Problemer efter tandremsskift 3.0 asn

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
Brugeravatar
kmat
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27/10/2011 20:08
Geografisk sted: Nordfyn

Problemer efter tandremsskift 3.0 asn

Indlæg af kmat »

Hej folkens
Jeg har skiftet tandrem og hvad dertil hører. Efterfølgende har jeg fået fejl på knastforstilling på række 1 udstødning.
Jeg har fulgt anvisningerne fra tolerancedata. Remmen spændes og og udstødningsknastforstiller spændes 10nm i spænderetning og derefter spændes alle knasthjulene 100nm.
Jeg har checket timingen flere gange, men fejlen kommer stadig, nogle gange efter 10km andre gange efter 100km kørsel.
Nogen der har erfaring med disse 30 v motorer, jeg er i tvivl om knastforstilleren er korrekt justeret eller om den er defekt. Tror nu ikke selv på at den er defekt.
Nogle gode ideer eller nogen som har skiftet på sådan en Svend før??
Er der evt nogle målemetoder med vcds??
Pft Kenneth


Kenneth

sendt fra min iPhone med tapatalk
Kenneth
Audi A6 Avant 2002 3,0 ASN, multitronic.
Audi A4 Avant s-line 2003 2,5 TDI BFC.
VCDS
Brugeravatar
kmat
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27/10/2011 20:08
Geografisk sted: Nordfyn

Re: Problemer efter tandremsskift 3.0 asn

Indlæg af kmat »

Hov. I for også lige fejlkoden med;)Billede


Kenneth

sendt fra min iPhone med tapatalk
Kenneth
Audi A6 Avant 2002 3,0 ASN, multitronic.
Audi A4 Avant s-line 2003 2,5 TDI BFC.
VCDS
Brugeravatar
Poe
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 710
Tilmeldt: 26/07/2009 19:41
Geografisk sted: Middelfart

Re: Problemer efter tandremsskift 3.0 asn

Indlæg af Poe »

Da min 30V er med 2 knasthjul og kæde mellem knaster kan jeg kun bidrage med et billede.
eng110_DSC02101.jpg
Audi Sport quattro (Dahlbäck 560hp) at Vaaler Raceway http://www.youtube.com/watch?v=TAfWsecE75w
800 PS Audi quattro S1 http://www.youtube.com/watch?v=GmTOZ7wetuM
Audi Q4 Attitude 35 e-tron S line 2022.
Seat Mii Electric Plus 2021.
Audi A6 C5 (4B) Limousine Advance Tiptronic 1997 2,4 V6 30V 165hk. AGA.
Arbejde: MAN TGE 6.180, 2019. Mercedes-Benz Atego 1224, 2021. Mercedes-Benz Agtros 1840, 2021.
Brugeravatar
kmat
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27/10/2011 20:08
Geografisk sted: Nordfyn

Re: Problemer efter tandremsskift 3.0 asn

Indlæg af kmat »

Ligner ellers meget det samme[WINKING FACE]


Kenneth

sendt fra min iPhone med tapatalk
Kenneth
Audi A6 Avant 2002 3,0 ASN, multitronic.
Audi A4 Avant s-line 2003 2,5 TDI BFC.
VCDS
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Problemer efter tandremsskift 3.0 asn

Indlæg af Høy »

Billedet er heller ikke en motor med kæder.

Kan du være kommet til at slå til knastpositionssensoren i bagenden af topstykket?

Det er de der sorte stifter, der rager op i bagkanten.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
AutoPit-Herlev
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 28
Tilmeldt: 22/05/2011 22:26
Geografisk sted: Herlev

Re: Problemer efter tandremsskift 3.0 asn

Indlæg af AutoPit-Herlev »

Prøv lige at byt forstilleren ud fra række et til række to.. Hvis fejlen flytter sig...

Den sidder med sølle en tx20 skrue
AutoPit-Herlev
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 28
Tilmeldt: 22/05/2011 22:26
Geografisk sted: Herlev

Re: Problemer efter tandremsskift 3.0 asn

Indlæg af AutoPit-Herlev »

Det tager 36 sekunder at flytte den. Husk magnetstang eller magnetiser lige dit værktøj inden skruen dratter ned...
Brugeravatar
kmat
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27/10/2011 20:08
Geografisk sted: Nordfyn

Re: Problemer efter tandremsskift 3.0 asn

Indlæg af kmat »

Alex"
Den har jeg skiftet, havde et par på lager[THUMBS UP SIGN]
Autopit-Herlev"
God ide'
Jeg har søgt lidt efter en anden forstiller på bla. E Bay, men har ikke rigtigt fundet noget:(
Sidder den ikke med 4-5 skruer?
Er det en løs del man kan pille af uden at tage knasthjulene med af??




