Hjælp søges fra en A6 3.0 TDI BMK ejer
-
- Forumbruger
- Indlæg: 98
- Tilmeldt: 16/04/2013 20:25
- Geografisk sted: Hjørring
Hjælp søges fra en A6 3.0 TDI BMK ejer
Hejsa
Jeg vil høre om der er en venlig sjæl der næste gang vil checke hvor mange km hans/hendes A6 3.0 TDI(helst en 2005-2006 BMK ejer) er om at nå normal drift temperatur på 90 grader fra en rigtig koldstart. Dette er i fortsættelse af mit problem som beskrevet i viewtopic.php?f=165&t=35876
Trods det faktum at jeg netop har fået ny termostat, så tror jeg faktisk at den er defekt igen da min bil pt er over 14 km med landevejskørsel, om at nå 90 grader.
Mvh
Karsten Horn
Jeg vil høre om der er en venlig sjæl der næste gang vil checke hvor mange km hans/hendes A6 3.0 TDI(helst en 2005-2006 BMK ejer) er om at nå normal drift temperatur på 90 grader fra en rigtig koldstart. Dette er i fortsættelse af mit problem som beskrevet i viewtopic.php?f=165&t=35876
Trods det faktum at jeg netop har fået ny termostat, så tror jeg faktisk at den er defekt igen da min bil pt er over 14 km med landevejskørsel, om at nå 90 grader.
Mvh
Karsten Horn
-
- Forumbruger
- Indlæg: 98
- Tilmeldt: 16/04/2013 20:25
- Geografisk sted: Hjørring
Re: Hjælp søges fra en A6 3.0 TDI BMK ejer
Reher skrev:Det er helt normalt på en diesel
Nå, uden nogen synderlig årsag kan det variere fra 7 til 14 km under nærlig samme konditioner på den samme strækning, så det vil jeg ikke give dig ret i ! Der er tilsyneladende noget galt med min helt nye termostat på min bil.
Derfor ville det være rart at høre fra en BMK ejer som rent faktisk kan svare på mit spørgsmål ?
Re: Hjælp søges fra en A6 3.0 TDI BMK ejer
Hvad betyder BMK? Nåh, har fundet ud af, at det bare er en motorkode. Min gamle 2.5 TDI 180 tog cirka 15 km, og min BMW 535d tog vel 10 km. Men det må da være svært at vide, at alle variable har samme værdi for hver tur man tager. Vandtemp, olietemp, udendørstemperatur og kørestil. Og selv efter en hel del timer er der jo også restvarme at tage højde for. Men ok, hvis alt dette holdes fast for hver 'test', så har du en stor forskel i 7 og 14 km. Sorry, det blev lidt langt, vil bare være sikker på at du ikke jagter spøgelser.
Senest rettet af LasseHald 17/03/2015 22:45, rettet i alt 1 gang.
Re: Hjælp søges fra en A6 3.0 TDI BMK ejer
Det er motorkoden.
\Alex
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Re: Hjælp søges fra en A6 3.0 TDI BMK ejer
Startede motor kl. 10:32. Havde et mindre stop på 3-5 min i tomgang på billede 2 og ca. kl. 10:47, var den på 90 grader.
Jeg går meget op i, hvor varmt det er nå jeg starter, da jeg kun har 5 fungerende gløderør - se link.
viewtopic.php?f=19&t=29939
Jeg går meget op i, hvor varmt det er nå jeg starter, da jeg kun har 5 fungerende gløderør - se link.
viewtopic.php?f=19&t=29939
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Re: Hjælp søges fra en A6 3.0 TDI BMK ejer
En tanke - er bilen kodet korrekt til Norden?
(De kodes jo forskelligt, alt efter hvilke verdensdele de skal fungere i - og udstyres ofte med ekstra blæsere i varmere regioner, da der skal køles mere)
(De kodes jo forskelligt, alt efter hvilke verdensdele de skal fungere i - og udstyres ofte med ekstra blæsere i varmere regioner, da der skal køles mere)
'04 A4 Avant 1.9 TDI S-Line
'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
Re: Hjælp søges fra en A6 3.0 TDI BMK ejer
karsten_horn skrev:Hejsa
Jeg vil høre om der er en venlig sjæl der næste gang vil checke hvor mange km hans/hendes A6 3.0 TDI(helst en 2005-2006 BMK ejer) er om at nå normal drift temperatur på 90 grader fra en rigtig koldstart.
