Tilkøring af nye bremser

Alt der vedrører bremser.
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
MortenAa
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 1/09/2009 19:59
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Tilkøring af nye bremser

Indlæg af MortenAa »

Hejsa, jeg skal til at monterer til nye skiver hele vejen rundt, og de er lakerede. Normalt tørrer man jo skiverne af med bremserens, med det må jeg ikke jvf et papir der følger med. Hvordan får jeg dem så kørt rigtigt til?
Mvh. Morten

Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White

Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Tilkøring af nye bremser

Indlæg af SorenR »

MortenAa skrev:Hejsa, jeg skal til at monterer til nye skiver hele vejen rundt, og de er lakerede. Normalt tørrer man jo skiverne af med bremserens, med det må jeg ikke jvf et papir der følger med. Hvordan får jeg dem så kørt rigtigt til?

Typisk bruger man jo kun bremserens hvis skiverne er "konserveret", netop for at få den rustbeskyttende fedt/olie hinde af. Hvis skiverne er behandlet (galvaniserede/forzinkede/malede) er der jo ikke noget olie/fedt-hinde der skal tages af ;)

Mine coatede skiver fra Zimmermann skulle bare køres til som normalt...
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
MortenAa
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 1/09/2009 19:59
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Tilkøring af nye bremser

Indlæg af MortenAa »

SorenR skrev:
MortenAa skrev:Hejsa, jeg skal til at monterer til nye skiver hele vejen rundt, og de er lakerede. Normalt tørrer man jo skiverne af med bremserens, med det må jeg ikke jvf et papir der følger med. Hvordan får jeg dem så kørt rigtigt til?

Typisk bruger man jo kun bremserens hvis skiverne er "konserveret", netop for at få den rustbeskyttende fedt/olie hinde af. Hvis skiverne er behandlet (galvaniserede/forzinkede/malede) er der jo ikke noget olie/fedt-hinde der skal tages af ;)

Mine coatede skiver fra Zimmermann skulle bare køres til som normalt...


Mine nye er også coatede zimmermann, altså lakeret grå
Mvh. Morten

Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White

Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
bnjw
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 375
Tilmeldt: 15/08/2007 19:33
Geografisk sted: Køge

Re: Tilkøring af nye bremser

Indlæg af bnjw »

MortenAa skrev:
SorenR skrev:
MortenAa skrev:Hejsa, jeg skal til at monterer til nye skiver hele vejen rundt, og de er lakerede. Normalt tørrer man jo skiverne af med bremserens, med det må jeg ikke jvf et papir der følger med. Hvordan får jeg dem så kørt rigtigt til?

Typisk bruger man jo kun bremserens hvis skiverne er "konserveret", netop for at få den rustbeskyttende fedt/olie hinde af. Hvis skiverne er behandlet (galvaniserede/forzinkede/malede) er der jo ikke noget olie/fedt-hinde der skal tages af ;)

Mine coatede skiver fra Zimmermann skulle bare køres til som normalt...


Mine nye er også coatede zimmermann, altså lakeret grå


Monterede også nye zimmermann hele vejen rundt for 2 mdr.siden.
Bare monter bremserne, men kør lige forsigtigt de første meter indtil coating er slidt af, for bremseevnen er pænt nedsat.

Hov så ikke lige hvor gammelt indlægget var :)
Audi S6 Avant 5.2 2006
Audi A4 Avant 2.6ABC Automatik 1996, org.Bose, kørecomputer, læder sportssæder
Aud A2 3L 2001, helt skrabet for alt udstyr, men billig i drift :D

Tidligere biler:
Audi A6 Avant 2.4 Multitronic 2003
Audi 100 Sedan, 2.6E ABC, 5 speed manuel, 1993
Audi 80 B3 Sedan 1.8E, 1987

Vores datter fortsætter i Audi med:
Audi A2 1.4TDI 2002, Klima (Har aldrig selv prøvet at køre så langt på literen før :D )
Audi A3 1.6 Attraction 1998 (Solgt)
MortenAa
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 1/09/2009 19:59
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Tilkøring af nye bremser

Indlæg af MortenAa »

bnjw skrev:
MortenAa skrev:
SorenR skrev:
MortenAa skrev:Hejsa, jeg skal til at monterer til nye skiver hele vejen rundt, og de er lakerede. Normalt tørrer man jo skiverne af med bremserens, med det må jeg ikke jvf et papir der følger med. Hvordan får jeg dem så kørt rigtigt til?