Kenneth

sendt fra min iPhone med tapatalk
Kenneth
Audi A6 Avant 2002 3,0 ASN, multitronic.
Audi A4 Avant s-line 2003 2,5 TDI BFC.
VCDS
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Problemer efter tandremsskift 3.0 asn

Indlæg af Høy »

Forstillermekanismerne sidder imellem remhjulene og er elektrisk styret. De åbner og lukker for oliekanaler, der er ført over i akslen/navet på remhjulet, så man kan flytte med hjulets tandkrans i forhold til knastakslen. Ret smart, men temmelig kompliceret system. Hjulene er selv en del af forstillingen og kan evt. også være årsagen til fejlen.

Fra side 21 i dette kompendium: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_255.pdf

På side 33 kan du se sensorhjulene til sensorerne. De kaldes fasesensorer. Fejl på dem er formodentlig enten eller, dvs. ikke noget med utilstrækkelig vinkel, for så skulle selve sensorhjulet have rykket sig.

Det ser også ud til, at man kan skrue forstillerne af (2 skruer hver), men du skal se meget nøje efter, om de er ens i venstre og højre side. Prøv evt. først, om du kan bevæge dem med aktuatordiagnosen. Der er sikkert bare olieslam i dem :-k

Sørg i hvert fald for, at du vender dem, så det er den samme, der kommer til at sidde yderst og/eller på det samme sted i forhold til stikket, så den ikke flytter med indsugningen i stedet for udblæsningen. Jeg ved ikke, om der er mulighed for, at den rent mekanisk kan lave så meget overlap, at ventilerne bøjer, men det er der formodentlig ikke.

http://www.ebay.de/itm/Audi-A6-A4-8E-3-0-V6-ASN-AVK-Steuergehause-Nockenwellen-rechts-06C103108D-Top/271752262635?_trksid=p2047675.c100009.m1982&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D30112%26meid%3De3ccda08b1a6468e9d0a8db8beb70975%26pid%3D100009%26rk%3D2%26rkt%3D10%26sd%3D261857490046

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
kmat
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27/10/2011 20:08
Geografisk sted: Nordfyn

Re: Problemer efter tandremsskift 3.0 asn

Indlæg af kmat »

AutoPit-Herlev skrev:Prøv lige at byt forstilleren ud fra række et til række to.. Hvis fejlen flytter sig...

Den sidder med sølle en tx20 skrue


For lige at forstå det rigtigt.
Den du snakker om er den knastsensor som sidder bag på topstykket??
Jeg tænkte på forstilleren, altså knasthjulet ved remmen.


Kenneth

sendt fra min iPhone med tapatalk
Kenneth
Audi A6 Avant 2002 3,0 ASN, multitronic.
Audi A4 Avant s-line 2003 2,5 TDI BFC.
VCDS
Brugeravatar
kmat
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27/10/2011 20:08
Geografisk sted: Nordfyn

Re: Problemer efter tandremsskift 3.0 asn

Indlæg af kmat »

Høy skrev:Forstillermekanismerne sidder imellem remhjulene og er elektrisk styret. De åbner og lukker for oliekanaler, der er ført over i akslen/navet på remhjulet, så man kan flytte med hjulets tandkrans i forhold til knastakslen. Ret smart, men temmelig kompliceret system. Hjulene er selv en del af forstillingen og kan evt. også være årsagen til fejlen.

Fra side 21 i dette kompendium: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_255.pdf

På side 33 kan du se sensorhjulene til sensorerne. De kaldes fasesensorer. Fejl på dem er formodentlig enten eller, dvs. ikke noget med utilstrækkelig vinkel, for så skulle selve sensorhjulet have rykket sig.

Det ser også ud til, at man kan skrue forstillerne af (2 skruer hver), men du skal se meget nøje efter, om de er ens i venstre og højre side. Prøv evt. først, om du kan bevæge dem med aktuatordiagnosen. Der er sikkert bare olieslam i dem :-k

Sørg i hvert fald for, at du vender dem, så det er den samme, der kommer til at sidde yderst og/eller på det samme sted i forhold til stikket, så den ikke flytter med indsugningen i stedet for udblæsningen. Jeg ved ikke, om der er mulighed for, at den rent mekanisk kan lave så meget overlap, at ventilerne bøjer, men det er der formodentlig ikke.

http://www.ebay.de/itm/Audi-A6-A4-8E-3-0-V6-ASN-AVK-Steuergehause-Nockenwellen-rechts-06C103108D-Top/271752262635?_trksid=p2047675.c100009.m1982&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D30112%26meid%3De3ccda08b1a6468e9d0a8db8beb70975%26pid%3D100009%26rk%3D2%26rkt%3D10%26sd%3D261857490046

