Mislyd fra ratstammen :(

Her tales om undervogn, støddæmpere, styretøj, mm.
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
Brugeravatar
M Bruun
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 127
Tilmeldt: 21/02/2013 19:47
Geografisk sted: Nordjylland

Mislyd fra ratstammen :(

Indlæg af M Bruun »

Hej folkens

Min ratstamme laver en træls pivende lyd. Den har gjort det over et par mdr. og for at afhjælpe det, har mekaniker over 2 gange forsøgt at smøre bøsninger/slæberinge på - desværre uden held.
Er man ude i at skulle skifte hele ratstammen og vil dette kræve kodning af udstyr? Startspærre osv. (kan vel fucke bluetooths osv. op så)

Jeg har lagt nogle videoer ud på tuben:
(et par stykker af dem er lagt ud for at folk kan hjælpe med en vurdering af mislydende fra gearkassen)

http://youtu.be/rm7kfIWn3XY

http://youtu.be/vV6iC_3FO2o

http://youtu.be/NibfILlnUQ0

http://youtu.be/ldTQowlOMdQ

Kender I til noget ala dette?

Mvh Martin
Mvh
Martin

A5 Coupé 07 - 3.0 TDI - quattro - S-line - B&O
Brugeravatar
M Bruun
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 127
Tilmeldt: 21/02/2013 19:47
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Mislyd fra ratstammen :(

Indlæg af M Bruun »

Bilen er på værksted nu og hvis ikke andre ideer kommer frem, skifter de hele ratstammen (8-10000kr) :(
Mvh
Martin

A5 Coupé 07 - 3.0 TDI - quattro - S-line - B&O
Brugeravatar
Logan
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 148
Tilmeldt: 7/08/2007 15:34
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Mislyd fra ratstammen :(

Indlæg af Logan »

Hej,

Hvad endte det med, blev problemet løst ved skift af ratstammen eller noget andet?

Min A6 har nemlig lidt den samme "servo motor" lignende lyd og den ændrer sig lidt når man drejer på rettet.
Nuværende bil: A6 3.0 TDI Avant quattro Tiptr. VAN 2006 C6 4F
Forhenværende bil: A4 2.0 TDI Le Mans Edition Limousine 2007 B7 8E
Endnu en glad Audi kører

Kun lommeuld kommer af ingenting
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: Mislyd fra ratstammen :(

Indlæg af morten00 »

M Bruun skrev:...Min ratstamme laver en træls pivende lyd. Den har gjort det over et par mdr. og for at afhjælpe det, har mekaniker over 2 gange forsøgt at smøre bøsninger/slæberinge på - desværre uden held.
Er man ude i at skulle skifte hele ratstammen og vil dette kræve kodning af udstyr? Startspærre osv. (kan vel fucke bluetooths osv. op så)...
Prøv at se den her tråd hvor der er også er noget som ligner en løsning sidst i tråden (omme på side 3) viewtopic.php?f=325&t=28068

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Brugeravatar
M Bruun
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 127
Tilmeldt: 21/02/2013 19:47
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Mislyd fra ratstammen :(

Indlæg af M Bruun »

Hej Morten,

Tak for input.

Her får du lige en update vedr. min; Jeg havde som sagt bilen på værksted 2 gange, uden det hjalp. Der blev smurt, fedtet og justeret.
Senere opgav jeg denne forhandler - som bilen er købt gennem (Jels Auto) - de formåede ikke at lave fejlen og ej heller tog de det på kulance/garanti - bare ikke i orden!

Nå, nogle mdr. efter - og andre reparationer - fik jeg nok. Den kom til Audi Aalborg og de undersøgte svinet. Under denne operation opdagede man, at servo-olien lignede en mellemting mellem sirup og motorolie. Så vi håbede, at intet havde taget skade og at det ville hjælpe med at få rigtigt olie på. Det hjalp desværre heller ikke. Nu havde årets rep.-beløb løbet på den anden side af 50k. (ikke ifm. pibe-lyd, men andre ting) Så nu var gode råd dyre - der skulle jo også være "tid" til ferie m.m..

En rep. i DE vil koste ca 10k (ny tandstang inkl. mont.) I DK kan den skiftes til en repareret tangstang, for ca. 10k.

Det blev så besluttet, at det skulle være hos - lokale - Audi Aalborg. MEN, så var der lige en tysk kvinde, som mente hun kunne passere mig på en tysk tankstation, og jeg skulle eftergølgende have malet skærm m.m.. derefter er jeg så heldig, at få smadret en rude under en natlig parkering i Aalborg Øst.
Udbedringer efter dette, er først i orden nu (2 mdr. efter). og kostede ifm. selvrisiko +10k.

