Rystelser/vibrationer i bilen eller undervognen

Her tales om undervogn, støddæmpere, styretøj, mm.
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
pma
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/02/2013 23:14
Geografisk sted: Klampenborg

Rystelser/vibrationer i bilen eller undervognen

Indlæg af pma »

Hej forum,

Min A6 kører dejligt og alt er godt, bortset fra rystelser eller vibrationer i bilen. Det opstår fra omkring 100 km/t og op til 160 km/t, tydeligst ved 125-135 km/t. Det gør ingen forskel om omdrejningerne er 2000 eller 3500 rpm. Ej heller om den er i N eller D. Problemet er helt klart hastighedsafhængigt. Og voldsomt irriterende.
Det er ikke rystelser i rattet, men mere i hele bilen. Naturligvis kan det også mærkes i rattet, men også i sædet og udervognen. Ex. kan jeg hører børnestolen på bagsædet rasle.
Det føles som om det kommer fra fordækkene, men som sagt intet særligt at mærke i rattet. Men vibrationer i bilen er mere end blot en svag rystelse.
Men rystelsen er lidt ligesom at køre på et ekset dæk, eller som står skævt. Men indtil flere proff. værkstedsfolk kan ikke umiddelbart se noget galt nogle steder.

Problemet har været der i al den tid jeg har haft bilen (ca. 6 mdr) og jeg troede/håbede at det havde at gøre med min slidte bremser. Men har netop fået skiftet skiver og klodser for og bag, og desværre har det ikke gjort nogen forskel, bortset fra at bilen bremser super :)

Jeg har fået afbalanceret dækkende indtil flere gange, uden resultat. Dækkene er 245/40/18 Pirelli P Zero. Kun kørt 10000 km.
Det mest oplagte virker jo at være at skifte alle 4 dæk, men det er jo lidt dyrt bare at gætte sig frem.
Flere jeg har talt med har nævnt at jeg kan prøve at "spinne" bilen, dvs afbalancerer dæk mens de er monteret på bilen, da en quattro er ekstra følsom. Det er jo et forsøg værd, men jeg tror ikke rigtig på det.

Nogle der har erfaringer eller forslag??? Jeg vil virkelig gerne have det løst :( :(
Senest rettet af pma 14/07/2013 15:01, rettet i alt 1 gang.
MVH PMA

Kører: Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro Tiptronic, 2009, bi-xenon, MMI Navigation 3G, læder/alcantare, fuld S-line pakke og...og...
Jens78
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: 14/07/2013 10:05
Geografisk sted: København

Re: Rystelser/vibrationer i bilen eller undervognen

Indlæg af Jens78 »

Jeg har fuldstændig samme problemer med min A4 fra 1995. Værkstedet mente at mine dæk var skylden, så nu er de skiftet, uden at det har afhjulpet problemet. Det skal dog sige, at de trængte alligevel.
Brugeravatar
anse
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 178
Tilmeldt: 5/06/2010 12:27
Geografisk sted: Østjylland

Re: Rystelser/vibrationer i bilen eller undervognen

Indlæg af anse »

Jens78 skrev:Jeg har fuldstændig samme problemer med min A4 fra 1995. Værkstedet mente at mine dæk var skylden, så nu er de skiftet, uden at det har afhjulpet problemet. Det skal dog sige, at de trængte alligevel.

Jeg har haft nøjagtig samme problem på mine 18" alu.
Centreringsringene blev skiftet -og straks var der "ro" i biln (y)
Mvh//Bent
__________________________________________
A4 Avant 2.0 TFSI 180 Multitronic B8, MY 2011.
Jens78
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: 14/07/2013 10:05
Geografisk sted: København

Re: Rystelser/vibrationer i bilen eller undervognen

Indlæg af Jens78 »

Det lyder næsten for simpelt til at være sandt :)
Brugeravatar
anse
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 178
Tilmeldt: 5/06/2010 12:27
Geografisk sted: Østjylland

Re: Rystelser/vibrationer i bilen eller undervognen

Indlæg af anse »

