Tikke/skralde-lyd ved koldstart

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Brugeravatar
Musclecarsdk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 14
Tilmeldt: 4/02/2014 10:54
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Tikke/skralde-lyd ved koldstart

Indlæg af Musclecarsdk »

Hejsa!

Har en 2005 A6 med 2,4 som når den bliver startet om morgenen har en tikke/skraldelyd som forsvinder i løbet af 10-30 sekunder. Har kunne læse det måske kunne være noget knastkæde, motorophæng, medløberhjul eller noget A/C kobling. Nogle hints til hvordan man nemmest tjekker de forskellige ting. Er vant til at rode med en gammel bil men det her er jo lidt noget andet...
Audi A6 2,4
1968 Chevrolet Camaro
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: Tikke/skralde-lyd ved koldstart

Indlæg af morten00 »

Musclecarsdk skrev:Hejsa!

Har en 2005 A6 med 2,4 som når den bliver startet om morgenen har en tikke/skraldelyd som forsvinder i løbet af 10-30 sekunder. Har kunne læse det måske kunne være noget knastkæde, motorophæng, medløberhjul eller noget A/C kobling. Nogle hints til hvordan man nemmest tjekker de forskellige ting. Er vant til at rode med en gammel bil men det her er jo lidt noget andet...
Prøv at se her og prøv også linket nederst i tråden viewtopic.php?f=23&t=33835

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Brugeravatar
audi5e
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 251
Tilmeldt: 30/12/2004 21:32
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Tikke/skralde-lyd ved koldstart

Indlæg af audi5e »

Hej,

Øv, det lyder som kæderne...jeg læste om bruger herinde som nævnte, at man kun behøvede at skifte de 2 øverste kæder - da det var denne der var problemet og det kunne gøres uden motoren skulle ud...jeg kan ikke huske hvad han hed...men prøv at Google løsningen...
Venlig Hilsen Martin

2012-???? Audi Q7 3.0 TDI - Årgang 2008 - Fuld afgift :)
2000-2012 Audi A4 Avant 2.4 - Årgang 2000
2003-2007 Audi 100 Avant 2.3E - Årgang 1992
1998-2000 Audi A4 Avant 1.8 - Årgang 1998
1996-1998 Audi 100 2.0 5E - Årgang 1989

Elsawin 4.0 UK
ETKA 7.3 DK
Brugeravatar
Musclecarsdk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 14
Tilmeldt: 4/02/2014 10:54
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Tikke/skralde-lyd ved koldstart

Indlæg af Musclecarsdk »

Tak for svarene! Kan dog ikke finde det vedr. skift af de to øverste knastkæder.... Kan man se om det kan "nøjes" med skift af de to med en tester?

Fedt med en bil man har haft under en uge.... :(

Det virker bare dumt at splitte det hele ad hvis det så viser sig at være koblingen til A/C'en.
Audi A6 2,4
1968 Chevrolet Camaro
LKA63
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 466
Tilmeldt: 15/02/2010 15:55
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Tikke/skralde-lyd ved koldstart

Indlæg af LKA63 »

Lyder som den tidligere ejer har solgt dig en bil med defekt motor :(
MVH. Lars
Audi A6 2,0 TDI limo årgang 2005, BLB, 140 hk.
VCDS 11.11.4
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Tikke/skralde-lyd ved koldstart

Indlæg af SorenR »

Olietryk og hydrauliske ventilløftere ??
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Musclecarsdk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 14
Tilmeldt: 4/02/2014 10:54
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Tikke/skralde-lyd ved koldstart

Indlæg af Musclecarsdk »

Havde det været på en gammel bil, ville jeg straks sige det var løfterne der lige skulle "pumpes op" af olietrykket men ved ikke om det kan forekomme her også?
Er ved at læse alle de tråde jeg kan finde om det men synes ikke helt det lyder som lyden på min bil. De snakker om 2-3 sekunder eller hele tiden hver gang de starter, hvor min tikker i 10-30 sekunder og så er der ikke en lyd mere, heller ikke ved start igen når den er varm.

Det skal så siges at den ellers kører kanon uden at slå en forkert skid og tikkelyden er ikke høj nok til at konen har lagt mærke til den...
Audi A6 2,4
1968 Chevrolet Camaro
Brugeravatar
HPO
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1344
Tilmeldt: 18/11/2006 18:53
Geografisk sted: København

Re: Tikke/skralde-lyd ved koldstart

Indlæg af HPO »

Musclecarsdk skrev:Havde det været på en gammel bil, ville jeg straks sige det var løfterne der lige skulle "pumpes op" af olietrykket men ved ikke om det kan forekomme her også?
Er ved at læse alle de tråde jeg kan finde om det men synes ikke helt det lyder som lyden på min bil. De snakker om 2-3 sekunder eller hele tiden hver gang de starter, hvor min tikker i 10-30 sekunder og så er der ikke en lyd mere, heller ikke ved start igen når den er varm.

