S2 bremser - neverending story?

Alt der vedrører bremser.
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
Brugeravatar
tscheel
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 9/09/2005 17:06
Geografisk sted: Ubby

S2 bremser - neverending story?

Indlæg af tscheel »

Jeg skiftede "druckspeicher" (bombe) på min S2 i går aftes. Den har "altid" haft svage bremser (også før min ejertid), og da jeg havde en ny liggende var det oplagt at forsøge en udskiftning.

Jeg er lidt i tvivl om det har hjulpet (nok), nu kan den lave lidt dæklyde fra start ved katastrofeopbremsning fra 80km/t - men ABS'en er ret blid ved pedalen, hvis den da er i aktion. Der skal jokkes pænt til, men det er ikke så sært, jeg har stadig/igen de originale G60 bremser monteret. 996 sættet ligger klar i skuffen til problemet med at levere tilstrækkeligt tryk er løst.

Spørgsmålet til de ærede læsere er så - hvordan føles ABS'en i en S2 / Audi 80 B4 ? Kan man være i tvivl hvis den arbejder?

Bombe :
Billede

Bremseforstærkeren er trykbaseret, ikke vacuum, og drives af servopumpen. Den hydrauliske bremseforstærker foran bremsecylinderen er næste suspekt, hvis ikke den nye bombe har løst problemet.
vh
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: S2 bremser - neverending story?

Indlæg af audi_claus »

Hvis dit tryklager havde været gået, ville bremsen være sten hård (med mindre, du har luft i systemet)
Det må da være let at afprøve, om du har ABS virkning ved blot at bremse fra lav fart på noget is og sne. Evt. blot med eet hjulsæt i rabatten. Jeg har hørt, at det har man stadig i rå mængder i DK.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
tscheel
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 9/09/2005 17:06
Geografisk sted: Ubby

Re: S2 bremser - neverending story?

Indlæg af tscheel »

audi_claus skrev:Hvis dit tryklager havde været gået, ville bremsen være sten hård (med mindre, du har luft i systemet)
Det må da være let at afprøve, om du har ABS virkning ved blot at bremse fra lav fart på noget is og sne. Evt. blot med eet hjulsæt i rabatten. Jeg har hørt, at det har man stadig i rå mængder i DK.


Jeg var meget i tvivl om det kunne være bomben, men det var den nemmeste test, og oven i købet gratis.

Dine meterologiske efterretninger er et par dage gamle. Rabat har vi dog stadig :D Jeg må prøve at mærke ABS'en på grus, så har jeg da noget at sammenligne med - tak for buddet.
vh
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
Brugeravatar
Havberg
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 2164
Tilmeldt: 31/01/2003 11:34

Re: S2 bremser - neverending story?

Indlæg af Havberg »

umiddelbart er jeg nu ikke i tvivl om at ABS slår til i min S2.
Den sparker måske ikke ligefrem i pedalen som jeg har mærket i andre biler - men er altså ikke i tvivl om den slår til.

jeg fik sat nye orig. audi skiver + klodser (med G60 kaliber) på min sidste sommer og jo jo, den bremser ikke lige som en Porsche, det vil jeg ikke påstå :)
Men synes nu der er ganske godt bid i alligevel - men ja, der skal trædes til på pedalen hvis man rigtigt vil bremse (det er jo en herre-vogn ik da). :)
Jeg kunne da godt ønske mig mere bremsekraft, da bilen jo er relativt tung og hurtigt oppe i fart - men helt katastrofalt dårlige synes jeg nu heller ikke de er :)
A7 SB 3.0 BiT 320 TDI S-Line/Black edition
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
Brugeravatar
PEB
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4698
Tilmeldt: 19/01/2003 00:00
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: S2 bremser - neverending story?

Indlæg af PEB »

Jeg har en hovedcylinder til at ligge hvis det kommer så vidt.

Jeg kunne nemt mærke i pedalen når ABS gik i gang på den S2 jeg havde.
Poul Erik Bech (PEB)

Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller



A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Brugeravatar
tscheel
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 9/09/2005 17:06
Geografisk sted: Ubby

Re: S2 bremser - neverending story?

Indlæg af tscheel »

Tak for tilbudet, PEB - er det alu eller støbejern?

Jeg skal lige have flettet hovedet rundt om hvordan jeg finder det svage punkt før jeg skifter stumper. Jeg er principielt modstander af at udskifte stumper i vildskab.

Jeg ser 4 mulige kandidater :
ABS blok
Hovedcylinder
Bremseforstærker
Hydraulikslange mellem pumpe og bombe
vh
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: S2 bremser - neverending story?

