Forlygte pærer

Alt om lys og lygter
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
Brugeravatar
Logan
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 148
Tilmeldt: 7/08/2007 15:34
Geografisk sted: Nordsjælland

Forlygte pærer

Indlæg af Logan »

Hejsa,

Jeg overvejer om jeg skal skifte mine pærer i forlygterne. Jeg synes nemlig at de std. pærer der er i er lidt matte og kedeligt gule i det. Men så er spørgsmålet jo hvad man skal sætte i?

Jeg har ikke lyst til at skifte hele lygten, men kun pæreren. Det ville jo ellers være dejligt med Xeon, men det er jo ikke sådan lige at klare helt lovligt for en overkommelig pris.

Jeg har læst lidt om Osram Night Breaker, men dte kunne jo være at der var nogen der kendte noget der gav endnu bedre lys/holdbarhed?
Nuværende bil: A6 3.0 TDI Avant quattro Tiptr. VAN 2006 C6 4F
Forhenværende bil: A4 2.0 TDI Le Mans Edition Limousine 2007 B7 8E
Endnu en glad Audi kører

Kun lommeuld kommer af ingenting
hynke007
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 633
Tilmeldt: 25/04/2009 14:28
Geografisk sted: Bælum, nordjylland

Re: Forlygte pærer

Indlæg af hynke007 »

køre med night breaker på min audi og syndes at de giver et bedre lys.
Hilsen
Kim Hynkemejer

AUDI 100 C3 CC 2.2 AVANT 1984 . min første audi...målt til 102 hk D. 13/4-13

AUDI 80 2.0 E LIMOSINE 1993. min audi nr 2. købt for skrot pris i 2015.solgt

AUDI 100 C4 2,3 sedan 1991.min audi nr 3. lige købt for skrot prisen D 20-2-17

Audi 100 2.3 C3 min Audi nr 4. Købt for 3500kr D 5-8-2017
Brugeravatar
Gio
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6/02/2011 13:46
Geografisk sted: Sjælland

Re: Forlygte pærer

Indlæg af Gio »

Biltema's "Mega Blue"-serie er slet ikke så dum - og holdbarheden har overrasket mig.
http://biltema.dk/da/Bil---MC/El/Belysn ... lue-2-stk/

Nej, de er ikke "T Hansen"-Briangejl-blå, faktisk.

Kører med dem i den gamle A4 Avant - og det sæt der sidder i nu, har holdt over 1½ år! (y)
'04 A4 Avant 1.9 TDI S-Line

Billede


'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
Brugeravatar
tscheel
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 9/09/2005 17:06
Geografisk sted: Ubby

Re: Forlygte pærer

Indlæg af tscheel »

Logan skrev:Hejsa,

Jeg overvejer om jeg skal skifte mine pærer i forlygterne. Jeg synes nemlig at de std. pærer der er i er lidt matte og kedeligt gule i det. Men så er spørgsmålet jo hvad man skal sætte i?

Jeg har ikke lyst til at skifte hele lygten, men kun pæreren. Det ville jo ellers være dejligt med Xeon, men det er jo ikke sådan lige at klare helt lovligt for en overkommelig pris.

Jeg har læst lidt om Osram Night Breaker, men dte kunne jo være at der var nogen der kendte noget der gav endnu bedre lys/holdbarhed?


Den viden får du ikke ved at spørge enkeltmedlemmer - det gør ingen statistik. Kig i stedet på pæretesten i Bjørns indlæg her : http://www.audiclub.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=12724, eller søg på http://www.google.com/search?q=pæretest

Jeg har vist nok Philips Vision Plus i mine lygter, de er købt hos Landberg http://www.landberg.dk/shop/h4-1927c1.html, der havde den bedste pris. Jeg er fuldt tilfreds, så længe jeg husker at vaske forlygteglassene ;)
vh
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
Pema
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 179
Tilmeldt: 21/02/2010 12:52
Geografisk sted: Aarhus

Re: Forlygte pærer

Indlæg af Pema »

Hej,

Jeg kan anbefale Philips x-treme power, som efter min personlige overbevisning giver det bedste lys af de pærer jeg har prøvet.
Indtil videre holder pærerne fint. Jeg har i øvrigt også handlet hos Landberg.

/Peter
Audi A3 Sportback 2.0 TFSI (BWA) quattro, 2007
VCDS
Brugeravatar
Gio
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6/02/2011 13:46
Geografisk sted: Sjælland

Re: Forlygte pærer

Indlæg af Gio »

tscheel skrev:Den viden får du ikke ved at spørge enkeltmedlemmer - det gør ingen statistik. Kig i stedet på pæretesten i Bjørns indlæg her : http://www.audiclub.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=12724, eller søg på http://www.google.com/search?q=pæretest
Interessant.

