Side 1 af 2

Skift af Pumpedyse i A6 4F 2.0 TDI BRE

: 1/08/2010 18:11
af PEB
Skift af Pumpedyse i A6 4F 2.0 TDI BRE

Min motor har i længere tid haft små rystelser, især i tomgang og mest under acceleration. Nogen gange trak motoren helt normalt, så fejlen var altså periodisk. Dette fik mig til at udelukke en defekt ventil eller et revnet topstykke.
Nogle gange var det som om motoren kun trak på tre cylindre og rystede meget i tomgang.
Jeg prøvede i første omgang at lukke af for EGR ventilen. Det kræver endvidere en ændring i motorens software, da der eller vil komme en EGR fejl. Dette hjalp en smule, men problemet var der stadig, så videre søgning var nødvendig.
Jeg har hele tiden haft mistanke til en defekt pumpedyse.
En måling med VCDS i motor [01] kanal 13 gav dette resultat:

Se billede "VCDS before"

Pumpedyse nummer to ser ud til at være synderen. Motorens tomgangsstabilisering vil hele tiden forsøge at bringe motoren i balance ved enten at tilføje eller fjerne brændstof fra en eller flere dyser, hvis der bliver målt vibrationer. På VCDS ses at dyse nummer to får tilført meget brændstof og det kan der være flere grunde til. En ventil kan være utæt, men som tidligere nævnt har jeg udelukket dette pga. at fejlen optræder periodisk.
Kig på data for cylinder et og to. Da der bliver tilført mere brændstof til dyse nr. to fjernes der tilsvarende mængde fra dyse nr. 1 for at bringe balance i motoren. Det giver en dårligere ydelse fra motoren. De fire tal skal så vidt muligt altid sammenlagt give 0. Ydergrænserne er -2.5 og + 2.5 og forskellen må ikke være større end 3. I min måling var forskellen over 3.

En ombytningspumpedyse blev bestilt ved AZF i Tyskland. Jeg havde den næste dag. Super service fra Nicole.
Audi nr. 03G 130 073GX (X betyder ombytning og dermed billigere pris)




Motorafdækningen afmonteres. Trækkes blot opad.
Slangen til krumtaphusudluftning og vacuumslangen på ventildækslet afmonteres.

De 11 torx bolte i ventildækslet løsnes i nedenstående rækkefølge.
NB: De skal ikke skrues helt op af dækslet. De bliver siddende i dækslet.

Se billede SAM_1006

Se billede SAM_1007

Her ses nederst de fire store vippearme til pumpedyserne.

Se billede SAM_1009

Nærbillede af vippearmene for cylinder et og to. Læg mærke til rullen der kører på knastakslen for at mindske slid på knasten. Pumpedyserne sidder under den øverste ende af vippearmene. Der sidder en torx justeringsskrue med en kontramøtrik på vippearmen.
De fire vippearme afmonteres ved først at løsne bolt et, tre og fem. Derefter løsnes bolt to og fire skiftevis lidt af gangen, indtil hele herligheden kan frigøres. Lad boltene sidde ellers glider vippearmene af akslen. De bliver ikke fastholdt sideværts. Vippearmene med aksel fjernes.
Ledningerne sort, orange, blå og grøn er til gløderørene.

Se billede SAM_1015

Nedenfor ses ledningerne til pumpedyserne. Ledningsfarve, gul/brun, rød/brun, hvid/brun.

Se billede SAM_1010

Stikkene til pumpedyserne og gløderørene afmonteres og de tre torx skruer til hele ledningsarrangementet afmonteres. Derefter kan hele arrangementet forsigtigt lægges til side.

Selve pumpedysen sidder fast med to lange torx bolte. Disse afmonteres og pumpedysen kan med forsigtighed trækkes lige op. Jeg anvendte en almindelig aftrækker som jeg lod trykke på et stykke tværgående metal. Desværre fik jeg ikke taget et billede af det.