Det skal så siges at den ellers kører kanon uden at slå en forkert skid og tikkelyden er ikke høj nok til at konen har lagt mærke til den...


Har du købt den privat ??

Hvad med at prøve en Bell add kur
Lille ny på vej hjem

http://www.audiclub.dk/biler/bil.php?id=192
---------------------------------

Ford Transit 300M 2,2 tdci 2007

Jeep Grand Cherokee 2,7 crd 2003
Brugeravatar
Musclecarsdk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 14
Tilmeldt: 4/02/2014 10:54
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Tikke/skralde-lyd ved koldstart

Indlæg af Musclecarsdk »

HPO skrev:Har du købt den privat ??

Hvad med at prøve en Bell add kur


Ja det har jeg. Må vist ud og lytte nærmere efter for det kan vist være en hel del ting efter en aften med læsning...

Bell add kur??

Kan se nogle har haft en tilsvarende lyd fordi slangen til vakumpumpen sad løst. Det er da et problem der er til at overse hvis det er tilfældet :)
Audi A6 2,4
1968 Chevrolet Camaro
Brugeravatar
HPO
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1344
Tilmeldt: 18/11/2006 18:53
Geografisk sted: København

Re: Tikke/skralde-lyd ved koldstart

Indlæg af HPO »

Jeps Bell Add har noget olie service rens som renser og giver bedre smøring,bruges ifb olieskift

Findes bla hos [url]landberg.dk[/url]
Lille ny på vej hjem

http://www.audiclub.dk/biler/bil.php?id=192
---------------------------------

Ford Transit 300M 2,2 tdci 2007

Jeep Grand Cherokee 2,7 crd 2003
Brugeravatar
Musclecarsdk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 14
Tilmeldt: 4/02/2014 10:54
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Tikke/skralde-lyd ved koldstart

Indlæg af Musclecarsdk »

Nå, kan konstatere at det kun kommer fra højre side (passagersiden) af motoren og det stopper brat efter lidt tid, hvorefter der intet er at høre. Så vidt jeg kan forstå, er problemet med kædestrammeren normalt kun et par sekunders tikken?

Har altid tilføjet lidt Danco Oil Tec 2000 på mine biler men det renser ikke. Kunne være det var værd at prøve. Det er lidt skod med sådan en lyd...
Audi A6 2,4
1968 Chevrolet Camaro
Brugeravatar
HPO
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1344
Tilmeldt: 18/11/2006 18:53
Geografisk sted: København

Re: Tikke/skralde-lyd ved koldstart

Indlæg af HPO »

tjaa jeg får skiftet kæder på min A3 i næste uge samt det løse 19K

På min model er det oliepumpen som er synderen,og nu er kæderne for lange,kan ses med vcds i måleblok 208+209 i motorstyring på min
model.

Hvis du er heldig så er det kun en strammer på din når den "bare" rasler
Lille ny på vej hjem

http://www.audiclub.dk/biler/bil.php?id=192
---------------------------------

Ford Transit 300M 2,2 tdci 2007

Jeep Grand Cherokee 2,7 crd 2003
Brugeravatar
Musclecarsdk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 14
Tilmeldt: 4/02/2014 10:54
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Tikke/skralde-lyd ved koldstart

Indlæg af Musclecarsdk »

Okay. Kunne være jeg skulle se om jeg kunne finde en med sådan en tester.... :)
Audi A6 2,4
1968 Chevrolet Camaro
LKA63
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 466
Tilmeldt: 15/02/2010 15:55
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Tikke/skralde-lyd ved koldstart

Indlæg af LKA63 »

Musclecarsdk skrev:Okay. Kunne være jeg skulle se om jeg kunne finde en med sådan en tester.... :)


Sådan nogle nørder som os kan ikke undvære en tester :)
MVH. Lars
Audi A6 2,0 TDI limo årgang 2005, BLB, 140 hk.
VCDS 11.11.4
Brugeravatar
Musclecarsdk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 14
Tilmeldt: 4/02/2014 10:54
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Tikke/skralde-lyd ved koldstart

Indlæg af Musclecarsdk »

LKA63 skrev:
Musclecarsdk skrev:Okay. Kunne være jeg skulle se om jeg kunne finde en med sådan en tester.... :)


Sådan nogle nørder som os kan ikke undvære en tester :)


He he! God pointe! Nogle nørder på Fyn? Kan se der er et hav af forskellige testere men spørgsmålet er om sådan en håndholdt til 250 kr er god nok eller der skal en computer til.
Audi A6 2,4
1968 Chevrolet Camaro
Brugeravatar
Musclecarsdk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 14
Tilmeldt: 4/02/2014 10:54
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Tikke/skralde-lyd ved koldstart