I den svenske test på ovennævnte link testes Biltema's Mega Blue til tæt-på bundskraber, og de anbefaler ikke at kaste pengene efter den. Det er bestemt ikke min erfaring med selvsamme pære i H4, H7 og H1.

Nå - vi kan jo ikke alle være enige :-k
'04 A4 Avant 1.9 TDI S-Line

Billede


'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Forlygte pærer

Indlæg af Bjørn T »

Gio skrev:Biltema's "Mega Blue"-serie er slet ikke så dum - og holdbarheden har overrasket mig.
http://biltema.dk/da/Bil---MC/El/Belysn ... lue-2-stk/

Nej, de er ikke "T Hansen"-Briangejl-blå, faktisk.

Kører med dem i den gamle A4 Avant - og det sæt der sidder i nu, har holdt over 1½ år! (y)

Jeg har personligt prøvet ovennævnte pære. Kan godt være den holder længe, men der kommer ikke meget lys ud fra den.

Det er vel egentlig meget logisk. Når glasset er farvet "Mega Blue" kommer der ikke nær så meget lys i gennem som når det er ufarvet.

Jeg købte den primært fordi jeg syntes det lange lys var meget gult i forhold til mit xenon. Men Biltemapæren kommer heller ikke i nærheden af dagslysfarven på xenon.

Jeg skiftede efter et par dage til Osram Nightbreaker med næsten det dobbelte lysudbytte og hvidere farve til forskel.
Osram kan købes hos onkel Harald til rimelige penge. (y)
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
jbac
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 389
Tilmeldt: 26/07/2009 19:44
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Forlygte pærer

Indlæg af jbac »

Jeg købte også Osram Nightbreaker ved T-Hansen. De holdte lige nøjagtig 2 år og 1 mdr. :x
Jeg købte istedet nogen "longlife nogle", med et mere gult lys som følge.
Men OK lys dog.. ligner det der sad i da jeg købte den.
//Jørgen.
Brugeravatar
Gio
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6/02/2011 13:46
Geografisk sted: Sjælland

Re: Forlygte pærer

Indlæg af Gio »

Bjørn T skrev:Jeg har personligt prøvet ovennævnte pære. Kan godt være den holder længe, men der kommer ikke meget lys ud fra den.

Det er vel egentlig meget logisk. Når glasset er farvet "Mega Blue" kommer der ikke nær så meget lys i gennem som når det er ufarvet.
Der sad nogle Philips i inden, da jeg skiftede til Biltemas - og det var en synlig (læs: positiv) opgradering. Men de gamle kan jo også have været på vej til at give op :oops:
'04 A4 Avant 1.9 TDI S-Line

Billede


'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
Brugeravatar
Gio
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6/02/2011 13:46
Geografisk sted: Sjælland

Re: Forlygte pærer

Indlæg af Gio »

jbac skrev:Jeg købte også Osram Nightbreaker ved T-Hansen. De holdte lige nøjagtig 2 år og 1 mdr. :x
I min verden en ganske fin holdbarhed. Men kan jo være du kører en del mindre end jeg, og derfor har nogle andre forventninger.

Jeg har ikke erfaring med Nightbreaker'en, desværre.
'04 A4 Avant 1.9 TDI S-Line

Billede


'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
Brugeravatar
Dravis
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 394
Tilmeldt: 9/08/2007 00:16
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Forlygte pærer

Indlæg af Dravis »

Jeg har H7 "Night Breaker" i mine langlys-paraboler, og de virker fortrinligt... masser af lys og mere hvidt end de gamle standard pærer. Det er ca 2 år siden jeg skiftede til dem, og de virker stadig. (de tændes jo ikke meget i forhold til nærlyset.)

Jeg har også haft H4 Night breaker i i den gamle 80'er, men de holdt ikke længe. lidt over 1 år.... Mit indtryk er at Night breaker og de andre "ultra" pærer lyser kraftigere, men holder dårligere end de "almindelige kvalitetets pærer, Og de er ikke velegnede når nærlyset er tændt hele tiden...
---Dravis---
Volvo V60 D4 R-Line Aut. AWD 190Hk - Seat Mii 1,ingenting -- Økolokomotiv - 106000 km -> MV Agusta F4 SR + Duc ST4SABS + BMW R65 :-)
Brugeravatar
Logan
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 148
Tilmeldt: 7/08/2007 15:34
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Forlygte pærer

Indlæg af Logan »

Tak for de mange forskellige svar. Jeg er jo godt klar over at der er mange forskellige meninger om noget som pærer og det kan selvfølgelig være svært at sammenligne.