\Alex


Hej Alex
Tror ikke det er olieslam, da problemet er kommet efter tandremsskift :(. Enten er knasthjulet/forstilleren der i der er fejl på eller fejl justeret. Talte med en ved Smc Odense som har lavet på den type flere gange. Han mener at det er forstilleren i hjulet ikke selve magnetdelen. For jeg synes ikke at jeg kan dreje forstilleren i hjulet, ved godt den ikke flytter sig meget, men den føles fast.
Tak for link:) prøver at læse på det og så ser vi om jeg bliver klogere;)




Kenneth

sendt fra min iPhone med tapatalk
Kenneth
Audi A6 Avant 2002 3,0 ASN, multitronic.
Audi A4 Avant s-line 2003 2,5 TDI BFC.
VCDS
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Problemer efter tandremsskift 3.0 asn

Indlæg af Høy »

Det tror jeg heller ikke er meningen. Olien er lukket inde, og du kan ikke mase bufferen sammen, medmindre du tager en af forstillerne ud, så olien kan undvige. Hvis du kunne dreje hjulet i forhold til navet, ville motortakten stå og flagre hele tiden.

Når motoren starter, er knastakslerne desuden svjv. låst fast mekanisk med en stift i den fjederbelastede nulstilling, så der ikke går diesel i det hele (dvs. overdreven klaprelyd). Der skal olietryk til for at frigøre denne lås, så du vil aldrig kunne rokke med hjulene i stilstand, uden at du samtidig rokker med hele systemet via remmen.

Jeg har set flere tilfælde af defekte hjul på den model, så det er nok et rimeligt bud. Mon ikke akslen bliver utæt, så olien bare pisser ind i topstykket i stedet for at mase på kammeret i hjulet?

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
kmat
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27/10/2011 20:08
Geografisk sted: Nordfyn

Re: Problemer efter tandremsskift 3.0 asn

Indlæg af kmat »

Det kan jeg godt følge dig i, men ifølge instruktionerne skal den spændes 10nm i spænderetning, det er jo ikke meget, men hvis den ikke kan flyttes[FLUSHED FACE] såå...
Men jeg må lige bruge lidt tid til at kigge på linket i aften når jeg får lidt ro til det;)


Kenneth

sendt fra min iPhone med tapatalk
Kenneth
Audi A6 Avant 2002 3,0 ASN, multitronic.
Audi A4 Avant s-line 2003 2,5 TDI BFC.
VCDS
Brugeravatar
Poe
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 710
Tilmeldt: 26/07/2009 19:41
Geografisk sted: Middelfart

Re: Problemer efter tandremsskift 3.0 asn

Indlæg af Poe »

Håndværkeren her tænker på at min model V6 30 V kan lave samme bøvl hvis tandremmen er monteret en hel eller halv tand forkert (ved halv tand skal knasthjul løsnes og flyttes) :-k
Audi Sport quattro (Dahlbäck 560hp) at Vaaler Raceway http://www.youtube.com/watch?v=TAfWsecE75w
800 PS Audi quattro S1 http://www.youtube.com/watch?v=GmTOZ7wetuM
Audi Q4 Attitude 35 e-tron S line 2022.
Seat Mii Electric Plus 2021.
Audi A6 C5 (4B) Limousine Advance Tiptronic 1997 2,4 V6 30V 165hk. AGA.
Arbejde: MAN TGE 6.180, 2019. Mercedes-Benz Atego 1224, 2021. Mercedes-Benz Agtros 1840, 2021.
Brugeravatar
kmat
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27/10/2011 20:08
Geografisk sted: Nordfyn

Re: Problemer efter tandremsskift 3.0 asn

Indlæg af kmat »

Korrekt!
Men da alle knasthjul er flydende, knaster og krumtap er låst så er der jo ikke det store hurlumhej i det[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES]


Kenneth

sendt fra min iPhone med tapatalk
Kenneth
Audi A6 Avant 2002 3,0 ASN, multitronic.
Audi A4 Avant s-line 2003 2,5 TDI BFC.
VCDS
Brugeravatar
kmat
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27/10/2011 20:08
Geografisk sted: Nordfyn

Re: Problemer efter tandremsskift 3.0 asn

Indlæg af kmat »

Hej igen:/
Knastaksel fasestilling. Nogen der ved hvad det er oversat til dansk;)
Det er vel hvor mange grader knasten står fra nulpunktet eller misforstår jeg??


Kenneth

sendt fra min iPhone med tapatalk
Kenneth
Audi A6 Avant 2002 3,0 ASN, multitronic.
Audi A4 Avant s-line 2003 2,5 TDI BFC.
VCDS
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"