Indlæg af SorenR »

CoupéGt skrev:umiddelbart er jeg nu ikke i tvivl om at ABS slår til i min S2.
Den sparker måske ikke ligefrem i pedalen som jeg har mærket i andre biler - men er altså ikke i tvivl om den slår til.

jeg fik sat nye orig. audi skiver + klodser (med G60 kaliber) på min sidste sommer og jo jo, den bremser ikke lige som en Porsche, det vil jeg ikke påstå :)
Men synes nu der er ganske godt bid i alligevel - men ja, der skal trædes til på pedalen hvis man rigtigt vil bremse (det er jo en herre-vogn ik da). :)
Jeg kunne da godt ønske mig mere bremsekraft, da bilen jo er relativt tung og hurtigt oppe i fart - men helt katastrofalt dårlige synes jeg nu heller ikke de er :)

He he... Jeg husker da Bjørn engang kom forbi i S2'eren og han skulle ud og mærke hvordan en S4 føltes til sammenligning... Vi kørte op til et T-kryds og så vidt jeg husker stoppede vi mindst 10 meter før krydset - godt man havde sikkerhedssele på :mrgreen:
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
tscheel
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 9/09/2005 17:06
Geografisk sted: Ubby

Re: S2 bremser - neverending story?

Indlæg af tscheel »

SorenR skrev:He he... Jeg husker da Bjørn engang kom forbi i S2'eren og han skulle ud og mærke hvordan en S4 føltes til sammenligning... Vi kørte op til et T-kryds og så vidt jeg husker stoppede vi mindst 10 meter før krydset - godt man havde sikkerhedssele på :mrgreen:


Men retfærdigvis skal siges at Bjørns (nu min) S2 ikke bremser så godt som andre S2'ere.

Jeg havde en mistænkelig hovedcylinder liggende fra mit 7A projekt som jeg monterede i går - det gav gode resultater, og ABS'en sætter ind også ved 80km/t. Desværre har den hovedcylinder det med at hænge når den bliver varm, så jeg skal have skaffet mig en anden.

Men det lader til at problemet er fundet, og Porche kalibrene kan komme på igen :mrgreen:
vh
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: S2 bremser - neverending story?

Indlæg af Bjørn T »

tscheel skrev:
SorenR skrev:He he... Jeg husker da Bjørn engang kom forbi i S2'eren og han skulle ud og mærke hvordan en S4 føltes til sammenligning... Vi kørte op til et T-kryds og så vidt jeg husker stoppede vi mindst 10 meter før krydset - godt man havde sikkerhedssele på :mrgreen:


Men retfærdigvis skal siges at Bjørns (nu min) S2 ikke bremser så godt som andre S2'ere.

Jeg havde en mistænkelig hovedcylinder liggende fra mit 7A projekt som jeg monterede i går - det gav gode resultater, og ABS'en sætter ind også ved 80km/t. Desværre har den hovedcylinder det med at hænge når den bliver varm, så jeg skal have skaffet mig en anden.

Men det lader til at problemet er fundet, og Porche kalibrene kan komme på igen :mrgreen:

Jeg viste åbenbart ikke bedre. Jeg kom jo fra en '93 Audi 80 2,6 Automatik, som også var en tung bil med underdimensionerede bremser.
Men Søren har har ret. Det var en brat opvågen, da jeg kørte en tur i hans S4. :lol:
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: S2 bremser - neverending story?

Indlæg af audi_claus »

Tilbage i 2000 lavede jeg nogle bremsetest med en G-Tech Pro hvor jeg kørte op til 100 km/time med moderat acc og så huggede bremsen i og så udblinkede den standselængden.
Det var med min 200 20V Avant og resultatet var 48 meter, hvilket var standard for en bil fra 1990.
Lidt skræmmende at 10 års støv fra undervogn og skærme pludselig stod op omkring een som om, der var ild i bilen (jeg plejede at køre pænt)
Dernæst skiftede jeg UFO bremserne ud med Movit /Porsche GT2 bremser og fik på samme målestrækning 38 meter. Med de ny bremser kunne jeg udbremse DTC bilerne, som jeg havde nogle test sammen med på Ring Djursland, da jeg tog banelicens.
Så der er forskel på standard "godkendte" og på egentlig ulovlige.

Nye systemer med bremseassistent tager jo også godt fra og hjælper på det stive højreben.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
Jonas
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 480
Tilmeldt: 16/04/2003 18:34
Geografisk sted: København

Re: S2 bremser - neverending story?

