bare at løsne tandrems strammer og knasthjul, så af med værktøjet igen og træk knast hjulet af lav en side af gangen.
af med inderste dæksler og ventildæksler og i forreste venstre side finder du en knastforstiller hvor man skruer en lang 6 mm bolt ned på bagsiden og får fat i bunden af den og i toppen brugte jeg et stykke vinkeljern som gik ud over kæden med et 6mm hul tæt på indersiden af vinklen.
så kan man klemme den sammen så kæden bliver løs.
så løsner du hele knastforstilleren med obs på den gemte bolt lidt bagved de andre.
så løfter du op i hele pivtøjet så der bliver plads til at liste pakningen ud og skubbe halvmånen ind mod kæden hvor du tager den op med en tang,måske drejer knasten sig lidt men det giver bare mere plads.
ny halvmåne skubbes ind forfra med fingrene så den hopper på plads i rillerne,giv den lidt flydene pakning.
den anden nye pakning listes på plads over styre tappene og hver obs på at der sidder en lille løs oval si oppe i oliekanalen i forstilleren som kan falde ud...
så på med den igen og skift så pakdåser og propper ved at løsne overfaldet og stramme det let bagefter så du kan skubbe pakdåser ind så de flugter med kanten, og proppen skal i bund.disse smøres let med olie.
alt spændes med moment og kæden løsnes igen.
på med dæksel og knasthjul igen uden at spænde det og så er det på den igen i den anden side.
når du er færdig så på med knastholder og stram tandremmen så den kan drejes en kvart omgang på længste sted
bak lidt med motoren og kør den op på topmærket igen og spænd knasthjul fast.
drej motoren et par gange og tjek at den står på mærkerne (der er også på knasterne ved overfaldende)

god fornøjelse og kik på youtube hvor der er mange guides til opgaven men der tager de knasterne helt ud.

ps du skal nok have fronten af eller i service position også.
Kim W
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 60
Tilmeldt: 4/05/2010 21:44
Geografisk sted: Bornholm

Re: Olielugt i kabinen ved kold motor

Indlæg af Kim W »

Tak for en god beskrivelse.

Jo, det var kun ved kold motor, at der dryppede olie ned på manifoldet, jeg havde fundet en video på youtube, som viste hvordan de gjorde på en VW 2,8 motor, men den kunne jeg ikke bruge, men jeg har skiftet propperne og den er tæt nu, så jeg venter med at skifte resten, til den evt. bliver utæt igen.
Venlig hilsen

Kim Westh

Audi A6 Avant 1999
2,8 AQD tiptronic

Opel Agila 2001
Brugeravatar
mojo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 348
Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Geografisk sted: galten

Re: Olielugt i kabinen ved kold motor

Indlæg af mojo »

håber den holder tæt for dig :) .
jeg lavede nogle fine aluskinner som jeg monterede bag på topstykkerne som olien kunne dryppe ned i og så løbe
ud på forvangerne og dryppe ned der.
det hjalp ikke en skid for det var forrest i venstre side det var galt uden man kunne se det.
Kim W
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 60
Tilmeldt: 4/05/2010 21:44
Geografisk sted: Bornholm

Re: Olielugt i kabinen ved kold motor

Indlæg af Kim W »

Tak Mojo

Den holder tæt indtil videre, så jeg har ramt rigtigt.

O:)
Venlig hilsen

Kim Westh

Audi A6 Avant 1999
2,8 AQD tiptronic

Opel Agila 2001
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"