Jeg er løbet i en lille udfordring, hvor jeg kunne bruge nogle kloge menneskers feedback.
Min Audi A6 2.0 TDI ’05 (4F) med en godt brugt BLB motor (513.000 km), har pt. vanskeligheder med at blive synet pga. forureningsværdier.
Forventningen er udskiftning af topstykke m/ventiler vil løse forureningsproblemet (den har en hård motorgang; men ingen fejl på måleudstyret).
Der er lige skiftet 1 dyse, samt 4 gløderør – hvilket ikke har ændret værdierne nok.
(tidligere er topstykke m/ventiler, alle dyser, turbo skiftet, oliepumpe er ombygget til tandhjulstræk)
Mit dilemma består nu i skal jeg :
1) Finde en anden motor (21.000 + montering)
a. Ombytnings motor med 90-120.000 km (hvordan sikrer jeg mig dette er korrekt?)
b. En renoveret motor (0 km !)
2) Udskifte topstykke m/ventiler (10.000 + montering)
Ved at skifte motor forestiller jeg mig at jeg samtidigt får noget dokumentation for motorudskiftningen, og dermed (formodentlig) øger bilens værdi. (?)
Er der nogen der kan anbefale firmaer til dette (evt. i DE) ?
– jeg har selv kig på en renoveret motor ved Tornau-Motoren til ca. 21.000 kr (er også inden for rimelig køreafstand til DK)
- Jeg er ikke meget for at læsse 6’eren på en lastbil, som kører den til ukendt værksted i det sydlige Tyskland, og forvente at alt går godt.
PS. hvis jeg vælger motor udskiftningen, bør jeg vel også prevæntivt overveje at skifte koblingen - når tingene nu er adskilt ?
Råd :udskiftning af motor (513000km) eller ’bare’ topstykke
Råd :udskiftning af motor (513000km) eller ’bare’ topstykke
mvh. Steen
Audi A6 2.0 TDI (4F) Limo (BLB)
Audi A6 2.0 TDI (4F) Limo (BLB)
Re: Råd :udskiftning af motor (513000km) eller ’bare’ topsty
Hej,
Jeg har lige fået sendt min A6 4f 3,0tdi ned til gg-motoren.de, de har afhentet bilen i Flensburg, og transporteret den ned til deres værksted i Bielefeld. Jeg har haft en motor skade, hvor der er noget gevind der er faldet ned i motoren. Dette samt nye stempelring, oliepumpe, vandpumpe, lejer, kæder osv. bliver renoveret, så den skulle være så god som en ny motor med 0km. alt inkl. 3900euro = 29000kr. inkl. 1års garanti/20000km
Det jeg har fundet på gg-motoren.de har kun været positivt
Regner med at bilen er klar midt i næste uge (har dog ikke tid til at hente den før lørdag), så skal jeg nok melde tilbage om alt er forløbet efter planen.
/Lars
Jeg har lige fået sendt min A6 4f 3,0tdi ned til gg-motoren.de, de har afhentet bilen i Flensburg, og transporteret den ned til deres værksted i Bielefeld. Jeg har haft en motor skade, hvor der er noget gevind der er faldet ned i motoren. Dette samt nye stempelring, oliepumpe, vandpumpe, lejer, kæder osv. bliver renoveret, så den skulle være så god som en ny motor med 0km. alt inkl. 3900euro = 29000kr. inkl. 1års garanti/20000km
Det jeg har fundet på gg-motoren.de har kun været positivt
Regner med at bilen er klar midt i næste uge (har dog ikke tid til at hente den før lørdag), så skal jeg nok melde tilbage om alt er forløbet efter planen.
/Lars
Mvh. Lars S.
Audi A6 4F 3,0TDI
Audi A6 4F 3,0TDI
Re: Råd :udskiftning af motor (513000km) eller ’bare’ topsty
Jeg har nu efter overvejelse valgt den 'billige' løsning.....
samt skiftet samtlige vippearme (een var knækket!)
Motoren kører nu igen væsentligt mere jævnt, har fået en 'blødere' motorgang og går ca. 2 km længere pr. liter brændstof.
- og ligeså vigtigt, så blev den synet med fine røg/gas værdier.
Så mon der ikke igen er et par hundrede tusinde km i denne igen...
samt skiftet samtlige vippearme (een var knækket!)
Motoren kører nu igen væsentligt mere jævnt, har fået en 'blødere' motorgang og går ca. 2 km længere pr. liter brændstof.
- og ligeså vigtigt, så blev den synet med fine røg/gas værdier.
Så mon der ikke igen er et par hundrede tusinde km i denne igen...
mvh. Steen
Audi A6 2.0 TDI (4F) Limo (BLB)
Audi A6 2.0 TDI (4F) Limo (BLB)
Re: Råd :udskiftning af motor (513000km) eller ’bare’ topsty
Stærkt! Altid interessant at høre, at man ikke bare afskriver en bil, der kun lige har rundet den halve million kilometer Håber den holder længe endnu..