Dysen ser meget sodet ud og en stor del af det sod er resultatet af udstødningstilbageføringen (EGR). Det er ikke godt for motoren (dyser og ventiler). Det kan derfor være en god idé at afblænde EGR ventilen. Der kan fås en pakning med et 9 mm hul i, som ikke kræver omprogrammering af motorstyringen. Pakningen har nummer 028 131 547 B. Dette reducerer mængden af sod i indsugningen betragteligt, men det mest effektive er en total afblænding. (Det er muligvis ikke tilladt at udføre denne ombygning).

Se billede SAM_1020

Her er en sammenligning mellem den gamle og den nye dyse. Der sidder seks små huller i enden af dysen hvor brændstoffet bliver sprøjtet ind i brændkammeret. Det kommer ind med ca. 2050 BAR, så der er tryk på!

Se billede SAM_1023

Se billede SAM_1025

Om årsagen til udsætterne er sod på dysen eller om der er en intern fejl i dysen ved jeg ikke.

Her er dysen afmonteret. De fire vippearme til ventilerne kan også ses på billedet. De to til højre er indsugning og de to til venstre er udstødning. Læg også her mærke til rullerne på vippearmene (minimerer slid). Knastaksel til indsugning øverst. Pumpedyserne bliver drevet af knastakslen til udstødningsventilerne.

Se billede SAM_1029

Den nye pumpedyse monteres med to nye torx bolte. Det er strækbolte og må derfor kun anvendes én gang. Husk at få dysen helt ned i sædet inden boltene spændes. Boltene spændes med 3 Nm plus 90 grader, plus 180 grader.

Se billede SAM_1031

Akslen med de fire store vippearme monteres igen. Det er ligeledes strækbolte og nye bolte skal monteres. Først spændes bolt to og fire skiftevis lidt af gangen indtil akslen ligger an. Derefter spændes boltene et, tre og fem til anlæg og derefter med 20 Nm plus 90 grader. Til sidst spændes boltene to og fire, ligeledes med 20 Nm plus 90 grader.

Til sidst skal vippearmene til pumpedyserne justeres. Jeg justerede alle fire, når jeg nu var i gang. Kontramøtrikkerne løsnes og justeringsskruerne skrues op indtil det er vippearmen og ikke justeringsskruen der har kontakt med pumpedysen. (fjederskålen).
Den vippearm der skal justeres skal bringes på toppen af knasten. Dette gøres ved at bilen (med manuelt gear) i fjerde gear trækkes eller skubbes indtil knasten står i top. Hvordan ved man så hvornår den står i top?
Det gør man ved hjælp af et måleur der måler på vippearmen i den modsatte ende. Se billede nedenfor.

Se billede SAM_1033

Når enden med kontramøtrikken står så lavt som muligt, skrues (den nye) justeringsskrue nedad indtil der mærkes tydeligt modstand, derefter 180 grader tilbage. Kontramøtrikken spændes med 30 Nm (uden at justeringsskruen må flytte sig).
Ventildækslet monteres ved at spænde boltene med 10 Nm i følgende rækkefølge:

Se billede SAM_1006


Færdig

Se billede SAM_1005


Tallene fra måleblok 13 ser nu således ud:

Se billede "VCDS after"




Det var som at få en ny motor. Den kører helt perfekt nu. Det er dejligt.
Pris 3500,-kr., plus nogle timers arbejde.
Selvgjort er velgjort. :-)


God arbejdslyst 8)

© Poul Erik Bech

Se evt. pdf fil.

Re: Skift af Pumpedyse i A6 4F 2.0 TDI BRE

: 1/08/2010 18:48
af LKA63
Hej Poul Erik og tak for sidst.