Jens78 skrev:Det lyder næsten for simpelt til at være sandt :)

Mine rystelser var markante ved 130-140 km/t og gav ingen vibrationer i rattet overhovedet, dækkene blev afball. 3-4 gange først uden nogen ændringer.
Mvh//Bent
__________________________________________
A4 Avant 2.0 TFSI 180 Multitronic B8, MY 2011.
pma
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/02/2013 23:14
Geografisk sted: Klampenborg

Re: Rystelser/vibrationer i bilen eller undervognen

Indlæg af pma »

anse skrev:
pma skrev:Hej forum,

Jeg har haft nøjagtig samme problem på mine 18" alu.
Centreringsringene blev skiftet -og straks var der "ro" i bilen .


Jeg har læst et par gange før om centreringsringe...måske jeg skal prøve det. Det er jo et billigt forsøg. Har også hørt at der er stor forskel i kvaliteten på disse ring. Hvilke købte du? Kan man selv skifte dem? Centreringsringenen er jo også dem der skal sørge for at fælgen/dækket sidder 100% lige på navet og ikke bevæger sig. Så det lyder logisk hvis der er problem der.

PS. Hvilken bil har du?
MVH PMA

Kører: Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro Tiptronic, 2009, bi-xenon, MMI Navigation 3G, læder/alcantare, fuld S-line pakke og...og...
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Rystelser/vibrationer i bilen eller undervognen

Indlæg af Høy »

Hvis du finder ud af, hvilken diameter dine fælge har i midterboringen, kan du bestille ringene i aluminium på Ebay. Jeg gav 120 kroner for 8 stk. for nogle år siden, og de skulle blot bankes ind i fælgen med en træklods. Intet voldsomt, men de passede "for godt", til at man kunne trykke dem i med fingrene.

Kan ikke huske, hvor jeg købte dem, men her er en mulighed: http://www.ebay.de/itm/Zentrierring-Zen ... 33797c80fb

Plastringene, der ofte følger med fælgene, kan give efter og blive æggeformede, når man sætter hjulet på, så hjulet ikke kommer til at sidde helt i midten.

TIP: Kontrollér, at de passer på navtappen, inden du banker dem i fælgen, for det er ikke sikkert, at de er så nemme at få fri af fælgen igen.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
pma
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/02/2013 23:14
Geografisk sted: Klampenborg

Re: Rystelser/vibrationer i bilen eller undervognen

Indlæg af pma »

Høy skrev:Hvis du finder ud af, hvilken diameter dine fælge har i midterboringen, kan du bestille ringene i aluminium på Ebay. Jeg gav 120 kroner for 8 stk. for nogle år siden, og de skulle blot bankes ind i fælgen med en træklods. Intet voldsomt, men de passede "for godt", til at man kunne trykke dem i med fingrene.

Kan ikke huske, hvor jeg købte dem, men her er en mulighed: http://www.ebay.de/itm/Zentrierring-Zen ... 33797c80fb

Plastringene, der ofte følger med fælgene, kan give efter og blive æggeformede, når man sætter hjulet på, så hjulet ikke kommer til at sidde helt i midten.

TIP: Kontrollér, at de passer på navtappen, inden du banker dem i fælgen, for det er ikke sikkert, at de er så nemme at få fri af fælgen igen.

\Alex


Hej Alex

tak for linket, det er jo billigt. Men 2 spørgsmål, hvordan finder jeg diameter på midterboringen af mine fælge? Står det et sted på fælgen? Er det 100% sikkert at mine fælge allerede har en centreringsring?
MVH PMA

Kører: Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro Tiptronic, 2009, bi-xenon, MMI Navigation 3G, læder/alcantare, fuld S-line pakke og...og...
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Rystelser/vibrationer i bilen eller undervognen

Indlæg af Høy »

Du er nødt til at pille en af dem af eller kigge på reservehjulet, hvis det er samme slags. Hvis der sidder en ring i forvejen, piller du den ud og måler diameteren på midterhullet. På nogle fælge kan man se ringen udefra ved at pille navkappen med logoet af, men du kan ikke komme til at måle uden at tage fælgen af.

