Periodiske klonkelyde...

Her tales om undervogn, støddæmpere, styretøj, mm.
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
ole
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 11
Tilmeldt: 27/01/2003 13:11

Periodiske klonkelyde...

Indlæg af ole »

Hej,

er der nogen som har erfaring med periodiske klonkelyde fra for-undervognen på en Audi 80 fra '92 -følgende er skiftet: stabilisatorkødben, bærearme inkl. kugler og bøs, styrekugler, støddæmpere, ophæng til stabilisator, motorophæng. Kan det evt. være ophængene til forbroen -og hvis, er de besværlige at skifte???

Håber på hjælp da jeg snart er ved at løbe tør for ideer!
Gæst

Indlæg af Gæst »

Hey ole. Det lyder til at jeg står med samme problem som dig. Jeg havde samme problem med periodiske klonkelyde og kunne se at bærearmsbøsningerne var helt færdige så det måtte jo være problemet, de er nu skiftet med samme resultat, det fortsætter Spørgsmål. jeg har nu den teori at det kan være tårnlejerne, som jeg kan se at du heller ikke har skiftet endnu, el. måske har du, da indlægget jo er lidt gammelt. Jeg ville blive rigtig glad hvis du vendte tilbage med om du har fundet grunden el. om du bare er blevet klogere MVH. Brian
P.S min model er Audi 80 B4 Avant fra 93.
ole
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 11
Tilmeldt: 27/01/2003 13:11

Indlæg af ole »

Hej Brian, jeg tror ikke det hjælper at skifte tårnlejerne -disse er også skiftet på min -jeg glemte blot at nævne dem på listen -de er i øvrigt meget nemme at skifte (-og rimeligt billige) -så hvis du har mistanke så prøv -det kan jo være du er heldigere end mig. Jeg har stadig den her underlige periodiske klonk -har lidt mistanke til at motorophængene måske ikke er heeelt korrekt justeret -jeg tror det skal blive mit næste "projekt" (efter jeg får skiftet de bagerste fjedre -den ene knak med et brag mens den stod parkeret i indkørslen!!!)

PS hold mig meget gerne informeret hvis du finder en løsning på dit problem Smiler

Hilsen
Ole
Gæst

Indlæg af Gæst »

Hej.

Min 100 2,2 88 har også ind imellem klonklyd. Jeg har ligeledes skiftet motorophæng, gearkasseophæng, stabilisatorbørsninger, bærearme og styrkugler. Alle bøsning i forbroen er visuelt inspiceret(dvs demonteret enkeltvis) og de var perfekte. Det skyldes sikkert at de sidder godt gemt af vejen oppe i forbroen. Under alle omstændigheder koster de tilsammen ikke mere end godt 500,- (oem).
Derudover har den venstre forfjeder lige knækket et 270 grader stykke af, så den er lige bleve sænket et par cm i den side Danser.

Jeg tror at synderen ligger i aksiallejerne(ikke at forveksle med toplejer!) i fortårnene. Hvis de ikke virker som de skal, vil fjederne når man drejer - vrides. Kører man ved drejning langsomt ned/op/over en kantsten vil fjederen vride sig på plads med et klonk.

Jeg (og en ven) har desuden lige lavet tandremsservice, skiftet remstrammerhjul, vandpumbe og monteret ny køler (original audi akg..66 Euro på ebay Meget glad). Det næste som jeg skal mekke med, er fortårnene.
Dvs. Nye fjedre, Toplejer, aksiallejer, hjullejer samt støvkapper.

Så puha, jeg har dælmer brugt meget tid på den bil det sidste års tid!! OG og og der er stadigt mere jeg skal lave ved den. Nye ydre drivknuder, renovere bagcalibre, renovere styrhus (har købt pakningssæt), nyt bremsetryklager, skifte o ringe på indsprøjtningsdyser,olieskift ,bensinfilter, skifte ventildækselpakning, sporet kræet og som toppings, lade audi lave motorjustering (dvs. justere co2 tal(460 + moms fast pris).

