Død 3.0 TDI

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
karsten_horn
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 98
Tilmeldt: 16/04/2013 20:25
Geografisk sted: Hjørring

Død 3.0 TDI

Indlæg af karsten_horn »

Det var så den motor....... igen igen

Først et gløderør som knækker stiften af og smadrer et stempel + topstykke for derefter 20.000 km senere at smelte et andet stempel grundet en dysefejl, rundt regnet 90.000,- i reparations omkostninger på godt 8 måneder. Det kan godt være at den kører godt når den endelig virker men mine dage som Audi ejer er ved at være talte :x
Vedhæftede filer
10698402_10203679718808273_5926139024696949091_n.jpg
10172840_10203679718608268_7905342612426157879_n.jpg
10172840_10203679718608268_7905342612426157879_n.jpg (74.68 KiB) Vist 18314 gange
Brugeravatar
Poe
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 710
Tilmeldt: 26/07/2009 19:41
Geografisk sted: Middelfart

Re: Død 3.0 TDI

Indlæg af Poe »

Det må være Audi værkstedet der skal betale for mangelfuld service og fejlfinding med så mange gløderør, er jo nok blevet udglødet og dermed knækket. har den fået servicerens for at undgå tilsodet dyser ?

viewtopic.php?p=223362#p223362
Hejsa

Siden jeg fik min fine A6, har jeg måttet skifte gløderør 3 gange på kun 30.000 km :( Nu har den så sat yderligere et par fejl(P3338 og P0684 "Glødetidsstyreenhed") og jeg håber på at årsagen skyldes fejl på dette tidsstyre relæ til gløderørene - Er der nogen der kan hjælpe mig med hvor pokker dette relæ er fysisk placeret i min Audi A6 3.0 Avant quattro fra 2006 og med BMK motor?

Ligeledes, er der andre der også har haft problemer med at gløderørene dør konstant?

Mvh
Karsten Horn
Audi Sport quattro (Dahlbäck 560hp) at Vaaler Raceway http://www.youtube.com/watch?v=TAfWsecE75w
800 PS Audi quattro S1 http://www.youtube.com/watch?v=GmTOZ7wetuM
Audi Q4 Attitude 35 e-tron S line 2022.
Seat Mii Electric Plus 2021.
Audi A6 C5 (4B) Limousine Advance Tiptronic 1997 2,4 V6 30V 165hk. AGA.
Arbejde: MAN TGE 6.180, 2019. Mercedes-Benz Atego 1224, 2021. Mercedes-Benz Agtros 1840, 2021.
karsten_horn
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 98
Tilmeldt: 16/04/2013 20:25
Geografisk sted: Hjørring

Re: Død 3.0 TDI

Indlæg af karsten_horn »

Ja, det kunne være rart hvis man kunne give værkstedet skylden men det er ikke deres skyld at et tidsstyre relæ fejler og et gløderør gløder igennem :(

I den tid jeg har haft bilen(ca. 50000 km) har den altid fået Bell Ad både det ene og andet - Tilsyneladende er der rigtig mange dyser på disse motorer som fejler/skal skiftes. At jeg så fandt fejlen ca. 100 km syd for Bremen, på den tyske Autobahn, var bare dobbelt irriterende. Audi Bremen ville have 119.000,- for at udbedre fejlen, sikke nogle idioter.........
LKA63
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 466
Tilmeldt: 15/02/2010 15:55
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Død 3.0 TDI

Indlæg af LKA63 »

Trist historie og jeg har fuld forståelse for din beslutning.
Jeg har været det samme igennem og vælger heller ikke audi igen.
MVH. Lars
Audi A6 2,0 TDI limo årgang 2005, BLB, 140 hk.
VCDS 11.11.4
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Død 3.0 TDI

Indlæg af Ivan »

Føler med dig. Man kan købe 3.0TDI'er for rimelige penge, men skal have et vist budget til driftomkostninger og især reparationer, når der "sker" noget. :(

Skulle betale 5K for nye for-bremser, som jeg til gengæld havde kørt med i 5,5 år/60 km uden knas og kun blev skiftet, fordi de var på minimumstolerancer - ikke fordi jeg syntes, de bremsede dårligt overhovedet.