Fra kold , 3,5 km landevej 80 km/h og 3,5 km by < 50 km/h, pause slukket motor 15min, herefter 3 km i by med <50 km/h så var min på 90 grader. Ikke et optimalt brugbart forløb men...mere info til din fejl søgning.
Jeg måler næste gang jeg har en rigtig tur.
Havde noget bøvl for nogle år siden, der var det temp føler der var defekt.
Med Venlig Hilsen
Martin Nielsen
Til hverdag BMW 530 D Xdrive og fest http://www.nielsenracing.dk
Martin Nielsen
Til hverdag BMW 530 D Xdrive og fest http://www.nielsenracing.dk
-
- Forumbruger
- Indlæg: 98
- Tilmeldt: 16/04/2013 20:25
- Geografisk sted: Hjørring
Re: Hjælp søges fra en A6 3.0 TDI BMK ejer
MNI skrev:karsten_horn skrev:Hejsa
Jeg vil høre om der er en venlig sjæl der næste gang vil checke hvor mange km hans/hendes A6 3.0 TDI(helst en 2005-2006 BMK ejer) er om at nå normal drift temperatur på 90 grader fra en rigtig koldstart.
Fra kold , 3,5 km landevej 80 km/h og 3,5 km by < 50 km/h, pause slukket motor 15min, herefter 3 km i by med <50 km/h så var min på 90 grader. Ikke et optimalt brugbart forløb men...mere info til din fejl søgning.
Jeg måler næste gang jeg har en rigtig tur.
Havde noget bøvl for nogle år siden, der var det temp føler der var defekt.
Tak for info, det var lige noget sådant jeg efterlyste Vel vidende at det ikke kan sammenlignes helt så kan jeg oplyse at jeg i morges kørte direkte ud på landevej med ca 90 km/t og kuperet landskab og min bil nåede først 90 grader C efter 15 km. Med andre ord 50% forskel sammenlignet med dig og så meget forskel burde der trods alt ikke være.
-
- Forumbruger
- Indlæg: 98
- Tilmeldt: 16/04/2013 20:25
- Geografisk sted: Hjørring
Re: Hjælp søges fra en A6 3.0 TDI BMK ejer
Ivan skrev:Startede motor kl. 10:32. Havde et mindre stop på 3-5 min i tomgang på billede 2 og ca. kl. 10:47, var den på 90 grader.
Jeg går meget op i, hvor varmt det er nå jeg starter, da jeg kun har 5 fungerende gløderør - se link.
viewtopic.php?f=19&t=29939
Tak Ivan og det underbygger også det MNI skriver
Ydermere lagde jeg mærke til at min bil i dag stoppede ved 80 grader og blev stående stille et par km før den steg det sidste stykke til 90 grader. Jeg er nu sikker på at min helt nye Audi termostat som kun har kørt 5000 km ikke virker efter hensigten. Ydermere så jeg i dag, da jeg kom til bymæssig bebyggelse og sænkede hastigheden til by fart, at min temperatur kortvarigt dykkede til 80 grader før den langsomt kravlede tilbage til normal position.
-
- Forumbruger
- Indlæg: 98
- Tilmeldt: 16/04/2013 20:25
- Geografisk sted: Hjørring
Re: Hjælp søges fra en A6 3.0 TDI BMK ejer
Gio skrev:En tanke - er bilen kodet korrekt til Norden?
(De kodes jo forskelligt, alt efter hvilke verdensdele de skal fungere i - og udstyres ofte med ekstra blæsere i varmere regioner, da der skal køles mere)
Ja det er den og har i øvrigt fungeret perfekt indtil for nyligt.
Re: Hjælp søges fra en A6 3.0 TDI BMK ejer
Din termostat virker som den skal. Det stop du oplever ved ca 80 grader er når den åbner og lukker vand igennem.
Der vil være en forskel på om din måling bliver lavet her om vinteren eller om sommeren.
Der vil være en forskel på om din måling bliver lavet her om vinteren eller om sommeren.
