undervognsbehandling eller ej?

Alt om karosseriet, herunder døre samt for- & bag- klap
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
janj
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 43
Tilmeldt: 25/07/2012 23:17
Geografisk sted: Nord for Knasborg Å

undervognsbehandling eller ej?

Indlæg af janj »

Hej, hvad er jeres holdning til om man skal undervognsbehandle/rustbeskytte sin A3 årgang 2006?
Har læst at nogle er for og andre imod, nogle får det gjort men uden at bore huller, for ikke at bryde galvaniseringen.
Min A3 har kørt i Hannover i tyskland indtil nu, men jeg bor helt ud til kysten med godt med salt/fugt, så jeg er selv stemt for at få den undervognsbehandlet, og helst uden at bore nye huller, selvom det lokale Dietec center anbefaler at bore nye huller for at kunne komme ind de nødvendige steder.......
Hvad mener I jeg bør gøre?
Mvh
Jan
Mvh
Jan
____________________________________________________________________________
1985-1986: Fiat 128 3P årgang 1978
Nuværende bil: Audi A3 8PA 2.0Tdi 125kw S-tronic S-Line årgang 2006/2007
Brugeravatar
Kim j
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 453
Tilmeldt: 25/05/2010 21:14
Geografisk sted: 8881 Thorsø

Re: undervognsbehandling eller ej?

Indlæg af Kim j »

Hvis du vil beholde den i mange år, så skal den helt sikker behandles. Der er ikke nogen biler i dk der kan holde til dette klima. Har set en A6 fra 2002 med rust i alle skærme og dørbunde og bagklap!

Find et dygtig center, der er mange der ikke gør det godt nok og så er det spildte penge
Audi A6 1,9 TDI Avant - 6 gear - 130hk - 300Nm - Motorkode: AVF - årg. 2003
janj
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 43
Tilmeldt: 25/07/2012 23:17
Geografisk sted: Nord for Knasborg Å

undervognsbehandling eller ej?

Indlæg af janj »

Hej Kim, takker for Info ;)
Jo jeg regner med at beholde den i en del år, så jeg vælger sikkert også at få den behandlet...
- må jeg spørge om du har fået din bil behandlet og boret ekstra huller for at kunne behandle den ordentligt?
Mvh
Jan
Mvh
Jan
____________________________________________________________________________
1985-1986: Fiat 128 3P årgang 1978
Nuværende bil: Audi A3 8PA 2.0Tdi 125kw S-tronic S-Line årgang 2006/2007
Brugeravatar
Kim j
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 453
Tilmeldt: 25/05/2010 21:14
Geografisk sted: 8881 Thorsø

Re: undervognsbehandling eller ej?

Indlæg af Kim j »

Nej jeg har ikke fået min behandlet. Tror ikke du skal være så bange for de huller, bare du får behandlet hvert 2. år så der kommer nye propper og "snask" i.
Audi A6 1,9 TDI Avant - 6 gear - 130hk - 300Nm - Motorkode: AVF - årg. 2003
Brugeravatar
FinnK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25/08/2010 19:38
Geografisk sted: Brønderslev

Re: undervognsbehandling eller ej?

Indlæg af FinnK »

Hvis jeg var dig ville jeg vælge dinitrol.Det arbejder fint sammen med den voksbehandling der er givet fra fabrikken. Jeg vil ikke anbefale at få boret huller. Jeg mener rustgarantien ellers bortfalder.
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv

Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Brugeravatar
Avantismo
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 3153
Tilmeldt: 23/12/2005 22:29
Geografisk sted: Syd for Whiskybæltet

Re: undervognsbehandling eller ej?

Indlæg af Avantismo »

Enig med Finn.

Dog vil jeg lige gøre opmærksom på at man nye Audi'er har plast/gummi hud under bilen.

Plast / Gummi ruster ikke. :-

På vagcars kan man læse om mange nyere golfer der har problemer med rusten, også selvom de har fået rustbeskyttelse fra nye af.

Min 16 år gamle A3 har aldrig fået noget og det er i småtingsafd hvad der er på den.
Mvh Kim

Audi TT coupe 180 hk CQJ 1998
janj
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 43
Tilmeldt: 25/07/2012 23:17
Geografisk sted: Nord for Knasborg Å

Re: undervognsbehandling eller ej?