Jeg får dækket 100% (70% Audi, 30% Audi Fredericia pga. al service er foretaget på Audi-værsteder) for rust i 2 forskærme, 4 døre, 2 vanger og indvendig bagklap. (y)

Men havde denne meget kedelige oplevelse med http://www.christen-agerley.dk/, hvor de "amatør'ede" med et gløderør, som jeg senere har lært, med stor sandsynlighed kunne have været fjernet, med "professionelle" metoder... :-&

viewtopic.php?f=19&t=29939&hilit=+agerley

Ved senere service 2012 Autohaus-Kaim i Leck, nævnede jeg det problemfyldte glødrør. Mekaniker mente ikke det var noget problem, man da han og tre andre mekanikere stod med hovedet under motorhjelmen, blev jeg noget betænkelig. Det viste sig senere, at toppen var brækket af gløderøret.

Én situation er, når dele bliver slidt m.m., men når man som trofast Audi-kunde oplever et Audi-værksted, der laver "puha", synes jeg kulance burde komme på banen i et eller andet omfang.

Hvilken motorkode har du?
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
karsten_horn
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 98
Tilmeldt: 16/04/2013 20:25
Geografisk sted: Hjørring

Re: Død 3.0 TDI

Indlæg af karsten_horn »

Min motorkode er "BMK" og jeg bruger et uafhængigt værksted som jeg har meget stor tiltro til, i den sidste ende er det et spørgsmål om tillid til den pågældende mekanikker som skruer i ens bil. Det eneste de har lavet på min bil er normalt service med væsker og filtre og så repareret motoren når den springer i luften :(

Jeg har lige selv skiftet bremser foran og det løb op i den fyrstelige sum af i alt 900,- alt inklusive så med din pris må man da sige at det er godt betalt !
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Død 3.0 TDI

Indlæg af Ivan »

karsten_horn skrev:Min motorkode er "BMK" og jeg bruger et uafhængigt værksted som jeg har meget stor tiltro til, i den sidste ende er det et spørgsmål om tillid til den pågældende mekanikker som skruer i ens bil. Det eneste de har lavet på min bil er normalt service med væsker og filtre og så repareret motoren når den springer i luften :(

Jeg har lige selv skiftet bremser foran og det løb op i den fyrstelige sum af i alt 900,- alt inklusive så med din pris må man da sige at det er godt betalt !


BMK som min :-#

Mener at have set en BMK renoveret til 0-km og isat for noget der ligner 40K i Tyskland, hvis du fortsætter. Hvis ikke, er det muligt, at jeg vil købe topstykket cyl. 1-3 eller hele motoren, hvis du ikke har fundet andre løsninger.

900,- lyder godt nok billigt.
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
karsten_horn
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 98
Tilmeldt: 16/04/2013 20:25
Geografisk sted: Hjørring

Re: Død 3.0 TDI

Indlæg af karsten_horn »

Jeg har hørt så meget dårligt om de renoverede motorer du kan købe på tysk Ebay, elendigt arbejde og dårlige uoriginale reservedele for at holde prisen nede. Jeg har købt en brugt motor i Danmark(131.000 km med certifikat og 100% garanti i 6 mdr), det er nu nemmere at køre 8 km frem for til Berlin hvis der opstår problemer......

Min gamle motor ryger retur som en del af handlen og ud fra lydene at dømme da uheldet skete, så ønsker du heller ikke at købe noget fra den motor !!
karsten_horn
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 98
Tilmeldt: 16/04/2013 20:25
Geografisk sted: Hjørring

Re: Død 3.0 TDI

Indlæg af karsten_horn »

Ivan skrev:
karsten_horn skrev:900,- lyder godt nok billigt.


Ja men ikke desto mindre rigtigt, tysk ebay igen og levering dagen efter bestilling.

http://www.ebay.com/itm/130624334114?_t ... EBIDX%3AIT

Selvfølgelig er det ikke originale skiver/klodser til den pris men de virker ganske fortrinligt.
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Død 3.0 TDI

Indlæg af Ivan »

Godt, du havde en aftale om tilbagelevering og forhåbentlig pengene retur, selv om der går en arbejdstid(penge) tabt - hvad vil du så gøre nu?
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
karsten_horn
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 98
Tilmeldt: 16/04/2013 20:25
Geografisk sted: Hjørring

Re: Død 3.0 TDI

Indlæg af karsten_horn »

Ivan skrev:Godt, du havde en aftale om tilbagelevering og forhåbentlig pengene retur, selv om der går en arbejdstid(penge) tabt - hvad vil du så gøre nu?


