VCDS dyse og EGR-ventil test - afviger det?

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
Jonas_a
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 25
Tilmeldt: 1/08/2012 21:44

VCDS dyse og EGR-ventil test - afviger det?

Indlæg af Jonas_a »

Hej

Jeg har googlet og googlet vedr. mit problem med min bil, og jeg kom frem til at jeg måtte købe et stik og downloade VCDS.
Nu har jeg gjort dette og har "leget" lidt med programmet, for at få testet det der nu bør testes.

Kort om problemet - Motoren hakker i tomgang og mest markant mellem ca. 1.000 - 2.500 omdrejninger/m. Går ca. 5-10 % mindre på literen kontra for 10.000 km siden, hvor problemet ikke var slemt. - men der var en smule at bemærke ved tomgang.
Bilen starter med at svinge ved 860 - 880 omdrejninger/m og hakke meget. Den går kort efter op til 980 ca. og hakker lidt mindre. Og derefter op på 1029 omdrejninger/m, hvor den hakker mindst, men hakker stadig.

Test på dyser i tomgang: (Jeg har forsøgt flere gange, og det er ca. dette resultat hver gang)
20:26:06 Group 013
-0.14 mg/str Inj. Quantity
-0.16 mg/str Inj. Quantity
0.05 mg/str Inj. Quantity
0.26 mg/str Inj. Quantity

- Jeg prøvede at accelerere lidt og så afviger det max 0,40 mg/str på dyserne. Ved kørsel kommer jeg op på max 0,70 mg/str i afvigelse.

Jeg har også forsøgt at køre test på EGR-ventil i tomgang.
Den står i ca. 4 sek på:
EGR Valve (N18)
1029 /min
Duty Cycle - 30 %
Mass Air / Rev - 320 mg/str
Duty Cycle - 30 %

Derefter ca. 4 sek på:
EGR Valve (N18)
1029 /min
Duty Cycle - 4,5 %
Mass Air / Rev - 450 mg/str
Duty Cycle - 4,5 %

Og sådan veksler det frem og tilbage. Ikke sådan stigende og faldende, men brat skifte fra ca. 30 % / 320 mg/str og 4,5 % / 450 mg/str.

Kan i hjælpe med om jeg har målt noget forkert og om der er noget jeg skal prøve?

Jeg har taget video af testene, hvis der skulle være en ekspert der kan få mere ud af dette end mig. - hører også gerne hvis der er en speciel test jeg skal køre.

Og hvad mener i om målingerne?

Er der grundlag til at mistænke dyse?
Er der grundlag til at mistænke EGR-ventil?

Det er et stykke tid siden, at gløderør, luft- og brændstoffilter er skiftet sidst. Jeg har købt nye af disse og de bliver skiftet om 2 uger. Kan det være årsagen til problemet og vil i mene at jeg i første omgang skal få styr på det?

Ser frem til at høre fra jer og på forhånd tak!
Jonas_a
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 25
Tilmeldt: 1/08/2012 21:44

Re: VCDS dyse og EGR-ventil test - afviger det?

Indlæg af Jonas_a »

Hej Poe

Hvordan skal din besked: "slettes" forstås?

Jeg har kørt test på EGR blok 3 nu, som iser 65% ved tomgang. Skulle, som jeg forstår det, vise 100 % eller meget tæt på.


Bør det være problemet? Jeg syntes ikke at det tyder på fejl på en eller flere dyser.
Vedhæftede filer
Bemærk blok 3 - EGR 65% ved tomgang
Bemærk blok 3 - EGR 65% ved tomgang
image.jpg (68.25 KiB) Vist 6442 gange
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: VCDS dyse og EGR-ventil test - afviger det?

Indlæg af Høy »

Går det væk, hvis du tænder klimaanlægget?

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Jonas_a
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 25
Tilmeldt: 1/08/2012 21:44

Re: VCDS dyse og EGR-ventil test - afviger det?

Indlæg af Jonas_a »

Høy skrev:Går det væk, hvis du tænder klimaanlægget?

\Alex



Det har jeg ikke forsøgt at undersøge. Men det bør være tændt da jeg kørte test, da det jo automatisk kører når bilen er startet:)

Hvad kan det have af indvirkning?
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: VCDS dyse og EGR-ventil test - afviger det?

Indlæg af Høy »

Hvis den er en lille smule ude af takt (kan indstilles på tandremshjulet), vil den øgede modstand fra klimaanlægget/generatoren få den til at ændre motorgang.

Det kan også udlæses. Så vidt jeg husker, skal det ændres, hvis den er mere end +/- 2 grader fra nul.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"