Skift af Pumpedyse i A6 4F 2.0 TDI BRE
: 1/08/2010 18:11
Skift af Pumpedyse i A6 4F 2.0 TDI BRE
Min motor har i længere tid haft små rystelser, især i tomgang og mest under acceleration. Nogen gange trak motoren helt normalt, så fejlen var altså periodisk. Dette fik mig til at udelukke en defekt ventil eller et revnet topstykke.
Nogle gange var det som om motoren kun trak på tre cylindre og rystede meget i tomgang.
Jeg prøvede i første omgang at lukke af for EGR ventilen. Det kræver endvidere en ændring i motorens software, da der eller vil komme en EGR fejl. Dette hjalp en smule, men problemet var der stadig, så videre søgning var nødvendig.
Jeg har hele tiden haft mistanke til en defekt pumpedyse.
En måling med VCDS i motor [01] kanal 13 gav dette resultat:
Se billede "VCDS before"
Pumpedyse nummer to ser ud til at være synderen. Motorens tomgangsstabilisering vil hele tiden forsøge at bringe motoren i balance ved enten at tilføje eller fjerne brændstof fra en eller flere dyser, hvis der bliver målt vibrationer. På VCDS ses at dyse nummer to får tilført meget brændstof og det kan der være flere grunde til. En ventil kan være utæt, men som tidligere nævnt har jeg udelukket dette pga. at fejlen optræder periodisk.
Kig på data for cylinder et og to. Da der bliver tilført mere brændstof til dyse nr. to fjernes der tilsvarende mængde fra dyse nr. 1 for at bringe balance i motoren. Det giver en dårligere ydelse fra motoren. De fire tal skal så vidt muligt altid sammenlagt give 0. Ydergrænserne er -2.5 og + 2.5 og forskellen må ikke være større end 3. I min måling var forskellen over 3.
En ombytningspumpedyse blev bestilt ved AZF i Tyskland. Jeg havde den næste dag. Super service fra Nicole.
Audi nr. 03G 130 073GX (X betyder ombytning og dermed billigere pris)
Motorafdækningen afmonteres. Trækkes blot opad.
Slangen til krumtaphusudluftning og vacuumslangen på ventildækslet afmonteres.
De 11 torx bolte i ventildækslet løsnes i nedenstående rækkefølge.
NB: De skal ikke skrues helt op af dækslet. De bliver siddende i dækslet.
Se billede SAM_1006
Se billede SAM_1007
Her ses nederst de fire store vippearme til pumpedyserne.
Se billede SAM_1009
Nærbillede af vippearmene for cylinder et og to. Læg mærke til rullen der kører på knastakslen for at mindske slid på knasten. Pumpedyserne sidder under den øverste ende af vippearmene. Der sidder en torx justeringsskrue med en kontramøtrik på vippearmen.
De fire vippearme afmonteres ved først at løsne bolt et, tre og fem. Derefter løsnes bolt to og fire skiftevis lidt af gangen, indtil hele herligheden kan frigøres. Lad boltene sidde ellers glider vippearmene af akslen. De bliver ikke fastholdt sideværts. Vippearmene med aksel fjernes.
Ledningerne sort, orange, blå og grøn er til gløderørene.
Se billede SAM_1015
Nedenfor ses ledningerne til pumpedyserne. Ledningsfarve, gul/brun, rød/brun, hvid/brun.
Se billede SAM_1010
Stikkene til pumpedyserne og gløderørene afmonteres og de tre torx skruer til hele ledningsarrangementet afmonteres. Derefter kan hele arrangementet forsigtigt lægges til side.
Selve pumpedysen sidder fast med to lange torx bolte. Disse afmonteres og pumpedysen kan med forsigtighed trækkes lige op. Jeg anvendte en almindelig aftrækker som jeg lod trykke på et stykke tværgående metal. Desværre fik jeg ikke taget et billede af det.
Dysen ser meget sodet ud og en stor del af det sod er resultatet af udstødningstilbageføringen (EGR). Det er ikke godt for motoren (dyser og ventiler). Det kan derfor være en god idé at afblænde EGR ventilen. Der kan fås en pakning med et 9 mm hul i, som ikke kræver omprogrammering af motorstyringen. Pakningen har nummer 028 131 547 B. Dette reducerer mængden af sod i indsugningen betragteligt, men det mest effektive er en total afblænding. (Det er muligvis ikke tilladt at udføre denne ombygning).
Se billede SAM_1020
Her er en sammenligning mellem den gamle og den nye dyse. Der sidder seks små huller i enden af dysen hvor brændstoffet bliver sprøjtet ind i brændkammeret. Det kommer ind med ca. 2050 BAR, så der er tryk på!
Se billede SAM_1023
Se billede SAM_1025
Om årsagen til udsætterne er sod på dysen eller om der er en intern fejl i dysen ved jeg ikke.