De 2 motorhavarier har desværre ikke noget med hinanden at gøre og i første tilfælde blev min gamle motor lavet så denne reparation står helt for egen regning :(

Bilen er køreklar igen på tirsdag og jeg overvejer kraftigt at skyde den af da jeg aldrig har haft en så fejlbehæftet bil før og driftsikkerhed er et must for mig - Den kunne meget vel blive byttet ud med noget 530 X-drive eller tilsvarende.
karsten_horn
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 98
Tilmeldt: 16/04/2013 20:25
Geografisk sted: Hjørring

Re: Død 3.0 TDI

Indlæg af karsten_horn »

Så kører bilen igen med en nyere motor, alt virker tilsyneladende rigtig godt og helt normalt - Dog går den ca. 25 % kortere på en liter diesel, nogle gode ideer til hvad der kan være årsag til dette ?

Det skal siges at vi har kodet ECU med de nye værdier for dyser.
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Død 3.0 TDI

Indlæg af Ivan »

karsten_horn skrev:Så kører bilen igen med en nyere motor, alt virker tilsyneladende rigtig godt og helt normalt - Dog går den ca. 25 % kortere på en liter diesel, nogle gode ideer til hvad der kan være årsag til dette ?

Det skal siges at vi har kodet ECU med de nye værdier for dyser.


Super, du er kørende igen - hvem reparerer motor(er) for dig?

Hvad er dit gennemsnit nu?
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
karsten_horn
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 98
Tilmeldt: 16/04/2013 20:25
Geografisk sted: Hjørring

Re: Død 3.0 TDI

Indlæg af karsten_horn »

Hejsa

Et lille lokal værksted som er meget dygtige og masser af erfaring med VW og Audi, de hedder Astrup Auto og yderst rimelige i pris.

Efter motorskift kan jeg ikke få den over 9 på en liter, ej heller på landevej med lovlige hastigheder.
Brugeravatar
SteenTP
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 3281
Tilmeldt: 21/06/2005 20:59
Geografisk sted: Roskilde

Re: Død 3.0 TDI

Indlæg af SteenTP »

karsten_horn skrev:Hejsa

Et lille lokal værksted som er meget dygtige og masser af erfaring med VW og Audi, de hedder Astrup Auto og yderst rimelige i pris.

Efter motorskift kan jeg ikke få den over 9 på en liter, ej heller på landevej med lovlige hastigheder.

Det lyder som om det er tid til at kigge på BMW......
Audi A4 2,0 TFSI 211, Brilliantsort '10

Audi A4 1,8T '98 Vulcanschwartz Metallic med perleeffekt - SOLGT

"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots.
So far, the Universe is winning...." - Rich Cook
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Død 3.0 TDI

Indlæg af Bjørn T »

SteenTP skrev:
karsten_horn skrev:Hejsa

Et lille lokal værksted som er meget dygtige og masser af erfaring med VW og Audi, de hedder Astrup Auto og yderst rimelige i pris.

Efter motorskift kan jeg ikke få den over 9 på en liter, ej heller på landevej med lovlige hastigheder.

Det lyder som om det er tid til at kigge på BMW......

Der meldte Steen sig vist lige ud af klubben. ;)
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Død 3.0 TDI

Indlæg af Ivan »

karsten_horn skrev:Hejsa

Et lille lokal værksted som er meget dygtige og masser af erfaring med VW og Audi, de hedder Astrup Auto og yderst rimelige i pris.

Efter motorskift kan jeg ikke få den over 9 på en liter, ej heller på landevej med lovlige hastigheder.


Så er der noget helt galt :shock: - jeg kører ca. 11,5 i snit og vil tro en "morfar" vil køre ca 13. På flad landevej ved 80 ca. 14/15 km pr. liter.

