Skift af bagerste bremsekaliber ????

Alt der vedrører bremser.
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
Erik K
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 118
Tilmeldt: 10/07/2008 13:24
Geografisk sted: Struer - Jylland
Kontakt:

Skift af bagerste bremsekaliber ????

Indlæg af Erik K »

Hej Audi venner.

Jeg skulle skifte mine klodser i bag på min Audi A4 Avant 2,5 TDI B6 8E, som jeg har prøvet før MEN !! Nu kan jeg ikke skrue stemplet tilbage igen, i højre side.
Jeg har ikke bekymret mig om venstre side endnu, da det er højre side der er meste slidt. Jo, venstre side skal også skiftes men først højre side.

Mit spørgsmål er; Hvordan får jeg løsnet / skruet stempel tilbage igen ??? ( Stemplet sidder næsten helt ude, da klodserne var helt nedslidte. Jeg har i går sprayet stemplet med noget WD40 en tre gange og sluttelig sprayet med noget meget dyr fedt " Montagespray FTE ")
Jeg har ellers det rigtige værktøj til det, da jeg har den store sæt til bremsekalibre fra Biltema.
Skal nøglen skrues med uret, som PEB skrev i et andet indlæg ? Og, hvorfor vil den ikke det, når jeg tager hårdt ved nøglen??? Den sidder faktisk urokkelig fast.

Skal venstre side skrues modsatte vej, som højre side ???

Skal jeg virkelig til og ha´ min mekaniker nabo, til og skifte begge sider ?

Jeg håber på nogle gode svar fra jer gode eksperter !!!

På forhånd TAK !!!
Erik K

Audi A4 Avant 2.5 V6 TDI 8E BFC 2002
Polo 1.4
VW Transporter T4 2,4 2000
www.VCDS.dk Diagnose udstyr

Se også min hjemmeside: www.hus4u.dk

HUSK!!!: Vær mod andre, som du ønsker de skal være mod dig !!!!
Brugeravatar
DP
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1067
Tilmeldt: 7/08/2006 17:51
Geografisk sted: ROSKILDE

Re: Skift af bagerste bremsekaliber ????

Indlæg af DP »

Hej Erik
De skal skrus som PEB skriver i bække sider
men hvis du ikke kan er det op til hvor meget du selv kan lave
for du kan tage stemplet ud af bremsekaliber og prøve om du så kan løsen den
med lidt varme men den kan tage skade
HANG LOOSE

VH DP

VCDE 23.11.0
VCDE Release 23.11.0
Audi A6 St.Car 3,0 TDI v6 fra 14
arj9k
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: 22/01/2013 15:11
Geografisk sted: Slagelse

Re: Skift af bagerste bremsekaliber ????

Indlæg af arj9k »

De kan godt være stramme, så der skal lægges kræfter i.

Sendt fra min SM-G900F med Tapatalk
MogensR
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 17
Tilmeldt: 20/06/2013 23:34
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Skift af bagerste bremsekaliber ????

Indlæg af MogensR »

Erik K skrev:Jeg har i går sprayet stemplet med noget WD40 en tre gange og sluttelig sprayet med noget meget dyr fedt " Montagespray FTE ")


Pas lidt på hvad du smører bremsedele med.
Alm. fedt, kobberfedt, WD40, olie mv. opløser gummi delene og så har du kun flere problemer.

Til de indvendige bremsedele skal bruges f.eks. ATE bremsepasta eller bremsevæske.
Erik K
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 118
Tilmeldt: 10/07/2008 13:24
Geografisk sted: Struer - Jylland
Kontakt:

Re: Skift af bagerste bremsekaliber ????

Indlæg af Erik K »

Tak for svar !

Jeg har nu taget en beslutning om, at min nabo mekaniker, Humlum Auto Værksted, skal skifte til nogle nye ombytter.

Og jeg må selv skille det hele ad og så hjælper han med resten.

Samtidig skifter jeg også håndbremsekablerne, da de gummibælge ved kalibrene er møre.
Kan man i øvrigt købe bare dem af ny ??? Altså uden selve kablet ? Dette er jo nemmere.