Tag evt. et billede af fælgene og vis dem her. Måske er der nogen, der kender dem.

Hvis det er en uoriginal fælg, vil den typisk have samme huldiameter som en Mercedes. Deres er større, og på den måde behøver man kun at lave én fælg til flere mærker/modeller. Ulempen er så, at man laver ringene af vingummi for at spare penge.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
anse
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 178
Tilmeldt: 5/06/2010 12:27
Geografisk sted: Østjylland

Re: Rystelser/vibrationer i bilen eller undervognen

Indlæg af anse »

pma skrev:
anse skrev:
pma skrev:Hej forum,

Jeg har haft nøjagtig samme problem på mine 18" alu.
Centreringsringene blev skiftet -og straks var der "ro" i bilen .


Jeg har læst et par gange før om centreringsringe...måske jeg skal prøve det. Det er jo et billigt forsøg. Har også hørt at der er stor forskel i kvaliteten på disse ring. Hvilke købte du? Kan man selv skifte dem? Centreringsringenen er jo også dem der skal sørge for at fælgen/dækket sidder 100% lige på navet og ikke bevæger sig. Så det lyder logisk hvis der er problem der.

PS. Hvilken bil har du?

Som Alex skriver er det bedst med ringe af alu, mine er af plast og bliver med tiden nok lidt ovale og problemet genopstår på et tidspunkt. Jeg købte mine i plast hos Point-S og kostede ikke ret meget.
Min bil er en A4 2.0 MultiTronic.
Mvh//Bent
__________________________________________
A4 Avant 2.0 TFSI 180 Multitronic B8, MY 2011.
pma
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/02/2013 23:14
Geografisk sted: Klampenborg

Re: Rystelser/vibrationer i bilen eller undervognen

Indlæg af pma »

Ja, jeg kom i tanke om at mit reservehjul er magen til. Så her er foto. Det er orginale Audi fælge, derfor ingen centreringsring, desværre. Eller godt :)

Vil prøve at få bilen til en "spinner" i morgen. Har i dag også kigget nærmere på dækkene, og venstre bagdæk virker "kantet". Dvs det yderste virker ujævnt når jeg mærker på det. Har taget et billede, men det er svært at vise. Et skævt slidt dæk kan vel godt have inflydelse på rystelser. Det er mest venstre bagdæk som er lidt skævt slidt.
Vedhæftede filer
dæk4.JPG
dæk3.JPG
dæk3.JPG (65.09 KiB) Vist 36081 gange
dæk2.JPG
dæk2.JPG (74.56 KiB) Vist 36081 gange
dæk1.JPG
MVH PMA

Kører: Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro Tiptronic, 2009, bi-xenon, MMI Navigation 3G, læder/alcantare, fuld S-line pakke og...og...
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Rystelser/vibrationer i bilen eller undervognen

Indlæg af Høy »

Er de nye bremseskiver blålige allerede? Hvis et bremsestempel hænger en smule, kan der opstå lignende symptomer, og den holder ikke nødvendigvis op med at hænge, bare fordi de skifter belægninger.

Det med spinneren er noget lort. Det er umuligt at gennemskue, hvor hurtigt den kører, og en bremstestand må kun køre med 5 km/t. Hvis det andet hjul på samme aksel kan dreje frit, sker der nok ikke noget, men det skulle ikke være nødvendigt at gøre det på den måde. Første gang du tager dem af, er det om igen. Har du vinterhjul at prøve med?

Hvis et dæk er skævt, må et eller andet i affjedringen stå forkert eller være slidt, og det kan sagtens føre til mærkelig opførsel.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
pma
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/02/2013 23:14
Geografisk sted: Klampenborg

Re: Rystelser/vibrationer i bilen eller undervognen

Indlæg af pma »

Høy skrev:Er de nye bremseskiver blålige allerede? Hvis et bremsestempel hænger en smule, kan der opstå lignende symptomer, og den holder ikke nødvendigvis op med at hænge, bare fordi de skifter belægninger.