Når jeg kommer "til" at køre lidt under 11 km pr. liter, kan jeg finde den skyldige i spejlet... :oops:

På motorvej 10-11 km. pr liter med tung fod. :-$
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Brugeravatar
SteenTP
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 3281
Tilmeldt: 21/06/2005 20:59
Geografisk sted: Roskilde

Re: Død 3.0 TDI

Indlæg af SteenTP »

Bjørn T skrev:
SteenTP skrev:
karsten_horn skrev:Hejsa

Et lille lokal værksted som er meget dygtige og masser af erfaring med VW og Audi, de hedder Astrup Auto og yderst rimelige i pris.

Efter motorskift kan jeg ikke få den over 9 på en liter, ej heller på landevej med lovlige hastigheder.

Det lyder som om det er tid til at kigge på BMW......

Der meldte Steen sig vist lige ud af klubben. ;)

Med de oplevelser Karsten har ville det være en naturlig konsekvens for ham.

Men jeg er jo så heldig at have en Audi fra dengang de kunne finde ud af at bygge biler :)
Audi A4 2,0 TFSI 211, Brilliantsort '10

Audi A4 1,8T '98 Vulcanschwartz Metallic med perleeffekt - SOLGT

"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots.
So far, the Universe is winning...." - Rich Cook
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Død 3.0 TDI

Indlæg af Høy »

Men jeg er jo så heldig at have en Audi fra dengang de kunne finde ud af at bygge biler


Det tror jeg, at de stadig kan, men de gider bare ikke - de har vel stadig tegningerne til de gamle. De kan sælge mere, end de orker at producere, i Kina, så der er ingen grund til at interessere sig for utilfredse kunder i Europa.

Det er nok nærmere et spørgsmål om at have en bil fra dengang, det kunne betale sig at bygge biler :-k Nu gider de så ikke at levere reservedele til os mere, fordi det åbenbart heller ikke kan betale sig, så det med Bimmeren kan faktisk blive nødvendigt.

Mon ikke de der flotte statistikdata fra ADAC er købte? ADAC er omtrent så pålidelige som en flok politikere. Jeg ved godt, at man oftest hører om negative oplevelser, og at tilfredse kunder ikke siger en lyd, men jeg synes godt nok, at der er mange havarier og mærkelige konstruktioner efterhånden.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
karsten_horn
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 98
Tilmeldt: 16/04/2013 20:25
Geografisk sted: Hjørring

Re: Død 3.0 TDI

Indlæg af karsten_horn »

Ivan skrev:
karsten_horn skrev:Hejsa

Et lille lokal værksted som er meget dygtige og masser af erfaring med VW og Audi, de hedder Astrup Auto og yderst rimelige i pris.

Efter motorskift kan jeg ikke få den over 9 på en liter, ej heller på landevej med lovlige hastigheder.


Så er der noget helt galt :shock: - jeg kører ca. 11,5 i snit og vil tro en "morfar" vil køre ca 13. På flad landevej ved 80 ca. 14/15 km pr. liter.

Når jeg kommer "til" at køre lidt under 11 km pr. liter, kan jeg finde den skyldige i spejlet... :oops:

På motorvej 10-11 km. pr liter med tung fod. :-$



Ivan, de tal du nævner er netop de samme som jeg så med den gamle motor - Den nye motor, som for øvrigt kører bedre end den gamle motor, har et forbrug der ligger 30 % over den gamle.

Værkstedet er helt på bar bund, ECU'en er kodet om til de nye dyser og der er ikke en eneste fejlkode der indikerer sensor fejl eller lignende - Jeg selv ser følgende muligheder for fejlkilder som jeg nu selv vil forfølge(jeg har VCDS kabel):

- En eller flere defekte dyser
- Sensor fejl/forkert sensor ift ECU, som giver udslag i forkert input til ECU
- Defekt luftmassemåler


Den sidste tror jeg ikke selv rigtig på da den virkede fint lige indtil den gamle motor døde.

Er der nogen som har kendskab til om alt udenoms grej på en "BMK" motor er det samme uanset årgang ? Min gamle motor var en 2006 "BMK" hvor den nye jeg har fået ilagt er en 2005 jævnfør certifikat. Jeg bemærkede at turboerne ikke have samme typenummer og ej heller samme fabrikat men udvendigt identiske - Som sagt så kører den nye motor bedre end den gamle og hvis jeg har opnået noget, så er det mere moment og effekt.
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"