At en pærer kun holder et år, kan jo være kort tid, men det kan da også være lang tid... alt afhængig af hvor langt man kører. Mine originale pærer holdt ca. 80000 km, hvilket vil sige ca. 2 år så det synes jeg var meget godt. Men hvis jeg kun havde kørt 30000 på 2 år ville jeg da ikek være tilfreds. Det er vel mere hvor mange km man har kørt med dem der siger noget om holdbarhed... hvis altså man ikke bare holder stille :-&

Linken som tscheel henviser til er fra 2007 og det er PDF dokumentet så også. Jeg har ikke lige søgt på pærer test via google, men vil give det en tur :) Som man vil kunne se i nævnte link, har jeg selv skrevet at jeg tidligere har kørt med Philips Blue Vision, som jeg var ret glad for. Så er spørgsmålet jo bare hvordan de er nu om dage, jeg er nemlig sikker på at der sker en hel del udvikling på pærer og derfor kan man jo ikke helt holde sig til en test fra 2007 eller egne erfaringer tilbage fra 2005 O:) Men det er jo altid rart at høre om andres erfaringer.. gode som dårlige.
Nuværende bil: A6 3.0 TDI Avant quattro Tiptr. VAN 2006 C6 4F
Forhenværende bil: A4 2.0 TDI Le Mans Edition Limousine 2007 B7 8E
Endnu en glad Audi kører

Kun lommeuld kommer af ingenting
Rikitikitavi
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 53
Tilmeldt: 31/01/2008 20:10
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Forlygte pærer

Indlæg af Rikitikitavi »

Jeg har selv for nyligt skiftet pærer i nærlyset på min A4 B6. Før sad der Osram Níght Breaker i dem, og de lyste også fint med et meget hvidt lys. Men begge pærer holdte i mindre end 1.5 år. Så jeg var selv igang med Google for, at finde en erstatning. Ud fra diverse tests blev min konklusion at Osram Night Breaker og Philips X-treme Power var næsten lige gode, bortset fra at kvaliteten ikke var konstant for Osram. Dvs. tests af flere ens sæt af pærerne gav forskellige resultater. Selvom Phillips var dyrere endte jeg med at bestille dem. Og de lyser bestemt også tilfredsstillende. Så må jeg se hvor længe de holder.

Ad. Bjørn: Sammen med pærerne til nærlys, købte jeg også 2 Philips Blue vision pærer til positionslyset. Pærerne er blå, men lyser ikke decideret blåt. På trods af den blå overflade, så lyser de ubetinget bedre end diverse klare udgaver, derunder 3 forskellige (Ebay) LED typer, hvor 2 af dem var 1 watt high power. Selvom jeg fuldt ud kan følge din logik, at når glasset ikke er klart, så slipper der ikke så meget lys ud, så er det ikke min erfaring at det ikke behøver at være således. Måske den blå belægning har en flouriserende effekt, når den belyses af glødetråden???

/M
Brugeravatar
OPB
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 28/08/2010 23:45
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Forlygte pærer

Indlæg af OPB »

Jeg vil helst ikke komme ind på hvilke pære jeg køre med, så kommer i sikkert til at hade mig ;) men men jeg må dog sige aldrig har jeg været så skuffet som da jeg købte phillips ultra... De var super gode de første par måneder, så blev de bare elendige, det er meget muligt de holder længere end nightbreaker men de lyser kun ligeså godt i et få par dage. Nightbreaker er kommer i en ny plus model som holder meget længere end den gamle model.

Hvis man gerne vil have nogle pæne pære kan jeg anbefale mtek clear white, de lyser dog rigtig dårligt
Billede
Audi A4 1,8T 1996 180Hk
VCDS tester, ETKA 7.3, Elsawin
Brugeravatar
Logan
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 148
Tilmeldt: 7/08/2007 15:34
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Forlygte pærer

Indlæg af Logan »

Jeg er nu endt med at købe nogle Osram Night Breaker PLUS. De giver et rigtigt godt lys, så nu er spørgsmålet hvor længe de holder, men det vil kun køre længden jo vise :)
Nuværende bil: A6 3.0 TDI Avant quattro Tiptr. VAN 2006 C6 4F
Forhenværende bil: A4 2.0 TDI Le Mans Edition Limousine 2007 B7 8E
Endnu en glad Audi kører

Kun lommeuld kommer af ingenting
Brugeravatar
El_prepzi
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 443
Tilmeldt: 20/11/2004 22:21
Geografisk sted: Hedehusene

Re: Forlygte pærer

Indlæg af El_prepzi »

Der har været skrevet en del om det herinde, og jeg fandt på et tidspunkt et forum hvor Osram selv skrev om pæren:

" Osram pæren har en forventet levetid på 200 - 500 timers brændtid, hvilket er ca. halvdelen af en "normal auto halogen" pære."

Det har noget med den gas de bruger i pæren, det er også derfor at pæren lyser med ca. 30% bedre lysudbytte end andre normale halogen pære.
Preben Jensen
Besvar

Tilbage til "Lys & lygter"