2,0 TDI 140 2006 motor giver lidt hak
: 21/04/2015 21:16
Hej
Jeg har en A6 2,0 TDI 140 HK fra 8/2006.
I tomgang står den fint på ca. 900-959 omdrejninger og svinger ikke i omdrejninger. Den trækker helt fint og jævnt, uden at hakke.
Man kan svagt høre samt mærke at motoren i tomgang giver et "hak" jævnligt. Ikke med fast tidsinterval imellem hver gang, men sådan lidt ujævnt. Når jeg er oppe i fart og har sag fartpilot til, hvor bilen ikke trækker op af bakke med tværtimod ikke rigtig "arbejder" for at holde farten, så kan de ujævne hak i motorgangen mærkes. Håber det giver mening.
Man kan ikke se hakkene på omdrejningerne, det giver bare et lille ryk i bilen, når det er.
Bilen har fuld service og virker ellers rigtig sund i motor mv. Jeg har nu ejet den i 5 mdr. Og kørt 8.000 km i den, hvor den intet olie- eller vandforbrug har haft, og lyder ellers sund i motor.
Nogen der har et godt bud på hvad der kan være årsagen? Hvad er en hyppig årsag på dette problem, på en A6 2,0 TDI der har gået tkm 300 +?
Hvis det er svært, ud fra denne beskrivelse, at konkludere hvad det bør være, har i så råd til hvad jeg bør foretage mig for at blive klogere på problemet?
På forhånd tak for forhåbentlig hjælpende svar.
Jeg har en A6 2,0 TDI 140 HK fra 8/2006.
I tomgang står den fint på ca. 900-959 omdrejninger og svinger ikke i omdrejninger. Den trækker helt fint og jævnt, uden at hakke.
Man kan svagt høre samt mærke at motoren i tomgang giver et "hak" jævnligt. Ikke med fast tidsinterval imellem hver gang, men sådan lidt ujævnt. Når jeg er oppe i fart og har sag fartpilot til, hvor bilen ikke trækker op af bakke med tværtimod ikke rigtig "arbejder" for at holde farten, så kan de ujævne hak i motorgangen mærkes. Håber det giver mening.
Man kan ikke se hakkene på omdrejningerne, det giver bare et lille ryk i bilen, når det er.
Bilen har fuld service og virker ellers rigtig sund i motor mv. Jeg har nu ejet den i 5 mdr. Og kørt 8.000 km i den, hvor den intet olie- eller vandforbrug har haft, og lyder ellers sund i motor.
Nogen der har et godt bud på hvad der kan være årsagen? Hvad er en hyppig årsag på dette problem, på en A6 2,0 TDI der har gået tkm 300 +?
Hvis det er svært, ud fra denne beskrivelse, at konkludere hvad det bør være, har i så råd til hvad jeg bør foretage mig for at blive klogere på problemet?
På forhånd tak for forhåbentlig hjælpende svar.