Er der én der har nogle guldkorn mht. afmontering af håndbremsekablerne ??? Specielt i den ende, hvor de er monteret i håndtaget ?

Gode svar modtages med kyshånd.

På forhånd TAK!!!
Erik K

Audi A4 Avant 2.5 V6 TDI 8E BFC 2002
Polo 1.4
VW Transporter T4 2,4 2000
www.VCDS.dk Diagnose udstyr

Se også min hjemmeside: www.hus4u.dk

HUSK!!!: Vær mod andre, som du ønsker de skal være mod dig !!!!
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Skift af bagerste bremsekaliber ????

Indlæg af SorenR »

Erik K skrev:Tak for svar !

Jeg har nu taget en beslutning om, at min nabo mekaniker, Humlum Auto Værksted, skal skifte til nogle nye ombytter.

Og jeg må selv skille det hele ad og så hjælper han med resten.

Samtidig skifter jeg også håndbremsekablerne, da de gummibælge ved kalibrene er møre.
Kan man i øvrigt købe bare dem af ny ??? Altså uden selve kablet ? Dette er jo nemmere.

Er der én der har nogle guldkorn mht. afmontering af håndbremsekablerne ??? Specielt i den ende, hvor de er monteret i håndtaget ?

Gode svar modtages med kyshånd.

På forhånd TAK!!!

Hvis kablerne løber som på min gamle S4 så held og lykke... Det var lige før jeg skulle have udstødningen af for at komme til...

Hvis man ikke kan få de originale gummi dimser løse så brug hellere tiden på at finde nogen der ligner... ;)
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Skift af bagerste bremsekaliber ????

Indlæg af audi_claus »

Det der ofte ødelægger bremsekablerne er, at de kommer til at røre ved udstødningen.
Så smelter det indvendige plastic hylster og så glider de rigtig stramt.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Erik K
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 118
Tilmeldt: 10/07/2008 13:24
Geografisk sted: Struer - Jylland
Kontakt:

Re: Skift af bagerste bremsekaliber ????

Indlæg af Erik K »

Mine kabler sidder faktisk rigtig godt og har ikke været i nærheden af udstødningen.

Jeg vil bare sikre mig, at de ikke bliver fulde af vand og snavs, nu til vinter, så de ikke fryser fast.

Jeg har nu løsnet en del skruer i midterkonsollen og fået så den kan løftes lidt i bagenden. Og derved tror jeg vi sammen kan skifte kablerne. ( Mig og min mekaniker ) Èn til og stikke kablet ind og en anden til og styre "øjet" på plads i "hamlen" ved håndtaget. Lyder det ikke ret nok ?
Erik K

Audi A4 Avant 2.5 V6 TDI 8E BFC 2002
Polo 1.4
VW Transporter T4 2,4 2000
www.VCDS.dk Diagnose udstyr

Se også min hjemmeside: www.hus4u.dk

HUSK!!!: Vær mod andre, som du ønsker de skal være mod dig !!!!
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Skift af bagerste bremsekaliber ????

Indlæg af SorenR »

Erik K skrev:Mine kabler sidder faktisk rigtig godt og har ikke været i nærheden af udstødningen.

Jeg vil bare sikre mig, at de ikke bliver fulde af vand og snavs, nu til vinter, så de ikke fryser fast.

Jeg har nu løsnet en del skruer i midterkonsollen og fået så den kan løftes lidt i bagenden. Og derved tror jeg vi sammen kan skifte kablerne. ( Mig og min mekaniker ) Èn til og stikke kablet ind og en anden til og styre "øjet" på plads i "hamlen" ved håndtaget. Lyder det ikke ret nok ?

Det kan også være fordi min var med quattro, så kablet gik igennem nederste bærearm - og de skulle skiftes... Så øh... Kablerne blev klippet i begge sider :oops:
Der gik så en uges tid inden der kom nye kabler på - havde ikke rigtigt overvejet hvor meget jeg bruger håndbremsen så .... +||

Billede

Billede

Der blev lige skiftet en "undervogn" og lidt småting ved den lejlighed :-

Billede

Billede

Billede
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Erik K
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 118
Tilmeldt: 10/07/2008 13:24
Geografisk sted: Struer - Jylland
Kontakt:

Re: Skift af bagerste bremsekaliber ????