NU er næste ting der skal ordnes begynde korrosion på bagklap (over nummerplade, som alle koncernes biler efterhånden døjer med) . Dette vil koste mig 4k. Bagklappen skiftes med ny. Bilen er 7 år gammel, derfor.

Så helt ærligt, så har pibelyden været nedprioriteret :) Men MIN løsning bliver skift af tandstang. Nok først i år 15 :roll:

Det var en lang smøre
Mvh
Martin

A5 Coupé 07 - 3.0 TDI - quattro - S-line - B&O
Brugeravatar
Logan
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 148
Tilmeldt: 7/08/2007 15:34
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Mislyd fra ratstammen :(

Indlæg af Logan »

Hej,

Ud fra det link, som Morten henviser til og hvad Martin skriver, så kunne det jo meget vel tyde på, at det er servo olien :) Jeg har så fået skiftet tandstangen for et par måneder siden og tænker så om der i den forbindelse ikke er fyldt nok servo olie på.

Det var da i øvrigt en værre omgang for dig Martin. Nu ved jeg ikke lige hvor længe efter at du havde købt bilen, at du oplevede problemerne første gang, men normalt er der jo 3 måneders garanti.

/Logan
Nuværende bil: A6 3.0 TDI Avant quattro Tiptr. VAN 2006 C6 4F
Forhenværende bil: A4 2.0 TDI Le Mans Edition Limousine 2007 B7 8E
Endnu en glad Audi kører

Kun lommeuld kommer af ingenting
Brugeravatar
M Bruun
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 127
Tilmeldt: 21/02/2013 19:47
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Mislyd fra ratstammen :(

Indlæg af M Bruun »

Hej Logan,

Det var, så vidt jeg mindes, inden for den tid, hvor kulance skulle dække dække det. Men det er jo noget jeg ikke er herre over, begrebet garanti, er nok forkert at bruge. Der har været så mange ting, at jeg ikke kan huske datoer osv. mere.

Det billigste er sfl. at starte med skift af olien. Det skal dog skiftes igen, hvis tandstang skiftes - mener jeg. Men det er da stadig værd at forsøge.

Hvad måtte du slippe for skift af tandstang?

Min mislyd er der kun når jeg drejer rattet.
Mvh
Martin

A5 Coupé 07 - 3.0 TDI - quattro - S-line - B&O
Brugeravatar
Logan
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 148
Tilmeldt: 7/08/2007 15:34
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Mislyd fra ratstammen :(

Indlæg af Logan »

Skift af ratstammen gik under garantien, da den stod af inden for de første tre måneder. Det samme gjaldt skift af EGR ventil og gløderør.

Hvad ratstammen angår, så fik jeg valget mellem at få en brugt i gratis, eller betale differencen mellem en brugt og en ny. Jeg valgte det sidste og det stod mig i 3750 inkl. moms. Men om det er billigt ved jeg desværre ikke.
Nuværende bil: A6 3.0 TDI Avant quattro Tiptr. VAN 2006 C6 4F
Forhenværende bil: A4 2.0 TDI Le Mans Edition Limousine 2007 B7 8E
Endnu en glad Audi kører

Kun lommeuld kommer af ingenting
Brugeravatar
M Bruun
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 127
Tilmeldt: 21/02/2013 19:47
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Mislyd fra ratstammen :(

Indlæg af M Bruun »

Tror det er en fin pris. Prisforskellen mellem brugt og ny, er ca. 4-5k.

Men jeg troede da, at når det var garantien, som skulle dække, ville det være byt til nyt... Hmmm
Mvh
Martin

A5 Coupé 07 - 3.0 TDI - quattro - S-line - B&O
Brugeravatar
Logan
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 148
Tilmeldt: 7/08/2007 15:34
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Mislyd fra ratstammen :(

Indlæg af Logan »

Tjaa, så fik jeg hældt noget servo olie på vognen. Jeg kunne se, at der ikke var ret meget på, idet målepinden kun lige var våd i bunden :oops: Så nu er "min" hylen fra rettet væk :D
Nuværende bil: A6 3.0 TDI Avant quattro Tiptr. VAN 2006 C6 4F
Forhenværende bil: A4 2.0 TDI Le Mans Edition Limousine 2007 B7 8E
Endnu en glad Audi kører

Kun lommeuld kommer af ingenting
Besvar

Tilbage til "Undervogn"