Speciel oplevelse med Urq-bremser ved kø-kørsel

Alt der vedrører bremser.
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Speciel oplevelse med Urq-bremser ved kø-kørsel

Indlæg af audi_claus »

Foranlediget af Formandens link til veterantræf for +25 år gl biler på Wedellunds gods grundlovsdag kørte jeg fra Tilst ad Langeline mod Sjelle. Jeg havde bemærket, at der havde været 1200-2000 biler de tidligere år så jeg tog den lidt med ro og nærmede mig Sjelle ved 10-tiden og her startede køen altså. 5 meter pr 5 minutter og der var ca 6 km endnu. Jeg justerede min tomgangsblanding på computeren, idet for fed blanding erfaringsmæssigt soder tændrørerne, så Bæstet ikke vil starte - og slet ikke varmt. Efter 1 time i køen - hvor der var observeret adskillige fine ældre køretøjer i røg og damp i vejsiden, begyndte mine bremser at hænge. Jeg antog, at det var motorrummet, der var blevet så varmt at enten bremsehovedcylinder eller den hydrauliske bremseforstærker, der var årsag til klemmeriet. Pumpning med bremsepedalen gav ikke rigtig noget men kunne jeg bare køre 20 meter, så hjalp det lidt på det. I forvejen er der jo kuns on-off kobling uden fjedre, så den skulle have godt med gas for bare at flytte sig de få meter ad gangen. Ved en lille sidevej 3 km før godset smuttede jeg ind, da den lød faretruende og hoppede som en kænguru med mavepine og netop trukket fra, blev en kølerslange ved varmeapparatet udløst og bilen hyllet helt ind i kogende damp. Kølevandstemperaturen havde ellers ikke vis kogning men nu kogte den i hvert fald 5 liter af og først 1/2 time senere kunne ekspansionsbeholderens cap løsnes og vand fra venlige tilskuere og en nærliggende ejendom med forsigtighed hældes på. Det stødkogte og varmeapparatet skulle lige åbnes og i alt ca 14 liter blev (incl opkog) hældt på. Revne kunne ikke findes, så bevæbnet med 5 liter vand tog jeg chancen og luskede hjemad. Og den tabte ikke en dråbe på de ca 70 km (checkede flere gange). Det må været et spændebånd, der har givet efter eller en meget lille revne - og cap'en for tæt så det ikke røg den vej ud.
Der var så en Spitfire, der underholdt mig med luftakrobatiske øvelser mens jeg bøvlede med Bæstet.
Nå bremserne: Efter afkøling med åbent motorrum kunne jeg starte og køre bilen til side (og op til vandposten) uden problemer.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Speciel oplevelse med Urq-bremser ved kø-kørsel

Indlæg af Høy »

Uha, godt den overlevede. Det er helt normalt, at systemet koger, når det ikke længere kan holde tryk. Kogepunktet på den færdige blanding i systemet er ca. 114 grader. Ca. 8 grader vindes ved trykket, og ca. 6 ved glykolen (muligvis omvendt). Min stødkoger også, hvis jeg åbner potten med varm motor. Ikke så slemt ved selve beholderen, men man kan høre, at det rumler i rørene... i bilen.

Jeg renoverede bagcaliprene på RS4'en for nogle år siden, fordi de bandt og bremsede bagskiverne helt lilla. Der havde samlet sig vand i et "hjørne" af cylinderen (tror det var øverst - bremsevæske er formodentlig tungere end vand), og vandet opretholdt trykket på bremserne. Jeg undrede mig meget over, at vandet ikke blandede sig med bremsevæsken, men temperaturen kan have haft noget at sige, eller der kan have været en ikke-kompatibel type fedt derinde fra en tidligere adskillelse - højre og venstre var faktisk ens. Cylindrene var meget korroderet, men kun lokalt, og det gik ikke ud til pakningen, så jeg valgte at slibe det af og sætte en ny pakning i. At det skyldes vand er ren spekulation, men jeg kan ikke se, hvordan det ellers skulle korrodere.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Speciel oplevelse med Urq-bremser ved kø-kørsel

Indlæg af SorenR »

“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Speciel oplevelse med Urq-bremser ved kø-kørsel

Indlæg af audi_claus »



Det er ikke helt samme problem, der beskrives. Det med hovedcylinder, der ikke udløser helt (kør 30 km før det viser sig), havde jeg på min daglig 200 20V efter at have skiftet alt muligt andet som f.eks stempler i Brembo forcaliprene, da de var af carbon og kunne suge lidt væske og svulme. Men pludselig var det alle 4 hjul på een gang og en ny hovedcylinder løste problemet (den gl kunne ikke skilles ad).
Men tingene udvider sig ved varme så det kan selvf. have været servoforstærkerens strempel, der har haft snuden for langt fremme.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Besvar

Tilbage til "Bremser"