Her er dysen afmonteret. De fire vippearme til ventilerne kan også ses på billedet. De to til højre er indsugning og de to til venstre er udstødning. Læg også her mærke til rullerne på vippearmene (minimerer slid). Knastaksel til indsugning øverst. Pumpedyserne bliver drevet af knastakslen til udstødningsventilerne.
Se billede SAM_1029
Den nye pumpedyse monteres med to nye torx bolte. Det er strækbolte og må derfor kun anvendes én gang. Husk at få dysen helt ned i sædet inden boltene spændes. Boltene spændes med 3 Nm plus 90 grader, plus 180 grader.
Se billede SAM_1031
Akslen med de fire store vippearme monteres igen. Det er ligeledes strækbolte og nye bolte skal monteres. Først spændes bolt to og fire skiftevis lidt af gangen indtil akslen ligger an. Derefter spændes boltene et, tre og fem til anlæg og derefter med 20 Nm plus 90 grader. Til sidst spændes boltene to og fire, ligeledes med 20 Nm plus 90 grader.
Til sidst skal vippearmene til pumpedyserne justeres. Jeg justerede alle fire, når jeg nu var i gang. Kontramøtrikkerne løsnes og justeringsskruerne skrues op indtil det er vippearmen og ikke justeringsskruen der har kontakt med pumpedysen. (fjederskålen).
Den vippearm der skal justeres skal bringes på toppen af knasten. Dette gøres ved at bilen (med manuelt gear) i fjerde gear trækkes eller skubbes indtil knasten står i top. Hvordan ved man så hvornår den står i top?
Det gør man ved hjælp af et måleur der måler på vippearmen i den modsatte ende. Se billede nedenfor.
Se billede SAM_1033
Når enden med kontramøtrikken står så lavt som muligt, skrues (den nye) justeringsskrue nedad indtil der mærkes tydeligt modstand, derefter 180 grader tilbage. Kontramøtrikken spændes med 30 Nm (uden at justeringsskruen må flytte sig).
Ventildækslet monteres ved at spænde boltene med 10 Nm i følgende rækkefølge:
Se billede SAM_1006
Færdig
Se billede SAM_1005
Tallene fra måleblok 13 ser nu således ud:
Se billede "VCDS after"
Det var som at få en ny motor. Den kører helt perfekt nu. Det er dejligt.
Pris 3500,-kr., plus nogle timers arbejde.
Selvgjort er velgjort.
God arbejdslyst
© Poul Erik Bech
Se evt. pdf fil.
Min motor har i længere tid haft små rystelser, især i tomgang og mest under acceleration. Nogen gange trak motoren helt normalt, så fejlen var altså periodisk. Dette fik mig til at udelukke en defekt ventil eller et revnet topstykke.
Nogle gange var det som om motoren kun trak på tre cylindre og rystede meget i tomgang.
Jeg prøvede i første omgang at lukke af for EGR ventilen. Det kræver endvidere en ændring i motorens software, da der eller vil komme en EGR fejl. Dette hjalp en smule, men problemet var der stadig, så videre søgning var nødvendig.
Jeg har hele tiden haft mistanke til en defekt pumpedyse.
En måling med VCDS i motor [01] kanal 13 gav dette resultat:
Se billede "VCDS before"
Pumpedyse nummer to ser ud til at være synderen. Motorens tomgangsstabilisering vil hele tiden forsøge at bringe motoren i balance ved enten at tilføje eller fjerne brændstof fra en eller flere dyser, hvis der bliver målt vibrationer. På VCDS ses at dyse nummer to får tilført meget brændstof og det kan der være flere grunde til. En ventil kan være utæt, men som tidligere nævnt har jeg udelukket dette pga. at fejlen optræder periodisk.
Kig på data for cylinder et og to. Da der bliver tilført mere brændstof til dyse nr. to fjernes der tilsvarende mængde fra dyse nr. 1 for at bringe balance i motoren. Det giver en dårligere ydelse fra motoren. De fire tal skal så vidt muligt altid sammenlagt give 0. Ydergrænserne er -2.5 og + 2.5 og forskellen må ikke være større end 3. I min måling var forskellen over 3.
En ombytningspumpedyse blev bestilt ved AZF i Tyskland. Jeg havde den næste dag. Super service fra Nicole.
Audi nr. 03G 130 073GX (X betyder ombytning og dermed billigere pris)
Motorafdækningen afmonteres. Trækkes blot opad.
Slangen til krumtaphusudluftning og vacuumslangen på ventildækslet afmonteres.
De 11 torx bolte i ventildækslet løsnes i nedenstående rækkefølge.
NB: De skal ikke skrues helt op af dækslet. De bliver siddende i dækslet.
Se billede SAM_1006
Se billede SAM_1007
Her ses nederst de fire store vippearme til pumpedyserne.