Det med spinneren er noget lort. Det er umuligt at gennemskue, hvor hurtigt den kører, og en bremstestand må kun køre med 5 km/t. Hvis det andet hjul på samme aksel kan dreje frit, sker der nok ikke noget, men det skulle ikke være nødvendigt at gøre det på den måde. Første gang du tager dem af, er det om igen. Har du vinterhjul at prøve med?

Hvis et dæk er skævt, må et eller andet i affjedringen stå forkert eller være slidt, og det kan sagtens føre til mærkelig opførsel.

\Alex


Mine bremseskiver fejler ikke noget....hvorfor tror du de er blå?

Jeg hælder mest til at det er et skævt dæk, det er bare ikke så let at prøve med 4 nye eller næsten nye dæk. Kender ingen forhandler som vil låne mig 4 dæk så jeg kan teste det. Det er jo den eneste måde at teste på.

Tak for dit input med spinneren.....var ikke klar over at det kunne være noget skidt
MVH PMA

Kører: Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro Tiptronic, 2009, bi-xenon, MMI Navigation 3G, læder/alcantare, fuld S-line pakke og...og...
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Rystelser/vibrationer i bilen eller undervognen

Indlæg af Høy »

Hvis en bremse hænger, udgløder skiven hurtigt og bliver blålig eller lilla. Det forårsager små skævheder i skiven, som dybest set kan være det, du mærker i bagakslen.

Du kan sgu da bare sætte baghjulene på foran, hvis du har mistanke om et skævt dæk. Hvis det så vibrerer i rattet... bingo!

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
pma
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/02/2013 23:14
Geografisk sted: Klampenborg

Re: Rystelser/vibrationer i bilen eller undervognen

Indlæg af pma »

Høy skrev:Hvis en bremse hænger, udgløder skiven hurtigt og bliver blålig eller lilla. Det forårsager små skævheder i skiven, som dybest set kan være det, du mærker i bagakslen.

Du kan sgu da bare sætte baghjulene på foran, hvis du har mistanke om et skævt dæk. Hvis det så vibrerer i rattet... bingo!

\Alex


Hej Høy :)

Jeg har netop i fredags fået helt nye skiver og klodser for og bag hos Kaim. De gamle var slidte, men så ikke misfarvede ud eller lign. Dog var venstre firhjuls skivebremse slidt lidt skæv.

God ide mht at flytte dækket. Det prøver jeg.
MVH PMA

Kører: Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro Tiptronic, 2009, bi-xenon, MMI Navigation 3G, læder/alcantare, fuld S-line pakke og...og...
Jens78
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: 14/07/2013 10:05
Geografisk sted: København

Re: Rystelser/vibrationer i bilen eller undervognen

Indlæg af Jens78 »

Hej PMA

Har i dag snakket med mi værksted. De mener at det kan skyldes en skæv bagfjeder der sender resonans i hele bilen. Da de ha lovet at lave det uden beregning får de chancen..

Jens
pma
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/02/2013 23:14
Geografisk sted: Klampenborg

Re: Rystelser/vibrationer i bilen eller undervognen

Indlæg af pma »

Jens78 skrev:Hej PMA

Har i dag snakket med mi værksted. De mener at det kan skyldes en skæv bagfjeder der sender resonans i hele bilen. Da de ha lovet at lave det uden beregning får de chancen..

Jens


Hej Jens

ja det kan det nok være. Men problemet er at det kan være 20 ting. Fælge, dæk, centreringsring, bolte, nav, fjedre, stødæmpere osv. osv.

Og kunsten er at finde ud af hvad der er defekt. Og det kan være svært at finde ud af hvad der er defekt. Med mindre man kan få nogle til at skifte det hele uden beregning indtil fejlen er fundet...... :-k :-k men det er nok ikke realistisk :D
MVH PMA

Kører: Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro Tiptronic, 2009, bi-xenon, MMI Navigation 3G, læder/alcantare, fuld S-line pakke og...og...
Jens78
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: 14/07/2013 10:05
Geografisk sted: København

Re: Rystelser/vibrationer i bilen eller undervognen

Indlæg af Jens78 »

pma skrev:
Jens78 skrev:Hej PMA

Har i dag snakket med mi værksted. De mener at det kan skyldes en skæv bagfjeder der sender resonans i hele bilen. Da de ha lovet at lave det uden beregning får de chancen..