Indlæg af janj »

Finn og kim, Takker for svar, det er jo sådan nogle ting jeg har brug for at høre også.
Jeg har været ude hos den lokale Dinitrol dealer, og han mener helt klart at jeg skal få boret de huller, således at han kan komme ind i alle kroge........ Tror nok at jeg vil høre ham ad/se sprøjteskemaet for min A3, og så tage den derfra. Ved dog ikke en dyt hvor en A3 "plejer" at ruste, at forstå på den måde at hvis de har for vane at ruste i eks vangerne, og at der skal bores huller for at komme ind og sprøjte voks på, ja så må jeg vel bide i det sure æble......
Men har også læst om andre A3 ejere som har fået rustbeskyttet hos netop Dinitrol, uden at bore de her s.... huller :roll:
Tak for jeres hjælp :)
Mvh Jan
Mvh
Jan
____________________________________________________________________________
1985-1986: Fiat 128 3P årgang 1978
Nuværende bil: Audi A3 8PA 2.0Tdi 125kw S-tronic S-Line årgang 2006/2007
Brugeravatar
Kim j
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 453
Tilmeldt: 25/05/2010 21:14
Geografisk sted: 8881 Thorsø

Re: undervognsbehandling eller ej?

Indlæg af Kim j »

janj skrev:Finn og kim, Takker for svar, det er jo sådan nogle ting jeg har brug for at høre også.
Jeg har været ude hos den lokale Dinitrol dealer, og han mener helt klart at jeg skal få boret de huller, således at han kan komme ind i alle kroge........ Tror nok at jeg vil høre ham ad/se sprøjteskemaet for min A3, og så tage den derfra. Ved dog ikke en dyt hvor en A3 "plejer" at ruste, at forstå på den måde at hvis de har for vane at ruste i eks vangerne, og at der skal bores huller for at komme ind og sprøjte voks på, ja så må jeg vel bide i det sure æble......
Men har også læst om andre A3 ejere som har fået rustbeskyttet hos netop Dinitrol, uden at bore de her s.... huller :roll:
Tak for jeres hjælp :)
Mvh Jan


Bare rolig den ruster ikke i vanger eller bund, det er "kun" skærme, døre osv.
Audi A6 1,9 TDI Avant - 6 gear - 130hk - 300Nm - Motorkode: AVF - årg. 2003
janj
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 43
Tilmeldt: 25/07/2012 23:17
Geografisk sted: Nord for Knasborg Å

Re: undervognsbehandling eller ej?

Indlæg af janj »

Dejligt at høre Kim, så tar jeg det da lidt mere roligt :D
Mvh
Jan
____________________________________________________________________________
1985-1986: Fiat 128 3P årgang 1978
Nuværende bil: Audi A3 8PA 2.0Tdi 125kw S-tronic S-Line årgang 2006/2007
damkjærA6TFSI
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15/08/2012 12:21
Geografisk sted: Trekantsområdet

Re: undervognsbehandling eller ej?

Indlæg af damkjærA6TFSI »

Hej

Har du spurgt hos Audi hvad de anbefaler/forlanger det er oftest sådan at bilproducenterne har godkendt en metode/type undervognsbehandling og den skal man benytte for at garantien holder

Mvh
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: undervognsbehandling eller ej?

Indlæg af Ivan »

Fik at vide, min skal være med voksbehandling, hvad så forskellene ellers er... :-k
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
janj
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 43
Tilmeldt: 25/07/2012 23:17
Geografisk sted: Nord for Knasborg Å

Re: undervognsbehandling eller ej?

Indlæg af janj »

Hej, undskyld sene svar, men solen skinner jo;))
Jeg har ikke talt med Audi, men det lyder da som en god ide, har dog læst, som du Ivan siger, at de anbefaler at man bruger et voks produkt, fx Dinitrol.
Har ledt efter kontakt Audi Danmark, men de henviser såvidt jeg kan se, til ens lokale forhandler.
Uanset hvad, så bliver min bil rustbeskyttet/undervognsbehandlet, tvivlen for mig pt.er blot om jeg skal få de huller boret.... :-k
Mvh
Jan
____________________________________________________________________________
1985-1986: Fiat 128 3P årgang 1978
Nuværende bil: Audi A3 8PA 2.0Tdi 125kw S-tronic S-Line årgang 2006/2007
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: undervognsbehandling eller ej?

Indlæg af Ivan »

Ville have det mægtig skidt med, at nogen skulle bore huller i min Audi... :-&

Når boret er gået igennem pladen eller længere ind og hvad rammer boret inde bagved - tror man skal kende den specifikke model/karrosse temmelig godt og hvad med garanti hvis boret kommer til at ødelægge noget... :-k
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Brugeravatar
FinnK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25/08/2010 19:38
Geografisk sted: Brønderslev

Re: undervognsbehandling eller ej?

