Død 3.0 TDI

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Død 3.0 TDI

Indlæg af Ivan »

karsten_horn skrev:
Ivan skrev:
karsten_horn skrev:Hejsa

Et lille lokal værksted som er meget dygtige og masser af erfaring med VW og Audi, de hedder Astrup Auto og yderst rimelige i pris.

Efter motorskift kan jeg ikke få den over 9 på en liter, ej heller på landevej med lovlige hastigheder.


Så er der noget helt galt :shock: - jeg kører ca. 11,5 i snit og vil tro en "morfar" vil køre ca 13. På flad landevej ved 80 ca. 14/15 km pr. liter.

Når jeg kommer "til" at køre lidt under 11 km pr. liter, kan jeg finde den skyldige i spejlet... :oops:

På motorvej 10-11 km. pr liter med tung fod. :-$



Ivan, de tal du nævner er netop de samme som jeg så med den gamle motor - Den nye motor, som for øvrigt kører bedre end den gamle motor, har et forbrug der ligger 30 % over den gamle.

Værkstedet er helt på bar bund, ECU'en er kodet om til de nye dyser og der er ikke en eneste fejlkode der indikerer sensor fejl eller lignende - Jeg selv ser følgende muligheder for fejlkilder som jeg nu selv vil forfølge(jeg har VCDS kabel):

- En eller flere defekte dyser
- Sensor fejl/forkert sensor ift ECU, som giver udslag i forkert input til ECU
- Defekt luftmassemåler


Den sidste tror jeg ikke selv rigtig på da den virkede fint lige indtil den gamle motor døde.

Er der nogen som har kendskab til om alt udenoms grej på en "BMK" motor er det samme uanset årgang ? Min gamle motor var en 2006 "BMK" hvor den nye jeg har fået ilagt er en 2005 jævnfør certifikat. Jeg bemærkede at turboerne ikke have samme typenummer og ej heller samme fabrikat men udvendigt identiske - Som sagt så kører den nye motor bedre end den gamle og hvis jeg har opnået noget, så er det mere moment og effekt.


Mener min er fra juni 2005 og hvis du skal bruge nogle værdier fra motorrum eller VCDS giver du bare besked.

Efter jeg fik skiftet en utæt ladeluftslange skifter min fra 6. gear til 5 ved 67-68 km/t på flad vej og tager gerne en pæn stigning i 6 ved 70 km/t.
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
karsten_horn
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 98
Tilmeldt: 16/04/2013 20:25
Geografisk sted: Hjørring

Re: Død 3.0 TDI

Indlæg af karsten_horn »

Ivan, det som jeg måske kan frygte er at, eftersom jeg fik en komplet motor inklusiv alt udenoms, at der kan være forskel på nogle af trykfølerne eller temperatur sensorerne således at ECU får forkert input. Lad os nu antage at ECU tror at motor er for kold således at den kører konstant i koldstarts program eller en lignende fejl.

De værdier passer meget godt med min motor/gearkasse, den går gerne langt ned i 6. gear uden belastning.
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Død 3.0 TDI

Indlæg af Ivan »

Kaim har nu givet mig et kanontilbud på 500 Euro for at afmontere topstykke cylinder og ordne gløderør samt gratis lånebil i 3 dage. (y)

Ivan skrev:Føler med dig. Man kan købe 3.0TDI'er for rimelige penge, men skal have et vist budget til driftomkostninger og især reparationer, når der "sker" noget. :(

Skulle betale 5K for nye for-bremser, som jeg til gengæld havde kørt med i 5,5 år/60 km uden knas og kun blev skiftet, fordi de var på minimumstolerancer - ikke fordi jeg syntes, de bremsede dårligt overhovedet.

Jeg får dækket 100% (70% Audi, 30% Audi Fredericia pga. al service er foretaget på Audi-værsteder) for rust i 2 forskærme, 4 døre, 2 vanger og indvendig bagklap. (y)

Men havde denne meget kedelige oplevelse med http://www.christen-agerley.dk/, hvor de "amatør'ede" med et gløderør, som jeg senere har lært, med stor sandsynlighed kunne have været fjernet, med "professionelle" metoder... :-&

viewtopic.php?f=19&t=29939&hilit=+agerley

Ved senere service 2012 Autohaus-Kaim i Leck, nævnede jeg det problemfyldte glødrør. Mekaniker mente ikke det var noget problem, man da han og tre andre mekanikere stod med hovedet under motorhjelmen, blev jeg noget betænkelig. Det viste sig senere, at toppen var brækket af gløderøret.

Én situation er, når dele bliver slidt m.m., men når man som trofast Audi-kunde oplever et Audi-værksted, der laver "puha", synes jeg kulance burde komme på banen i et eller andet omfang.

Hvilken motorkode har du?
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"