Typisk bruger man jo kun bremserens hvis skiverne er "konserveret", netop for at få den rustbeskyttende fedt/olie hinde af. Hvis skiverne er behandlet (galvaniserede/forzinkede/malede) er der jo ikke noget olie/fedt-hinde der skal tages af ;)

Mine coatede skiver fra Zimmermann skulle bare køres til som normalt...


Mine nye er også coatede zimmermann, altså lakeret grå


Monterede også nye zimmermann hele vejen rundt for 2 mdr.siden.
Bare monter bremserne, men kør lige forsigtigt de første meter indtil coating er slidt af, for bremseevnen er pænt nedsat.

Hov så ikke lige hvor gammelt indlægget var :)


Det går nok, gode råd kan ikke gentages for tit ;)
Mvh. Morten

Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White

Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
Brugeravatar
CELSDK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 39
Tilmeldt: 22/07/2012 13:56
Geografisk sted: Hillerød

Re: Tilkøring af nye bremser

Indlæg af CELSDK »

Jeg ville bare tørre skiverne af i fortynder/rensebenzin(heptan). Bremseskiverne kan jo blive meget varme, og hvis de ikke kan tåle at man lige tørrer dem af med lidt bremserens eller fortynder, så kan jeg ikke se hvordan de skulle kunne holde til en katastrofeopbremsning på motorvejen...
Med venlig hilsen

Emil Sørensen

There is nothing more useless than runway behind you
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Tilkøring af nye bremser

Indlæg af SorenR »

CELSDK skrev:Jeg ville bare tørre skiverne af i fortynder/rensebenzin(heptan). Bremseskiverne kan jo blive meget varme, og hvis de ikke kan tåle at man lige tørrer dem af med lidt bremserens eller fortynder, så kan jeg ikke se hvordan de skulle kunne holde til en katastrofeopbremsning på motorvejen...

At belægningen er varmefast betyder ikke at den er modstandsdygtig overfor fortynder. Den er først gennemhærdet når den har været over 450 grader (der omkring) ... Rensebenzin er ikke noget problem, det brugte jeg på mine for at fjerne mine fedtede fingeraftryk ;-)
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
MortenAa
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 1/09/2009 19:59
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Tilkøring af nye bremser

Indlæg af MortenAa »

CELSDK skrev:Jeg ville bare tørre skiverne af i fortynder/rensebenzin(heptan). Bremseskiverne kan jo blive meget varme, og hvis de ikke kan tåle at man lige tørrer dem af med lidt bremserens eller fortynder, så kan jeg ikke se hvordan de skulle kunne holde til en katastrofeopbremsning på motorvejen...


Det må man ikke på disse skiver jvf producentens vedlagt note, de skal bremses til, de er jo ikke konserverede men lakerede :)
Mvh. Morten

Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White

Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
Brugeravatar
CELSDK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 39
Tilmeldt: 22/07/2012 13:56
Geografisk sted: Hillerød

Re: Tilkøring af nye bremser

Indlæg af CELSDK »

Så beklager jeg meget!

Jeg ville bare tro at man gjorde bremserne "klar til brug" fra fabrikkens side.
Med venlig hilsen

Emil Sørensen

There is nothing more useless than runway behind you
MortenAa
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 1/09/2009 19:59
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Tilkøring af nye bremser

Indlæg af MortenAa »

CELSDK skrev:Så beklager jeg meget!

Jeg ville bare tro at man gjorde bremserne "klar til brug" fra fabrikkens side.


Ikke beklage, konserverede skiver skal jo netop tørres af inden montering, jeg havde bare ikke prøvet lakerede skiver før :)
Mvh. Morten

Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White

Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
Besvar

Tilbage til "Bremser"