Indlæg af FinnK »

Ivan skrev:Ville have det mægtig skidt med, at nogen skulle bore huller i min Audi... :-&

Når boret er gået igennem pladen eller længere ind og hvad rammer boret inde bagved - tror man skal kende den specifikke model/karrosse temmelig godt og hvad med garanti hvis boret kommer til at ødelægge noget... :-k

Det har de helt styr på ved dinitrol (y) . Jeg synes bare det er en skam at ødelægge galvaniseringen ved at bore huller, selvom propperne er vædet i rustbeskyttelse.
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv

Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
MortenAa
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 1/09/2009 19:59
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: undervognsbehandling eller ej?

Indlæg af MortenAa »

Min skal her på mandag til sin første rustbeskyttelse i snart 18 år. Det sker ved dinitrol Rødovre, og de siger at de ikke borer huller hos dem, men bruger de propper der er rundt omkring.

Min har også det typiske 5mm gummilag under hele bilen :)
Mvh. Morten

Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White

Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: undervognsbehandling eller ej?

Indlæg af GertH »

Jeg tror det er en fin ide, at få en undervognsbehandling, hvis det bliver udført ordentligt. Dog er jeg skeptisk overfor at der bores huller, som alle andre også skriver. Jeg har mest set de gamle Audier og de er jo ikke galvaniseret på alt det der sidder under karossen, så for og bagbro er set gennemtæret et par gange. De har også et tykt lag gummihud og det er fint nok, men hvis der kommer en sprække i det i f.eks bag inderskærm, kan rusten gnave indenunder uden det bliver bemærket. Jeg har netop i disse dage en Audi 80 fra 1987 i værkstedet og der pillede jeg en las gummihud af som så lidt løs ud. Der fulgte så det meste af 30 cm. plade med, så svejseværket har været i sving. Så en behandling/inspektion en gang imellem kunne måske forhindre, at det udviklede sig sådan. Denne bil er 25 år gammel og aligevel blev jeg overrasket over at den var rusten, så mon ikke man som Audiejer er blevet lidt forvænt. Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
janj
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 43
Tilmeldt: 25/07/2012 23:17
Geografisk sted: Nord for Knasborg Å

undervognsbehandling eller ej?

Indlæg af janj »

Godmorgen;), Finn, Morten og Gert, jeg synes at det bliver mere og mere tydeligt for mig, at jeg skal få bilen rustbeskyttet men IKKE få boret huller. Når jeg ser på dørene, så er der jo allerede flere originale propper der kan tages ud, så for mig ser det ud som at det sagtens kan lade sig gøre at spraye dørene uden at bore yderligere.
Morten, mener din Dinotrol handler at behandlingen er tilstrækkelig uden at bore ekstra huller, vil de give "garanti" på det? (ikke at jeg giver noget som helst for deres garanti, vil hellere have et veludført arbejde fra start af)
Gert, jeg ved ikke om der er gummihud på min undervogn, må jeg hellere checke....
Go dag
Mvh
Jan
____________________________________________________________________________
1985-1986: Fiat 128 3P årgang 1978
Nuværende bil: Audi A3 8PA 2.0Tdi 125kw S-tronic S-Line årgang 2006/2007
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: undervognsbehandling eller ej?

Indlæg af GertH »

Jeg ser nu, at det jeg har skrevet kan forståes som om for og bagbro har gummihud. Det var ikke det jeg mente.
De har også et tykt lag gummihud=Audi 80 har også et tykt lag gummihud.
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
MortenAa
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 1/09/2009 19:59
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: undervognsbehandling eller ej?

Indlæg af MortenAa »

janj skrev:Godmorgen;), Finn, Morten og Gert, jeg synes at det bliver mere og mere tydeligt for mig, at jeg skal få bilen rustbeskyttet men IKKE få boret huller. Når jeg ser på dørene, så er der jo allerede flere originale propper der kan tages ud, så for mig ser det ud som at det sagtens kan lade sig gøre at spraye dørene uden at bore yderligere.
Morten, mener din Dinotrol handler at behandlingen er tilstrækkelig uden at bore ekstra huller, vil de give "garanti" på det? (ikke at jeg giver noget som helst for deres garanti, vil hellere have et veludført arbejde fra start af)
Gert, jeg ved ikke om der er gummihud på min undervogn, må jeg hellere checke....
Go dag


Du har nok gummihud, det har de fleste VAG biler.

Men ja de siger at de ikke skal bore, men nøjes med huller der allerede er, de har nogle lange flexible sprøjtehoveder de stikker ind. og dinitrol giver garanti på deres behandling hvor meget den er værd skal jeg ikke kunne sige.
For mig er deres garanti godt det samme, det er grundet alder, hvorimod din bør du kunne få op til 30 års garanti :)
Mvh. Morten

Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White

Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
Besvar

Tilbage til "Karosseri"