Jeg har ligeledes skiftet/renset hele indsugnings manifold, sat nye slanger, pakninger og spændringe på, samt monteret et komplet svensk fremstillet rustfrit udstødningssystem (18/8 stål). Skiftet hovedkoblingcylinder, slavekoblingscylinder og påmonteret en nyere 130tkm gearkasse(2kkr hos en fynsk ophugger).

Men borset fra det, så er det skam en meget fin bil Sur. Motoren går fint, selv om den pt. er meget sulten. Den får alt for meget at leve af efter at indsugningen er blevet tæt.

Meeen 15 år og 400.000 km sætter sine spor, specielt når den kun lige er blevet nødtørftigt vedligeholdt af audi.

MVH John Bech
Brugeravatar
Jonas
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 480
Tilmeldt: 16/04/2003 18:34
Geografisk sted: København

Indlæg af Jonas »

Hej
Jeg kører i 80 B4, som også lider af klonkelyde fra fjedrene, og har i den forbindelse med interesse studeret aksialleje-teorien i overstående indlæg.
Dog forholder det sig endnu mere graverende i mit ene fjederbens tilfælde, for man behøver hverken at dreje på rattet, eller kører over bump for at fremkalde et klonk, det er nok bare stikke hånden ind og vrikke i fjederen.
Det virker lidt som om lyden opstår, fordi man får fjedren til at bevæge sig i nederste fjederskål. Det er jo metal mod metal, så måske havde det været smart med lidt gummi imellem her.
Kan en fjederskål egentlig blive slidt op?.
Det er ikke fordi jeg sidder og klynker, men det er sku belastende når det klonker!

Hilsen Jonas.
80 Avant 2,8 quattro '93 (muligvis totalskadet efter tyveri) + RS2 '94 + A3 sportback 2,0TFSI quattro '06
VW T4 multivan TDI '02 + VW T5 2,0TDI multivan 180hk DSG

Tidl. Audi: 80 2,6 avant, 80 2,8 sedan, A6 2,6 avant
Brugeravatar
cwolff
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 683
Tilmeldt: 26/05/2004 17:57
Geografisk sted: Lidt udenfor Storkøbenhavn

Indlæg af cwolff »

brian skrev:...jeg har nu den teori at det kan være tårnlejerne, som jeg kan se at du heller ikke har skiftet endnu

Rigtigt - min far havde samme problem med sin 80'er fra 1991 - efter at tårnlejerne blev skiftet gik det i orden...
Audi A4 allroad quattro 2.0 TDI, 2013
VW Up 1.0, 2014

Tidligere biler:
Audi 80S, 1973 — Audi A4 Avant 1.8T, 2006 — Audi A4 1.6, 2001 — Audi A2, 2001 — Audi A4 1.6, 1995
VW Touran 2.0 TDI, 2011 — VW Golf II, 1988
Gæst

Indlæg af Gæst »

har med interesse læst om jeres 'klonkelyde'.
har en 80 2,0 E 1995,150000km., der skaber sig med mellemrum. Ond eller surLyden kommer fra højre forhjul,er metallisk,omdrejningsafhængig,er værst når bilen bare løber f.eks. ned af bakke,men også når den trækker er den gal.lyden reduceres ved udkobling,men forsvinder ikke helt.visuelt er der ikke noget(har haft den på lift) men stadigvæk - 3-4 dage uden noget,derefter 3-4 dage med væmmelig larm.jeg kan selvfølgelig begynde at skifte fra en ende af,men SÅ velhavende er jeg nu heller ikke.motorophænget i højre side har været knækket!!!og er skiftet, men iflg. værkstedet skulle det ikke betyde noget.nogle gode ideer,før jeg kører den i havnen??
Besvar

Tilbage til "Undervogn"