Parkeringslys eller hva' ?

Alt om lys og lygter
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
Rings4me
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 425
Tilmeldt: 16/10/2007 09:59

Parkeringslys eller hva' ?

Indlæg af Rings4me »

I dag oplever jeg for første gang en ny feature ved mine lygter eller er det en fejl?

Jeg blinker til venstre og slukker herefter bilen med tændingsnøglen.. Jeg åbner døren og hyletonen for glemt lys lyder... Bilen er kodet til kørelys og står i korrekt possition for aut. kørelys... Mystisk tænker jeg... Jeg stiger ud og kan konstatere, at venstre positionslys pære er tændt - og kun den.... Er dette korrekt (er det en tilsigtet feature)?
Brugeravatar
FinnK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25/08/2010 19:38
Geografisk sted: Brønderslev

Re: Parkeringslys eller hva' ?

Indlæg af FinnK »

Det var det også på min gamle vectra A ;). Hvis du eks holder på en mørk vej i højre side, kan du sætte din blinkkontakt til venstre.Så er der lys i pos.lys og baglys. Derved undgår du at der er en der smadre ind i din elskede audi bagfra (y)
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv

Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Brugeravatar
Avantismo
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 3153
Tilmeldt: 23/12/2005 22:29
Geografisk sted: Syd for Whiskybæltet

Re: Parkeringslys eller hva' ?

Indlæg af Avantismo »

Sådan var det også på min Audi 80 fra 1987.

Rart at vide at udviklingen ikke går baglæns. :mrgreen:
Mvh Kim

Audi TT coupe 180 hk CQJ 1998
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Parkeringslys eller hva' ?

Indlæg af SorenR »

Rings4me skrev:I dag oplever jeg for første gang en ny feature ved mine lygter eller er det en fejl?

Jeg blinker til venstre og slukker herefter bilen med tændingsnøglen.. Jeg åbner døren og hyletonen for glemt lys lyder... Bilen er kodet til kørelys og står i korrekt possition for aut. kørelys... Mystisk tænker jeg... Jeg stiger ud og kan konstatere, at venstre positionslys pære er tændt - og kun den.... Er dette korrekt (er det en tilsigtet feature)?

Det er parkeringslys. Hvis man holder på en mørk vej uden gadelamper, kan man nøjes med at vippe blinkerarmen - så er det kun det halve strømforbrug ;-)
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
rlarsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1325
Tilmeldt: 30/04/2009 16:16
Geografisk sted: København S

Re: Parkeringslys eller hva' ?

Indlæg af rlarsen »

Ja, men det er ikke slået til som standard i hele verden (fx i Nord Amerika) - så udviklingen er nogle steder gået den forkerte vej.

På min A4'er vil det også kun være den yderste baglygte (LED på min) som vil lyse når blinkeren bliver benyttet.
Mvh.
Rene Larsen


Billede Billede- Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro tiptronic MÅ2009 - solgt - VCDS 21.9.0 (HEX-V2)
jbac
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 389
Tilmeldt: 26/07/2009 19:44
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Parkeringslys eller hva' ?

Indlæg af jbac »

Populært kaldet en "tysker parkering".
Alle VW'er har samme feature.
//Jørgen.
Brugeravatar
Yann
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1693
Tilmeldt: 22/07/2007 11:57
Geografisk sted: West Sealand County

Re: Parkeringslys eller hva' ?

Indlæg af Yann »

Pga af det automatiske dagskørelys, var der næsten ingen VW eller Audier der have sideparkeringslyset op igennem 90´erne,
men efter at der er kommet centralelektronik til styring af lyset, er denne funktion vendt tilbage i biler med aut.dagskørelys.
Mvh. Yann


Audi A3 1,9 TDI 2001
VCDS
CRecorder

PicoScope
MobilScan
Torque
EOBDFacile
AutoCom
Besvar

Tilbage til "Lys & lygter"