Super indlæg og rigtig godt ilustreret med foto og det hele - rigtig godt gået (y) Du må ha´nogle gode værkstedsmanualer.
Nu ved jeg hvor hjælpen skal findes (dette indlæg), hvis problemet skulle opstå for min motor. [-o<

Lars

Re: Skift af Pumpedyse i A6 4F 2.0 TDI BRE

: 1/08/2010 20:33
af BRA
Hej Poul Erik.

Super godt skrevet og illustreret forklaring.

Angående sod har jeg en erfaring jeg kan dele med Jer.

Jeg havde tidligere en Skoda Oktavia 1,9 TDI, som ved ganske alm bykørsel med jævn fart begyndte at ryge mere og mere.
Skal lige nævne at motoren gik upåklageligt - ingen urolig tomgang eller lignende.
Kørte til Skoda, hvor de ikke kunne se ( udlæse ) nogen fejl.
Kort efter en tur til Tyskland, hvor jeg tankede Shell V power diesel ( ved ikke om det stadig findes ) og så fik den ellers en frisk tur med lidt fuldgas perioder.
Det efterfølgende halve år jeg havde bilen, var der ikke antydning af røg.
Min konklution er at kombinationen af de tilsætningsstoffer der er i V power, og en god gang frisk kørsel over et stykke tid, har "renset" motoren i en vis grad.

Venlig hilsen

Benny

Re: Skift af Pumpedyse i A6 4F 2.0 TDI BRE

: 1/08/2010 20:41
af Avantismo
God artikel. (y)

Re: Skift af Pumpedyse i A6 4F 2.0 TDI BRE

: 1/08/2010 20:46
af Reher
Shell V-power diesel findes stadig - tankede det så sent som i går på Shell tanken syd for Hamborg.
Har lagt mærke til det er ikke på alle Shell stationer det findes.

Bilen går meget bedre på det - det minimere den turbotøven en 2,5 TDI lider lidt af.

Re: Skift af Pumpedyse i A6 4F 2.0 TDI BRE

: 1/08/2010 21:23
af Rolig
Rigtigt god indlæg (y)

Re: Skift af Pumpedyse i A6 4F 2.0 TDI BRE

: 2/08/2010 18:46
af cillecille1
Super indlæg.

Jeg har fuldstændig samme problem med min Audi A4 2,0 TDI Avant
Motor : BLB 8E

Er det noget du eventuelt optræder med og lave? selvfølgelig mod betaling :)

Re: Skift af Pumpedyse i A6 4F 2.0 TDI BRE

: 2/08/2010 22:01
af PEB
Ja, det kan vi godt finde ud af.

Re: Skift af Pumpedyse i A6 4F 2.0 TDI BRE

: 2/08/2010 22:17
af Reno
Herligt med sådan en let og overskuelig videndeling, du er bare så go (y)

Re: Skift af Pumpedyse i A6 4F 2.0 TDI BRE

: 4/08/2010 15:48
af LAL
Hej PEB

Jeg har også en A6 2.0 TDI, som af og til opfører sig på lignende måde. Det er mest ved 1500 omdrejninger, at den ligesom hugger lidt. Nogle gange mere, andre gange slet ikke. Den starter også enormt hårdt ind imellem, men igen periodisk, da den andre gange starter som den skal.

Oftest bliver den hårde start efterfulgt af den nævnte huggen/rysten, og den er også længe om at "bruse af" ved nedbremsninger.

Kan det være samme problem mon? Jeg har flere gange haft tester på, men det står vel ikke som en decideret fejlmelding eller...?

Tænker at det måske ellers er multitronicgearkassen, den skal til at have skiftet olie.

Re: Skift af Pumpedyse i A6 4F 2.0 TDI BRE

: 4/08/2010 21:18
af Gekko
PEB ultra respekt for din fingerfærdighed ;) Hvor mange km har din bil gået før du fik problemet?