Mvh
J Reher
J Reher
-
- Forumbruger
- Indlæg: 98
- Tilmeldt: 16/04/2013 20:25
- Geografisk sted: Hjørring
Re: Hjælp søges fra en A6 3.0 TDI BMK ejer
J Reher skrev:Din termostat virker som den skal. Det stop du oplever ved ca 80 grader er når den åbner og lukker vand igennem.
Der vil være en forskel på om din måling bliver lavet her om vinteren eller om sommeren.
Ikke enig, det mønster har jeg aldrig set før og jeg har trods alt kørt hen ved 100.000 i bilen.
Re: Hjælp søges fra en A6 3.0 TDI BMK ejer
99% af tiden når min har nået 90 grader, er temperaturen som frosset fast, uanset om det 200 km hurtig kørsel på motorvej sommer/vinter eller landevej.
Ved sidste service oktober 2014, blev min opdateret adskillige versioner, da motoromdrejninger under 50 grader, var lidt ustabile.
Ved sidste service oktober 2014, blev min opdateret adskillige versioner, da motoromdrejninger under 50 grader, var lidt ustabile.
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Re: Hjælp søges fra en A6 3.0 TDI BMK ejer
Fra kold til 90 grader, landevej med 75-80 km/h , 12 Km
Og ja uanset hastighed eller øvrige forhold jeg har mødt i Europa kommer den ALDRIG over eller under 90 grader når først den er kommet der op.
Og ja uanset hastighed eller øvrige forhold jeg har mødt i Europa kommer den ALDRIG over eller under 90 grader når først den er kommet der op.
Med Venlig Hilsen
Martin Nielsen
Til hverdag BMW 530 D Xdrive og fest http://www.nielsenracing.dk
Martin Nielsen
Til hverdag BMW 530 D Xdrive og fest http://www.nielsenracing.dk
Re: Hjælp søges fra en A6 3.0 TDI BMK ejer
Nå, men så prøvede jeg med min. Godt nok ikke en BMK men CCWA. Det tog 16 minutter og ca 20 km kørsel ved 70-80 km/t.
Er bange for, vi er ude i lidt samme fenomen, som når maskinarbejderen møder mureren og maskinarbejderen hiver skydelæren op af lommen og giver sig til at måle murerens fugetykkelser.
Eller sagt med andre ord: Flueknepperi.
Fejl på en bils termostat, viser sig ved enten bliver motoren varmere end normalt ved hård kørsel, eller aldrig bliver ordenlig varm. Det så man tydeligt kan se det på temp. indikatoren.
Er bange for, vi er ude i lidt samme fenomen, som når maskinarbejderen møder mureren og maskinarbejderen hiver skydelæren op af lommen og giver sig til at måle murerens fugetykkelser.
Eller sagt med andre ord: Flueknepperi.
Fejl på en bils termostat, viser sig ved enten bliver motoren varmere end normalt ved hård kørsel, eller aldrig bliver ordenlig varm. Det så man tydeligt kan se det på temp. indikatoren.
Mvh
J Reher
J Reher
-
- Forumbruger
- Indlæg: 98
- Tilmeldt: 16/04/2013 20:25
- Geografisk sted: Hjørring
Re: Hjælp søges fra en A6 3.0 TDI BMK ejer
J Reher skrev:Nå, men så prøvede jeg med min. Godt nok ikke en BMK men CCWA. Det tog 16 minutter og ca 20 km kørsel ved 70-80 km/t.
Er bange for, vi er ude i lidt samme fenomen, som når maskinarbejderen møder mureren og maskinarbejderen hiver skydelæren op af lommen og giver sig til at måle murerens fugetykkelser.
Eller sagt med andre ord: Flueknepperi.
Fejl på en bils termostat, viser sig ved enten bliver motoren varmere end normalt ved hård kørsel, eller aldrig bliver ordenlig varm. Det så man tydeligt kan se det på temp. indikatoren.
Nå, ikke enig
Når min bil den ene morgen kører dobbelt så langt for a nå 90 grader som den næste under nøjagtig samme konditioner/strækning/hastighed, så er vi ude i at forskellen overskygger "flueknepperi".........
Jeg har forøvrigt set masser af andre termostat fejl end dem du lige beskriver.