Indlæg af Erik K »

Waaauuuu!!! Sikke en masse fine reservedele du har købt, SørenR.

Status på min rep. er: Der er indkøbt nye bremsekalibre, nye bremseklodser og nye kabler. Så nu venter jeg bare på, at mekanikeren siger start. Så går vi igang med udskiftningen. Jeg har forberedt det hele med, at løsne kardangboxen, afmontere midter armlænet og varme skjoldene under bilen samt kablerne i holderne. Så der er kun øjerne i hamlen ved enden af håndbremsearmen tilbage. Det bliver lækkert, nu da den skal til syn i sommeren 2015.

I øvrigt har jeg lidt problemer med min gearskift, gearstangen går noget stramt ind i anden gear og der kan til tider godt komme nogle lyde fra gearkassen. Jeg fornemmer, at det godt kan være synkromasringene der er defekte.
Kan det være rigtig ???
Ville det hjælpe, at skifte gearolien ??? ( Den har jo kørt 325.000 km. )

Lad mig høre fra jer med nogle "guldkorn"

God arbejdslyst Søren !!!
Erik K

Audi A4 Avant 2.5 V6 TDI 8E BFC 2002
Polo 1.4
VW Transporter T4 2,4 2000
www.VCDS.dk Diagnose udstyr

Se også min hjemmeside: www.hus4u.dk

HUSK!!!: Vær mod andre, som du ønsker de skal være mod dig !!!!
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: Skift af bagerste bremsekaliber ????

Indlæg af morten00 »

Erik K skrev:...Ville det hjælpe, at skifte gearolien ??? ( Den har jo kørt 325.000 km. )

Lad mig høre fra jer med nogle "guldkorn"

God arbejdslyst Søren !!!
Søren er allerede færdig med det hele.
Han har også nået at sælge bilen :mrgreen:

Jeg fik næsten en helt ny gearkasse da jeg fik skiftet olie på min, den havde vel gået 250.000 på det tidspunkt. Så det da et forholdsvis billigt forsøg. Jeg fik Mobil TAF-X på min.

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Skift af bagerste bremsekaliber ????

Indlæg af Høy »

TAF-X var et produkt fra Castrol.

Det hedder i dag... Syntrans Transaxle 75W90

http://www.castrol.com/de_at/austria/products/cars/manual-transmission-fluids/syntrans-transaxle-75w-90.html

Helt genialt produkt, som kan løse en del problemer.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Sv: Skift af bagerste bremsekaliber ????

Indlæg af SorenR »

Det er ved at være 4 år siden den fik en tur... Undervognen skulle jo passe til 330hk/510nm og 0-100 omkring 5 sek. ;-)

Gearkassen er formentlig en slidt 1-2 "skifteboks" og slidte synchromesh'er... Skifteboksen er to tandhjul der sidder inde i hinanden og som flytter indgrebet fra akslen til 1. gear og til 2. gear.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Erik K
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 118
Tilmeldt: 10/07/2008 13:24
Geografisk sted: Struer - Jylland
Kontakt:

Re: Skift af bagerste bremsekaliber ????

Indlæg af Erik K »

Jaaa Søren, den er jo nok ved og være godt med, mht. slid. Men jeg tager chancen med noget Q8 Trans 75W90 som mekanikeren har stående. Han undersøger i øvrigt lige om det må bruges til Audi. Ellers må han bestille noget af det Høy har foreslået.

TAK for alle svarene, det er dejligt og have jer med på råd !!!
Erik K

Audi A4 Avant 2.5 V6 TDI 8E BFC 2002
Polo 1.4
VW Transporter T4 2,4 2000
www.VCDS.dk Diagnose udstyr

Se også min hjemmeside: www.hus4u.dk

HUSK!!!: Vær mod andre, som du ønsker de skal være mod dig !!!!
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Skift af bagerste bremsekaliber ????

Indlæg af SorenR »

Det nærmeste jeg kan finde som måske forklarer problemet med det træge 1/2 gear..