Re: Skift af Pumpedyse i A6 4F 2.0 TDI BRE

: 4/08/2010 21:44
af BRM
Hej Poul Erik

Her luret lidt på din billeder og under mig lidt over hvad det er for et måleindstrument du har gang i på billede SAM_1033
og hvad det er du måler ?? :mrgreen:

Re: Skift af Pumpedyse i A6 4F 2.0 TDI BRE

: 5/08/2010 06:43
af LKA63
Det har jeg også undret mig over.

Poul Erik du må ha´en god værkstedsmanual med alle de detaljer du nævner - rækkefølgen ved spænding af bolte - hvor mange newton meter ved tilspænding ovs.... Vil du løfte sløret hvor man kan anskaffe sig en sådan. Jeg har længe ledt efter god værkstedshåndbog :D

Re: Skift af Pumpedyse i A6 4F 2.0 TDI BRE

: 5/08/2010 07:13
af DrKoch
LKA63 skrev:Det har jeg også undret mig over.

Poul Erik du må ha´en god værkstedsmanual med alle de detaljer du nævner - rækkefølgen ved spænding af bolte - hvor mange newton meter ved tilspænding ovs.... Vil du løfte sløret hvor man kan anskaffe sig en sådan. Jeg har længe ledt efter god værkstedshåndbog :D

samme her... Det kunne være skønt med sådan en :-)

Re: Skift af Pumpedyse i A6 4F 2.0 TDI BRE

: 5/08/2010 11:59
af PEB
BRM skrev:Hej Poul Erik

Her luret lidt på din billeder og under mig lidt over hvad det er for et måleindstrument du har gang i på billede SAM_1033
og hvad det er du måler ?? :mrgreen:


Det forklarer jeg i teksten. Har du læst den?

Re: Skift af Pumpedyse i A6 4F 2.0 TDI BRE

: 7/08/2010 09:07
af BRM
PEB skrev:
BRM skrev:Hej Poul Erik

Her luret lidt på din billeder og under mig lidt over hvad det er for et måleindstrument du har gang i på billede SAM_1033
og hvad det er du måler ?? :mrgreen:


Det forklarer jeg i teksten. Har du læst den?


:roll: Noget med "Som f...... læser biblen" .... :evil: yes nu har jeg læst......og tak

Re: Skift af Pumpedyse i A6 4F 2.0 TDI BRE

: 7/08/2010 16:02
af ZB
Har en A6 2,0 TDI med motorkoden BLB (Motoren har kørt 127000 km), og har heldigvis ikke haft nogle af de overnævnte problemer indtil videre. Håber det forbliver sådan [-o< :D

Re: Skift af Pumpedyse i A6 4F 2.0 TDI BRE

: 7/08/2010 18:17
af PEB
Gekko skrev:PEB ultra respekt for din fingerfærdighed ;) Hvor mange km har din bil gået før du fik problemet?


Min har nu kørt 193.000, men den har egentlig haft lidt rysteri lige siden jeg fik den, 160.000 km, så dysen har nok været dårlig i lang tid.

Re: Skift af Pumpedyse i A6 4F 2.0 TDI BRE

: 8/08/2010 12:01
af cillecille1
Hej igen

Min A4 2,0 TDI avant har rundet de 180000 km også med en defekt dyse de sidste 10000 km :oops: er der noget man skal være specielt opmærksom på med sådan en bil med de km?

Re: Skift af Pumpedyse i A6 4F 2.0 TDI BRE

: 13/08/2010 11:34
af DrKoch
Hej PEB
Har målt på min egen motor.

Når jeg kigger på dyserne, så er der lidt forskelligt tryk, men ikke med en forskel på over 3 som du skriver tidligere. Betyder det at det IKKE er dyserne der er rod med (tænker helt klart i banen af det med EGR ventilen, som nævnt i anden tråd)?

Har jo også fået renset dyserne i rensemaskine hos SMC for ca 3-4 måneder siden, og det gjorde ingen forskel på problemet andet end 7000 kroner mindre i pungen :-)

Mvh lars