Indlæg af Jonas »

audi_claus skrev:Movit /Porsche GT2 bremser og fik på samme målestrækning 38 meter. Med de ny bremser kunne jeg udbremse DTC bilerne.


Kan du fortælle mere om disse bremser, og evt hvor man køber dem? - Er på udkig efter opgradering til RS2

- Så vidt jeg ved kører min 80 2,8 med samme skive størelse (276mm) og kaliber som S2 - min har fint bid i bremserne og kan uden problemer levererer dæk lyd og ABS fornemmelse på tør vej - men de køres ret let varme.
80 Avant 2,8 quattro '93 (muligvis totalskadet efter tyveri) + RS2 '94 + A3 sportback 2,0TFSI quattro '06
VW T4 multivan TDI '02 + VW T5 2,0TDI multivan 180hk DSG

Tidl. Audi: 80 2,6 avant, 80 2,8 sedan, A6 2,6 avant
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: S2 bremser - neverending story?

Indlæg af audi_claus »

Jonas skrev:
audi_claus skrev:Movit /Porsche GT2 bremser og fik på samme målestrækning 38 meter. Med de ny bremser kunne jeg udbremse DTC bilerne.


Kan du fortælle mere om disse bremser, og evt hvor man køber dem? - Er på udkig efter opgradering til RS2

- Så vidt jeg ved kører min 80 2,8 med samme skive størelse (276mm) og kaliber som S2 - min har fint bid i bremserne og kan uden problemer levererer dæk lyd og ABS fornemmelse på tør vej - men de køres ret let varme.


Min 200 20V Avant er vejet på brovægt til 1750kg (i typegodkendelsen står 1550 og jeg ville have vejet den op for større trailervægt) Bagbremserne er 269x20 ventilerede.
Standard 15" kan ikke benyttes - jeg bruger nu 17".
Jeg købte her direkte ved Movit som 4-stemplede monoblock i 332x32: http://www.movitbrakes.com/
Movit har TÜV godkendelse til alle Audier (siger de).Senere, da jeg skulle have ny skiver, skulle jeg bruge en svensk agent for skandinavien ved navn Per. Da ville de åbenbart ikke sælge direkte længere.

Men Bremsegården har ny klodser og kan renovere calipre. Movit sidder jo på alle Porscher i forskellig udgaver. Jeg satte dem blot på foran i stedet for UFO uden at gøre ændringer ved abs eller bias til baghjulene og den gamle abs type fra 1990 fungerer de perfekt med og hovedcylinder var åbenbart også stor nok.

Korrespondence vedlagt:


"Dear Claus,

Here is the invoice. About 5 days deliverytime after the invoice is payed.

Banking information
Iban: de75662913000012280300
Bic (swift code): genode61ach

Have a nice weekend!

Best Regards
/Per


-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Claus Vegener
Skickat: tor, 31 augusti 2006 13:25:48
Till: per@alltombilen.com
Ämne: Re: WG: replacement front disks 322 x 32


Tank's Per.
Then I have to order a set of 322 x 32 disc's without hats
but including attachment bolts.
And a set (4 ) of pads 4m6.
ASAP please.

Delivery address:

Claus Vegener
Esby Bygade 13
DK 8420 Knebel

Do you need creditcard number ?
Do you have a secure site or you can give me an account
to pay to including all the numbers (swift..... etc.)
I have a PayPall account too.

Kind regards
Claus Vegener
----- Original Message -----
From: Per
To: Claus Vegener
Sent: Thursday, August 31, 2006 9:40 AM
Subject: Re: WG: replacement front disks 322 x 32


Dear Claus,


The min. thickness of the 322x32 mm disc is 29,5mm.

Best Regards
/Per


-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Claus Vegener
Skickat: ons, 30 augusti 2006 17:49:01
Till: per@alltombilen.com
Ämne: Re: WG: replacement front disks 322 x 32


Dear Per
It is common to place brake disc in a turning lathe to
remove scratches and rust.
Movit must have information about how thin the disc is allowed to be before replacement.
This measurement is always taken at the technical inspection every 2. year when the car have to be approved.
Thanks
Claus
----- Original Message -----
From: Per
To: Claus Vegener
Sent: Wednesday, August 30, 2006 4:09 PM
Subject: Re: WG: replacement front disks 322 x 32


Dear Claus,



Whta do you mean about "wear limit"?

Best Regards
/Per


-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Claus Vegener
Skickat: ons, 30 augusti 2006 15:27:00
Till: per@alltombilen.com
Ämne: Re: WG: replacement front disks 322 x 32


Hello again Per
What is the wear limit for 322 x 32 mm disc ?
Please
Claus
----- Original Message -----
From: Per
To: vegener@post7.tele.dk
Sent: Tuesday, August 29, 2006 6:38 PM
Subject: RE: WG: replacement front disks 322 x 32


Dear Claus,



Is it the Audi 200 with UFO brakes?