“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Skift af bagerste bremsekaliber ????

Indlæg af Høy »

Fremragende video, Søren. Mon ikke de indvendige tænder er blevet slidt runde og dermed for tykke i enderne?

Erik K: Mht. specialolier til gearkassen, er der friktionsfremmende additiver i, som forbedrer synkroniseringsevnen (så vidt jeg har forstået ved en vis temperatur, som nås lynhurtigt imellem synkroniseringskonusserne, men ikke imellem gearhjulene, som skal smøres af olien), så det kan betale sig at bruge de dyre produkter i stedet for almindelig 75W90, selv om det i teorien er "nok".

Jeg har fyldt det på alle mine, men jeg har ikke byttet det endnu. Jeg kører ganske vist heller ikke ret meget.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Skift af bagerste bremsekaliber ????

Indlæg af SorenR »

Høy skrev:Fremragende video, Søren. Mon ikke de indvendige tænder er blevet slidt runde og dermed for tykke i enderne?

Audi lavede en opgraderet skifteklods og synchro ringe til S4 B5 fordi der var problemer med holdbarheden... 20-30 starter på 1/4 mile og skifteklodsen er som på videoen :mrgreen:

RS4 B5 kører med de opgraderede dele så vidt jeg husker.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Skift af bagerste bremsekaliber ????

Indlæg af audi_claus »

SorenR skrev:
Høy skrev:Fremragende video, Søren. Mon ikke de indvendige tænder er blevet slidt runde og dermed for tykke i enderne?

Audi lavede en opgraderet skifteklods og synchro ringe til S4 B5 fordi der var problemer med holdbarheden... 20-30 starter på 1/4 mile og skifteklodsen er som på videoen :mrgreen:

RS4 B5 kører med de opgraderede dele så vidt jeg husker.


Hmmm Det er nok noget i den retning, der er sket med min 016 gearkasse på Ur-quattroen. Den er bare ikke til at få fra 1. til 2. under belastning.
Og jeg bruger Castrols det bedste, og et ekstra olieskift hjalp ikke.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Erik K
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 118
Tilmeldt: 10/07/2008 13:24
Geografisk sted: Struer - Jylland
Kontakt:

Re: Skift af bagerste bremsekaliber ????

Indlæg af Erik K »

Kære Audi venner !

Mange tusind TAK for Jeres gode og oplysende indlæg. Det er spændende læsning.

Status er som følger: Der er kommet nye kalibrer og nye bremsekabler ( endda originale ) samt nye bremseklodser selvfølgelig. De u originale kabler mente vi var lige korte nok, da de strammede for meget, så skiven ikke kunne køre rundt, så mekanikeren bestilte nogle fra Berlin.
I mellemtiden gik mekanikeren og tænkte; det kan ikke passe, at der IKKE er justerings mulighed på håndbremsen og det fandt han sørme, se lige billedet jeg har taget. En lille men vigtig oplysning skal I også have fra mig :
I midten, bagerst på det runde, er der et lille firkantet hul og i den kan man sætte en fatnings skruetrækker ind og vippe frem ad med håndtaget, således der udløses de udstikkende "vinger" til kablerne, hvor de sidder kroget på.
Ved udløsningen vil "vingerne" springe frem ad og derved stramme eller løsne på kablerne. Og så kan skiverne køre frit igen.
Håndbremser 3.JPG
Håndbremser 3.JPG (50.43 KiB) Vist 37018 gange


Jeg har også skiftet gear olien til en rigtig god og dyr olie, som før omtalt. Men det har ikke hjulpet det helt store, jeg skal vist til og spare sammen til en ombytnings gearkasse.

Mange TAK for hjælpen !!!
Erik K

Audi A4 Avant 2.5 V6 TDI 8E BFC 2002
Polo 1.4
VW Transporter T4 2,4 2000
www.VCDS.dk Diagnose udstyr

Se også min hjemmeside: www.hus4u.dk

HUSK!!!: Vær mod andre, som du ønsker de skal være mod dig !!!!
Besvar

Tilbage til "Bremser"