Jens


Hej Jens

ja det kan det nok være. Men problemet er at det kan være 20 ting. Fælge, dæk, centreringsring, bolte, nav, fjedre, stødæmpere osv. osv.

Og kunsten er at finde ud af hvad der er defekt. Og det kan være svært at finde ud af hvad der er defekt. Med mindre man kan få nogle til at skifte det hele uden beregning indtil fejlen er fundet...... :-k :-k men det er nok ikke realistisk :D


Kører med originale fælge uden centreringsringe, så fejlen ligger i hvertfald ikke der :)
Vender tilbage med opdatering en gang i næste uge ...
Jens78
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: 14/07/2013 10:05
Geografisk sted: København

Re: Rystelser/vibrationer i bilen eller undervognen

Indlæg af Jens78 »

Uha det blev en længere omgang med de rystelser, og kan allerede nu sige, at de ikke er helt væk.

Værkstedet fik en chancen mere, specielt fordi de ville fikse problemet uden beregning. De vidste sig dog nok at være større end antaget.. De de troede var en bøjet fjeder på et baghjul, vidste sig at være en fuldstændig færdig støddæmper og ødelagte bøsninger til bagvognen. Alt i alt blev der skiftet to fjedre/støddæmpere, bøsninger i bagvognen og nye bremserør til bagbremserne uden beregning. Ja tak det er service :D

Det sagt, så lykkedes det faktisk ikke at eliminere rystelserne. Så prøvede vi med et andet sæt hjul. Heller ikke det hjalp. Desværre var tiden nu så fremskredet, at jeg jeg var nødt til at tage bilen med. Derfor prøvede vi endnu en gang at afbalancere hjulene, hvilket nok var 3 eller 4 gang. Mekanikeren brugte lidt ufine trick, og det har faktisk hjulpet betydeligt. Vil sige, at ca. 80 % af rystelserne er væk.

Dvs. at problemet nok ligger i at man kører rundt på nogle ret gamle fælge som er vanskelige at afbalancere. Det vidste sig nemlig, at vægtene skiftede fra gang til gang man prøvede at afbalancere.

Ved ikke om det hjælper dig videre ??

/Jens
Blenster
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 455
Tilmeldt: 28/06/2013 22:17
Geografisk sted: København

Re: Rystelser/vibrationer i bilen eller undervognen

Indlæg af Blenster »

Hej alle,
Har læst denne tråd og en del andre og jeg tror måske jeg har fundet løsningen på mit nydelig problem. Har købt andre fælge og de gamle blev skiftet ud. Men på en af dem sad der en plast ring .. som nok er en centreringsring .. den satte jeg så ikke på den nye fælg.. men igår opdagede en ven der kørte bag mig at min fælg rystede .. har ingen rystelser i bilen .. men jeg kan bevæge fælgen ud og ind meget lidt, og tænkte det er måske et leje der er gået .. men måske skal jeg bare sætte den ring på igen..? :-) elsker at blive klogere på biler .. mvh.
Peter pt. på Samsø uden ringen ...
Mvh Peter Blenster

Nuværende: Audi A6 2.4 V6 BDV 125 KW 4B Avant 2003 - Multitronic og beige læder kabine. Farve LZ9W, med 209.000 km på bagen.

Tidligere: Audi A6 2,4 V6 30V AGA 121KW 4B Avant 1998 - lige kørt til med 268.XXX km ish. Solgt

Solgt: Audi 80 2.0E B4 Avant 1995 gået 278.000 km. i fin form.

Drømme bil: RS6 Avant gerne helt ny ..
Besvar

Tilbage til "Undervogn"