322x32 mm disc without hub cost 275 EUR net each

322x32 mm disc with hub cost 410 EUR net each

4m6 pads cost 165 EUR net.

Best Regards
/Per







-----Ursprüngliche Nachricht-----
Von: Claus Vegener [mailto:vegener@post7.tele.dk]
Bereitgestellt: Dienstag, 22. August 2006 14:21
Bereitgestellt in: Movit Mail
Unterhaltung: replacement front disks 322 x 32
Betreff: replacement front disks 322 x 32


Dear Vera Shuttere
October 2000 I bought a set of frontbrakes for my Audi 200 20V (type 44) with monoblock calipers.
The disks are now worn (due to snow/salt in wintertime) and
I wont to buy a new set and new pads too.
I can't find the bill but the payment was at 20-10-2000 "beleg nr. 1672"
I suppose the size are 322 x 32
I do have the "hats" but the bolts are a bit rusty.
Pads type TE23139 have been bought at 23.01.2002 beleg 301

Kind regards

DV Teknik A/S
Claus Vegener
Oster Kringelvej 32
DK 8250 Egaa

MWSnr. DK51166418
Vedhæftede filer
PorcheGT3-0667.JPG
PorcheGT3-0667.JPG (62.37 KiB) Vist 26682 gange
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
Jonas
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 480
Tilmeldt: 16/04/2003 18:34
Geografisk sted: København

Re: S2 bremser - neverending story?

Indlæg af Jonas »

Dvs disse er dybest set de samme som de såkaldte big red's 322mm, som audi også leverede som opgradering i stedet for de normale 304mm til RS2 :-k
80 Avant 2,8 quattro '93 (muligvis totalskadet efter tyveri) + RS2 '94 + A3 sportback 2,0TFSI quattro '06
VW T4 multivan TDI '02 + VW T5 2,0TDI multivan 180hk DSG

Tidl. Audi: 80 2,6 avant, 80 2,8 sedan, A6 2,6 avant
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: S2 bremser - neverending story?

Indlæg af audi_claus »

Jonas skrev:Dvs disse er dybest set de samme som de såkaldte big red's 322mm, som audi også leverede som opgradering i stedet for de normale 304mm til RS2 :-k


JA Lige præcis. Kært barn har mange navne.

Det der adskiller modellerne fra en S2, en RS2 eller en 200 20V er monteringsbeslag, der jo skal få caliprene til at sidde pænt på begge sider af skiven. Og den "hat" der er på skiven, der benyttes til at bolte skiven til navet. (bortset fra at en RS2 bruger de originale Porsche huller til fælg og dermed ikke er direkte konvertible - mens vi andre benytter 5 x 112)

Nu er det vi her snakker om, jo kuns for fattigrøve (16 - 20k for et sæt) --- jeg mener Movit leverer jo også keramik i flere størrelser og ikke blot 4 stemplede calipre.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
tscheel
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 9/09/2005 17:06
Geografisk sted: Ubby

Re: S2 bremser - neverending story?

Indlæg af tscheel »

tscheel skrev:Men retfærdigvis skal siges at Bjørns (nu min) S2 ikke bremser så godt som andre S2'ere.

Jeg havde en mistænkelig hovedcylinder liggende fra mit 7A projekt som jeg monterede i går - det gav gode resultater, og ABS'en sætter ind også ved 80km/t. Desværre har den hovedcylinder det med at hænge når den bliver varm, så jeg skal have skaffet mig en anden.

Men det lader til at problemet er fundet, og Porche kalibrene kan komme på igen :mrgreen:


Hmm. At køre med hængende bremser var ikke sjovt, så jeg skiftede tilbage til den gamle hovedcylinder.

Nu bremser den fint - fuldstændig som med den anden hovedcylinder - ved maksbremsning. Der mangler bare bid fra start, og det føles ikke særlig lineært på nogen af dem. :-s

Nå, næste træk er på med 996 kalibrene, så har jeg vist prøvet alt hvad jeg kan uden at skulle til muldvarpen.

Der blev også tid til at skifte hydraulikkølerrøret der havde en læk - nu bliver det spændende om oliedrypperiet stopper (jeg tvivler :D )

Det er nu meget hyggeligt med den slags småprojekter, nu hvor frosten har forladt garagen :)
vh
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
Besvar

Tilbage til "Bremser"