Se billede SAM_1009
Nærbillede af vippearmene for cylinder et og to. Læg mærke til rullen der kører på knastakslen for at mindske slid på knasten. Pumpedyserne sidder under den øverste ende af vippearmene. Der sidder en torx justeringsskrue med en kontramøtrik på vippearmen.
De fire vippearme afmonteres ved først at løsne bolt et, tre og fem. Derefter løsnes bolt to og fire skiftevis lidt af gangen, indtil hele herligheden kan frigøres. Lad boltene sidde ellers glider vippearmene af akslen. De bliver ikke fastholdt sideværts. Vippearmene med aksel fjernes.
Ledningerne sort, orange, blå og grøn er til gløderørene.
Se billede SAM_1015
Nedenfor ses ledningerne til pumpedyserne. Ledningsfarve, gul/brun, rød/brun, hvid/brun.
Se billede SAM_1010
Stikkene til pumpedyserne og gløderørene afmonteres og de tre torx skruer til hele ledningsarrangementet afmonteres. Derefter kan hele arrangementet forsigtigt lægges til side.
Selve pumpedysen sidder fast med to lange torx bolte. Disse afmonteres og pumpedysen kan med forsigtighed trækkes lige op. Jeg anvendte en almindelig aftrækker som jeg lod trykke på et stykke tværgående metal. Desværre fik jeg ikke taget et billede af det.
Dysen ser meget sodet ud og en stor del af det sod er resultatet af udstødningstilbageføringen (EGR). Det er ikke godt for motoren (dyser og ventiler). Det kan derfor være en god idé at afblænde EGR ventilen. Der kan fås en pakning med et 9 mm hul i, som ikke kræver omprogrammering af motorstyringen. Pakningen har nummer 028 131 547 B. Dette reducerer mængden af sod i indsugningen betragteligt, men det mest effektive er en total afblænding. (Det er muligvis ikke tilladt at udføre denne ombygning).
Se billede SAM_1020
Her er en sammenligning mellem den gamle og den nye dyse. Der sidder seks små huller i enden af dysen hvor brændstoffet bliver sprøjtet ind i brændkammeret. Det kommer ind med ca. 2050 BAR, så der er tryk på!
Se billede SAM_1023
Se billede SAM_1025
Om årsagen til udsætterne er sod på dysen eller om der er en intern fejl i dysen ved jeg ikke.
Her er dysen afmonteret. De fire vippearme til ventilerne kan også ses på billedet. De to til højre er indsugning og de to til venstre er udstødning. Læg også her mærke til rullerne på vippearmene (minimerer slid). Knastaksel til indsugning øverst. Pumpedyserne bliver drevet af knastakslen til udstødningsventilerne.
Se billede SAM_1029
Den nye pumpedyse monteres med to nye torx bolte. Det er strækbolte og må derfor kun anvendes én gang. Husk at få dysen helt ned i sædet inden boltene spændes. Boltene spændes med 3 Nm plus 90 grader, plus 180 grader.
Se billede SAM_1031
Akslen med de fire store vippearme monteres igen. Det er ligeledes strækbolte og nye bolte skal monteres. Først spændes bolt to og fire skiftevis lidt af gangen indtil akslen ligger an. Derefter spændes boltene et, tre og fem til anlæg og derefter med 20 Nm plus 90 grader. Til sidst spændes boltene to og fire, ligeledes med 20 Nm plus 90 grader.
Til sidst skal vippearmene til pumpedyserne justeres. Jeg justerede alle fire, når jeg nu var i gang. Kontramøtrikkerne løsnes og justeringsskruerne skrues op indtil det er vippearmen og ikke justeringsskruen der har kontakt med pumpedysen. (fjederskålen).
Den vippearm der skal justeres skal bringes på toppen af knasten. Dette gøres ved at bilen (med manuelt gear) i fjerde gear trækkes eller skubbes indtil knasten står i top. Hvordan ved man så hvornår den står i top?
Det gør man ved hjælp af et måleur der måler på vippearmen i den modsatte ende. Se billede nedenfor.
Se billede SAM_1033
Når enden med kontramøtrikken står så lavt som muligt, skrues (den nye) justeringsskrue nedad indtil der mærkes tydeligt modstand, derefter 180 grader tilbage. Kontramøtrikken spændes med 30 Nm (uden at justeringsskruen må flytte sig).
Ventildækslet monteres ved at spænde boltene med 10 Nm i følgende rækkefølge:
Se billede SAM_1006
Færdig
Se billede SAM_1005
Tallene fra måleblok 13 ser nu således ud:
Se billede "VCDS after"
Det var som at få en ny motor. Den kører helt perfekt nu. Det er dejligt.
Pris 3500,-kr., plus nogle timers arbejde.
Selvgjort er velgjort.
God arbejdslyst
© Poul Erik Bech
Se evt. pdf fil.