Indlæg af Musclecarsdk »

En lille update... En vældig flink herre herinde fra, tilbød at udlæse fejlkoder på bilen. Den kom med fejl på knastventilerne (N205) og så på en termostat som jeg næsten selv havde gættet, ud fra den lidt lave temperatur den holdt sig (75-80 grader). Termostaten er bestilt og bliver skiftet så snart den kommer frem samt en Bell Add kur.
Knastventilerne fik jeg søgt lidt på og kunne læse mig frem til at de på W8'erne havde en del problemer med at de kunne "hænge". Et af tippene var at forsøge at give dem et "elektro-chock". De opererer normalt fra 0-5v og ved at give dem nogle impulser på 12v, skulle de kunne "ryste" sig løs og virke igen. Det prøvede jeg og indtil videre har den ikke tikket mere ved start. Operationen tog ca 5 min. og krævede bare man tog stikket af ventilen, fandt 12v (et andet bilbatteri) og nogle ledninger med nogle små ben/stik til at ramme polerne nede i stikket. Jeg håber det var løsningen på problemet men det vil en ny fejllæsning nok vise :) Bedst af alt (hvis det virker) var at jeg sparede 20k på 5 min og har lært en masse om VCDS :D
Audi A6 2,4
1968 Chevrolet Camaro
Brugeravatar
CN
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1136
Tilmeldt: 16/10/2006 17:06
Geografisk sted: Sjælland

Re: Tikke/skralde-lyd ved koldstart

Indlæg af CN »

Fedt du fandt fejlen VCDS og Google er din ven 8) og så uden de store udgifter gad vide hvad sådan en tur hos Audi havde kostet :D
Carsten
Blenster
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 455
Tilmeldt: 28/06/2013 22:17
Geografisk sted: København

Re: Tikke/skralde-lyd ved koldstart

Indlæg af Blenster »

Hej,
Har samme kæde udfordring - dog kun ved kold start og det stopper med det samme, når olien er i gang.
Hvor længe hjalp løsningen med at give strøm? Er ikke helt med på hvilket stik der skal tages fra og gives stød i .. Men måske en mekaniker ved dette :)
Mvh Peter
Mvh Peter Blenster

Nuværende: Audi A6 2.4 V6 BDV 125 KW 4B Avant 2003 - Multitronic og beige læder kabine. Farve LZ9W, med 209.000 km på bagen.

Tidligere: Audi A6 2,4 V6 30V AGA 121KW 4B Avant 1998 - lige kørt til med 268.XXX km ish. Solgt

Solgt: Audi 80 2.0E B4 Avant 1995 gået 278.000 km. i fin form.

Drømme bil: RS6 Avant gerne helt ny ..
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: Tikke/skralde-lyd ved koldstart

Indlæg af kimenemark »

Har også læst om 12v "stød" metoden, men har du prøvet at køre en aktuator-test i VCDS først?
Om ikke andet kan du høre om de reagerer.
Syntes de voldtager de ventiler lidt med op til 20min påvirkning i hver retning (først + til den ene pol og derefter til den anden)... jeg ville prøve en aktuator-test først :-k

Jeg har også haft tikken, men kun de første 2-3 sekunder. Har lige hældt 0W-30 på min ved olieskifte (før 5W-30) og nu hører jeg kun noget i max 1sek.
Min skulle efter sigende (forhandler) have fået skiftet kæder ved 200.000km... har nu gået godt og vel 430K 8)
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Tikke/skralde-lyd ved koldstart

Indlæg af SorenR »

kimenemark skrev:Har også læst om 12v "stød" metoden, men har du prøvet at køre en aktuator-test i VCDS først?
Om ikke andet kan du høre om de reagerer.
Syntes de voldtager de ventiler lidt med op til 20min påvirkning i hver retning (først + til den ene pol og derefter til den anden)... jeg ville prøve en aktuator-test først :-k

Jeg har også haft tikken, men kun de første 2-3 sekunder. Har lige hældt 0W-30 på min ved olieskifte (før 5W-30) og nu hører jeg kun noget i max 1sek.
Min skulle efter sigende (forhandler) have fået skiftet kæder ved 200.000km... har nu gået godt og vel 430K 8)

Konens Golf I Cab tikker også volsomt ved koldstart, når der er tynd olie på - det er ventilløfterne der snakker indtil der bliver bygget tryk. 15W-40 olie har stort set løst problemet - man må forvente at der kommer lidt større tolerancer på en 1.8L 8V efter 400.000+ km.
Olietrykket er ellers i orden - lampen lyser først når der mangler knapt 3L olie. Så skal jeg bare tappe den sidste 1/2 liter af, skifte filteret og fylde op igen :evil:
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"